Propuneri pentru imbunatatirea educatiei la sate
Astfel, pina la 15 august trebuie identificate cel putin trei teme prioritare pentru invatamintul vrincean, care vor constitui scopul unor studii locale realizate de PIR (Proiectul pentru Invatamint Rural). UJIP a finalizat de curind si studiul longitudinal, o motorizare si evaluare externa a unitatilor de invatamint, in care au fost incluse si trei scoli vrincene: Maluri - comuna Vulturu, Scoala "Mihai Simbotin" Cirligele si Scoala nr. 3 Adjud. Actiunea a vizat aspecte legate de infrastructura si resursele materiale ale unitatilor de invatamint, calitatea personalului didactic si capacitatea dascalilor de a utiliza metode interactive de predare - invatare, efective si promovabilitate scolara, o evaluare a cunostintelor, a climatului oferit de scoala sau implicarea parintilor si agentilor economici in procesul educational, alaturi de aspecte din mediul familial al elevilor si planurile lor in privinta continuarii studiilor. Studiul longitudinal a identificat o serie de probleme ale invatamintului din mediul rural, printre care si lipsa dotarilor (de la mobiliar, materiale didactice, la calculatoare si conectare la Internet), lipsa cadrelor didactice calificate si navetismul, care "atinge" peste 50% din dascalii din mediul rural etc. Potrivit studiului, elevii de la tara au cele mai mari probleme la matematica, insa reclama si faptul ca multi profesori pun accent pe reproducerea exacta a informatiilor transmise, la mare parte din obiecte. (C. S.)