E vina scolii ca nu pregateste elevul pentru viata
Inspectorul general Iordache Bostan considera ca scoala ar trebui sa se implice mai mult in pregatirea practica a elevilor, dar mai ales in pregatirea lor pentru viata. Seful Inspectoratului Scolar spune chiar ca invatamintul este de multe ori rupt de realitate si nu corespunde solicitarilor viitorului. Aprecierile lui Iordache Bostan s-au referit indeosebi la invatamintul profesional si tehnic, in contextul in care acesta s-a degradat dupa revolutie. "Dupa parerea mea, partea practica a invatamintului tehnic nu corespunde solicitarilor viitorului, de aceea se prefera inca invatamintul teoretic. Copiii nu au posibilitatea de a urma un invatamint tehnic la scolile recunoscute ca facind o pregatire practica excelenta. Insa chiar si la profilul tehnic, practica in productie a disparut. De altfel, de multe ori, chiar daca se face, se gasesc cu greu acele firme care vor sa primeasca elevii si sa-i formeze in meseria lor. Citeodata, firmele nici nu sint pe specialitatea care se face intr-o anumita zona a judetului", a mentionat inspectorul general Iordache Bostan. De cealalta parte insa, adevarat este si faptul ca anumite profile au disparut, iar elevii nici nu mai sint atrasi de anumite meserii, cu toate ca au mare cautate pe piata muncii. Lucru de care s-au plins si cei de la Romseh Tools (fostul ISEH), spre exemplu, care patrona odata Liceul nr. 1. Acum, profilele nici nu mai exista, astfel ca firma nu are de unde racola angajati. Acelasi lucru il recunoaste si seful ISJ, care regreta invatamintul profesional de altadata. "Odata am avut un invatamint profesional si tehnic bine pus la punct, la finalul clasei a VIII-a era chiar mai greu sa accezi la o scoala cu profil CFR decit la un profil teoretic, pentru ca era concurenta mai mare. In ziua de azi, copiii si chiar parintii nu mai apreciaza anumite meserii. Majoritatea vor profil teoretic, considera cea mai mare onoare daca ajung la Unirea sau Cuza", mai adauga Iordache Bostan. Seful ISJ a vorbit si despre neconcordantele sistemului de invatamint, despre faptul ca unii elevi considerati slabi in scoala au reusit in viata. "Daca un copil destept nu confirma, inseamna ca invatamintul este rupt de realitate. Copilul invata lectia pe dinafara, dar in viata nu este asa, apar mereu surprize, decizii ce trebuie luate. Asta inseamna ca scoala nu i-a pregatit. Sint si elevi considerati slabi care au reusit in viata. E tot vina scolii ca n-a stiut sa aprecieze partea practica a personalitatii", a concluzionat seful ISJ. (Camelia STANILA)