O proba in plus la bacalaureat, ultima modificare a Legii Educatiei
Dezbaterile intense pe marginea proiectului noii Legi a Educatiei nu au adus schimbari notabile, in afara de aparitia unei noi probe la examenul de bacalaureat. Conform oficialilor din invatamint, in urma dezbaterilor pe marginea legii, nu au fost modificate aspecte esentiale ale documentului, cea mai importanta adaugire rezultata in urma dezbaterilor fiind cea de-a treia proba scrisa la examenul de bacalaureat, dupa cum a confirmat purtatorul de cuvint al Ministerului Educatiei, Melania Mandras-Vergu. Astfel, absolventii de clasa a XII-a vor sustine o proba scrisa transdisciplinara la limba si literatura romana si o limba de circulatie internationala, o proba scrisa la limba si literatura materna, precum si o proba scrisa transdisciplinara, diferentiata in functie de filiera, profil si specializare, la matematica si stiintele naturii pentru profilul real, respectiv la stiinte socio-umane - istorie, geografie, economie, sociologie si psihologie pentru profilul umanist. "Este benefica introducerea unei probe transdisciplinare, intrucit este un model european de testare. Mi se pare un lucru bun pentru ca obliga profesorii sa faca o corelatie intre discipline, insa in acest an aceasta modificare n-ar fi binevenita", sustine directorul Colegiului Economic "Mihail Kogalniceanu", Radu Stefan, care explica faptul ca elevii nu sint inca pregatiti sa fie testati in acest mod, deoarece nici cadrele didactice nu sint obisnuite sa predea intr-un mod potrivit acestui tip de testare. în forma sa initiala, in proiectul Legii educatiei era prevazut ca bacalaureatul va avea doua probe scrise transdisciplinare. "în dezbaterea publica a reiesit ideea ca bacalaureatul, in sistemul pe care noi l-am propus, era unul poate prea usor si de aceea am adus mai multa substanta bacalaureatului prin introducerea unei a treia probe in examenul de bacalaureat", a explicat ministrul Daniel Funeriu pentru reprezentantii presei centrale. Modificarea a survenit dupa ce Executivul a aprobat in cadrul unei sedinte tinute ieri dimineata proiectul Legii Educatiei nationale, documentul urmind sa fie transmis in Parlament spre dezbatere, in regim de urgenta. De altfel, ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, i-a invitat si pe colegii din opozitie sa vina cu interventii asupra proiectului de lege. "Am dorit sa cream un consens. Am facut cit mai multe dezbateri si am remarcat ca, in pofida faptului ca la inceput au fost foarte multe forte care s-au exprimat in contradictoriu cu pozitia ministerului, in procesul de dezbatere publica lucrurile au ajuns intr-un punct in care exista foarte multe voci care sustin aceasta lege", a mai spus Funeriu.
Dezbateri fara succes
Proiectul legislativ a fost dezbatut public pentru aproximativ doua saptamini, inclusiv la nivel local, unde au avut loc interventii ale oficialilor din ISJ la posturile TV, dezbateri cu inspectorii scolari, cu parintii, cu directorii si cu sindicatele. Ulterior au urmat dezbateri in cadrul Consiliului Consultativ al ISJ si o dezbatere organizata de inspectorii scolari, in colaborare cu Asociatia Pro Democratia. Din pacate, in afara de schimbarile ce vizeaza bacalaureatul si scaderea cuantumului amenzii pentru parintii ai caror copii lipsesc nemotivat de la cursuri, legea nu prea a fost modificata. "Ma asteptam sa se fi preluat si alte idei de la dezbaterile la care am participat, precum modificarea componentei Consiliului de Administratie al scolii, finantarea per capita, trecerea clasei a IX-a la gimnaziu sau admiterea la liceu", a precizat dezamagit directorul Colegiului National "Unirea", Cornel Noana. Proiectul noii legi a Educatiei modifica fundamental invatamintul. De departe, cele mai multe schimbari s-au facut in ceea ce priveste evaluarea. Inca de la clasa pregatitoare, micutii vor fi evaluati in baza unei metodologii care urmareste competentele copilului. Nici nu trec doi ani, ca micutul este din nou evaluat. La finalul clasei a II-a, fiecare scoala organizeaza evaluarea la scris-citit si matematica. Rezultatele evaluarilor sint mai apoi folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor si mai apoi se comunica parintilor si constituie documente din Portofoliul educational al elevului. O noutate este si examenul prin care trebuie sa treaca elevii din clasa a VI-a, cind vor avea in fata doua probe trans-curriculare si anume limba si comunicare, matematica si stiinte. Rezultatele vor fi folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare si pentru orientarea catre un anumit tip de liceu. La finalul clasei a IX-a se va realiza o evaluare nationala obligatorie a tuturor elevilor. Sindicalistii din invatamint nu renunta la protestul general anuntat pentru 22 aprilie, cind vor sa boicoteze inclusiv organizarea examenului de bacalaureat. (Iulia NICOLAIE)
Profesorii, asteptati cu amendamente la Legea invatamintului
Deputatul PSD Ciprian Nica ofera sprijin cadrelor didactice din judetul Vrancea care doresc sa se implice in procesul de modificare a Legii Educatiei si se angajeaza ca propunerile sau amendamentele pe care acestea le vor face pe marginea proiectului de lege vor ajunge in Parlament. în acest sens, deputatul Ciprian Nica ii asteapta pe toti cei care doresc sa faca astfel de propuneri sa le depuna in scris la sediul partidului sau pe e-mail la adresa: iulian_nica2003@yahoo.com. "Dorim sa preluam toate problemele ridicate de cadrele didactice pe tema proiectului Legii Educatiei. Dupa ce vom stringe aceste propuneri, dorim sa realizam citeva intilniri cu profesorii pentru a le cristaliza. Dupa care vom duce propunerile cadrelor didactice din Vrancea in Parlament, ca modificari propuse din partea grupului parlamentar PSD Vrancea", a precizat deputatul Ciprian Nica. Proiectul Legii Educatiei a fost adoptat ieri de Guvern, urmind ca dezbaterile pe acest subiect sa inceapa in curind, in asa fel incit sa fie supus plenului Parlamentului pina la sfirsitul acestei sesiuni, pentru a intra in vigoare in anul scolar 2010-2011. (Doina GANEA)