Mozaic international: Un supertren în Regatul automobilelor
Incredibil, dar adevărat: California, statul cel mai "autodependent" din lume, a aprobat un proiect pentru construirea unei linii de cale ferată de mare viteză, care va lega San Francisco de Los Angeles şi va avea staţii în alte două localităţi. Proiectul, care aşteaptă de patru decenii, tocmai a fost adoptat de majoritatea senatorilor celui mai populat stat american. Însă, pentru a şi vedea efectiv trenul ruland cu viteza de 350 km/h prin toate staţiile prevăzute în proiect, locuitorii trebuie să aştepte până în 2030. Prima porţiune, între localităţile Bakersfield şi Fresno, va fi gata în 2017şi va acoperi o distanţă de 210 km din totalul de 836, cat va măsura în final linia. Costul estimat al lucrărilor ajunge la 80 de miliarde de dolari.
Catastofe cu repetiţie în sudul Rusiei
Inundaţiile au provocat moartea a 171 de oameni n cu zece ani în urmă, în aceeaşi regiune de la malul Mării Negre, 200 de persoane şi-au pierdut viaţa tot din cauza revărsărilor de ape n autorităţile sunt criticate pentru modul de gestionare a situaţiei
Presa rusă şi premierul Putin criticau ieri incapacitatea ţării de a pune capăt lanţului de catastrofe, denunţând neglijenţa autorităţilor locale în urma inundaţiilor puternice care au provocat moartea a 171 de persoane la Krimsk, în apropierea Mării Negre.
Fapt rar în ţară, publicaţiile pro-guvernamentale şi de opoziţie au criticat la unison autorităţile locale. "Tragedia de la Krimsk (...) este dovada perfectă a ce poate provoca neglijenţa şi traiul în voia sorţii", scrie cotidianul pro-Kremlin, Izvestia.
Publicaţia economică Vedomosti subliniază că autorităţile erau conştiente de riscurile de inundaţii în regiune, cu atât mai mult cu cât aceasta a mai fost afectată de inundaţii în 2002, soldate cu 200 de morţi. Catastrofa "dovedeşte acelaşi eşec din partea autorităţilor în protejarea populaţiei de catastrofele naturale ca şi în apărarea ei faţă de bandiţi", apreciază cotidianul, condamnând "incompetenţa şi iresponsabilitatea" oficialilor politici.
"De ce atâţia morţi?" titrează la rândul său cotidianul pro-guvernamental Komsomolskaia Pravda, în timp ce Moskovski Komsomoleţ conchide: "Catastrofa de la Krimsk ar fi putut fi prevăzută şi evitată".
Guvernatorul regiunii Krasnodar, Aleksandr Tkacev, a descris inundaţiile drept "o surpriză enormă", într-un interviu pentru ediţia de luni a Izvestia.
"Este o catastrofă echivalentă cu un cutremur de pământ... Ce putem face? Omul nu poate face nimic în această situaţie, nu are nici o posibilitate", adaugă acesta.
De asta se scumpeşte deja benzina?
n grevă în industria norvegiană de gaze naturale şi petrol: producţia riscă să fie oprită în totalitate
Producţia de gaze naturale şi petrol din Norvegia, al cincilea cel mai mare mare exportator de petrol la nivel mondial, ar putea fi oprită în totalitate, după ce discuţiile cu privire la pensionarea unora dintre angajaţi nu au ajuns la niciun rezultat. Industria petrolieră din Norvegia a anunţat că va bloca activitatea începand de astăzi, în încercarea de a forţa guvernul să pună capăt acestei greve.
Cele trei mari uniuni sindicale din Norvegia sunt în grevă de 15 zile. Disputa este legată de cererile angajaţilor off-shore pentru dreptul de a se retrage mai devreme, la 62 de ani, cu o pensie completă. Norvegia a înregistrat deja o scădere a producţiei cu 13 procente, în timp ce producţia de gaze naturale s-a redus cu 4% de cand a început greva, pe 24 iunie.
Guvernul poate lua decizii în regim de urgenţă, avand capacitatea de a pune capăt unei greve, dacă acesta consideră că siguranţa naţională este compromisă sau interesele naţionale sunt afectate.
Disputa dintre angajaţii din sectorul petrolier şi companii are în centrul său eliminarea unui amendament la legea pensiilor introdus în 1998 pentru angajaţii care se retrag la 62 de ani, cu trei ani mai devreme decat varsta generală de pensionare pentru industria petrolieră şi cu 5 ani înaintea varstei oficiale de pensionare din Norvegia.