Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Cota unică, Liviu Dragnea și linia roșie

Ziarul de Vrancea
22 mai 2022 648 vizualizări

Fenechiu: PNL nu este dispus să renunțe la cota unică u ”Este aceeași meteahnă a lui Liviu Dragnea, PSD-ul merge în aceeași direcție”, a spus și Florin Cîțu

Liderul senatorilor liberali, Daniel Fenechiu, afirmă că PNL nu este dispus să renunțe la cota unică de impozitare și consideră că partidul este pus în dificultate de faptul că PSD a adus în discuție subiectul eliminării cotei unice, fără să existe o discuție prealabilă agreată în coaliție. "În general, când e o coaliție, n-o faci pentru ca s-o rupi. Cred că cota unică este una din liniile roșii", adaugă el. "Cota unică este, fără discuție, sistemul de impozitare care a adus foarte mult progres în România. În 2004, când a fost introdusă cota unică, aveam un impozit progresiv, cota maximă era 40%, evaziunea fiscală era în floare, oamenii încercau să găsească tot felul de variante ca să-și mascheze veniturile, să nu plătească taxe și impozite. Atunci a venit Guvernul liberal, a propus cota unică și lucrurile s-au așezat. Cota unică încurajează munca, este un sistem predictibil și un sistem care aduce bani la buget", a declarat Daniel Fenechiu, la RFI. Întrebat dacă au existat consultări în coaliție înainte ca PSD să aducă în discuție în spațiul public eliminarea cotei unice, senatorul PNL a răspuns: "Această temă nu este o temă relativ nouă, ci o temă care ține de modul în care PSD își atinge temele politice. PSD se adresează în principal categoriei de pensionari și unei categorii de persoane care câștigă venituri mici și orice propunere de acest gen, propunere de creștere a impozitării la cei care au venituri mai mari este un deziderat electoral, care aduce voturi PSD. Da, PSD a adus această temă în discuție, nu a existat nicio discuție prealabilă agreată în coaliție (...). Ne pune în dificultate. Cota unică este o instituție introdusă, susținută de PNL”. Daniel Fenechiu a arătat că "PNL nu este dispus să renunțe la cota unică. Argumentele sunt nu doar cele care țin de faptul că această cotă unică a fost introdusă și este de sorginte liberală, că stimulează munca, stimulează acumularea, ci sunt și argumente care țin de specificul de astăzi, de criză, de problemele care există, unde a schimba cota unică cu un sistem progresiv nu face altceva decât să bulverseze grav economia și sistemul social din România”. La rândul liui, președintele Senatului, Florin Cîțu, a declarat luni, despre dorința PSD de a se introduce o cotă progresivă, că Liviu Dragnea a încercat doi ani de zile să schimbe cota unică, și ceea ce face acum ”este aceeași meteahnă”, iar ”PSD-ul merge în aceeași direcție”, El a mai spus că pentru PNL este o linie roșie faptul că nu se vor introduce taxe și impozite noi, încă de la formarea coaliției. Fostul lider PNL a precizat că, atunci când s-a forma actuala coaliție, a avut două linii roșii, fără taxe și impozite noi și să avem 7% investiții în buget. ”Știm că PSD, de fiecare dată când este la guvernare, încearcă. Liviu Dragnea a încercat doi ani de zile să schimbe cota unică, să introducă impozit progresiv”, a mai arătat el.  ”Este aceeași meteahnă a lui Liviu Dragnea, PSD-ul merge în aceeași direcție”, a mai afirmat el.  Florin Cîțu a precizat, despre optimizarea fiscală despre care au vorbit Marcel Ciolacu și premierul Nicolae Ciucă, că ceea ce a făcut PNL până acum prin eliminarea de taxe și digitalizare, a adus mai mulți bani la buget. ”Să introduci taxe nu îți aduce bani la buget decât pe termen scurt, pentru că, după aceea, își crește evaziunea fiscală”, a menționat el.

Jumătate dintre români vor să-și cumpere mașini electrice pentru a reduce costurile

Iu infrastructura de încărcare rămâne principalul motiv de reticență

Mașinile hibride și electrice sunt preferate de aproape jumătate dintre consumatorii români (46%), care spun că ar alege o astfel de motorizare pentru viitoarea mașină, reiese dintr-un studiu Deloitte, realizat în 25 de țări din întreaga lume, inclusiv România. Acesta arată că motivele pentru care consumatorii români rămân reticenți cu privire la mașinile electrice sunt legate de infrastructura publică de încărcare, încă precară, autonomia limitată și prețul ridicat. ”Mașinile hibride și electrice sunt preferate de aproape jumătate dintre consumatorii români (46%), care spun că ar alege o astfel de motorizare pentru viitoarea mașină”, reiese din studiul Deloitte 2022 Global Automotive Consumer Study, realizat în 25 de țări din întreaga lume, inclusiv România. Dintre aceștia, cei mai mulți (63%) ar face o astfel de achiziție datorită costului cu alimentarea, care rămâne încă scăzut față de motorizarea pe benzină sau motorină, 49% sunt motivați de protecția mediului, 47% de sănătatea personală, iar 40% sunt atrași de stimulentele acordate de stat. Dintre țările europene analizate în studiu, în cinci se remarcă faptul că numărul consumatorilor care intenționează să își cumpere o mașină pe combustie internă a scăzut sub 50%. Este vorba de cele mai mari piețe din regiune, respectiv Germania (49%), Franța (48%), Marea Britanie (47%), Spania (35%) și Italia (31%). În România, procentul celor care rămân fideli unei mașini pe motorină sau benzină este de 50%. Dintre participanții din România care preferă o mașină electrică, cei mai mulți ar opta pentru un model hibrid, în timp ce interesul pentru mașinile pe baterie rămâne încă redus, doar 7% din totalul respondenților români având o astfel de opțiune. „Tendința de trecere către mașini mai puțin poluante este evidentă în Europa, chiar dacă remarcăm țări în care motorizarea clasică rămâne preferată – Cehia (74%), Austria (58%) sau Polonia (57%). În primul trimestru din 2022, cota de piață a autovehiculelor electrice hibride a crescut la 25,1% din vânzările din Uniunea Europeană, de la 21% în aceeași perioadă din 2021, potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile. Și în România, vânzările de mașini electrice hibride au crescut cu 45% în perioada analizată, iar în cazul celor pe baterie avansul a fost de peste 400%. Evoluția este remarcabilă, chiar dacă baza de raportare este scăzută. Schimbarea de mentalitate se explică atât prin creșterea gradului de conștientizare a populației cu privire la impactul utilizării mașinii personale asupra mediului, cât și prin politica autorităților europene în această direcție”, a declarat Ciprian Gavriliu, partener Servicii Fiscale, Deloitte România, lider al serviciilor de consultanță pentru sectorul auto.

Consiliul Concurenței a declanșat o investigație pe piața ecografelor

Consiliul Concurenței a anunțat luni că a declanșat o investigație privind o posibilă înțelegere între companiile Esaote Spa Italia, Camed Medical Systems Gmbh Germania, BMS Ultraschall Germania și DTL Medical SRL România, pentru a limita comercializarea echipamentelor de ultrasonografie (ecografe) marca Esaote pe teritoriul României. ”Consiliul Concurenței a declanșat o investigație privind o posibilă înțelegere între companiile Esaote Spa Italia, Camed Medical Systems Gmbh Germania, BMS Ultraschall Germania și DTL Medical SRL România, pentru a limita comercializarea echipamentelor de ultrasonografie (ecografe) marca Esaote pe teritoriul României. Practic, autoritatea de concurență are indicii că furnizorul Esaote Spa și distribuitorii Camed Medical Systems Gmbh, BMS Ultraschall și DTL Medical SRL au acționat în sensul limitării importului de ecografe marca Esaote, cu scopul de a bloca participarea altor concurenți la proceduri de achiziție publică, pe teritoriul României”, anunță autoritatea de concurență. În cadrul investigației, au fost efectuate simultan inspecții inopinate atât în România, cât și în Italia și în Germania. Autoritățile de concurență din cele două state au efectuat inspecții la sediile companiilor Esaote Spa din Italia și ale Camed Medical Systems Gmbh și BMS Ultraschall din Germania, în condițiile legale din aceste țări, la solicitarea Consiliului Concurenței din România, iar inspectorii români de concurență au asistat la desfășurarea acestora. Atât în Germania, cât și în România, inspecțiile inopinate sunt autorizate prin mandat judecătoresc și sunt justificate de necesitatea obținerii tuturor informațiilor și documentelor necesare clarificării posibilelor practici anticoncurențiale analizate.

Liber la cheltuieli. Regulile bugetare ale UE, suspendate până în 2024

Regulile de disciplină bugetară impuse statelor membre ale Uniunii Europene (UE) - care nu se mai aplică din martie 2020 - urmează să rămână suspendate în 2023, din cauza șocului economic cauzat de Războiul din Ucraina, anunță luni Comisia Europeană (CE), relatează AFP. ”Incertitudinea sporită și riscuri importante ale unei degradări a perspectivelor economice în contextul Războiului din Ucraina, scumpiri fără precedent de prețuri ale energiei și perturbări persistente ale lațului de aprovizionare justifică prelungirea” acestei suspendări, anunță într-un comunicat CE. ”Propunem să menținem în 2023 clauza salvgardării generale”, care permite o derogare - temporară - de la limitele datoriei și deficitelor stabilite prin Pactul de Stabilitate, anunță într-o conferință de presă vicepreședintele CE Valdis Dombrovskis. Această clauză urmează să fie dezactivată în 2024, precizează el. ”Acest lucru oferă marje politicilor bugetare naționale să reacționeze rapid în caz de nevoie”, mai precizează el, îndemnând, cu toate acestea, la rigoare. ”Politica bugetară trebuie să fie prudentă în 2023, prin controlarea creșterii cheltuielilor curente primare finanțate de către stat”, subliniază CE. ”Planurile bugetare ale statelor membre din anul viitor trebuie să se înscrie în traiectorii de ajustare pe termen mediu prudente, care să reflecte provocări asociate unor niveluri crescute ale datoriei care au crescut din cauza pandemiei” covid-19, subliniază CE. Politica bugetară este necesar să fie pregătită să se adapteze evoluției situației, iar Bruxellesul urmează să furnizeze noi recomandări după această vară. Pactul de Stabilitate, care limitează deficitele publice la 3%, iar datoria la 60% din Produsul Intern Brut (PIB), a fost suspendat la începutul lui 2020, în contextul pandemiei mondiale covid-19.

Majoritatea angajatorilor  se îndreaptă către sistemul de lucru hybrid

Peste 70% dintre angajatorii din regiunea EMEA se îndreaptă către sistemul de lucru hibrid, potrivit studiului realizat anual de CBRE EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), care arată că 40% dintre români preferă să lucreze în continuare de acasă sau în sistem hibrid. ”Peste 70% dintre angajatorii din regiunea EMEA se îndreaptă către sistemul de lucru hybrid”, potrivit studiului Office Occupier Survey realizat anual de CBRE. Datele arată tendința de reîntoarcere la birouri a angajaților.  În România, aproximativ 60% dintre respondenții unui sondaj online realizat de CBRE România în ultima jumătate a lunii aprilie au precizat că își doresc mai degrabă să lucreze la birou decât de acasă. La polul opus, 40% dintre români preferă să lucreze în continuare de acasă sau în sistem hibrid. Cele 5 motive pentru care angajații nu vor să se întoarcă la birou sunt: Timpul pierdut în trafic - 35% dintre respondenții la sondajul CBRE consideră că pierd prea mult timp în traficul rutier către birou și înapoi; Cheltuieli suplimentare pentru transport, mâncare și îmbrăcăminte adecvată - 21% dintre participanții la sondaj nu sunt dispuși să investească în transport, mâncare și îmbrăcăminte adecvată pentru birou; Nu reușesc să îmbine eficient viața personală și cea profesională - 16% dintre angajați preferă să lucreze de acasă pentru a petrece mai mult timp alături de cei dragi; Găsirea unui loc de parcare - 11% dintre respondenți au precizat că dificultatea de a găsi un loc de parcare duce la reticența de a merge la birou; Modul neplăcut în care arată spațiul de lucru - peste 7% dintre salariați aleg să lucreze de acasă din cauza designului mediului de lucru.  Pe lângă argumentele precizate, respondenții menționează printre motive și lipsa opțiunilor de luat masa în apropierea biroului (peste 6%), cât și relocarea departe de acesta sau chiar în afara orașului în perioada pandemie (3%).

WhatsApp nu va mai funcționa pe unele versiuni mai vechi de iOS

WhatsApp anunță, printr-un articol postat pe site-ul de suport, că va renunța peste câteva luni la suportul pentru două dintre versiunile mai vechi ale sistemului de operare folosit de iPhone. Din 24 octombrie, WhatsApp nu va mai funcționa pe iOS 10 și iOS 11, versiuni lansate în 2016 și 2017. Afectați vor fi cei care dețin un iPhone 5 / iPhone 5c sau versiuni mai vechi. Ținând cont că iPhone 5 are deja nouă ani, numărul celor care încă îl mai folosesc ar trebui să fie destul de mic. Chiar și așa, cei afectați de această schimbare vor trebui să facă update de iOS sau, dacă nu pot, să-și cumpere un iPhone mai nou. Tot pe site-ul de suport pentru WhatsApp se arată că acest gen de decizie se ia în funcție de numărul de utilizatori ai platformelor - dacă un anumit sistem de operare ajunge să aibă foarte puțini utilizatori, compania decide că nu mai rentează să ofere suport pentru acesta. De asemenea, se în considerare și securitatea. Versiunile vechi ale sistemelor de operare nu mai primesc update-uri de securitate, iar breșele acestora de securitate pot fi folosite pentru a ataca utilizatorii WhatsApp.

SpaceX, evaluare de 127 de miliarde de dolari

SpaceX a lansat o nouă rundă de finanțare, care evaluează compania privată la aproximativ 127 de miliarde de dolari, prin intermediul căreia compania spațială vrea să atragă capital nou de până la 1,725 miliarde de dolari, la un preț de 70 de dolari pe acțiune, potrivit unui e-mail la nivel de companie, obținut de CNBC. În luna februarie, SpaceX și-a divizat acțiunile în proporție de 10 la 1, ceea ce a redus prețul acțiunilor comune la 56 de dolari pe unitate – noua evaluare reprezentând o creștere de 25%. SpaceX efectuează, de asemenea, o vânzare secundară de acțiuni către persoane din interiorul companiei și acționari existenți pentru titluri în valoare de până la 750 de milioane de dolari. Compania efectuează aceste oferte secundare în mod regulat, ca o modalitate pentru acționarii de lungă durată de a vinde acțiuni, având în vedere că SpaceX rămâne privată de mai bine de 20 de ani de la înființare. Detaliile despre infuzia de numerar nu au fost publicate anterior.

Canalul Suez aduce Egiptului 7 miliarde de dolari

Egiptul se așteaptă ca veniturile Canalului Suez să ajungă la aproximativ 7 miliarde de dolari până la sfârșitul anului fiscal curent, a declarat sâmbătă ministrul de Finanțe Mohamed Maait, transmite Reters. Veniturile din turism sunt estimate în aceeași perioadă între 10 și 12 miliarde de dolari, în pofida crizei din Ucraina, a adăugat Maait. Anul fiscal al Egiptului durează de la 1 iulie până la 30 iunie. Canalul Suez este cea mai rapidă rută de transport maritim între Europa și Asia și una dintre principalele surse de valută străină ale guvernului egiptean.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.