Brand voice

AUDIO | Ce a spus Nicușor Halici când și-a anunțat demisia din funcția de prefect pentru a candida la postul de președinte al CJ Vrancea

Ziarul de Vrancea
31 mar 2024 2403 vizualizări

În ședința Colegiului Prefectural Vrancea de joi, 28 martie 2024, Nicușor Halici și-a anunțat demisia. Potrivit dispozițiilor art. 119 din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare, prefecţii şi subprefecţii nu pot candida şi nu pot participa la acţiunile din campania electorală, sub sancţiunea demiterii din funcţie, cu excepția situației în care aceștia demisionează cu cel puţin 50 de zile înaintea datei alegerilor.

Nicușor Halici: Mi-am depus demisia din funcția de prefect. Urmează ca Guvernul României într-o anumită perioadă pe care-o consideră necesară să ia act de ea și să devină efectivă. Am văzut și un „mare” interes public. Nu e nici o problemă. Lucrul acesta oricum îl previzualizasem încă de prin luna ianuarie în cazul că era să fiu angrenat într-o competiție electorală. N-am încălcat niciodată legea. Nu  mi-am propus să o încalc. Și sper eu, nici să nu ajung vreodată să fie nevoie să o încalc. Dar o voi încălca doar într-o secțiune administrativă, dar dacă ar fi să îndepărtez vreun rău iminent. Deci fără doar și poate că și dacă nu ar fi fost legea, pentru că aici trebuie să înțelegem un lucru foarte clar: un prefect poate candida la postul de președinte al României, poate candida la Parlamentul României, la Parlamentul European, fără să-și dea demisia. La alegerile locale nu poate candida. Că așa a rămas legea nemodificată. Și-n atari condiții, clar că angrenându-mă și exsitând o decizie politică trebuie să iau și decizia administrativă pe care v-am anunțat-o. Și mi se pare corect să v-o spun prima dată dumneavoastră. Și  după aceea și opiniei publice. Sau simultan cumva; având în vedere că avem și presă (n.r prezentă la ședința Colegiului Prefectural Vrancea de joi 28 martie 2024) 

Așa cum v-am spus n-am încălcat legea și nici nu intenționez să o fac.Chiar dacă plec din funcția de prefect, voi fi angrenat într-o campanie electorală și voi solicita în schimb, astăzi, acum dumneavoastră ca cei care aveți aceeași intenție de a fi angrenați sau să fiți pe vreo listă de aleși, indiferent de care, să faceți același lucru. Sau să vă suspendați că în cazul dumneavoastră nu e aceeași condiție (n.r. în cazul funcționarilor publici legea prevede suspendarea din funcție pe perioada campaniei electorale, nu demisia ca în cazul funcției de prefect). Se poate și suspenda. Nu voi accepta, chiar dacă plec din această funcție, la nivel public și voi cere și ca cetățean al României, măsuri împotriva celor care nu vor înțelege să-și rezerve acest drept departe de funcția publică sau contractuală sau de management pe care-o aveți fiecare dintre dumneavoastră. Și eventual să candidați dar să vă și exercitați funcția în același timp. Nu veeau să existe discuții. Și să v-o spun la nivel public sau să o transmit ministrului de resort, înainte de a v-o spune dumneavoastră direct. Așa mi se pare corect. Deci cei care doriți să vă angrenați în această competiție electorală, este dreptul dumneavoastră, sunt convins că nu v-a fost limitat dreptul odată ce exercitați aceste funcții, deci nici cel de a alege și a fi ales, dar nu voi accepta ca să fiți implicați în vreo formă, nici măcar de campanie electorală, pentru alți candidați, în exercitarea funcției publice, sau contractuale sau de management pe care-o îndepliniți.

Puteți să vă supărați pe mine, puteți face orice doriți. Aceasta este legea. Și o să cer să fie aplicată, chiar dacă nu voi mai avea o funcție administrativă. O să vă fac și o circulară în acest sens. Pe care la rândul dumneavoastră, că știu că multe dintre instituțiile pe care le reprezentați, ori nu au juriști, ori juriștii lor nu sunt familiarizați cu această zonă electiv-administrativă și o să vă specificăm și articolele din lege. Vreau să înțelegeți foarte clar că sunt mai multe interdicții și limitări în ceea ce privește implicarea politică a funcționarilor publici sau a celor care îndeplinesc contracte de management, individuale sau de natură contractuală încheiate cu vreun minister. Unul dn articolele în cauză este articolul 436 din Codul Administrativ, aliniatul 2. Care spune foarte clar că  „funcționarii public au obligația ca în exercitarea atribuțiilor ce le revin să se abțină de la exprimarea sau manifestarea  publică a convingerilor și preferințelor lor politice.”     

Vedeți că spațiul public e reprezentat prin mai multe decizii și europene și naționale de către entități juridice(...) Și rețelele sociale, acestea din mediul online sunt tot spațiu public. Să nu ziceți că n-ați știut. Deși nu trebuie să v-o spun eu .Eu în schimb aleg să vă fiu un coechipier, atât timp cât sunt în rice echipă. Și să vă spun care este legea. Mai ales că sunt și de profesie jurist.Să nu ziceți că n-am știut legea și am încălcat-o neștiind-o! Nu e nici scuză, nicio , hai să-i spunem, posibilitate de a nu putea fi sancționat că nu cunoașteți legea.  

Așa cum cotidianul nostru a informat joi seară 21 martie 2024, Consiliul Politic Național (CPN) al Paridului Social Democrat (PSD) a validat candidaturile lui Nicușor Halici, prefectul în funcție și președintele filialei județene Vrancea a PSD la postul de președinte al Consiliului Județean. Prin intermediul unui comunicat de presă făcut public miercuri, 27 martie 2024, Agenția Națională de Integritate (ANI) aduce la cunoștința persoanelor interesate o serie de clarificări cu privire la regulile de integritate aplicabile în contextul alegerilor pentru Parlamentul European și pentru administrația publică locală din anul 2024. În legătură cu întrebarea: „Dacă prefectul în funcție poate candida pentru o funcție electivă fără a se genera o situație de incompatibilitate” se menționează „Potrivit dispozițiilor art. 119 din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare, prefecţii şi subprefecţii nu pot candida şi nu pot participa la acţiunile din campania electorală, sub sancţiunea demiterii din funcţie, cu excepția situației în care aceștia demisionează cu cel puţin 50 de zile înaintea datei alegerilor”. Prin urmare, pentru ca Nicușor Halici să poată candida la funcția de președinte al Consiliului Județean Vrancea, așa cum l-a validat partidul său, trebuie să demisioneaze din funcția de prefect al județului până cel mai târziu pe data de 19 aprilie 2024. Prezentăm în continuare textul integral al comunicatului de presă făcut public miercuri, 27 martie 2024 Agenția Națională de Integritate (ANI) aduce la cunoștința persoanelor interesate o serie de clarificări cu privire la regulile de integritate aplicabile în contextul alegerilor pentru Parlamentul European și pentru administrația publică locală din anul 2024. 

Comunicat privind unele măsuri de prevenție și conștientizare în contextul alegerilor din luna iunie 2024

Agenția Națională de Integritate aduce la cunoștința persoanelor interesate o serie de clarificări cu privire la regulile de integritate aplicabile în contextul alegerilor pentru Parlamentul European și pentru administrația publică locală din anul 2024.

Această măsură are ca scop prevenirea incompatibilităților ce pot surveni în procesul alegerilor, dar și în perioada post-electorală. 

Persoanele interesate pot consulta următoarele situații de fapt relevante:

1. Dacă un funcționar public poate candida la funcția de ales local:

Un funcționar public poate candida pentru funcția de ales local cu condiția suspendării raportului de serviciu potrivit dispozițiilor art. 97 din Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, și art. 514 alin. (1) lit. h) din Codul administrativ. Suspendarea raportului de serviciu are loc la inițiativa funcționarului public și durează până în ziua ulterioară alegerilor, dacă nu este ales, sau până la încetarea funcţiei eligibile, în cazul în care funcţionarul public a fost ales. În situația în care funcționarul public nu este ales, trebuie să își reia activitatea în prima zi lucrătoare ulterioară 

 2. Dacă prefectul în funcție poate candida pentru o funcție electivă fără a se genera o situație de incompatibilitate:

 

Potrivit dispozițiilor art. 119 din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare, prefecţii şi subprefecţii nu pot candida şi nu pot participa la acţiunile din campania electorală, sub sancţiunea demiterii din funcţie, cu excepția situației în care aceștia demisionează cu cel puţin 50 de zile înaintea datei alegerilor.

3. Dacă un funcționar public poate face parte din birourile electorale:

Potrivit art. 25 alin.(4) din Legea nr. 115/2015, persoanele care ocupă funcții publice pot face parte din birourile electorale.

De asemenea, art. 109 alin.(2) din Legea nr. 208/2015, cu modificările și completările ulterioare, prevede că pe perioada cât funcţionează birourile şi oficiile electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar şi operatorii de calculator se consideră detaşaţi şi primesc o indemnizaţie stabilită prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Autorităţii Electorale Permanente. Preşedinţii birourilor electorale, locţiitorii acestora şi membrii primesc indemnizaţia de la data încheierii proceselor-verbale de învestire.

Având în vedere că pe perioada de funcționare a birourilor și a oficiilor electorale, membrii acestora, statisticienii, personalul tehnic auxiliar și operatorii de calculator se consideră detașați, arătăm că deținerea unei funcții publice simultan cu exercitarea calității membru în biroul electoralnu este de natură să genereze o situație de incompatibilitate.

4. Dacă un consilier local / județean poate încheia contracte de prestări servicii de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorităţile administraţiei publice locale din care face parte:    

Potrivit dispozițiilor art. 90 din Legea nr. 161/2003, consilierii locali şi consilierii judeţeni care au funcţia de preşedinte, vicepreşedinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administraţie sau cenzor ori alte funcţii de conducere, precum şi calitatea de acţionar sau asociat la societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unităţi administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autorităţile administraţiei publice locale din care fac parte, cu instituţiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau judeţean respectiv ori cu societăţile reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înfiinţate de consiliile locale sau consiliile judeţene respective.

Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul în care funcţiile sau calităţile respective sunt deţinute de soţul sau rudele de gradul I ale alesului local.

Coform prevederilor art. 92 din același act normativ, încălcarea dispoziţiilor art. 90 atrage încetarea de drept a mandatului de ales local la data încheierii contractelor.

Agenția Națională de Integritate-27 martie 2024

           


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.