Cum sa descoperi planete noi, fara a detine un telescop

5 ian 2011 543 vizualizări
Un astronom amator din Marea Britanie a descoperit patru exoplanete noi, fara a detine un telescop. Peter Jalowiczor, în vărsta de 45 de ani, nu a avut niciodata un telescop acasa, dar a reusit sa furnizeze oamenilor de stiinta suficiente informatii pentru a stabili existenta a patru noi planete gazoase din afara sistemului nostru solar

Barbatul, de profesie instalator, originar din Rotherham, South Yorkshire, a fost numit oficial de cercetatorii de la Universitatea din California "co-descoperitor" al planetelor. Folosind doar doua computere pe care le avea acasa, el si-a petrecut noptile analizind mii de masuratori spatiale facute publice in 2005 de astronomii de la Universitatea din Santa Cruz. Expertii au sperat ca, prin publicarea acestor date - colectate de-a lungul mai multor decenii -, astronomii amatori sa poata face propriile descoperiri. Acesta a fost si cazul lui Jalowiczor, care a petrecut sute de ore, din martie 2007, analizind date si realizind grafice. Prima exoplaneta a fost descoperita in 1995, iar astronomii au detectat pina in prezent 515 astfel de planete. Majoritatea sint uriase, similare lui Jupiter.

A fost dezlegat misterul ploii de pasari moarte dintr-un orasel american

Ploaia de pasari moarte care i-a surprins pe 1 ianuarie pe locuitorii oraselului Beebe din statul american Arkansas s-a datorat fara indoiala fricii prin care au trecut stolurile, au explicat oficiali locali, citati de AFP. Peste 5.000 de pasari au cazut pe strazile orasului. "Acum sintem aproape siguri ca moartea lor s-a datorat unui traumatism", a afirmat George Badley de la serviciile veterinare ale statului. Un locuitor a spus ca a auzit simbata seara citeva detonari - poate focuri de artificii sau salve de tun la care se recurge pentru a alunga pasarile daunatoare -, urmate de zborul imprastiat a mii de pasari. "A auzit pasarile zburind in toate directiile, le-a auzit bataile aripilor si felul in care se loveau de obstacole", a spus Badley AFP. Mierlele americane (usor de recunoscut dupa culoarea rosie de la baza aripilor) vad foarte prost noaptea si au murit izbindu-se de case si copaci de frica.