Educație

Jurnalistii au invatat cum se iau deciziile la Bruxelles

Camelia Stănilă
3 mai 2007 742 vizualizări
Reprezentanta Comisiei Europene in Romania si Parlamentul European doresc ca ziaristii sa fie mult mai bine informati, in legatura cu modul de decizie la nivel european, cu fondurile ce vor fi alocate Romaniei, politica de vecinatate sau piata unica u analistii spun ca in Romania concurenta nu functioneaza inca, astfel ca preturile sint inca mari

Jurnalistii "Ziarului de Vrancea" au participat recent la cea de-a doua sesiune din cadrul "UE Meeting Days", seminar organizat de reprezentanta Comisiei Europene in Romania si Parlamentul European, cu sprijinul companiei de relatii publice Chelgate Romania. Astfel de intilniri cu presa locala au demarat inca de anul trecut, in diferite locatii din tara (Iasiul fiind ales pentru jurnalistii din Moldova), pentru ca ziaristii, formatori de opinie, sa inteleaga mult mai bine problematica europeana si sa o transmita pe intelesul cititorilor. Daca anul trecut seminarul a vizat in principal institutiile europene si procesul de aderare, acum s-a vorbit de rolul Romaniei ca stat membru, de Parlamentul uropean si alegerile care vor avea loc in acest an si la noi, bugetul Uniunii, dar si despre politica de vecinatate, piata unica si fondurile ce vor fi alocate Romaniei, in special in agricultura, programele operationale si prioritatile Uniunii. De altfel, printre lectorii seminarului s-au numarat si Miruna Matei si Michael Plumley, specialisti in comunicare la Parlamentul European, care au tinut sa precizeze faptul ca si jurnalistii romani pot avea un mare sprijin la Bruxelles si ca pot pune intrebari in limba romana.


Romania detine 5% din voturi


Pentru inceput, Gabriela Pescariu de la Team Europe a vorbit despre triunghiul institutional Comisie - Parlament - Consiliu (ultimele doua implicate in procesul de co-decizie) si interesele pe care le reprezinta fiecare, precum si despre organizarea existenta in cadrul Uuniunii Europene. De asemenea, s-a abordat si problema "interesului comun", caruia trebuie sa i se supuna si Romania, din acest an, odata ce a dorit sa faca parte din aceasta structura, dar si despre solidaritatea financiara manifestata in interiorul uniunii. "Daca nu respectam acest interes comun, atunci putem avea blocaje, putem fi sanctionati, ni se pot bloca fondurile sau reactiva clauzele de salvgardare", a precizat Gabriela Pescariu. Aceasta a mentionat si faptul ca Romania ocupa un important loc 7 in cadrul EU, detinind 5% din cele 255 de voturi

necesare luarii unei decizii. Miruna Matei a explicat jurnalistilor modalitatea in care se iau decizii la nivel european, negocierile care au loc inainte, totul pornind si de la structura Parlamentului si impartirea membrilor in 8 mari partide europene. De precizat ca de la 1 ianuarie, Parlamentul European are 735 de membri, din care 35 romani. Miruna Matei a mentionat si prioritatile Parlamentului European pina la finele acestei legislaturi, in domeniul mediului, sanatatii si sigurantei alimentare, transportului, energiei, pietei

comune, imigratiei etc.


Scuza "Asa vrea UE" nu merge peste tot


Jurnalistii invitati au aflat si in ce domenii interne poate interveni UE, la nivel supranational, tinind cont ca peste 55 la suta din legislatia Romaniei va depinde de Bruxelles. Lectorii seminarului "UE Meeting Days" au precizat ca scuza "Asa vrea UE", pe care o aduc frecvent guvernantii, nu se aplica in domeniul fiscal sau in ceea ce priveste securitatea (armata), protectia muncii, imigratie sau cultura - educatie. Gabriel Giurgiu, realizator de emisiuni la TVR, a precizat ca in aceste domenii nu exista acquis comunitar,

astfel ca regulile sint facute in tara, in ciuda motivatiilor aduse adesea de cei din fruntea tarii. "Nu mai esti autonom cind politicafiscala incalca legile de concurenta, cind favorizezi producatorii locali in detrimentul celor din UE. Aici intervine Bruxelles-ul", a mentionat Gabriela Pescariu de la Team Europe. Inainte de a aborda probleme legate de politica de vecinatate, jurnalistul Gabriel Giurgiu si-a expus parerea si in privinta unei viitoare extinderi a UE, pe care ar trebui sa o sustina Romania. "Statutul

de tara granita ne costa! Romania are interes sa sustina Republica Moldova si Serbia, pentru a pasa aceasta responsabilitate", a sustinut Gabriel Giurgiu, lector al seminarului de la Iasi.


Oul, mai scump la Bucuresti decit la Paris


Legat de piata unica, Gabriel Giurgiu a ales sa faca o demonstratie interesanta si extrem de simpla: comparatia preturilor din Romania si din tarile UE. Aceasta pentru a demonta inca o data previziunile apocaliptice privind scumpirile masive ale produselor de consum, dupa aderare. Un exercitiu simplu, care poate fi facut de oricine care are acces la internet. Si poate veti fi surprinsi sa constatati ca preturile din marile hypermarket-uri din Europa, cu filiale si la noi, au preturi mai mici. Gabriel Giurgiu a comparat doar preturile la oua, apa minerala, cafea sau Coca - Cola, practicate de Carrefour la Paris si Bucuresti. De exemplu, o cutie cu 12 oua costa la Paris 1,64 euro, adica 0,44 RON bucata, in timp ce la Bucuresti pretul urca pina la 0,6-0,7 RON bucata. Si cafeaua este mai scumpa cu aproximativ 10 RON la Bucuresti. Suficient pentru a demonstra ca sintem de prea putin timp pe piata comuna, pentru ca sa simtim efectele unei concurente reale. "Exista teama ca preturile din Romania vor exploda dupa aderare. Fals! Produsele sint mai scumpe in Romania, unde sa ne mai aliniem? Trebuiau sa se

ieftineasca. Dar sintem de prea putin timp pe piata comuna ca sa simtim efectele. Deocamdata companiile incearca sa profite de vidul de informare din Romania si sa speculeze piata. N-o sa va

vina sa credeti, dar eram la Bruxelles si sotia m-a rugat sa fac cumparaturile casnice de acolo. Iar de pe lista nu lipseau apa minerala, brinza si chiar hirtia igienica... toate sint mai ieftine in afara. Piata interna inseamna concurenta, in primul rind. Cu cit va creste oferta, cu atit vor scadea si preturile", a argumentat Gabriel Giurgiu, jurnalist specializat in afaceri europene. Participantii de la seminar au apreciat ca aceste zvonuri legate de cresterea preturilor au fost si o strategie, atit pentru a nu ieftini produsele, cit si pentru ca cei de la conducere sa poata lauda cu mentinerea preturilor la acelasi nivel. Si Cezar Scarlat, de la Team Europe, a remarcat ca o concurenta puternica constituie, intr-adevar, un

avantaj pentru firmele puternice. "Pentru firmele mici, concurenta inseamna disparitie. Dar concurenta inseamna performanta, care creste chiar si pentru ultimul dintre intreprinzatori. Competitia crescuta duce si la costuri mai mici. Iar pentru consumatori, concurenta inseamna produse mai ieftine, mai diversificate si mai bune", a apreciat si Cezar Scarlat. (Camelia STANILA)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.