Nobelul în Fizică, caştigat de doi cercetători ai particulelor elementare

9 oct 2012 535 vizualizări
Separat, cei doi au elaborat metode de studiere a particulelor în aşa fel încat să nu le schimbe însuşirile cuantic-mecanice. Este un pas spre realizarea calculatorului cuantic, despre care se crede că va avea un impact uriaş asupra civilizaţiei umane

Premiul Nobel pentru fizică pe anul 2012 a fost atribuit cercetătorului francez Serge Haroche şi omului de ştiinţă american David Wineland pentru activitatea lor în domeniul fizicii cuantice, a anunţat ieri la Stockholm Comitetul Nobel. "Laureaţii premiului Nobel pentru Fizică 2012 au deschis porţile spre o nouă eră de experimente în domeniul fizicii cuantice, demonstrând posibilitatea observării directe a particulelor cuantice, fără a le distruge", conform comunicatului emis de Academia Regală de Ştiinţe din Suedia.

Serge Haroche, 68 de ani, profesor la College de France şi la Ecole Normale Superieure din Paris şi David J. Wineland, 68 de ani, cercetător la National Institute of Standards and Technology (NIST) şi profesor la University of Colorado Boulder, Colorado, au descoperit şi dezvoltat, în mod independent, metode de măsurare şi manipulare a particulelor individuale, păstrându-le în acelaşi timp natura cuantic-mecanică, în moduri despre care se credea că sunt imposibil de realizat.

În cazul particulelor singulare de lumină sau materie, legile fizicii clasice, newtoniene, încetează să se mai aplice, lăsând locul fizicii cuantice. Însă izolarea unei singure particule din mediul său este o sarcină foarte dificilă, iar aceste particule îşi pierd misterioasele proprietăţi cuantice, imediat ce intră în contact cu mediul extern. Din acest motiv, numeroase fenomene aparent bizare, prevăzute în mod teoretic de fizica cuantică nu au putut fi observate direct, situaţie care constituie o problemă extrem de gravă pentru domeniul general al fizicii, o ştiinţă eminamente experimentală, bazată pe observaţii.

Prin metodele de laborator ingenioase descoperite de Haroche şi de Wineland, alături de echipele lor de cercetare, s-a reuşit măsurarea şi controlul unor stări cuantice foarte fragile, despre care se credea că sunt inaccesibile observării directe. Noile metode permit examinarea, controlul şi numărarea particulelor.

Calculatoare mai rapide, ceasuri mai precise

Ambii laureaţi lucrează în domeniul opticii cuantice, studiind interacţiunile fundamentale dintre lumină şi materie, un domeniu care a cunoscut un progres considerabil începând de la jumătatea anilor '80. Metodele lor revoluţionare în acest domeniu au permis parcurgerea primilor paşi spre construcţia unui nou tip de computer ultra-rapid, aşa-numitul computer cuantic. Este foarte probabil ca dezvoltarea unui calculator cuantic să aibă un impact uriaş asupra vieţii noastre de zi cu zi şi să o modifice radical, la fel cum s-a întâmplat după apariţia calculatorului clasic, inventat în cursul secolului trecut.

Activitatea de cercetare a celor doi a condus şi la conceperea unor ceasuri extrem de precise, care ar putea deveni fundamente ale unui nou standard temporal, în viitor, fiind de peste o sută de ori mai exacte decât ceasurile pe bază de cesiu din prezent.

Criza loveşte premiile

În acest an, în contextul crizei economice, Fundaţia Nobel a diminuat cu 20% valoarea premiilor, fixând-o la 8 milioane de coroane suedeze (930.940 de euro), faţă de 10 milioane de coroane cu începere din 2001. Fiecare premiu constă într-o medalie, o diplomă personală şi o recompensă financiară. Premiul Nobel pentru Fizică este cel de-al doilea oferit în cadrul săptămânii Nobel şi va fi urmat de premiile pentru, Chimie, Literatură, Pace şi Economie. Primele premii Nobel pentru domeniile din ştiinţă, dar şi cele pentru literatură şi pace au fost oferite în 1901, în conformitate cu dorinţa testamentară a inventatorului dinamitei, Alfred Nobel.