Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Tichetele de masă și de vacanță vor avea un nou regim de TVA din 2019

Ziarul de Vrancea
7 sep 2018 1109 vizualizări

„Toate companiile care utilizează cupoane valorice vor fi afectate”, a anunțat Adrian Teampău - Tax Associate Partner, Divizia Impozite Indirecte din cadrul companiei de consultanță EY România

Autoritățile române doresc să aducă modificări regulilor de TVA pentru cupoanele valorice (vouchere) începând cu 1 ianuarie 2019, a anunțat, într-un document publicat ieri, Adrian Teampău - Tax Associate Partner, Divizia Impozite Indirecte din cadrul companiei de consultanță EY România. „Toate companiile care utilizează cupoane valorice vor fi afectate, cu precădere lanțurile de magazine, producătorii, prestatorii de servicii precum și firmele care emit sau intermediază cumpărarea sau vânzarea acestora”, menționează expertul. La finalul lunii august, Ministerul Finanțelor Publice a pus în dezbatere publică un proiect de modificare a Codului Fiscal. Modificarea vizează clarificarea tratamentului de TVA aplicabil cupoanelor valorice. Propunerea de legislație vine ca urmare a obligației statelor membre UE de a implementa în legislația locală o directivă din 2016. Reprezentantul EY România arată că prima modificare legislativă vizează terminologia. Se va folosi denumirea de „cupon valoric”. Din punctul de vedere al posibilității de utilizare, sunt definite două tipuri:

- cu utilizare unică - cele care se referă la o achiziție specifică de bunuri/servicii, pentru care se cunoaște la momentul emiterii locul livrării sau al prestării și TVA datorată;

- cu utilizare multiplă - altele decât cele cu utilizare unică. „O noutate adusă de propunerea de modificare a legii este reprezentată de indicarea pe cuponul valoric sau în cadrul documentației aferente a denumirii bunurilor sau serviciilor ce urmează a fi livrate sau prestate sau a denumirii potențialilor furnizori sau prestatori”, precizează expertul. Legislația propusă aduce clarificări în modul de taxare al transferului cupoanelor valorice, în predarea bunurilor sau prestarea serviciilor în schimbul cuponului. De asemenea, potrivit expertului, modificările vizează și baza de impozitare aferentă bunurilor sau serviciilor pentru care s-a utilizat cuponul valoric, astfel:

- fiecare transfer de cupoane valorice cu utilizare unică este asimilat cu o livrare de bunuri sau cu o prestare de servicii și este supus TVA;

- predarea bunurilor sau prestarea serviciilor în schimbul cuponului cu utilizare unică nu este o operațiune separată în sfera TVA;

- dacă valoarea cuponului nu acoperă integral contrapartida cerută pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, se consideră că are loc o tranzacție separată;

- predarea bunurilor sau prestarea serviciilor în schimbul cuponului cu utilizare multiplă este o operațiune în sfera TVA, în timp ce orice alte transferuri anterioare sunt în afara sferei TVA;

- valoarea înscrisă pe un cupon valoric cu utilizare multiplă și acceptată drept contrapartidă pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii se consideră că este o valoare brută, care include și TVA. Alte modificări vizează situațiile în care sunt implicați și intermediari pe lanțul de transfer al cupoanelor. Deși propunerea legislativă vine cu o serie de clarificări importante, cel mai probabil implementarea va aduce și multe întrebări din partea companiilor care utilizează cupoane valorice. „Noi am identificat câteva aspecte care pot ridica probleme în practică. De exemplu, situația în care vânzătorul produsului sau prestatorul serviciului va emite o factură către compania care a emis cuponul valoric (ex. producătorul bunului), nu către client. Totodată, dacă este necesară plata unei diferențe din partea clientului, atunci furnizorul/prestatorul va emite două facturi: una către emitentul cuponului și una către client. În ambele situații, ne punem întrebarea dacă emitentul care suportă parțial/integral costul achiziției poate să își recupereze TVA achitată, atât timp cât cel care intră în posesia bunului sau utilizează serviciul este clientul”, arată Adrian Teampău. Ca noutate absolută în ceea ce privește cupoanele cu utilizare multiplă este situația în care intermediarul cumpărător/revânzător de cupoane valorice obține profit din aceste intermedieri. „Dacă acesta prestează un serviciu și se poate identifica, atunci această prestare este supusă TVA. Cum s-ar distinge în practică dacă intermediarul prestează sau nu un serviciu, în măsura în care acesta obține profit prin obținerea unui discount la achiziția cupoanelor sau prin adăugarea unei marje de profit la revânzarea lor? Este clar că aceia care operează cu cupoane valorice vor fi nevoiți să își reanalizeze structurile comerciale din prezent pentru a determina dacă generează obligații suplimentare de TVA sau dacă există soluții de eficientizare”, mai arată expertul fiscal.

8 din 10 angajați români vor să lucreze de acasă

u motivele pentru care ar face o astfel de schimbare sunt o mai bună gestionare a timpului de lucru, eliminarea timpului pierdut în trafic sau creșterea gradului de confort

Munca de la distanță pare să fie un deziderat pentru 86% dintre angajații români, în condițiile în care doar 13% lucrează numai de acasă, potrivit unui studiu publicat joi de platforma de recrutare eJobs. Totodată, 35% dintre angajații români pot alege să lucreze de acasă o zi pe lună, potrivit studiului. Motivele pentru care ar face o astfel de schimbare sunt o mai bună gestionare a timpului de lucru (menționat de 60% dintre respondenți), eliminarea timpului pierdut în trafic (55%) sau creșterea gradului de confort personal.”Angajații români mai menționează și reducerea cheltuielilor aferente transportului sau mesei de prânz, creșterea productivității, dar și scăderea nivelului de stres generat de conflictele de la birou. 32,4% spun că munca de acasă le oferă ocazia de a petrece mai mult timp cu familia”, se arată în comunicat.Numărul companiilor care oferă angajaților posibilitatea de a lucra de acasă este din ce în ce mai mare, consideră directorul general al eJobs România, Bogdan Badea.”Numărul companiilor care oferă angajaților posibilitatea de a lucra remote este din ce în ce mai mare, însă anul acesta a cunoscut o adevărată explozie, după ce conceptul de telemuncă sau muncă de la distanță a fost legiferat. Pentru angajați este o variantă pe care și-o doreau de mult timp, iar pentru angajatori reprezintă o economie considerabilă de costuri. Observăm această tendință și pe ejobs.ro, unde, în acest moment, sunt peste 1.000 de locuri de muncă de la distanță, în creștere față de aceeași perioadă a anului trecut. Tot în creștere este și numărul candidaților care caută locuri de muncă în funcție de acest criteriu”, a declarat Bogdan Badea.Totodată, 48% dintre participanții la studiu au declarat că, de când lucrează de acasă, productivitatea lor a crescut.”Sunt, însă, și angajați care preferă, totuși, varianta clasică, a muncii de la birou. În opinia acestora, acasă ajung să lucreze mai mult (33,2% dintre respondenți au enunțat acest motiv), se simt singuri și înstrăinați (20%), nu reușesc să traseze o linie clară de delimitare între viața privată și cea profesională (27%) sau au dificultăți în comunica și a face schimb de informații cu colegii sau managerul direct (15%)”, se arată în comunicat. Legea telemuncii a fost adoptată în luna aprilie a acestui an și îi vizează pe acei angajați a căror activitate este îndeplinită cu ajutorul tehnologiei (desktop, laptop, smartphone etc.). Aceștia au aceleași drepturi pe care le au și ceilalți salariați, precum concediul de odihnă sau concediile medicale, iar telemunca poate fi desfășurată doar voluntar, în mod regulat, în baza unui contract individual de muncă. Studiul a fost derulat în perioada iulie-august 2018, pe un eșantion de 1.300 de respondenți, cu vârste între 18 și 56 de ani. Dintre aceștia, 56,8% sunt salariați fără funcție de conducere.

Creșterea economică intră la apă

Fondul Monetar Internațional (FMI) analizează posibilitatea de a reduce, în octombrie, prognoza de creștere economică de la 5,1%, cât este estimarea curentă, la 4,4% sau 4,5%, a anunțat joi Alejandro Hajdenberg, reprezentantul FMI în România. Prognoza inițială a instituției financiare internaționale, anunțată în iunie, era construită pe datele din luna martie 2018. „Estimarea privind creșterea economică de 5,1% pentru anul 2018 a fost bazată pe datele disponibile în luna martie. Suntem în proces de revizuire și prognoza va fi revizuită în octombrie, iar bazat pe cei mai recenți indicatori și pe decelerarea economiei din prima parte a anului, vom revizui estimarea de creștere undeva la 4%-4,5%, dar încă se discută”, a spus Alejandro Hajdenberg, la Forumul Investitorilor organizat de Fondul Proprietatea. Pe termen mediu, FMI prognozează o decelerare a creșterii economice a României către intervalul 3-3,5%. „Pe de altă parte, pentru anul acesta estimăm un deficit bugetar de 3,6% din PIB. Încă analizăm ultimele cifre ale rectificării bugetare, dar suntem preocupați că ținta de 3% va fi ratată”, a mai spus oficialul FMI. Într-un raport publicat în luna iunie, FMI arăta că România a făcut progrese importante în rezolvarea unor dezechilibre economice și în refacerea nivelului de creștere economică de după criză, dar au reapărut riscurile de la nivel macroeconomic, iar inflația „se reaprinde”. Creșterea economică a accelerat pe fondul stimulului fiscal și al creșterii salariilor, ducând însă și la creșterea inflației, mai ales începând cu mijlocul anului 2017. Astfel că acum există semne de supraîncălzire a economiei, crescând volatilitatea de la nivel macroeconomic, arăta raportul FMI. Board-ul FMI, analizând acel raport, a avertizat că inflația și deficitele cresc, absorbția fondurilor europene este slabă, investițiile au rămas în urmă, iar economia se supraîncălzește. Inflația - media generală a scumpirilor - „se reia cu rapiditate”, decalajele dintre venituri și cheltuieli (deficitul bugetar) și dintre încasările și plățile balanței externe (deficitul de cont curent) se adâncesc, investițiile au rămas în urma consumului, iar absorbția de fonduri europene este slabă, astfel că „sunt semne de supraîncălzire a economiei”. Acestea erau, pe scurt, principalele avertismente ale FMI, cu precizarea că „lipsa unor progrese susținute în ceea ce privește reformele structurale ar constrânge creșterea economică potențială pe termen mediu”.

Pesta porcină ar putea afecta comerțul cu carne de porc dintre UE și SUA

Un specialist american în patologie veterinară clinică avertizează că pesta porcină africană ar putea afecta comerțul cu carne de porc dintre UE și SUA, care este unul foarte bine controlat. Acesta crede că sacrificarea animalelor este o soluție, fiind aplicată și în alte țări. Affolter, profesor de patologie clinică, microbiologie și imunologie la Universitatea Davis din California (SUA), a declarat, joi, presei, la Cluj-Napoca, la Congresul European de Patologie Veterinară de la USAMV, că, pentru o perioadă de timp, până la eradicarea bolii, importurile de carne de porc vor fi sistate de partea americană. „Pesta porcină africană este o boală foarte importantă, pe care în SUA nu avem, dar afectează mai multe țări, dar și comerțul. Orice boală care are și o componentă financiară pe partea de producție, mai ales că nu există granițe între țările UE, ridică mari probleme privind controlul acesteia. Această boală ar putea afecta comerțul cu carne de porc dintre UE și SUA, care este unul foarte bine controlat, îmi pot imagina că, pentru o perioadă, se vor stopa importurile, care se vor relua după eradicarea bolii”, a spus Affolter. În ceea ce privește virusul pestei porcine africane, specialistul american a subliniat că acesta se poate răspândi cu repeziciune, iar acest lucru nu depinde de un singur factor. „Printre măsurile de prevenție a răspândirii pestei porcine africane este diagnosticarea precoce a bolii, oprirea oricărei forme de comercializare până se lichidează focarele de pe plan local. Câteodată, virusul reacționează diferit, astfel că nu este recunoscut decât după ce a apucat să se răspândească, ceea ce constituie o problemă. Sacrificarea a mii de animale afectate este o soluție, a fost aplicată și în Marea Britanie și Elveția, când a fost vorba de boala vacii nebune, dar nu știu dacă este și o soluție din punctul de vedere al dreptului animalelor. Dar, cu siguranță, metoda va stopa răspândirea bolii”, a precizat Verena Affolter. Un alt specialist prezent la congres, Jorge Martinez, din Spania, a declarat, la rândul său, că pesta porcină africană este o boală devastatoare care s-a răspândit în Europa din cauza porcilor mistreți din zonele sălbatice și care, odată infectați, pot infecta porcii domestici. „Una dintre cele mai importante probleme este controlul fermelor afectate de boală, dar și al mistreților, al căror număr crește an de an. Sacrificarea a mii de porci este, în acest moment, o soluție, dar din punct de vedere etic nu este o idee bună. În Barcelona, la un centru universitar de cercetare, se caută un vaccin și sperăm ca, în viitor, să fie găsit un vaccin care să prevină uciderea animalelor”, a spus acesta.

Consiliul Concurenței analizeză preluarea Bank Leumi România

Consiliul Concurenței analizează tranzacția prin care grupul de societăți controlat de Argo Group Limited preia Bank Leumi România SA, informează instituția. Bank Leumi Romania SA, instituție de credit, parte a grupului Bank Leumi, oferă produse destinate atât clienților de retail, cât și celor corporate, precum conturi curente, depozite sau finanțări și facilități de creditare. Argo Group Limited derulează investiții pe piețele emergente prin fondurile administrate de acesta. În prezent, Argo Group Limited administrează mai multe fonduri (separat de Argo Financials Fund Limited), care investesc în instrumente cu venituri fixe, creanțe neperformante și imobiliare. Tranzacția se realizează prin intermediul Argo Financials Fund Limited, companie recent înființată pentru achiziționarea Bank Lumi Romania SA. În conformitate cu prevederile Legii concurenței (nr. 21/1996), această operațiune este o concentrare economică ce depășește pragurile valorice prevăzute de lege, fiind supusă controlului Consiliului Concurenței.

Burberry renunță la practica arderii bunurilor nevândute și la blănuri

Brandul de lux Burberry a anunțat că va renunța la arderea bunurilor în valoare de milioane de euro care rămâneau nevândute de la un sezon la altul și că nu va mai folosi blănuri naturale pentru noile colecții, potrivit Reuters. Reprezentanții brandului de lux, al cărui nou designer este Riccardo Tisci, spun că nevoia de a demonstra o mai mare responsabilitate în ceea ce privește mediul și societatea este cheia unui succes pe termen lung. Burberry a fost ținta criticilor la începutul acestui an după ce a recunoscut public că arde și distruge hainele și accesoriile nevândute, pentru a-și proteja brandul și a evita ca acestea să fie vândute ieftin. În ceea ce privește blănurile, Burberry se alătură astfel altor mari branduri de modă, precum Armani, Calvin Klein, Hugo Boss, Ralph Lauren și, mai recent, Versace, care au renunțat deja la aceste produse.

Renault România are o nouă conducere

Jérome Olive va asigura, începând din luna septembrie, funcția de director general al Automobile Dacia și director general al Groupe Renault România, înlocuindu-l pe Antoine Doucerain, a anunțat joi compania. Doucerain preluase funcția de director general din data de 1 mai, de la Yves Caracatzanis. Responsabilitățile și atribuțiile lui Jérome Olive vor fi exercitate pe perioadă de interimat până la o nouă nominalizare a Groupe Renault.  ”Antoine Doucerain își încetează activitatea din România din motive personale. Jérome Olive, în prezent, Alliance Regional SVP - Manufacturing, Supply Chain & Process Engineering pentru regiunea Eurasia, a mai îndeplinit funcția de director general Dacia și Groupe Renault România în perioada 2010 – 2013”, se arată în comunicat. Jérôme Olive a obtinut diploma de inginer a Institutului Catolic de Arte si Meserii (ICAM) în anul 1980. Cariera sa la Renault a început în 1982, la uzina de la Sandouville, unde a ocupat diferite posturi în domeniul fiabilizării proceselor de fabricație și de mentenanță.

Uber se pregătește de listarea la Bursă

Uber Technologies intenționează să lanseze o ofertă publică inițială în 2019 și nu are în plan să vândă divizia de cercetări în domeniul automobilelor autonome, a declarat directorul general al companiei, Dara Khosrowshahi, transmite Reuters. Khosrowshahi a afirmat miercuri, într-un interviu, că Uber nu intenționează, în prezent, să vândă divizia Advanced Technologies Group. ”Până la urmă, este un activ mare pe care îl construim și putem profita de acesta în orice mod. Nu este ceva la care ne gândim în acest moment”, a declarat directorul general. Khosrowshahi a mai spus că este ” foarte optimist” că va putea relua testarea automobilelor autonome în acest an, după un accident fatal în care a fost implicat un vehicul autonom al Uber, produs în luna martie în Tempe, Arizona. Acesta a spus că în mod sigur Advanced Technologies Group va face parte din Uber după oferta publică inițială, dar și că s-ar asocia cu alte companii care construiesc tehnologie pentru vehicule autonome.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.