MOZAIC STIRI INTERNATIONALE: : Cercetătorii au detectat o explozie stelară de la începutul universului

11 aug 2013 736 vizualizări
Explozia a avut loc în urmă cu peste 12 miliarde de ani, la circa 2 miliarde de ani după Big Bang u lumina a călătorit 12,7 miliarde de ani până pe Pământ şi oferă informaţii precise despre primele stele

O explozie stelară care a luminat toată galaxia din care făcea parte astrul şi care a avut loc în urmă cu peste 12 miliarde de ani, la începuturile Universului, a fost observată de cercetătorii americani cu ajutorul unui satelit al NASA, informează maxisciences.com. Explozia a avut loc în urmă cu peste 12 miliarde de ani, la circa 2 miliarde de ani după Big Bang. Moartea stelei a provocat expulzarea în spaţiu a unor jeturi puternice de materie şi energie, cu viteza luminii. Explozia a fost atât de puternică încât a luminat toată galaxia din care făcea parte astrul, iar acest lucru a făcut-o vizibilă pentru cercetători. Lumina a călătorit 12,7 miliarde de ani până pe Pământ şi le oferă în prezent cercetătorilor informaţii precise despre primele stele din Univers. "Steaua a trăit într-o epocă foarte interesantă, numită 'era întunecată', la doar câteva miliarde de ani după Big Bang", a explicat autorul studiului, Ryan Chornock, de la Centrul de astrofizică Harvard-Smithsonian. "Într-un fel, suntem medici legişti care investighează moartea unei stele şi viaţa galaxiei în primele ei momente cosmice", a mai spus acesta, citat de Science Daily.  Explozia stelei a fost detectată cu ajutorul razelor gamma şi a unui satelit al NASA, pe 6 iunie, iar cercetătorii au avut la dispoziţie timp suficient pentru a studia "postluminiscenţa" - cauzată de suflul exploziei, care atinge gazele din jur, le agită şi le face să strălucească. Această lumină trece apoi prin norii stelari, lăsând nişte "amprente" în măsura în care elementele chimice absorb anumite lungimi de undă. Observând spectrul luminos, astronomii pot să determine ce tip de gaze conţinea galaxia.  Iniţial, în Univers nu existau decât elemente uşoare - hidrogen, heliu, litiu. Elementele mai grele au fost create în interiorul stelelor de reacţii nucleare. Astfel, elementele necesare vieţii, oxigenul şi carbonul de exemplu, nu existau la începuturile Universului. Studiul arată că această galaxie antică nu conţinea decât o zecime din elementele mai grele existente în sistemul nostru solar.  Este posibil deci să fi existat pe atunci planete telurice, însă formele de viaţă nu ar fi putut apărea pe ele.  "În epoca în care această stea a murit, Universul se pregătea încă pentru forme de viaţă, construia elementele necesare", a spus Chornock, al cărui studiu a fost publicat în The Astrophysical Journal. "În viitor, graţie telescopului uriaş Magellan, vom putea detecta fenomene cosmice care au avut loc şi mai devreme", spune Edo Berger, coautor al studiului, cercetătorii putând astfel să descopere ce s-a întâmplat în această "eră întunecată" a Universului.

Palestinienii acuză Israelul că "nu este serios" la negocierile de pace

Cererea de oferte publicată de Ministerul israelian pentru Locuinţe în vederea construirii a aproape 1.200 de locuinţe în colonii, arată că Israelul "nu este serios" în privinţa negocierilor de pace, a declarat ieri negociatorul palestinian Mohammad Shtayyeh, relatează AFP. Licitaţia dovedeşte că Israelul "nu este serios în privinţa negocierilor şi intenţionează, prin activităţile sale insistente de construire în colonii, să distrugă bazele unei soluţii la care îndeamnă comunitatea internaţională, care vizează să creeze un stat palestinian în frontierele din 1967", a declarat Shtayyeh, în contextul în care o nouă rundă de negocieri directe urmează să aibă loc miercuri. În opinia negociatorului palestinian, această licitaţie constituie o nouă dovadă că Israelul vrea să participe la negocieri "care să servească cel mai bine intereselor sale". El a cerut Statelor Unite să adopte o poziţie "clară şi fermă" care să stopeze aceste "atacuri israeliene în Cisiordania şi în Ierusalimul" de Est. Potrivit anunţului ministerului, în Cisiordania urmează să fie construite 793 de locuinţe, iar în Ierusalimul de Est 394 de locuinţe. Negocieri de pace directe, reluate la sfârşitul lui iulie la Washington, urmează să continue miercuri la Ierusalim. Problema coloniilor a condus la eşuarea negocierilor anterioare, în 2010.

Poliţia greacă e pe urmele imigranţilor evadaţi din centrul de retenţie

Poliţia greacă caută, la Atena, imigranţi care au evadat în cursul unei revolte, într-un centru de retenţie, în care au fost răniţi zece poliţişti, au anunţat ieri autorităţile, relatează AFP. "Persoane au evadat, iar noi încercăm să le localizăm", a declarat un purtător de cuvânt al poliţiei. Revolta a izbucnit sâmbătă seara în tabăra Amygdaleza, situată lângă Atena, principalul centru de retenţie pentru imigranţi clandestini în Grecia, în care sunt reţinuţi aproximativ 1.200 de imigranţi, în principal asiatici, sub supravegherea poliţiei. Deţinuţii au dat foc unor saltele şi adăposturi şi au aruncat cu pietre şi alte obiecte asupra poliţiştilor antirevoltă trimişi să intervină. Potrivit poliţiei, tulburările au început după ce deţinuţii au fost informaţi că durata maximă a retenţiei în tabăra va creşte la 18 luni, în contextul în care în prezent este de un an. Poliţia nu a putut să confirme un număr al imigranţilor răniţi în incident. Tabăra Amygdaleza este unul dintre centrele de retenţie pentru imigranţi fără documente, creat în 2012 cu scopul de a uşura reptrierea imigranţilor clandestini. Organizaţii pentru apărarea drepturilor omului acuză poliţia de comiterea unor abuzuri asupra imigranţilor plasaţi în tabere şi afirmă că aceştia sunt privaţi de îngrijiri medicale. O organizaţie de stânga pentru apărarea drepturilor omului, KEERFA, a afirmat săptămâna trecută că deţinuţi musulmani au fost bătuţi de gardieni în timpul rugăciunilor. KEERFA a anunţat în iulie moartea unui afgan care suferea de o infecţie pulmonară, ignorată luni de zile de către gardieni. Grecia, o ţară situată în sud-estul Europei, cu frontiere maritime vaste, este una dintre principalele căi de intrare în Uniunea Europeană (UE) pentru imigranţi provenind din ţări sărace sau devastate de conflicte armate în Africa, Orientul Mijlociu sau Asia.

Poliţia zimbabwiană hăituieşte doi jurnalişti

Poliţia zimbabwiană caută doi corespondenţi ai ziarului britanic The Times care au scris un aticol potrivit căruia Zimbabwe ar fi semnat în secret un contract de vânzare de uraniu cu Iranul, încălcând sancţiuni internaţionale existente, a anunţat ieri presa oficială, relatează AFP. Potrivit săptămânalului guvernamental Sunday Mail, poliţia îi caută pe jurnaliştii de la The Times Jan Raath şi Jerome Starkey, pe care îi acuză că răspândesc "ştiri false". "O, poliţiştii zimbabwieni au lansat o căutare vizându-i pe jurnaliştii @jeromestarkey şi @Jan_Raath, în urma articolului privind Iranul (...) Aşteptăm să vedem" ce se va întâmpla, a scris Jerome Starkey într-un mesaj postat duminică dimineaţa pe Twitter, căruia i-a ataşat un link spre site-ul Sunday Mail, fără să facă alte comentarii. The Times l-a citat sâmbătă pe adjunctul ministrului zimbabwian pentru Exploataţii Miniere Gift Chimanikire, care declara că ţara sa ar fi semnat un protocol de acord cu Iranul prevăzând livrarea de uraniu de care acesta are nevoie pentru a se dota cu armament nuclear.

Serie de atentate soldate cu zeci de morţi în Irak

Cel puţin 56 de persoane au fost ucise sâmbătă, într-o nouă serie de atentate comise în Irak, majoritatea spulberate în urma detonării a aproximativ 15 maşini-capcană, dintre care 11 la Bagdad, au anunşat autorităţile, relatează AFP. Peste 200 de persoane au fost rănite în aceste atentate, comise în timp ce ţara sărbătoreşte încheierea Ramadanului. În total,15 maşini-capcană au explodat în întreaga ţară. La Bagdad, opt cartiere au fost atinse, fiind ucişi atât şiiţi, cât şi sunniţi, în ceea ce pare să fie un atac coordonat vizând pieţe, cafenele şi restaurante. Cel puţin nouă persoane, inclusiv trei poliţişti, au fost ucise în explozii la Tuz Khormato (nord), iar alte două la Nasiriyah (sud), au declarat surse medicale şi din cadrul poliţiei. Pe 6 august, alt val de atentate cu maşină-capcană au ucis 31 de persoane în capitală.

Obama şi-a început vacanţa de vară

Preşedintele Statelor Unite Barack Obama a sosit sâmbătă după-amiaza pe Insula Martha's Vineyard, în New England, o destinaţie turistică frecventată de celebrităţi, unde va petrece opt zile de vacanţă, relatează AFP. Preşedintele şi Prima Doamnă, Michelle, au aterizat cu elicopterul, către ora locală 16.00 (23.00, ora României), pe această insulă aflată în largul Cap Cod (Massachusetts, nord-est), unde obişnuiesc să îşi petreacă vacanţa de vară începând din 2009, potrivit jurnaliştilor care îi însoţesc. Familia Obama a pornit ulterior, într-o coloană oficială, către casa închiriată în satul Chilmark (sud-vestul insulei). În apropierea proprietăţii au fost instalate baraje de poliţie. Obama şi familia sa intenţionează să rămână până pe 18 august pe Insula Martha's Vineyard, un loc frecventat în special de persoane bogate din New England. Obama "se bucură să se destindă puţin împreună cu familia, alături de Prima Doamă, şi sunt sigur că se va întâlni şi cu prieteni" în timpul sejurului, a declarat sâmbătă purtătorul său de cuvânt Jay Carney la bordul Air Force One. Carney a dezvăluit că Obama este însoţit pe insulă de noua sa consilieră în probleme de securitate naţională Susan Rice şi de adjunctul secretarului general al Casei Albe Rob Nabors.

Premierul israelian, operat de hernie

Premierul israelian Benjamin Netanyahu a fost operat de hernie în noaptea de sâmbătă spre duminică, într-un spital la Ierusalim, a anunţat cabinetul său într-un comunicat, relatează AFP. Operaţia, efectuată la Spitalul Hadassah Ein Kerem, a fost reuşită şi a durat aproximativ o oră, precizează aceeaşi sursă. Netanyahu, în vârstă de 63 de ani. Şedinţa săptămânală a Cabinetului său, duminică dimineaţa, este amânată, dar nu şi cea a Comitetului ministerial, prezidată de ministrul Apărării Moshe Yaalon, care urmează să aprobe eliberarea unui prim grup de 26 de deţinuţi palestinieni, înaintea unei noi etape a negocierilor directe cu palestinienii, miercuri, adaugă cabinetul premierului.