Talvăr vrea să-i aducă profesori finlandezi în şcolile din Vrancea
Ce au făcut finlandezii bine în sistemul lor de învăţămant şi ce putem împrumuta noi pentru a creşte calitatea educaţiei în Romania? O întrebare care a guvernat întalnirea de lucru dintre Angel Talvăr, deputat PSD de Vrancea, preşedinte la Comisia pentru învăţămant, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaţilor, şi o delegaţie de experţi în domeniul educaţiei din Finlanda. “Pe parcursul întâlnirii, s-a avut în vedere o discuţie ce a vizat sistemul de educaţie din cele două ţări, reforma întreprinsă de Finlanda în acest domeniu în ultimii 30 de ani, o analiză a învăţământului românesc şi stabilirea unor soluţii de creştere a calităţii acestuia şi a ofertei educaţionale”, se arată într-o informare de presă a deputatului social democrat. Potrivit acestuia, în Finlanda, reforma în învăţămant a început în anii 70 prin „dezvoltarea şi adoptarea unui curriculum naţional în care să se prevadă standarde clare de atins pentru toţi elevii”, ajungandu-se ca în anii 90 să se reducă intervenţiile în treburile şcolilor din partea guvernului şi să se ajungă la autonomie. „Un sistem de educaţie nu se transformă dintr-o dată ca urmare a aplicării unor noi reglementări reformatoare. Este fundamentală crearea unui echilibru şi a unei delimitări concrete între măsurile ce se întreprind la nivel central şi local. O soluţie poate fi stabilirea curriculei şcolare la nivel central, dar crearea unui plan de implementare descentralizat, la nivel local, în funcţie de realităţile specifice zonei. Autonomia şi descentralizarea intervin după ani de control centralizat al reformei în educaţie şi de ameliorare sistematică a curriculumului şi a formării profesorilor şi învăţătorilor. Numai după ce reforma centralizatoare şi-a atins scopul este posibilă introducerea unei perspective mult mai flexibile de transformare a sistemului de educaţie”, este de părere Angel Talvăr. O ţintă greu de atins pentru guvernanţii noştri este să reconstruiască atracţia tinerilor pentru meseria de dascăl, una nobilă în trecut, dar care acum este aruncată în derizoriu. De asemenea, Romania trebuie să reducă abandonul şcolar şi să elimine violenţa din unităţile de învăţămant. Talvăr susţine că le-a adresat omologilor finlandezi invitaţia de a vizita şcolile din Vrancea. Important ar fi ca străinii să meargă totuşi acolo unde şcoala are nevoie de ajutor şi să nu fie plimbaţi numai în Focşani, aici unde, de bine, de rău, unităţile de învăţămant beneficiază de ajutor financiar cu mult mai mare decat în restul judeţului. (I. CREŢU)