Foto | Cum s-a desfășurat a treia etapă a proiectului educațional „Ambasadorii toleranței” implementat de Colegiul Economic Focșani
La nivel național s-a lansat Programul de prevenire a violenței și a infracțiunilor în mediul școlar "Împreună prindem curaj" inițiat și finanțat de către Ministerul Educației.Colegiul Economic „Mihail Kogălniceanu” Focșani este una dintre unitățile de învățământ selectate din județului Vrancea pentru finanțarea proiectului educațional „Ambasadorii toleranței”.
Instituții implicate în organizarea și desfășurarea proiectului:
- Direcția Județeană pentru Sport și Tineret (DJTS) Vrancea
- Teatrul Municipal „Maior Gheorghe Pastia” din Focșani
- Ateneul Popular “Mr. Gh. Pastia” Focșani
- Inspectoratul Județean De Poliție Vrancea, Biroul Siguranță Școlară
- Biblioteca Judeţeană „Duiliu Zamfirescu” Vrancea
- Inspectoratul Școlar Vrancea
- Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Vrancea
Echipa de proiect e formată din: Bocsok Gabriela Dorina – director, Tudor Mihaela - director adjunct, Gurgu Marilena - responsabil Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței în mediul școlar și a faptelor de corupție și discriminării și promovarea interculturalității, Fiștoc Mihaela - consilier educativ, Vlaicu Oana, Cristea, Badeon Mariana, Vișan Corina, Catană Raluca, Duță Tatiana Gabriela - consilier școlar, Constantinescu Mirela – contabil.
A treia activitate a proiectului ”Ambasadorii toleranței” s-a desfășurat azi, 27 martie, de
Ziua Mondială a Teatrului, la Ateneul Popular “Mr. Gh. Pastia” Focșani, cu sprijinul directorului instituției, Marilena Șerbănuț.
Alături de echipa de proiect au participat următorii invitați: comisar șef de poliție Manolache Monica - șef Birou Siguranţa Școlară, doamna Cazacu Lia, expert tineret DJTS Vrancea.
Pentru a le stimula curiozitatea elevilor față de istoria Ateneului, directorul instituției, doamna Marilena Șerbănuț le-a prezentat următoarele aspecte: „.Sub cupola înălțată a Teatrului și în sala de lumină a Ateneului Popular, se desfășoară povestea unei pasiuni comune, pasiunea pentru artă a maiorului Pastia, unde fiecare spectacol și conferință devin pietre prețioase ale culturii, strălucind în amintirea aceluia care le-a creat și a celor ce-au venit să se îmbogățească spiritual. În templul artei și în sala înălțată a cunoașterii, creativitatea și luminarea minții se îmbină ca o chemare eternă către înțelepciune și frumusețe, reprezentând nu doar clădiri, ci legături vii între trecut, prezent și viitor, așa cum și-a dorit Maiorul Gheorghe Pastia să rămână pentru posteritate.”
De asemenea doamna Marilena Șerbănuț le-a adresat invitația de a afla mai în detaliu povestea unicului filantrop focșănean de acestă dimensiune a generozității, Mr. Gh. Pastia.
Tema abordată în cadrul proiectului ”Ambasadorii toleranței” a fost ”Adevăruri și mituri despre actele de violență ”. Pentru a sărbători Ziua Mondială a Teatrului, forma de organizare a activității a fost jocul de rol. Astfel elevii au pus în scenâ un caz de furt și vătamare corporală, autorul fiind un elev de 17 ani. Elevii au fost informați despre termenii: furt, vătămare corporală, contravenție, infracțiune.
S-au format grupe care au avut diferite roluri: transpunerea în scenă a infracțiunilor derulate în clasa de elevi, în autobuze, iar ultima infracțiune furt dintr-o casă. La ultima infracțiune politiștii au arestat minorul. Apoi elevii au fost avocati ai apărârii, ai acuzării, martori. S-a derulat o audiere a inculpatului, însă pentru că declarațiile erau contrare probelor din dosar s-a amânat deliberarea sentinței.
Feedback elevi:
„.În cadrul acestei activități, mi-am dezvoltat spiritul actoricesc, am învățat importanța detaliilor cum ar fi ora sau cine a vorbit sau cu cine ai fost sau îmbrăcămintea purtata în cazul unei cercetări. Iar la final am fost recompensat pentru implicarea mea în cadrul activității.În concluzie, pot spune că fost o activitate foarte interesantă, plină de lucruri noi și care m-a ajutat să văd cât de importante sunt lucrurile pe care le facem zi de zi.”
„Am numai cuvinte de laudă. Chiar dacă am ajuns mai târziu, am înțeles foarte repede pe ce se axează <<piesa de teatru>>. M-a trimis cu gândul la un caz din propria experiență și am urmărit cu mare atenție decursul acuzațiilor, respectiv dovezilor. Mă bucur că fac parte din acest proiect și aștept cu nerăbdare următoarea activitate!”.
„Mi s-a părut foarte interesantă activitatea. Elevii care au participat pot transmite multor adoleșcenți consecințele unor astfel de fapte. Cât despre furt, mesajul transmis a fost important. Consider că atunci când transmitem informații corecte, se pot lua deciziile corespunzătoare. Prevenirea comportamentelor de risc e foarte importantă, mai ales în rândul adoleșcenților care sunt vulnerabili.”
Recomandări pentru victimele violenței în mediul școlar:
- vorbește cu o persoană în care ai încredere (prieteni, părinți, diriginte, polițist, profesor ș.a.).
- solicită și acceptă ajutorul Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității;
- solicită și acceptă ajutorul unui specialist (consilier școlar, psihoterapeut);
- dacă îți este dificil să discuți cu o persoană cunoscută, poți apela 119– Telefonul copilului;
- dacă ești într-o situație de pericol iminent, contactează poliția sau serviciile de urgență 112.