Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Veniturile totale medii lunare au ajuns a 6.634 lei pe o gospodărie

Ziarul de Vrancea
5 apr 2023 678 vizualizări

În același timp, cheltuielile totale sunt de 5.842 lei u 62,7% din acești bani merg pe consum

Veniturile totale medii lunare au fost în trimestrul IV 2022, în termeni nominali, 6.634 lei pe o gospodărie și 2.648 lei pe persoană, anunță Institutul Național de Statistică (INS). ”Veniturile totale medii lunare au fost în trimestrul IV 2022, în termeni nominali, 6.634 lei pe o gospodărie și 2648 lei pe persoană. Cheltuielile totale ale populației au fost în trimestrul IV 2022, în medie, de 5.842 lei lunar pe o gospodărie (2.332 lei pe persoană) și au reprezentat 88,1% din nivelul veniturilor totale”, arată datele INS. Veniturile bănești au fost, în medie, de 6.105 lei lunar pe gospodărie (2.437 lei pe persoană), iar veniturile în natură au fost, în medie, de 529 lei lunar pe gospodărie (211 lei pe persoană). Salariile și celelalte venituri asociate lor au format cea mai importantă sursă de venituri (66,6% din veniturile totale ale gospodăriilor). La formarea veniturilor totale ale gospodăriilor au contribuit, de asemenea, veniturile din prestații sociale (19,9%), veniturile în natură (8%), veniturile din agricultură (1,7%), veniturile din activități neagricole independente (1,5%), precum și cele din proprietate și vânzarea de active din patrimoniul gospodăriei (1%). Cea mai mare parte din veniturile în natură o reprezintă contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii (78,6%). Pe medii de rezidență sunt diferențe de nivel și de structură între veniturile gospodăriilor din mediul urban și mediul rural. În mediul urban, nivelul venitului total mediu lunar pe o persoană a fost de 1,5 ori mai mare decât în mediul rural. Din punct de vedere al structurii, în mediul urban, ponderea salariilor brute și a altor drepturi salariale ȋn veniturile totale a fost mai mare cu 17,2 puncte procentuale față de cea din mediul rural. În ceea ce privește veniturile în natură, ecartul dintre mediul ruralși mediul urban a fost de 6,8 puncte procentuale, în favoarea mediului rural. Cheltuielile totale ale gospodăriilor populației Cheltuielile bănești au fost, în medie, de 5.426 lei lunar pe gospodărie (2.166 lei pe persoană), iar contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii a fost, în medie, de 416 lei lunar pe gospodărie (166 lei pe persoană). Principalele destinații ale cheltuielilor efectuate de gospodării sunt consumul (62,7%) și transferurile către administrația publică și privată și către bugetele asigurărilor sociale, sub forma impozitelor, contribuțiilor, cotizațiilor (31,1%), precum și acoperirea unor nevoi legate de producția gospodăriei (hrana animalelor și păsărilor, plata muncii pentru producția gospodăriei, produse pentru însămânțat, servicii veterinare etc.) (2,2%). Cheltuielile pentru investiții, destinate pentru cumpărarea sau construcția de locuințe, cumpărarea de terenuri și echipament necesar producției gospodăriei, cumpărarea de acțiuni etc. dețin o pondere mică în cheltuielile totale ale gospodăriilor populației (doar 0,1%). Ca și în cazul veniturilor, și în cazul cheltuielilor totale, mediul de rezidență determină unele particularități în ceea ce privește nivelul și structura. În mediul urban, nivelul cheltuielilor totale medii lunare pe o persoană a fost de 1,5 ori mai mare decât în mediul rural. Din punct de vedere al structurii, ponderea contravalorii consumului de produse agroalimentare din resurse proprii în cheltuielile totale din mediul rural a fost semnificativ mai mare față de cea din mediul urban (cu 7,3 puncte procentuale).

Afacerile din comerț au urcat abia cu 4% în primele două luni

u așa arată datele publice ale Institutului Național de Statistică

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut în primele două luni, față de perioada similară din 2022, atât ca serie brută cu 3,9%, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 3,8%, anunță Institutul Național de Statistică (INS). ”Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în perioada 1.I-28.II.2023, comparativ cu perioada 1.I-28.II.2022, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 3,9%, datorită creșterilor vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (plus 5,9%) și vânzărilor de produse nealimentare (plus 5,4%). Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 2,7%”, arată datele INS. Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în perioada 1.I-28.II.2023, comparativ cu perioada 1.I-28.II.2022, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 3,8%, datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (plus 5,5%) și la vânzările de produse nealimentare (plus 5%). Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 2,2%. Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în luna februarie 2023, comparativ cu luna precedentă, a scăzut, pe ansamblu, cu 2%, ca urmare a scăderii înregistrate la vânzările de produse nealimentare (-6,1%). Creșteri s-au înregistrat la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (plus 1,5%) și la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (plus 0,3%). Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, a scăzut, pe ansamblu, în luna februarie 2023, comparativ cu luna precedentă, cu 0,6%, ca urmare a scăderii înregistrate la vânzările de produse nealimentare (-3,3%). Creșteri s-au înregistrat la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (plus 1,6%)și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (plus 1,1%). Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în luna februarie 2023, comparativ cu luna februarie 2022, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 2,8%, datorită creșterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (plus 7,3%) și la vânzările de produse nealimentare (plus 1,7%).

”Operațiunea Cookie Monster”: Poliția internațională a dat iama în infractorii cibernetici

Agențiile internaționale de aplicare a legii au confiscat o piață importantă de date de acces ale unor oameni de pe dark web, populară printre infractorii cibernetici, a declarat miercuri Agenția Națională pentru Criminalitate (NCA) din Marea Britanie, într-o represiune multinațională numită ”Operațiunea Cookie Monster”, transmite Reuters. Un banner de pe site-ul Genesis Market spunea marți seara că domeniile aparținând organizației au fost confiscate de FBI. Logo-urile altor organizații de poliție europene, canadiene și australiene au fost, de asemenea, etichetate pe site, împreună cu cel al companiei de securitate cibernetică Qintel. ”Evaluăm că Genesis este una dintre cele mai importante piețe de date acces din întreaga lume”, a declarat Rob Jones, directorul general al conducerii amenințărilor al NCA. NCA a estimat că serviciul a găzduit aproximativ 80 de milioane de acreditări și amprente digitale furate de la peste 2 milioane de oameni. Procurorul general adjunct al Departamentului de Justiție al SUA, Lisa Monaco, a afirmat într-o declarație că mulți dintre utilizatorii forumului au fost arestați marți. Ancheta asupra Genesis este încă în desfășurare. Departamentul pentru Trezorerie al Statelor Unite, a numit Genesis ”unul dintre cei mai importanți brokeri de acreditări furate și alte informații sensibile”. Autoritățile britanice au declarat că 17 țări au fost implicate în operațiune, care a fost condusă de FBI și Poliția Națională Olandeză și a dus la aproximativ 120 de arestări, peste 200 de percheziții și aproape 100 de ”activități preventive”. Qintel nu a răspuns imediat mesajelor care îi solicitau comentarii, iar Reuters nu a putut găsi imediat detaliile de contact ale administratorilor Genesis Market, despre care Trezoreria SUA a spus că se crede că operează din Rusia. Genesis s-a specializat în vânzarea de produse digitale, în special ”amprentele de browser” recoltate de pe computere infectate cu software rău intenționat, a declarat Louise Ferrett, analist la firma britanică de securitate cibernetică Searchlight Cyber.

Angajații Poștei Române, școliți de Banca Națională a României

Banca Națională a României (BNR) și Compania Națională Poșta Română SA au semnat un acord de parteneriat cu scopul dezvoltării unor proiecte de educație financiară destinate personalului companiei Poșta Română SA. ”Banca Națională a României și Compania Națională Poșta Română SA au semnat un acord de parteneriat cu scopul dezvoltării unor proiecte de educație financiară destinate personalului CN Poșta Română SA”, anunță BNR. Încheiat ca proiect pilot pentru o perioadă de un an, parteneriatul se înscrie, pe de o parte, în strategia BNR multianuală de acțiune în domeniul educației financiare care prevede extinderea activităților și programelor sale și la nivelul publicului adult – segmentul populației active – și dezvoltarea unor proiecte interinstituționale care să aibă ca obiectiv educația la locul de muncă, iar, pe de altă parte, răspunde preocupărilor aflate pe agenda băncii centrale, dar și a organismelor internaționale (OECD, Banca Mondială) cu privire la necesitatea creșterii incluziunii financiare în România. Programul va fi structurat pe mai multe module și vizează furnizarea de informații din următoarele domenii:

·    sistemul bancar și sistemul monetar cu accent pe elementele de siguranță ale banilor românești, evoluția numerarului în circulație, falsurile și detectarea lor;

·    plățile și importanța lor pentru economie – numerarul versus mijloace de plată fără numerar, instrumente de plată moderne (electronice): cardul, internet banking și mobile banking – avantaje, riscuri și alte aspecte legate de securitatea acestor instrumente;

·    rolul și atribuțiile băncii centrale, caracteristicile băncilor comerciale vs. instituțiile financiare nebancare.

”Infrastructura teritorială de care dispune Poșta Română reprezentată de un număr mare de unități răspândite la nivel național, precum și contactul direct al angajaților acestei instituții cu publicul (adult) constituie o oportunitate din perspectiva creării unor vectori importanți de multiplicare a mesajelor și creștere a incluziunii financiare în mediul rural”, precizează BNR.

Jeep își actualizează SUV-ul emblematic Wrangler

Jeep își actualizează SUV-ul emblematic Wrangler cu mai multe capacități, tehnologii și caracteristici, în timp ce se luptă pentru cumpărătorii de off-road cu noul Ford Bronco, relatează CNBC. Jeep Wrangler 2024 are un design exterior evolutiv, care este tipic pentru acest SUV, și un interior reproiectat care include caracteristici suplimentare de siguranță, confort și tehnologie, cum ar fi un ecran de control central de 12,3 inci. ”Astăzi, ridicăm ștacheta încă o dată, combinând cel mai capabil Wrangler de până acum cu mai multă tehnologie, confort și caracteristici de siguranță”, a declarat CEO-ul Jeep, Christian Meunier, într-un comunicat care a însoțit prezentarea vehiculului, miercuri, la New York International Show. Pe lângă îmbunătățirile interioare, Wrangler 2024 va oferi caracteristici suplimentare off-road, cum ar fi anvelope mai mari și un troliu cu o capacitate de 8.000 de livre. De asemenea, noul model adaugă multe caracteristici suplimentare de siguranță și noi opțiuni de acoperiș, similare cu ceea ce a oferit Ford Bronco de când a ajuns pe piață în 2021. Jeep, în special cu Wrangler, a dominat de multă vreme segmentul SUV-urilor off-road. Mulți concurenți de la General Motors, Ford Motor iar alți producători au venit și au plecat, dar Wrangler-ul a rămas liderul industriei. Cu toate acestea, Ford Bronco a câștigat teren – după niște probleme de lansare și legate de lanțul de aprovizionare. Ford a vândut 117.057 de vehicule Broncos anul trecut. Aceasta se compară cu 181.409 de vehicule Jeep Wrangler vândute. Diferența de vânzări dintre cele două s-a redus semnificativ în primul trimestru al acestui an, totuși, la mai puțin de 2.000 de vehicule. Un factor cheie de diferențiere care atrage noi clienți către Wrangler este versiunea electrică hibridă plug-in, sau PHEV, pe care marca o numește ”4xe”, un joc de cuvinte legat de reputația off-road a mărcii ”4x4”, combinată cu electrificare. Potrivit companiei, Wrangler 4xe a fost cel mai bine vândut PHEV din SUA în ultimii doi ani. Producătorul auto speră să extindă în continuare acele vânzări, oferind 4xe pe un model cu un preț mai mic, numit Wrangler Sport S. ”Cred că am șocat puțin lumea, deoarece Wrangler a fost cel mai vândut hibrid plug-in timp de doi ani la rând”, a declarat Jim Morrison, șeful Jeep în America de Nord, în timpul unui eveniment media înainte de dezvăluirea SUV-ului. ”Pentru noi, sunt destul de sigur că concurența nu a văzut asta venind. Dar este un Jeep foarte bun și este electrificat.”

Meta vrea să creeze reclame cu ajutorul AI

Inteligența artificială generativă este văzută de compania care deține Facebook, Instagram și WhatsApp ca un instrument care poate genera reclame mai eficiente. Meta lucrează la o tehnologie bazată pe AI generativ, același tip de instrument care stă la baza noilor chatboți dezvoltați de companii precum OpenAI, Microsoft și Google, pe care să o poată folosi în domeniul publicității. Într-un interviu pentru Nikkei, directorul tehnic de la Meta, Andrew Bosworth, spune că Meta lucrează la instrumente care folosesc inteligența artificială pentru a crea reclame. Bosworth mai spune că se așteaptă ca până la finele anului Meta să ofere companiilor instrumente bazate pe AI ce pot, printre altele, să adapteze imaginile afișate în funcție de audiență. De aceste instrumente se ocupă o echipă specializată în tehnologii de AI din cadrul companiei, înființată în februarie și condusă de responsabilul de produs Chris Cox. Aceeași echipă lucrează la chatboți precum ChatGPT, pe care urmează să-i implementeze în WhatsApp și Messenger, și la filtre care folosesc inteligența artificială pentru Instagram. Meta mai speră să folosească această tehnologie în domeniul metaversului. Andrew Bosworth spune că AI-ul generativ va permite, la un moment dat, crearea lumilor virtuale pe bază de comenzi.

Petrolul rusesc se scurge în țările occidentale prin rafinările din India

Importurile record de țiței din Rusia în perioada fiscală 2022-23 au ajutat rafinăriile din India să stimuleze exporturile de motorină și combustibil pentru avioane către Europa, în timp ce continentul a evitat produsele rusești, arată datele preliminare de urmărire a navelor ale firmelor Kpler și Vortexa, transmite Reuters.Accesul la țiței rusesc ieftin a sporit producția și profiturile rafinăriilor indiene, permițându-le să exporte produse rafinate în mod competitiv în Europa și să obțină o cotă de piață mai mare. Europa a importat de obicei o medie de 154.000 de barili pe zi (bpd) de motorină și combustibil pentru avioane din India, înainte de invazia Rusiei în Ucraina. Această medie a crescut la 200.000 bpd după ce Uniunea Europeană a interzis importurile de produse petroliere rusești, începând cu 5 februarie, au arătat datele Kpler. Importurile de țiței rusesc ale Indiei au crescut în martie pentru a șaptea lună consecutiv, pentru a încheia anul fiscal ca furnizor de top al Indiei, înlocuind pentru prima dată Irakul, arată datele. Rafinăriile indiene, care anterior au cumpărat rar petrol rusesc, din cauza costurilor mari de transport, au importat 970.000-981.000 bpd din acesta în 2022/23, reprezentând mai mult de o cincime din importurile totale, la 4,5-4,6 milioane bpd, arată datele Kpler și Vortexa

Airbus își dublează capacitatea de producție în China

Airbus urmează să instaleze o a doua linie de asamblare de avioane la Tianjin șio să-și dubleze astfel capacitatea de producție de avioane de tip A320 pe teritoriul chinez, anunță joi președintele executiv al constructorului franco-german de avioane, Guillaume Faury. relatează AFP. ”Pe măsură ce piața chineză continuă să crească, este lntru totul logic ca noi să producem la fața locului pentru companiile aeriene chineze și probabil pentru alți clienți din regiune”, a anunțat el. Un acord-cadru a fost parafat de către conducătorul Airbus în prezența președintelui francez Emmanuel Macron și omologului său chinez Xi Jinping la Beijing, a constatat un jurnalist AFP. Această nouă linie de asamblare finală (”final assembly line”, FAL) urmeză să fie dată în folosință în al doilea trimestru al lui 2025. Airbus dispune de o linie de asamblare de avioane de tip A320 la Tianjin încă din 2008, care a produs peste 600 de avioane. Ea produce în prezent patru aeronave pe lună și urmază să ajungă la șase în cursul acestui an. Odată cu această nouă linie, Airbus urmează să aibă zece linii de producție în întreaga lume - două la Tianjin, două la Mobile, în Statele Unite, două la Toulouse, în Franța, și patru la Hamburg, în Germania.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.