Educație

La aproape un veac de la stilul vechi

Florin Dirdala
2 nov 2016 1536 vizualizări
Trecerea la noul calendar s-a făcut în Romania Mare destul de anevoios u mulţi oameni simpli au înţeles că li se cerea să îşi schimbe religia prin adoptarea noului calendar

S-au scurs aproape o sută de ani de când Statul Român a decis îndreptarea vechiului calendar iulian, eveniment întâmplat în anul 1919. Atunci s-a hotărât ajustarea vechiului sistem calendaristic cu 14 zile deoarece acesta nu mai corespundea cu observaţiile astronomice , dar nici cu practicile agricole ale timpului. Ceea ce părea normal şi uşor de adoptat, s-a dovedit mai greu decat îşi putea imagina oricine, chiar şi în prezent, cu atât mai mult în trecut, pentru că iată ce consemnează, de exemplu, documentele Serviciului Judeţean Vrancea al Arhivelor Naţionale, la 6 ani de la momentul legiferării noului calendar: “Pe 9 ianuarie 1925, s-a constatat că locuitorii comunei Câmpuri ţineau în continuare sărbătorile după vechiul calendar, iar în aceeaşi perioadă Cercul Social Creştin din Focşani a transmis prefecturii locale o notă informativă plină de indignare în care s-a menţionat că mulţi propagandişti adventişti cutreierau mahalalele  şi centrul oraşului cu broşurelele lor subversive, făcînd o propagandă ostilă calendarului nou şi zicînd că -dacă vă lăsaţi de legea cea veche şi o luaţi pe cea nouă, să ştiţi că D-zeu n-are să dea ploaie trei ani şi şase luni, ca în timpul proorocului Ilie - sau mai ziceau - că doar ei, adventiştii sunt  adevăraţii credincioşi, pentru că au rămas cu legea cea strămoşească, deoarece calendarul nu l-au schimbat.

Cu Biblia în mană împotriva noului calendar

Din nordul judeţului nostru de atunci au venit către Protoieria Focşani alte informări interesante. Într-una se consemna că -un preot bătrân din Tecuci povestea că a observat prin sate sătenii simpatizanţi ai ţărăniştilor ca fiind cei mai înverşunaţi împotriva calendarului nou şi se mai zicea că această schimbare de calendar ar fi dictată de sus. Se mai zvonea că ţărăniştii vor să se folosească de aceste nemulţumiri ca să răstoarne guvernul, prin revoluţie şi să vină ei la putere. Pe lângă acestea, informatorul a mai comunicat că pregătirile ce se fac pentru Sf. Vasile - stil vechi -  sunt deosebit de intense şi nepotrivite cu noul mers al vremurilor şi roagă pe protoiereu să intervină la prefect, pentru a dispune acesta, prin autorităţile comunale, a opri pe cei care vor dori să meargă cu steaua, pluguşorul, capra, etc, la Sf. Vasile stil vechi, pentru că nu atunci este momentul lor, tocmai pentru a nu da prilej populaţiunei de reînsufleţire în favoarea calendarului vechi. Alte documente menţionează clar numele şi prenumele propagandiştilor vechiului calendar. Astfel, un anume Ion Constantin Mătăsaru era raportat că a discutat religie cu mai mulţi locuitori şi le-a arătat că sărbătorile pe stil nou nu trebuie să le ţină nimeni, prezentand  în acest scop şi Testamentul Nou, unde se specifica că este - vai de acela care-şi schimbă legea. Mai zicea acesta că, o dată cu schimbarea noului calendar, nu este altceva decât o stricare de legi, iar în ziua de 21 ianuarie el pretindea că trebuie sărbătorit Sf. Ion stil vechi şi chiar susţinea vehement că acest nou calendar era făcut de liberali, personal verificand şi văzand că la sărbătorile pe stil nou aceştia nu s-au dus la biserică.

Au existat destule persoane care s-au opus adoptării calendarului

Despre alte persoane precum Nicolae Balaban şi Ion Enache Filote s-a constatat că erau şi aceştia înverşunaţi împotriva noului calendar şi mai ales ultimul, care nu voia în ruptul capului a se lăsa de răul său obicei şi care, avand cărţi bisericeşti, îşi făcuse singur un calendar pe stil vechi pe care-l respecta, iar calendarul îndreptat refuza cu desăvârşire a-l  lua în calcul. În legătură cu cei doi iată ce au constatat atunci autorităţile. În ziua de Crăciun a anului 1924  pe stil vechi, iar stil nou era Bobotează, adică pe 6 ianuarie 1925 după calendarul îndreptat, guarzii dintr-o comună au găsit pe stradă câţiva copii, care ziceau colinde pe la casele unor gospodari, iar când au fost izgoniţi, deoarece nu mai era vremea acestui obicei , a ieşit Balaban şi i-a înjurat pe guarzi, strigandu-le să lase copiii să umble şi să-şi facă datinile vechi, căci calendarul îndreptat nu este bun şi duce la ruina credinţei, iar la sfârşit a chemat ceata de copii să-i cânte lui la geam câteva colinde. Guarzii au informat jandarmeria care i-a chemat pe Balaban şi Enache, însă aceştia nu au vrut să recunoască cele întâmplate. Enache Filote în schimb a întărit în scris că nu voieşte a ţine calendarul îndreptat pentru că iubeşte credinţa veche, conform vechiului calendar, dar pe alţii nu pune la cale, în sensul că nu doreşte să-i convingă şi pe alţii de acest lucru. Pentru a spulbera atunci toate temerile, o dată pentru totdeauna, deşi acest lucru nu s-a reuşit nici azi, Direcţia presei din cadrul Ministerului de Interne a trimis Prefecturii Putna lucrarea lui Constantin Chiricesu,  în 500 de exemplare, ca s-o împartă prin sate gratuit la toţi sătenii cu ştiinţă de carte. Încet, dar sigur, calendarul nou a prins teren, dar la aproape o sută de ani, probabil că mai sunt încă neînţelegeri în sânul Bisericii Ortodoxe pe această temă şi între adepţii celor două stiluri calendaristice. (Florin DÎRDALĂ)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.