Pentru că poate, șefa IȘJ Vrancea ține din nou „la secret” informații de interes public din cadrul instituției
Luni, 16 august 2021, a avut loc ședința Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Vrancea. În cadrul ședinței s-au aprobat modificări în lista inspectorilor pe discipline ai IȘJ Vrancea, precum și schimbări de directori și directori adjuncți din mai multe școli din județ.
În ciuda faptului că toate chestiunile discutate și hotărârile aprobate în ședința Consiliului de Administrație din cadrul IȘJ Vrancea de luni, 16 august, sunt informații de interes public, pe care conducerea instituției (IȘJ Vrancea) era obligată să le aducă la cunoștința plătitorilor de taxe și impozite de pe aceste meleaguri, nu numai că acestea n-au fost făcute publice din propria inițiativă a conducerii IȘJ Vrancea. Ele sunt ținute „la secret” chiar și la solicitarea expresă a presei locale.
Concret, marți 17 august 2021, la ora 13:50, Ziarul de Vrancea i-a transmis următoarea solicitare inspectorului general, Daniela Gabriela Marchitan.
„Vă rugăm ca în baza Legii 544/2001, privind liberul acces la informațiile de interes public, să ne transmiteți modificările aprobate în ședința Consiliului de Administrație a IȘJ Vrancea de luni, 16 august 2021, privind inspectorii școlari pe domenii, ai IȘJ Vrancea, dar și directori și directori adjuncți ai școlilor din județul nostru. Vă mulțumim!”
Deși șefa IȘJ Vrancea a citit solicitarea legitimă a cotidianului nostru, a refuzat să ne transmită vreun răspuns.
Redăm în continuare câteva dintre prevederile Legii 544/2001, privind liberul acces la informațiile de interes public.
„Articolul 1- Accesul liber și neîngrădit al persoanei la orice informații de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relațiilor dintre persoane și autoritățile publice, în conformitate cu Constituția României și cu documentele internaționale ratificate de Parlamentul României.
Articolul 2- în sensul prezentei legi:
a) prin autoritate sau instituție publică se înțelege orice autoritate ori instituție publică ce utilizează sau administrează resurse financiare publice, orice regie autonomă, societate reglementată de Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, aflată sub autoritatea sau, după caz, în coordonarea ori în subordinea unei autorități publice centrale sau locale și la care statul român sau, după caz, o unitate administrativ-teritorială este acționar unic ori majoritar, precum și orice operator sau operator regional, astfel cum aceștia sunt definiți în Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. De asemenea, se supun prevederilor prezentei legi partidele politice, federațiile sportive și organizațiile neguvernamentale de utilitate publică, care beneficiază de finanțare din bani publici;(la 17-07-2016, Lit. a) a art. 2 a fost modificată de art. unic din LEGEA nr. 144 din 12 iulie 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 528 din 14 iulie 2016. )
b) prin informație de interes public se înțelege orice informație care privește activitățile sau rezulta din activitățile unei autorități publice sau instituții publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informației;”
Nu este din păcate prima oară când actualul inspector general al IȘJ Vrancea are un astfel de comportament ce dovedește dispreț suveran față de Legea 544 /2001, privind liberul acces la informațiile de interes public. Redăm în continuare câteva dintre articolele publicate în Ziarul de Vrancea care vin în sprijinul acestei afirmații:
„Pentru că poate”, șefa IȘJ Vrancea oferă presei „firimituri” de informații publice;