Educație

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Companiile de consultanță susțin o schimbare în sistemul de impozitare a vehiculelor

Ziarul de Vrancea
25 mar 2023 441 vizualizări

În lipsa altor constrângeri cum ar fi taxarea treptată în funcție de nivelul de poluare sau implementarea zonelor cu emisii reduse, programul Rabla Plus va deveni un factor limitative, arată analizele specialiștilor

Sistemul actual de impozitare a vehiculelor în România trebuie actualizat pentru a descuraja treptat deținerea vehiculelor poluante, arată reprezentanții unei companii de consultanță. Potrivit lui Dragoș Fundulea, principal Roland Berger București, elemente alternative ce ar putea fi luate în considerare sunt reprezentate de valoarea autovehiculelor, norma de poluare sau emisiile de dioxid de carbon. În lipsa unor constrângeri cum ar fi taxarea treptată în funcție de nivelul de poluare sau implementarea zonelor cu emisii reduse, programul Rabla Plus va deveni un factor limitativ în dezvoltarea pieței de autovehicule electrice în România, creând o dependență ridicată de astfel de programe de stimulare, nesustenabile pe termen lung, arată compania de consultanță într-un comunicat transmis luni AGERPRES. "România oferă în prezent unele dintre cele mai generoase stimulente pentru achiziționarea de vehicule electrice din Europa, în contrast cu alte țări-cheie ale Uniunii Europene, precum Germania, Olanda, Franța și Suedia, care reduc sau înlătură treptat sprijinul financiar pentru achiziția vehiculelor hibride sau electrice. Pe de altă parte, bugetul Rabla Plus, care oferă stimulente financiare pentru achiziționarea de vehicule electrice și hibride, aproape s-a dublat an de an și a ajuns la 218 milioane euro în 2022. Cu toate acestea, în lipsa altor constrângeri cum ar fi taxarea treptată în funcție de nivelul de poluare sau implementarea zonelor cu emisii reduse, programul Rabla Plus va deveni un factor limitativ în dezvoltarea pieței de autovehicule electrice în România, creând o dependență ridicată de astfel de programe de stimulare, nesustenabile pe termen lung", se precizează în documentul citat. Potrivit acestuia, sistemul de impozitare a vehiculelor din România se bazează exclusiv pe capacitatea cilindrică a motorului, fiind acordate reduceri semnificative autovehiculelor hibride și electrice. Cu toate acestea, nu sunt luate în considerare diferite grade de hibridizare. Vehiculele hibride "mild" beneficiază de o reducere de 95% a impozitului, egală cu reducerea aplicată hibridelor plug-in, în timp ce vehiculele complet electrice momentan nu sunt impozitate. Acest sistem favorizează în mod disproporționat vehiculele hibride față de cele complet electrice, consideră sursa. În contrast, alte țări europene utilizează multipli factori în calcularea impozitului, inclusiv considerații privind poluarea și emisiile de gaze cu efect de seră. Un cadru de impozitare optim pentru România ar putea lua în considerare valoarea autovehiculelor, emisiile de dioxid de carbon și norma de poluare a acestora pentru a descuraja treptat utilizarea vehiculele poluante. Zonele cu emisii reduse încurajează de asemenea adopția vehiculelor mai puțin poluante în mod indirect. România este în urmă în acest sens față de Europa de Vest. Țări precum Franța și Marea Britanie au implementat multiple zone cu emisii scăzute sau emisii zero, în timp ce pe plan local nu există momentan zone clar definite în care să fie limitat accesul vehiculelor foarte poluante, subliniază consultanții. În 2022, în România au fost înmatriculate peste 15.000 de vehicule electrice și hibride plug-in noi, ceea ce a reprezentat o creștere de 70% față de anul 2021, dintre care 75% au fost vehicule electrice. Conform Roland Berger, această creștere se datorează în special programului de sprijin Rabla Plus și disponibilității mai mari a modelelor cu propulsie electrică. În principalele piețe europene, vehiculele electrice (EV și PHEV) au reprezentat un procent record de 21% din noile înmatriculări în 2022. România a depășit pentru prima dată piețe importante europene precum Italia și Spania, cu un procent de circa 12%, dar încă se află în urma multor țări din Europa de Vest în ceea ce privește adopția mobilității electrice, mai precizează compania. În context, Szabolcs Nemes, partener în cadrul Roland Berger București, consideră că, în comparație cu alte țări, România oferă stimulente generoase pentru achiziția vehiculelor electrice, însă trebuie stabilite ținte clare de reducere a emisiilor parcului auto la nivel național. Conform datelor din 2022, se poate observa o ușoară creștere de 10% în oferta totală de vehicule electrice, dar rata de creștere este mai lentă în comparație cu anii precedenți. Dacia Spring rămâne cel mai bine vândut vehicul electric din România, cu aproximativ 60% din toate înmatriculările de vehicule electrice noi. Piața vehiculelor hibride plug-in (PHEV) este mai diversificată, niciun brand neavând o cotă mai mare de 20% din înmatriculări.

România va ajunge la 34% surse de energie regenerabilă

u așa susține Casian Nițulescu, secretar de stat în Ministerul Energiei

România și-a asumat ca surse de energie regenerabilă o cotă de aproximativ 30,7% pentru 2030 prin Planul național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030, dar printr-o reanaliză va ajunge la 34%, a afirmat, luni, Casian Nițulescu, secretar de stat în Ministerul Energiei. "Prin planul național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice ne-am asumat ca și surse de energie regenerabilă aproximativ 30,7%, dar printr-o reanaliză vom ajunge la 34% Dimensiunea de eficiență energetică ocupă un rol important în plan național. Nu numai că asigură o siguranță energetică, dar și o tranziție către o energie mai curată, mai verde, o energie a viitorului. Europa și-a asumat ca până în anul 2050 să devină primul continent neutru din punct de vedere climatic, iar până în anul 2030 ne-am asumat să reducem emisiile de gaze cu 55%", a menționat Casian Nițulescu, la conferința Energy Efficiency for Sustainable Business. El a subliniat că, prin investiții în eficiență energetică, România poate avea numeroase beneficii precum o scădere majoră a consumului de energie, o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră și, nu în ultimul rând, o îmbunătățire a mediului și o creștere a calității vieții. Totodată, secretarul de stat a menționat că printr-un audit energetic pot fi identificate zonele vulnerabile de consum, iar printr-un management energetic se poate asigura o coordonare mai bună a companiilor. Pe de altă parte, prin investiții în echipamente cu consum scăzut de energie poate crește rentabilitatea companiilor, iar prin asigurarea de producție de energie electrică din surse regenerabile pot fi scăzute facturile, astfel că se poate asigura o rentabilitate a companiilor. În ceea ce privește eficiența energetică în clădiri, Casian Nițulescu a precizat că aceasta este "o activitate destul de complexă" de care se ocupă Ministerul Dezvoltării. "Prin investiții în eficiență energetică în clădiri se poate asigura o rentabilitate maximă - și anume investiții în termie, în termoizolarea clădirii, a pereților, a pardoserilor, a acoperișurilor", a precizat acesta. Totodată, secretarul de stat a făcut referire la utilizarea eficientă a iluminatului, precum și la investiții în alimentarea cu energie electrică din surse regenerabile.

Oficial al Rezervei Federale: Economia SUA se apropie de recesiune

Stresul recent din sectorul bancar și posibilitatea unei crize ulterioare a creditelor apropie SUA de recesiune, a declarat duminică președintele Rezervei Federale (Fed) din Minneapolis, Neel Kashkari, în comentarii la emisiunea Face the Nation de la CBS, transmite Reuters. ”Cu siguranță ne aduce mai aproape. Ceea ce este neclar pentru noi este cât de mult din aceste tensiuni bancare duc la o criză a creditului pe scară largă. Acea criză a creditului... ar încetini apoi economia. Acesta este ceva pe care îl monitorizăm foarte, foarte îndeaproape”, a spus Kashkari. Kashkari, care s-a numărat printre cei mai fermi factori de decizie ai Fed în susținerea unor rate mai mari ale dobânzilor pentru a lupta împotriva inflației, a spus că este prea devreme pentru a evalua dimensiunea ”amprentei” pe care o va avea stresul bancar asupra economiei și, prin urmare, prea devreme pentru a ști cum ar putea influența următoarea decizie privind rata dobânzii a Comitetului Federal pentru Piața Deschisă. Fed a majorat ratele dobânzilor cu un sfert de punct procentual săptămâna trecută, dar a deschis posibiltiatea pentru a întrerupe creșterile ulterioare până când va fi clar cum se pot schimba practicile de creditare bancară după prăbușirea recentă a Silicon Valley Bankși a Signature Bank din New York. "În acest moment, stresul este vechi de doar câteva săptămâni. Există unele semne îngrijorătoare. Pe partea pozitivă este că retragerile de depozite par să fi încetinit. O oarecare încredere este restabilită în rândul băncilor mai mici și regionale ", a spus Kashkari.. În același timp, a continuat el, ”am văzut că piețele de capital au fost în mare parte închise în ultimele două săptămâni. Dacă acele piețe de capital rămân închise pentru că debitorii și creditorii rămân nervoși, atunci asta mi-ar spune, bine, asta va avea probabil un impact mai mare asupra economiei. Așa că este prea devreme pentru a face previziuni despre următoarea reuniune a FOMC. Fed a lansat un program de creditare de urgență, menit să protejeze alți creditori regionali de probleme, în cazul în care retragerile depozitelor vor crește.

AirConnect, cea mai nouă companie aeriană românească, începe operarea de zboruri regulate

Cea mai nouă companie aeriană românească, AirConnect, începe de luni operarea de zboruri regulate, atât interne, cât și externe, informează compania printr-un comunicat. Cursele interne regulate vor fi operate din București către orașe precum Baia Mare, Sibiu, Suceava și Târgu Mureș, iar cele externe, din București și Cluj, către Budapesta. Din luna iunie, vor fi operate noi rute, estivale, în țară și în străinătate, subliniază reprezentanții companiei. "Ne-am propus să devenim prima opțiune de zbor pentru pasagerii din Sud-Estul Europei, iar astăzi am făcut un prim pas în această direcție. Ne bucurăm să putem oferi românilor o conexiune la prețuri avantajoase, sigură, rapidă și confortabilă între Capitală și unele dintre cele mai mari orașe ale țării. Lucrăm activ la diversificarea rutelor. Peste trei luni vom opera noi zboruri, special pentru sezonul estival. Cel mai probabil, din toamnă, vom extinde atât lista destinațiilor interne, cât și a celor externe", a declarat Tudor Constantinescu, directorul general AirConnect. Rutele operate de AirConnect de luni sunt: București - Sibiu, 5 frecvențe săptămânale; București - Suceava, 5 frecvențe săptămânale; București - Baia Mare, 2 frecvențe săptămânale; București - Târgu Mureș, 4 frecvențe săptămânale; București - Budapesta, 2 frecvențe săptămânale; Cluj Napoca - Budapesta, 2 frecvențe săptămânale. Zborurile estivale, operate din iunie, vor fi între București și Dubrovnik și între Constanța și Cluj, Oradea, Suceava, Timișoara. Flota AirConnect include două aeronave ATR 72-600, cu o configurație de 68 de locuri. În 2022, AirConnect a operat zboruri charter către Grecia și Turcia, în parteneriat cu tur-operatori precum Karpaten Turism, Dertour, Cocktail Holidays, AeroVacanțe. AirConnect este o companie aeriană românească, înființată în 2022, cu obiectivul de a opera curse interne și zboruri de tip charter. Flota AirConnect include, în prezent, două aeronave ATR 72-600, iar în curând, va ajunge la patru.

Elon Musk evaluează Twitter la jumătate față de cât a plătit pe rețeaua de socializare

Directorul general al Twitter, Elon Musk, a oferit angajaților companiei de social media acțiuni la o evaluare a platformei de socializare de aproape 20 de miliarde de dolari, potrivit publicației The Information, care a citat o persoană familiară cu un e-mail trimis de Musk personalului Twitter, transmite Reuters. Evaluarea este mai mică de jumătate din cele 44 de miliarde de dolari pe care Musk le-a plătit pentru achiziționarea platformei de socializare, indicând o scădere a valorii Twitter. Twitter nu a răspuns imediat unei cereri de comentarii trimise de Reuters prin e-mail. Musk a declarat în decembrie că Twitter este pe cale abia să atingă ”pragul de rentabilitate a fluxului de numerar” în 2023, deoarece agenții de publicitate de top și-au redus cheltuielile pe platforma de socializare după preluarea acesteia de către miliardar. De asemenea, fragmente din codul sursă al rețelei sociale Twitter a fost publicat recent pe Github, probabil de un fost angajat nemulțumit de stilul lui Elon Musk. Pe 24 martie, un utilizator care folosea pseudonimul “FreeSpeechEnthusiast” a publicat pe platforma Github, deținută de Microsoft, o parte din codul sursă folosit de Twitter. Twitter a făcut o plângere privind încălcarea drepturilor de autor și a cerut Github să dea jos codul. Acesta a dispărut de pe Github în aceeași zi. Deși nu este cunoscută identitatea celui care a postat codul, executivii Twitter cred că este vorba de un fost angajat nemulțumit, care a ales această cale pentru a se răzbuna, susțin sursele New York Times.

Cad primele capete după preluarea băncii Credit Suisse

Președintele Saudi National Bank (SNB), ale cărui declarații au provocat prăbușirea băncii Credit Suisse, a demisionat, a anunțat luni SNB într-un comunicat transmis Bursei de Valori din Riad, relatează AFP. Consiliul de administrație al Saudi National Bank, cea mai mare bancă comercială din Arabia Saudită, a acceptat demisia lui Ammar al-Khudairy "din motive personale", se arată în comunicat. Înainte de preluarea Credit Suisse, după prăbușirea vertiginoasă a acesteia pe burse, Saudi National Bank era principalul acționar al instituției financiare elvețiene. La 15 martie, declarațiile lui Ammar al-Khudairy potrivit cărora SNB nu își va majora participația de 9,8% la Credit Suisse din motive de reglementare au dus la prăbușirea acțiunilor băncii elvețiene. Acțiunile și-au revenit, după anunțul unui plan de salvare de 54 de miliarde de dolari din partea băncii centrale elvețiene, dar acest lucru nu a fost suficient pentru a liniști investitorii într-un climat de îngrijorare generală pentru sectorul financiar. La 19 martie, Credit Suisse a fost cumpărată în cele din urmă, la un preț considerat foarte mic, de către UBS, cel mai mare grup bancar elvețian.

Producătorul suedez de baterii litiu-ion Northvolt, finanțare de 5 miliarde de dolari

Producătorul suedez de baterii litiu-ion Northvolt este în discuții pentru a obține o finanțare de peste 5 miliarde de dolari, pentru a-și atinge obiectivul de a deveni cel mai mare producător de baterii din Europa, a informat duminică Financial Times. Compania negociază cu o serie de bănci pentru a atrage această sumă și s-ar putea ajunge la un acord în acest an, a spus FT, citând persoane care au cunoștință de această problemă. Northvolt a strâns până acum miliarde de dolari prin emiterea de obligațiuni pentru a-și finanța investițiile în fabrică, inclusiv 1,1 miliarde de dolari în titluei convertibile, anul trecut, care au ajutat-o să își crească producția la gigafabrica sa din Skelleftea, Suedia. Reuters a relatat luna trecută că Northvolt este aproape de a angaja bănci pentru o ofertă publică inițială (IPO) în Europa sau New York, care ar putea evalua compania la peste 20 de miliarde de dolari. Northvolt a refuzat să comenteze.

Producția de țiței a României a scăzut cu 4,1%

România a produs, în ianuarie 2023, o cantitate de țiței de 243.000 tone echivalent petrol (tep), cu 10.500 tep (-4,1%) mai mică față de cea produsă în prima lună a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS). Importurile de țiței s-au ridicat, în ianuarie, la 776.200 tep, fiind cu 167.100 tep (27,4%) peste cele consemnate în perioada similară din 2022. Comisia Națională de Strategie și Prognoză estimează, în ultima prognoză publicată privind echilibrul energetic, o producție de țiței pentru 2023 de 3,095 milioane tep (minus 2,3% față de 2022). Importurile sunt preconizate la 7,83 milioane tep (plus 6,5%).


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.