Decizie aberantă a instanţei Primarul căra cartoanele cu vin la Bucureşti, angajaţii buni de plată!
În judeţul nostru se ştie de multă vreme că uşile la Bucureşti se deschid cu capul, nu cu mâna, iar vinul bun este la mare căutare atunci când ai diferite probleme de rezolvat. Trei angajaţi ai societăţii DUSPI Serv SRL, societatea de salubrizare din Panciu, la care unic acţionar este Consiliul Local, sunt, după o decizie a Tribunalului Vrancea, pronunţată pe fond, buni de plată pentru suma de peste 94.000 lei. Un complet al instanţei vrâncene i-a găsit “vinovaţi” de faptul că au acceptat, în calitate de angajaţi ai societăţii, să plătească facturi emise de o firmă din Ţifeşti privind achiziţia de vin. Destul de mult vin, circa 8.000 de sticle de 0,75 ml estimativ, având în vedere facturile care au ajuns în contabilitatea societăţii păncene, care nu are nicio legătură, în obiectul de activitate, cu achiziţia şi nici cu băutul de vin. Explicaţia este una simplă: deşi toată lumea cunoaşte că vinul a fost folosit drept protocol de defunctul primar Ion Petre, nimeni nu îşi asumă vreo responsabilitate în acest sens. Şi chiar dacă nu este pentru prima dată când acest lucru se întâmplă, instanţa a decis ca paguba descoperită într-un control al Curţii de Conturi să fie suportată de trei angajaţi.
La DUSPI se făcea baie în vin
Câţiva angajaţi ai societăţii de salubrizare din Panciu au fost obligaţi de justiţie să plătească o cantitate uriaşă de vin comandată de defunctul primar Ion Petre pentru cadouri în Capitală
“Prin cererea formulată la data de 31.07.2014, petenta DUSPI Serv SRL Panciu, prin administrator Marin Nicu, i-a chemat în judecată pe pârâţii Andronic Mihai Radu, Ciolan Carmen Elena, Ciolan Oana Andreea şi Vrabie Adrian, solicitând obligarea acestora în solidar la plata sumei de 136.480 lei reprezentând contravaloare băuturi alcoolice plus TVA”, se arată în motivarea deciziei luată pe 18 decembrie 2014 de Tribunalul Vrancea. Conform cererii de chemare în judecată, DUSPI Serv a indicat faptul că primii trei pârâţi, care aveau la momentul respectiv calitate de director, director economic şi contabil “în perioada 2011-2013 (…) au achiziţionat pentru societate de la SC Natura SRL Ţifeşti băuturi alcoolice în valoare totală de 136.480 lei incluzând TVA şi au achitat până la 23.07.2013 suma de 116.914 lei”. Pe 8 martie 2014, în urma unui control al Camerei de Conturi Vrancea derulat anterior, s-a emis Decizia cu nr. 12 “prin care s-a decis în sarcina conducerii actuale a societăţii luarea măsurilor pentru stabilirea întinderii şi recuperarea prejudiciului aferent abaterii constatate referitoare la efectuarea unor fapte de comerţ fără a avea legătură cu activitatea societăţii”, după cum se mai arată în documentul de la instanţă. Cel mai ciudat este că instanţa recunoaşte, în motivarea deciziei dată în decembrie, că vinul nu a ajuns niciodată la DUSPI SERV SRL, fiind folosit de fostul primar pentru “protocol”, respectiv pentru a “unge” diverşi funcţionari ai unor instituţii abilitate în aprobarea unor proiecte. Aşa cum recunosc neoficial, atât angajaţii primăriei cât şi cei ai DUSPI SERV, fostul primar lua de la firma din Ţifeşti vin, trimiţând în acest sens, de cele mai multe ori, pe şoferul Adrian Vrabie. Un fost angajat al DUSPI spune însă, sub protecţia anonimatului, că Duster-ul personal al viceprimarului Iulian Nica făcea regulat curse la Ţifeşti. “Viceprimarul de la acel moment, dl Nica, dispunea ca maşina sa, condusă de Ionuţ Bută, angajat al Primăriei, să meargă la Ţifeşti, unde încărca acele cartoane de vin care erau apoi duse la primar, care le prelua în maşina cu care se pleca la Bucureşti. Vinul ajungea de obicei la funcţionari din ministere, care aprobau proiecte pentru Panciu”, spune fostul angajat al DUSPI Panciu.
Vinul la fostul primar, facturile la DUSPI
Deşi vinul ajungea la sediul Primăriei sau în cu totul alte locuri decât sediul DUSPI sau la angajaţii acesteia, facturile erau întocmite de către Natura SRL Ţifeşti pe numele acestei societăţi, chiar în lipsa unui contract ferm. Facturile erau înregistrate forţat în contabilitatea societăţii de salubritate de Carmen Elena, respectiv Oana Andreea Ciolan, care au ocupat pe rând funcţia de economist şef al societăţii, lucru cunoscut şi de administratorul societăţii de atunci, Mihai Radu Andronic. Oana Andreea Ciolan, care nu mai lucrează în cadrul societăţii din decembrie 2013, spune că toate lucrurile se făceau la cererea fostului primar. “Noi nici măcar nu ştiam când se duce cineva să ia vinul, unde ajunge acel vin sau cât. Cantitativ şi ca preţ aflam din facturi, primeam facturile la final de lună, uneori chiar şi două pe lună, iar primarul ne cerea să le plătim, după ce ne spunea că se fac plăţi către DUSPI iar o parte din bani trebuie să ajungă la Natura Ţifeşti. Nimeni nu putea să comenteze nimic, a doua zi plecai!”, a spus fosta angajată a societăţii de salubritate.
Aveţi grijă când vă ordonă ceva "şeful"
Spusele sale au fost confirmate şi Carmen Ciolan care lucrează în continuare în societate, dar şi de fostul administrator, Radu Andronic. Culmea este că, după documentarea făcută de Ziarul de Vrancea în Panciu, în cursul zilei de 24 februarie, Carmen Elena Ciolan a fost anunţată de actualul administrator că urmează să i se emită decizia de concediere! Nu este exclus ca şi fostul administrator, angajat în acest moment pe o funcţie de execuţie, să primească un tratament similar, desigur, după ce va reveni din concediu. “Deşi nu avem nicio îndoială că primarul oraşului (n.r.- fostul primar Ion Petre) ar fi ameninţat pârâţii cu desfacerea contractului de muncă atunci când aceştia i-au adus la cunoştinţă ilegalitatea operaţiunilor şi iniţial refuzul lor formal de a le da curs, o astfel de ameninţare venind din partea unei persoane care nu avea atribuţii directe în încheierea sau desfacerea contractelor individuale de muncă şi mai ales în contextul legal actual, când concedierile abuzive pot fi contestate cu succes, nu reprezintă un şantaj suficient în sensul art 207 Cod Penal pentru a exonera de răspundere angajaţii”, se arată în motivarea judecătorului Mirela Diţă. Primarul în exerciţiu, Iulian Nica, viceprimar în mandatul în care se realizau achiziţiile, a precizat că nu are legătură cu “povestea” vinului cumpărat în perioada supusă controlului. “Eu răspund de lucrurile care se petrec în mandatul meu. Legat de situaţia de la DUSPI, las organele abilitate să îşi facă treaba, este un dosar la instanţă, mai multe nu ştiu”, ne-a spus primarul Iulian Nica.
Compensare prin notariatul deputatului Nica cu datoriile pentru vin
“Povestea” vinului cerut de fostul edil şi plătit de DUSPI nu este simplă. Pentru că la un moment dat, după un control iniţial al finanţelor vrâncene, în 2012, achiziţia de vin ar fi fost sesizată ca fiind ilegală. “Atunci ne-au chemat cei de la Finanţe, şi pe noi şi pe primar, cerându-i acestuia să oprească achiziţia. Dl primar (n.r.- Ion Petre) a spus însă că nu este o problemă, iar facturile au continuat să vină. La cel moment erau achiziţii de circa 75.000 lei”, mai spune Oana Andreea Ciolan. Tot aceasta mai spune că, după primele verificări ale Curţii de Conturi, s-a dispus ca societatea la care era angajată (n.r.- DUSPI SERV), Natura SRL Ţifeşti şi Primăria Panciu să compenseze datoriile pentru vin prin datorii ale firmei din Ţifeşti către bugetul local de la Panciu. Contractele de compensare s-au derulat, cu plata efectuată tot de către DUSPI SERV, la notariatul aparţinând soţiei deputatului Ciprian Nica. “Acele acte de compensare s-au făcut cu respectarea legii”, spune deputatul Nica legat de documentele notariale. Chiar dacă acestea dovedesc interesul primarului de atunci în stingerea datoriilor către Natura Ţifeşti, instanţa nu a ţinut prea mult cont de acest fapt. Cum, la fel, nu a apreciat ca important faptul că facturile privind vinul achiziţionat de la Ţifeşti, erau semnate de şoferul Adrian Vrabie, despre care judecătorul spune că “niciuna dintre activităţile întreprinse de acesta nu a produs prejudiciul a cărui acoperire se urmăreşte, el neavând atribuţii în aprobarea plăţii şi înregistrarea în contabilitate a facturilor”. Ca urmare, instanţa decide să admită acţiunea DUSPI SERV şi să oblige pârâţii (n.r.- Ciolan Oana Andreea şi Andronic Mihai Radu) la plata sumei de 75.903 lei, iar în cazul Elenei Carmen Ciolan şi a lui Andronic Mihai Radu a sumei de 18.382.08 lei, “fiecare proporţional cu salariul său net”.
Cine a băut vinul?
Sentinţa a fost atacată deja în apel la instanţa superioară. Avocatul celor două surori Ciolan a precizat însă că, cel puţin clientele sale, în exercitarea atribuţiilor conferite de fişa postului şi prin Legea Contabilităţii, nu aveau cum să fie trase la răspundere pentru recuperarea unui prejudiciu a cărei producere nu le poate fi imputată. Şi administratorul societăţii Natura SRL Ţifeşti, Daniel Guzu, consideră că decizia instanţei este una anormală. “Este anormal să pui nişte angajaţi să plătească aceste facturi. Eu am discutat cu fostul primar care mi-a cerut să-i livrez în mai multe rânduri vin, ceea ce am şi făcut. Eu ştiu că facturile se întocmeau pe numele societăţii Duspi Serv, nu ştiu unde ajungea vinul, dar cei de la Duspi plăteau, după care s-au făcut şi nişte compensări”, ne-a precizat telefonic administratorul societăţii de la Ţifeşti. Rămâne de văzut însă ce vor decide în acest sens judecătorii gălăţeni. Şi, totuşi, vinul cine l-a băut?
(Gabriel SAVA)