O nouă modă la cercurile pedagogice: activităţi fără elevi, dar cu invitaţi de peste hotare
Invitaţi din Republica Moldova la cercul profesorilor de matematică, al educatoarelor şi învăţătorilor şi din Germania la cercul profesorilor de la învăţământul profesional şi tehnic.
Cercurile pedagogice din acest an şcolar se desfăşoară fără elevi, sub forma unor activităţi de amploare, cu invitaţi speciali. Aşa s-a întâmplat luni, 13 noiembrie, când s-a desfăşurat cercul pedagogic pe semestrul I al anului şcolar în curs. Cele mai multe cadre didactice, respectiv educatoarele, învăţătorii şi profesorii de matematică, au participat la prima ediţie a conferinţei internaţionale “Matematica fără frontiere”, a cărei tematică este Educaţia matematică în contextul cerinţelor înaintate de economia, ştiinţa şi tehnica modernă. Conferinţa s-a desfăşurat la Sala Balada şi a avut invitaţi din Republica Moldova. Această conferinţă a reprezentat începutul unei colaborări între cadrele didactice de specialitate, şi nu numai, dintre cele două ţări, matematica fiind o disciplină care se învață din primul an de școală. “Copiii învaţă mult balast în momentul de faţă şi trebuie să îndepărtăm acest balast, iar copiii să înveţe ceea ce trebuie, nu să le aglomerăm mintea cu lucruri inutile”, a declarat unul dintre invitații de peste Prut. Profesorul Laurenţiu Calmuţchi, de la Universitatea de Stat din Tiraspol, a vorbit despre încercările prin care a trecut învăţământul din Basarabia şi mai ales universitatea pe care o reprezintă. Conferința, fiind una lungă, a fost presărată de momente artistice, ce au avut scopul de a destinde atmosfera, printre invitaţii care au urcat pe scena Sălii Balada fiind Corul Parohiei Ireşti, rod al parteneriatului dintre Şcoala Vidra și Parohia Ireşti. Conferinţa s-a dorit a fi un prim pas spre o colaborare între cadrele didactice vrâncene şi cele din Republica Moldova, a doua parte a conferinţei “Matematica fără frontiere” urmând să se desfăşoare în semestrul al II-lea al acestui an şcolar.
Un german, specialist în gastronomie, la cercul profesorilor de la învăţământul profesional şi tehnic
Profesorii de la învăţământul profesional şi tehnic s-au întâlnit la Colegiul Tehnic „Edmond Nicolau” Focșani, unde au fost prezentate noutăți privind „curriculum pentru ciclul inferior al liceului, filiera tehnologica și învățământ profesional”, repere metodologice privind proiectarea CDL-ului pentru clasele a IX-a si a X-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologica si învățământ profesional, exemple de bună practică Liceul Simion Mehedinţi - Învățământul dual si învățământul profesional în Germania, au fost realizate diseminări proiecte Erasmus+. Invitat de onoare a fost germanul Jochen Danger, profesor universitar de gastronomie, care a prezentat sistemul german al învățământului profesional, menționând faptul că în ţara sa de origine accentul se pune pe practică, pe limbi străine, respectiv discipline tehnologice, cursurile la școală desfășurându-se două zile pe săptămâna și trei zile la agentul economic, la care se adaugă un număr de 6 săptămâni pe an doar cu practică la agentul economic. Agentul economic nu este stimulat financiar de către statul german, cum de altfel nici elevul de învățământ profesional, ci primul contribuie la formarea forței de muncă, cei din urmă învățând o meserie şi putând deveni astfel independenți financiar, neasistați de statul german. Noutățile privind curriculum, respectiv reperele metodologice privind proiectarea CDL-ului pentru clasele a IX-a si a X-a, ciclul inferior al liceului, filiera tehnologică și învățământ profesional, au fost apreciate de participanți. De asemenea, diseminarea proiectelor Erasmus+ a arătat care sunt beneficiile pentru elevi și cadre didactice ca urmare a participării la acestea. (M. V.)