Avioanele F-16 costa Romania peste 1 miliard de dolari
Potrivit discutiilor purtate intre reprezentantii MApN ºi SUA, avioanele propriu-zise sint oferite gratuit, insa Romaniei ii revine sarcina de a plati in jur de 900 de milioane de dolari pentru antrenarea pilotilor, mentenanta ºi upgradare, precum ºi pentru adaptarea infrastructurii aeroportuare, sustin surse participante la negocieri. O parte importanta a acestei sume, respectiv peste 400 de milioane de dolari vor fi alocati pentru pregatirea pilotilor romani. Sursele citate au declarat ca partea romana intentioneaza sa trimita in Statele Unite, la pregatire, un numar de 48 de piloti. Aceºtia vor participa la programul de pregatire profesionala care va dura mai mult de un an, in aceasta perioada ei urmind sa se antreneze direct alaturi de omologii americani. Pe de alta parte, Romania va mai trebui sa plateasca ºi pentru achizitionarea de armament care sa fie instalat pe avioane, suma totala finala pentru achizitionarea de avioane F-16 putind ajunge astfel la 1,1 - 1,2 miliarde de dolari, sustin sursele citate, precizind ca acestea sint sume care au fost discutate in timpul negocierilor bilaterale. Intregul pachet in forma sa finala urmeaza sa se regaseasca intr-un acord care va fi incheiat intre Guvernele roman ºi american. Reprezentantii Lockheed Martin in Romania au precizat ca va fi vorba despre 24 de avioane F-16 de tip C sau D, bloc 25. Ei nu au spus insa anul de fabricatie ºi nici numarul orelor de zbor efectuate de aceste avioane. Avioanele vor fi livrate anul viitor. Inlocuitoarele MIG-urilor sint disponibile ºi vor fi livrate chiar in cursul anului viitor, daca Parlamentul va aproba propunerea CSAT, afirma surse din MApN.
Analist: "Aerostar Bacau ºi Avioane Craiova vor putea asigura mentenanta"
Niels Schnecker, analist financiar ºi fost pilot de vinatoare, confirma ca investitiile in
revitalizarea echipamentului de bord, in consumabile, rachete, pregatirea pilotilor, noi locuri de munca vor costa statul roman in jur de un milliard de euro. "Exista costuri, nu vorbim de echipamentul nud, vorbim de echipamentul de bord, consumabile, rachetele costa bani, avioanele cu astea merg, trainingul este foarte scump. ("¦) Am ajunge la un miliard de euro, le va fi mult mai uºor sa incerce, in timp, sa gaseasca modalitati sa ridice cele doua fabrici, Aerostar Bacau ºi Avioane Craiova, le va fi mai uºor sa gaseasca un upgrade aici", a spus Schnecker. Schnecker a adaugat ca cele doua fabrici de avioane din Romania sint foarte potrivite pentru offsetul avioanelor F-16, avem o experienta buna in constructia de piste, avem aerodromuri bune, dar care necesita renovari. "De departe F-16 ni se potriveºte cel mai bine. Imaginati-va ca locuim intr-un apartament de bloc cu instalatie electrica de bloc, ºi ne luam un aparat de gatit pentru un restaurant de lux. Instalatia electrica ar sari in aer. De aceea nu putem lua Gripen", a spus Schnecker.