Educație

Bacalaureatul testează de azi competenţele digitale ale absolvenţilor

Ziarul de Vrancea
17 iun 2012 1561 vizualizări
2.076 de candidaţi trebuie să-şi arate abilităţile în folosirea computerului

Examenul de bacalaureat continuă astăzi cu proba D, de evaluare a competenţelor digitale. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean, în Vrancea 2.076 de candidaţi sunt înscrişi la această probă, ce se desfăşoară pe parcursul a cinci zile. Astăzi sunt planificaţi 731 de candidaţi. Potrivit procedurii de examen, accesul primilor candidaţi în laborator se va face la ora 12:30, urmand ca examenul propriu-zis să înceapă la ora 13:00. “Ora este stabilită de Minister şi este destul de tarzie din cauza accesului în reţea”, a explicat inspectorul general interimar al IŞJ, Vasilica Zaharia. Rezultatul obţinut de fiecare candidat nu se exprimă prin note sau prin calificativ admis/respins, ci prin stabilirea nivelului de competenţă în raport cu standardele europene recunoscute în domeniu. În funcţie de punctajul obţinut se va stabili nivelul de competenţă digitală a candidatului: utilizator începător (0-25 puncte), utilizator de nivel mediu (26-50 puncte), utilizator avansat (51-74 puncte) şi utilizator experimentat (75-100 puncte). Această probă testează capacitatea elevilor de utilizarea a computerului şi organizarea a fişierelor, precum şi concepte de bază ale tehnologiei informaţiei. Mai exact, candidaţii trebuie să editeze un text şi să creeze o bază de date sau o prezentare, trebuie să ştie să copieze un document şi să îl mute în diverse fişiere, precum şi să răspundă la câteva întrebări din teoria învăţată în cursul liceului. Elevii care nu se prezintă la probele orale pot participa la probele scrise, însă nu pot promova examenul de bacalaureat fără a bifa toate probele prevăzute în curiculă. 786 dintre cei peste 3.000 de absolvenţi de liceu care susţin bacalaureatul în această sesiune au proba recunoscută, fiind din seriile anterioare, iar alţi 237 au solicitat echivalarea probei de competenţe digitale cu certificatul ECDL pe care îl deţin. (Mihaela VLĂDESCU)
Iată un model de subiect la proba de competenţe digitale de la examenul de Bacalaureat 2011:
SUBIECTUL I (10 puncte)
1. Localizaţi directorul (folderul) examen, aflat pe Desktop şi creaţi fişierul text data.txt. Introduceţi data curentă în primul rând al fişierului şi salvaţi fişierul în directorul (folderul) examen. (2p)
2. Utilizand un motor de căutare pe Internet, căutaţi informaţii referitoare la biografia compozitorului Ludwig van Beethoven. Creaţi în directorul (folderul) examen un fişier cu numele compozitor, de un format adecvat, care să conţină doar o fotografie a lui Ludwig van Beethoven, urmată de anul naşterii acestuia. (5p)
3. Deschideţi pagina web aflată la adresa www.rocnee.eu şi scrieţi pe foaia de examen titlul paginii accesate. (3p)
 
SUBIECTUL al IV-lea (70 de puncte)
1. Deschideţi fişierul comp_w, existent în directorul (folderul) examen, aflat pe Desktop.
a. Scrieţi pe foaia de examen dimensiunea fontului din antetul (headerul) documentului. (1p)
b. Aplicaţi un fundal de culoare albastră numai la nivelul primului paragraf. (3p)
c. În primele trei paragrafe ale documentului înlocuiţi automat fiecare dintre literele a şi A cu simbolul? (3p)
d. Aliniaţi imaginea din prima pagină a documentului în partea dreaptă a paginii. (3p)
e. Numai pentru ultimele două paragrafe numerotate cu cifre arabe modificaţi stilul de numerotare automată cu litere mari ale alfabetului (A., respectiv B.). Formataţi marcatorii A. si B. astfel încât aceştia să aibă culoarea roşie. (5p)
2. Deschideţi fisierul comp_p, existent în directorul (folderul) examen, aflat pe Desktop.
a. Scrieţi pe foaia de examen numele fontului utilizat în textul aflat în caseta situată în colţul din stânga-sus al primului diapozitiv (slide). (1p)
b. Adăugaţi la finalul prezentării o copie a celui de al doilea diapozitiv (slide) (indiferent de etapa de prelucrare a acestuia) şi rotiţi imaginea din diapozitivul adăugat cu un unghi mai mic de 90O. (5p)
c. Marcaţi fiecare paragraf din cel de-al doilea diapozitiv cu marcatorul (bulletul) •. (3p)
d. Aplicaţi un fundal de culoare albastru deschis pe toate diapozitivele (slide-urile) prezentării. (3p)
e. Aplicaţi numai pentru al treilea diapozitiv (slide) un efect de tranziţie aleatoare (Random).
(3p)
3. Deschideţi fişierul comp_x existent în directorul (folderul) examen aflat pe Desktop.
a. Scrieţi pe foaia de examen numele aplicaţiei utilizate pentru deschiderea fişierului. (1p)
b. Realizaţi setările necesare pentru a stabili un fundal (background) de culoare galbenă întregii foi de calcul (sheet) Document de lucru. (3p)
c. În foaia de calcul (sheet) Document de lucru introduceţi în celula B10 o formulă pentru a calcula automat media aritmetică a valorilor aflate în grupul B2:B5. (3p)
d. Formataţi numai grupul de celule C2:C3 din foaia de calcul (sheet) Document de lucru astfel încât la sfârşitul fiecărei valori să fie afişat simbolul € . (3p)
e. Inseraţi în foaia de calcul (sheet) Document de lucru o noua coloană între coloanele C şi D, şi completeţi primele 50 de rânduri ale acesteia cu valoarea 2011. (5p)
4. Deschideţi fişierul comp_h existent în directorul (folderul) examen aflat pe Desktop.
a. Scrieţi pe foaia de examen primul cuvânt din titlul paginii web. (1p)
b. Încadraţi imaginea din pagina web cu o bordură având grosimea de 10 pixeli. (3p)
c. Formataţi tot textul din pagina web astfel încât stilul caracterelor să fie cursiv (italic). (3p)
5. Deschideţi fişierul comp_a din directorul (folderul) examen, aflat pe Desktop.
a. Scrieţi pe foaia de examen numărul de tabele conţinute de baza de date. (1p)
b. Modificaţi ordinea câmpurilor din tabela comp_t astfel încât toate cele care memorează date de tip numeric să apară pe ultimele poziţii. (3p)
c. Creaţi o interogare (query) nouă, cu numele q_noua, care să preia toate datele din tabela comp_t. (3p)
6. Deschideţi directorul (folderul) examen situat pe Desktop.
a. Efectuaţi setările necesare astfel încât, la vizualizarea conţinutului directorului (folderului) examen, fişierele din componentţa acestuia să fie afişate cu detalii (Details), ordonate crescător după data modificării lor (Modified). Realizaţi apoi o captură de ecran (Print Screen) care să cuprindă fereastra cu fişierele vizualizate conform cerinţelor de mai sus şi adăugaţi imaginea obţinută la finalul fişierului comp_w, în directorul examen. (5p)
b. Redenumiţi comp_dd fişierul comp_d, aflat în directorul (folderul) examen. (3p)
c. Utilizând aplicaţia Paint (accesoriu al sistemului de operare), creaţi un desen care, pe un fond verde, să conţină un triunghi. Salvaţi imaginea obţinută în format Bitmap, sub numele triunghi.bmp, în directorul (folderul) examen. (3p)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
un profesor de informatica, acum 2001 zile, 42 minute, 59 secunde
Sunt gresite punctajele corespunzatoare unui anumit nivel de competenta. Informati-va inainte de a scrie ceva in ziar!
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.