Politică

S-au ars ”beculețele”. Se oferă ”circ și pâine” pentru iluminatul public din Focșani

Alexandra TĂTARU
28 iun 2017 784 vizualizări

Ședința Subcomisiei de Dialog Social a fost transformată în dezbatere publică. Primarul Misăilă a încercat din nou să argumenteze necesitatea delegării serviciului de gestiune a iluminatului public din oraș, iar liberalii s-au adunat la şedinţă, rând pe rând,  să contraargumenteze de ce nu ar dori externalizarea. A fost un ”spectacol” dar ședința, la care alți membri ai subcomisiei au asistat ”în necunoștință de cauză” și fără să intervină, a lămurit foarte multe aspecte pe care nici cetățenii nu le știau, nici cei care au propus cu o zi înainte soluții alternative nu le-au avut în vedere în detaliu.

La ședința Subcomisiei de Dialog Social, care s-a desfășurat miercuri, 28 iunie a.c., s-au adunat mai puțini membri pentru că, dintr-o eroare tehnică, s-a desfășurat în același timp cu ședința Comisiei de Dialog Social, de la Prefectură. Însă în sală au fost prezenți și consilierii liberali, și reprezentanți ai instituțiilor subordonate C.L.. Au fost discutate atât decent, dar și cu patimă proiectele de hotărâre mai importante care urmează să fie supuse aprobării în ședința de Consiliu Local din 29 iunie a.c. Facem referire la două dintre ele, respectiv serviciul de iluminat public, care a constituit subiectul principal de presă din ultimele zile, precum și proiectul privind creșterea și îngrijirea animalelor de companie și domestice din municipiul Focșani. Dacă în ce privește cel din urmă proiect, liberalii au fost mai lămuriți, nu știm încă ce vor vota aceștia în ședința de joi, în ceea ce privește iluminatul public pare foarte probabil că focșănenii vor mai aștepta o perioadă până se vor ”schimba becurile”.

Cum e mai bine? Să facă Primăria firme sau să externalizeze un serviciu?

Pornind de la proiectul de transfer al serviciilor de salubritate stradală de la Direcția de Servicii Publice Focșani la CUP Salubritate, președintele patronatului IMM Vrancea, Ion Roman, a vorbit despre oportunitatea firmelor de a presta servicii în interesul comunității fără ca acestea să fie obligate să plătească taxe și impozite mai mari, dar l-a întrebat pe primarul Misăilă dacă găsește oportună această externalizare sau să creeze propria firmă a Primăriei care să opereze aceste servicii. Primarul  a asigurat faptul că toate serviciile de salubrizare din oraș vor fi prestate de CUP Salubritate, care este o firmă cu capitalul 100% a Consiliului Local, iar în ce privește alte servicii, inclusiv iluminatul public, atât de intens dezbătut, edilul șef a precizat că, potrivit legilor în vigoare, Primăria are trei opțiuni în ce privește serviciile comunitare de utilități publice. Fie ca operator propriu, opțiunea gestiunii delegate directe, adică unei firme gestionate de C.L., fie prin delegarea gestiunii unui operator economic selectat în urma unei licitații publice. Primarul a menționat și cât este de greu să înființezi o firmă, dând exemplu dificultățile pe care le întâmpină încă la organizare S.C. Parking S.A..”Este foarte greu să înființezi această firmă specializată. Este nevoie de specialiști, de respectarea tuturor reglementărilor, de autorizări care durează cel puțin un an, nu doar 30 de zile cât durează obținerea unei licențe”,  a precizat Cristi Misăilă. Potrivit edilului șef, singura variantă în ceea ce privește serviciul de iluminat public, neavând o firmă specializată, ar fi delegarea gestiunii către un operator cu licență.

Putem delega serviciul de iluminat public oricărei firme care va participa la licitație publică

Având în vedere că liberalii au propus edilului delegarea gestiunii către Electrica sau ENET, Misăilă a explicat că oricare ar fi firma, de ”casă”, a liberalilor, a cetățenilor, a Electrica sau a ENET, cea care va prelua acest serviciu trebuie să participe la licitație publică, după elaborarea Studiului de Oportunitate și a Caietului de Sarcini. ”Așa este procedura și nu se poate trece peste nicio etapă. ENET, ca firmă sugerată de PNL,  nu poate prelua acest serviciu pentru că firma are datorii foarte mari către bugetul de stat, de peste 600 de miliarde lei, are și poprire pe conturi, chiar dacă, potrivit bilanțului din luna mai, firma înregistrează profit. Facem toți pașii și, la urmă, în baza unei HCL din 2016, în care s-a stabilit că cea mai bună soluție este delegarea gestiunii, vom urma celelalte proceduri. Înainte să organizăm licitația publică am urmat pașii. Elaborarea studiului de oportunitate, aprobarea caietului de sarcini  și nu este vorba de nicio firmă de casă, se face o licitație, se fac achiziții pe S.E.A.P.. Toate aceste discuții care au fost pe marginea acestui proiect de hotărâte sunt pur politice și nimic altceva. Declarau colegii liberali că Misăilă nu a fost în stare timp de un an de zile să aleagă un operator autorizat să schimbe becurile, dar îi anunț că tocmai asta facem acum, dar nu se poate oricum. Liberalii se opun să voteze, eu vă anunț că asta pot să fac”, a precizat în ședință Cristi Valentin Misăilă. În ceea ce privește cheltuielile cu mentenanța, schimbarea lămpilor, crearea unor studii de comandă specificate în documentele propuse, edilul șef a spus că acestea se referă la prețurile maximale care sunt publicate pe SEAP, iar cheltuielile reale vor fi, de fapt, stabilite în urma licitației unde va câștiga orice firmă din țară care oferă prețul cel mai mic. Argumente și explicații privind necesitatea delegării acestui serviciu a oferit și Voicu Stoian, șef Birou Iluminat Public și Circulație Rutieră, care a precizat că nu mai există Serviciul de Iluminat Public în realitate. Acesta este în prezent în grija primăriei pentru că, în urma concursurilor organizate, nu s-a prezentat niciun electrician de rețele electrice care să prefere un salariu mult mai mic decât ar câștiga pe cont propriu. Practic, nu mai există niciun angajat disponibil să întrețină sistemul. ”La ora actuală iluminatul public este blocat. Serviciile mele nu mai au legătură cu iluminatul public. Fac totul benevol, iar dacă se întâmplă ceva, voi fi tras la răspundere fără să am o vină directă. Tot eu sunt cel care face protecția muncii, tot eu oblig omul să se ducă la locul de muncă. Există Legea 230/2006 care reglementează iluminatul public. Direcția nu mai are voie să facă acest serviciu. Asta e realitatea cu care ne confruntăm acum. Obligatoriu trebuie scos la licitație. Legea spune asta”, a spus Voicu Stoian. S-a repetat, totodată, că actualul Consiliu Local nu face decât să respecte o altă hotărâre a C.L. din ianuarie 2016. ”Suntem deschiși la altă propunere, dar să fie în contextul legii”, a mai precizat Cristi Misăilă.

Neculai Tănase: ”Trebuie să găsim o formulă, dar să nu privatizăm Primăria Focșani”

Liberalul Neculai Tănase, prezent la ședință alături de alți consilieri locali, l-a întrebat pe primar de ce nu s-a făcut un contract cu Electrica pe perioadă determinată, dacă se știa că nu se îndeplinesc toate condițiile de obținere a licenței și operării proprii, însă primarul Misăilă i-a reamintit că și propunerea actuală este pe perioadă determinată și ceea ce acuză liberalul este tendențios. ”Nu am făcut nimic altceva decât am continuat un proces început în ianuarie 2016. Nicio încredințare nu se poate face decât prin achiziție publică. Nu e greu de înțeles”, a răspuns Misăilă, iar la întrebarea despre faptul că studiul de oportunitate ar fi fost elaborat de către o firmă de ”casă”, Cristina Costin a infirmat acest lucru. ”Dumneavoastră credeți că trebuie să dăm 40 miliarde lei unei alte firme, dar de ce să nu dăm la o firmă a Primăriei. Haideți să găsim o formulă, dar să nu privatizăm Primăria. Ați adus iluminatul public în colaps doar să externalizăm serviciul. Primăria este a cetățenilor”, a mai spus Neculai Tănase. ”Noi vrem să aducem lumină pe străzile municipiului Focșani, nu să cheltuim banii cetățenilor dându-i altora”, a intervenit viceprimarul Iorga. ”Indiferent cine ar fi, chiar și pentru câteva zile, nu putem da nimic fără licitație publică și tot externalizare se cheamă. Dacă dumneavoastră găsiți altă formulă, eu îmi dau demisia. Externalizarea se face pe baza unui contract și termenul include și modernizarea”, a replicat și Misăilă. Liberalii au mai acuzat și faptul că nu se scot posturile la concurs, că primarul se vaită prea mult și că nu dorește să găsească soluția optimă.

Primarul Misăilă, ”anchetat” în ședință de un tânăr

Fără să se prezinte, la finalul discuțiilor a intervenit un tânăr care a fost curios să știe de ce trebuie să avem luminițe festive ”ca în Las Vegas”, vorba primarului, când predecesorul său, Decebal Bacinschi, este anchetat tocmai pentru așa ceva. Vădit deranjat de atitudinea tânărului, care s-a prezentat, în final, ca fiind Ambasadorul Forumului Tinerilor din România, primarul a răspuns că ”Acuzațiile care au fost aduse domnului primar Bacinschi sunt acuzații că a montat luminițele înainte să facă licitația publică, ceea ce actualul consiliu local încearcă să evite. Vrem ca, prin intermediul caietului de sarcini unde au fost trecute toate obligațiile care le va respecta acel operator și după licitația publică pe care o propunem, să se termine aceste proceduri înainte de 1 decembrie. Dacă nu vă doriți ca noi să finalizăm acest proiect, dumneavoastră propuneți alt proiect pe care-l vom trece pe ordinea de zi”.

Vom vedea cum se termină acest ”spectacol” între tabere. Până atunci, să avem grijă să nu se întrerupă nici curentul, nici să ardă becurile cineva doar de dragul de a face intenționat întuneric pe vreun sector de stradă. (A. TĂTARU)

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.