Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Reacție dură a APIA după reducerea valorii tichetelor Rabla și Rabla Plus

Ziarul de Vrancea
13 dec 2023 1652 vizualizări

„Considerăm că aceste măsuri vor avea un impact major nefavorabil asupra industriei auto, precum și asupra eforturilor de mediu ale țării”, arată un comunicat al Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) avertizează că măsurile privind reducerea valorii tichetelor din programele Rabla și Rabla Plus incluse în recentul proiect de Ordonanță de Urgență al Guvernului vor avea un impact major nefavorabil asupra industriei auto, precum și asupra eforturilor de mediu ale țării. "Cu profundă preocupare, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) semnalează nemulțumirea sa față de recentul proiect de Ordonanță de Urgență al Guvernului României de a reduce finanțarea proiectelor cu impact energetic, în speță de reducere a valorii tichetelor din programele Rabla și Rabla Plus. Considerăm că aceste măsuri vor avea un impact major nefavorabil asupra industriei auto, precum și asupra eforturilor de mediu ale țării. De asemenea, APIA semnalează impactul defavorabil al introducerii unei astfel de decizii prin Ordonanța de Urgență, cu consecințe negative asupra consumatorului final și al industriei auto. Este de menționat de asemenea că APIA nu a fost consultată pe marginea acestui subiect și nu i s-a oferit nici un detaliu legat de această Ordonanță de Urgență", se arată într-un comunicat al APIA remis joi AGERPRES. Redimensionarea drastică a acestor subvenții, fără un plan strategic care să ofere predictibilitate producătorilor, importatorilor, comercianților și clientului final este văzută de asociația de profil ca un pas înapoi în promovarea autoturismelor noi, nepoluante, conducând la o scădere dramatică a pieței autoturismelor noi. Potrivit sursei citate, măsura proiectată reprezintă practic un stimulent pentru creșterea pieței de vehicule second-hand, majoritatea dintre acestea având un grad de poluare foarte ridicat și afectând totodată siguranța rutieră, dar și o lovitură dată exact acelui mediu de afaceri autohton care este cel mai important contribuabil pentru statul român în domeniul de activitate dedicat.

Creștere exponențială a importurilor de autoturisme second-hand


Astfel, se compromit atât eforturile de modernizare a parcului auto național, cât și obiectivele României privind sustenabilitatea și reducerea emisiilor de carbon printr-o invazie și creștere exponențială a importurilor de autoturisme second-hand pentru care Guvernul României nu este pregătit. De asemenea, APIA își exprimă îngrijorarea că aceste schimbări vor aduce un prejudiciu semnificativ industriei auto, diminuând vânzările de autoturisme noi și implicit contribuțiile importante la bugetul statului prin taxe și TVA. Acest lucru va duce la o scădere a investițiilor în noi tehnologii și inovații în domeniul auto, care sunt esențiale pentru progresul ecologic și economic al României. "Facem apel la Guvernul României să reconsidere de urgență aceasta decizie și să lucreze împreună cu reprezentanții industriei pentru a găsi soluții care să sprijine atât dezvoltarea industriei auto, cât și obiectivele de mediu. Este esențial ca orice măsuri adoptate să fie bine echilibrate, având în vedere atât nevoile economice ale țării, cât și responsabilitățile sale ecologice", susțin reprezentanții APIA. Punctul de vedere APIA, exprimat public, a fost pentru o diminuare progresiva a valorii tichetelor din programele Rabla Plus și Rabla Clasic pe măsură ce costurile de fabricație și prețurile de vânzare ale mașinilor electrice vor scădea. "Considerăm că prin colaborare și dialog, putem asigura o tranziție echitabilă și eficientă către o mobilitate sustenabilă, care să beneficieze deopotrivă industria, consumatorii finali și mediul înconjurător", se mai arată în comunicat.

Ce prevede proiectului?


Cuantumul primei de casare acordate prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național 2020 - 2024 va fi în anul 2024 în sumă de maximum 3.500 lei pentru achiziționarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, conform proiectului de Ordonanță de Urgență privind unele măsuri fiscal bugetare, publicat miercuri de Ministerul Finanțelor. De asemenea, în cazul casării a două autovehicule uzate, prima va fi de 5.000 lei. Prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehiculul uzat pentru o perioadă mai mare de 3 ani. Totodată, conform proiectului, cuantumul ecotichetului acordat prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic 2020 - 2024, este în sumă maximă de 10.000 lei. Proiectul mai prevede că, anul viitor, finanțarea care se acordă prin Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum și livrării surplusului în rețeaua națională este în sumă de 10.000 lei/solicitant. În 2023, în cazul programului Rabla Clasic, prima de casare a fost majorată la 7.000 lei, respectiv 10.000 lei în cazul predării a două autovehicule uzate.

Avertismenul dur al Consiliului Fiscal în privința deficitului bugetar

“este foarte posibil ca deficitul bugetar pe 2024 să depășească semnificativ deficitul pentru 2023”, arată o analiză a Consiliul Fiscal

Deficitul bugetar pe anul 2024 este posibil să depășească semnificativ deficitul pentru 2023, existând riscuri majore cu privire la procesul de consolidare bugetară, avertizează Consiliul Fiscal într-o opinie preliminară cu privire la proiectele de lege privind bugetul de stat și bugetul asigurărilor sociale de stat și la Strategia fiscal bugetară pentru perioada 2024 - 2026. CF a primit de la Ministerul de Finanțe, pe 9 decembrie, un prim set de documente privind cele trei proiecte de lege, pentru ca, un nou set de proiecte să fie transmis instituției în după-amiaza zilei de 13 decembrie. În aceste condiții, Consiliul Fiscal precizează că a fost pus în imposibilitatea revizuirii opiniei extinse, astfel încât a decis emiterea unei opinii preliminare. "Drept consecință, examinarea de către CF a primului set de documente conduce la concluzia că este foarte posibil ca deficitul bugetar pe anul 2024 să depășească semnificativ deficitul pentru 2023, existând riscuri majore cu privire la procesul de consolidare bugetară. Deficitul bugetar în 2023, conform documentelor transmise de Ministerul Finanțelor, este 5,9% din PIB în metodologie cash și 6,0% din PIB în metodologie europeană/ESA", se arată în opinia preliminară a CF. Bugetul de stat pentru anul viitor este construit pe o creștere a economiei de 3,4% și un deficit bugetar de 5% din PIB.

Investițiile străine directe s-au redus la 6,1 miliarde de euro

Investițiile directe ale nerezidenților în România s-au redus la 6,1 miliarde de euro în primele 10 luni ale acestui an, de la 9,5 miliarde de euro în perioada ianuarie - octombrie 2022, potrivit datelor Băncii Naționale a României, publicate joi. "Investițiile directe ale nerezidenților în România au însumat 6,148 miliarde de euro (comparativ cu 9,529 miliarde de euro în perioada ianuarie - octombrie 2022), din care participațiile la capital (inclusiv profitul reinvestit net estimat) au însumat valoarea netă de 6,078 miliarde de euro, iar creditele intragrup au înregistrat valoarea netă de 70 milioane euro", se spune în comunicatul BNR. Numărul firmelor cu capital străin nou înființate în România a scăzut cu 5,3%, în primele zece luni ale acestui an, comparativ cu perioada similară din 2022, la 5.850 de unități, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele 5.850 de societăți noi aveau un capital social subscris în sumă totală de 120,927 milioane de dolari, în creștere de aproape 3,5 ori față de capitalul subscris al firmelor înmatriculate în perioada ianuarie-septembrie 2022, de 35,06 milioane de dolari. În octombrie 2023, au fost înmatriculate 608 societăți noi cu participare străină la capitalul social. În funcție de domeniile de activitate, cele mai multe înmatriculări au fost înregistrate în comerțul cu ridicata și amănuntul, repararea auto și moto (30,92%), activități profesionale, administrative, științifice și tehnice (21,38% din total) și transport, depozitare și comunicații (13,16%).

Deficitul de cont curent a scăzut cu 20%, la 18,340 miliarde de euro

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat, în perioada ianuarie - octombrie 2023, un deficit de 18,340 miliarde de euro, cu 20,16% mai mic comparativ cu cel de 22,971 miliarde de euro în perioada ianuarie - octombrie 2022, informează joi Banca Națională a României. În structura acestuia, balanța bunurilor a consemnat un deficit mai mic cu 3,476 miliarde de euro, balanța serviciilor a înregistrat un excedent mai mare cu 1,160 miliarde de euro, balanța veniturilor primare a înregistrat un deficit mai mic cu 61 milioane euro, iar balanța veniturilor secundare a înregistrat un excedent mai mic cu 66 milioane euro. În perioada ianuarie - octombrie 2023, datoria externă totală a crescut cu 18,548 miliarde de euro. În structură, datoria externă pe termen lung a însumat 115,627 miliarde de euro la 31 octombrie 2023 (71,2% din totalul datoriei externe), în creștere cu 17,2% față de 31 decembrie 2022, iar datoria externă pe termen scurt a înregistrat nivelul de 46,807 miliarde de euro (28,8% din totalul datoriei externe), în creștere cu 3,4% față de 31 decembrie 2022. Rata serviciului datoriei externe pe termen lung a fost 18% în perioada ianuarie - octombrie 2023, comparativ cu 17,9% în anul 2022. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri și servicii la 31 octombrie 2023 a fost de 5,5 luni, în comparație cu 4,4 luni la 31 decembrie 2022. Gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculată la valoarea reziduală, cu rezervele valutare la BNR la 31 octombrie 2023 a fost de 99,1%, comparativ cu 82,4% la 31 decembrie 2022.

Aproximativ jumătate dintre români vor cheltui mai puțini bani de sărbători

Peste 40% dintre români spun că vor cheltui de sărbătorile de iarnă mai puțin decât au cheltuit anul trecut, rezultă dintr-un sondaj realizat de CEC Bank în parteneriat cu comparatorul bancar FinZoom.ro. La întrebarea "Față de anul trecut, anul acesta crezi că vei cheltui mai mult sau mai puțin de Sărbători?" peste 40% dintre respondenți au susținut că vor cheltui mai puțin cu 10%-30%. Totodată, circa 27% spun că vor cheltui aceleași sume de bani, similar cu anul trecut. Doar 23% dintre cei chestionați spun că vor cheltui mai mult decât anul trecut cu ocazia sărbătorilor, în timp ce peste 9% nu au stabilit sumele pe care le vor aloca acestei perioade. În ceea ce privește bugetul alocat, 30,5% dintre respondenți spun că se vor încadra între 500 de lei și 1.000 de lei, în timp ce un sfert dintre cei chestionați vor cheltui sub 500 de lei. Circa 20% dintre respondenți vor cheltui sume de 1.000 - 1.500 lei și doar procentaje mai reduse dintre cei chestionați au alocat sume mai mari. Potrivit unui comunicat al băncii, pentru peste jumătate dintre cei chestionați, principala cheltuială de Sărbători va fi pe mâncare, pentru 42% dintre respondenți pe cadouri și doar sub 5% vor aloca marea parte a banilor pentru vacanțe. Însă chiar și principala categorie de cheltuieli, cea pentru mâncare, are alocat un buget de mai puțin de 600 de lei pentru 70% dintre respondenți. Pentru alte categorii de cheltuieli de sărbători, aproape 50% dintre respondenți vor aloca sub 300 de lei, peste 31% vor aloca între 300-600 lei, circa 13% între 600-1.200 lei iar puțin peste 5% vor aloca sume mai mari de 1.200 de lei.

Macron lansează mașina electrică de 100 de euro pe lună prin leasing social

Președintele francez Emmanuel Macron lansează mașina electrică la 100 de euro pe lună prin leasing social, o promisiune de campanie menită să ”democratizeze” cumpărarea de vehicule electrice, un program cu 25.000 de beneficiari în 2024, relatează Le Figaro. După luni de tergiversări cu privire la modalitățile acestui easing social de 100 de euro, șeful statului lansează programul. Începând de vineri, persoanele interesate de această măsură vor putea verifica pe plateforma mon-leasing-electrique.gouv.fr - dechisă special în acest sens - dacă sunt eligibili sau nu în vederea închirierii pe termen lung a unui vehicul cu baterie nou sau de ocazie, care urmează să coste aproximativ 100 de euro pe lună, sumă care nu include asigurarea auto. Criteriile de selecție sunt să ai un venit anual sub 15.400 de euro, să fii un ”conducător greu” - adică să parcurgi 8.000 de kilometri pe an - sau să locuiești la cel puțin 15 kilometri de locul de muncă. În urma acestei prime etape, candidații eligibili vor putea elege și rezerva începând din ianuarie un vehicul pe site-ul unei firme de închiriere agreate în leasingul social.

Acord fără precedent între OpenAI și Axel Springer, pentru a oferi știri în ChatGPT

OpenAI și Axel Springer, editorul global de știri, au încheiat un acord fără precedent care permite ChatGPT să sintetizeze știrile de la posturi precum Politico și Business Insider, au anunțat companiile miercuri, transmite CNBC. Vestea vine în timp ce editorii, artiștii, scriitorii și tehnologii cântăresc din ce în ce mai mult sau urmăresc acțiuni legale împotriva companiilor din spatele instrumentelor populare de inteligență artificială generativă, inclusiv chatboturi și modele de generare de imagini, pentru că se presupune că le-au folosit conținutul sau creațiile ca date de instruire. De exemplu, John Grisham, George R.R. Martin și alți autori importanți au dat în judecată OpenAI în septembrie, pentru presupusa încălcare a drepturilor de autor. Odată ce acordul OpenAI-Axel Springer intră în vigoare, atunci când un utilizator pune o întrebare ChatGPT, acesta va răspunde cu rezumate ale articolelor de știri de la instituții media precum Politico, Business Insider, Bild și Welt. Chatbotul va include, de asemenea, articole care altfel ar fi limitate la abonații acelor puncte de vânzare, potrivit unui comunicat, iar răspunsurile vor include ”atribuire și link-uri către articolele complete pentru transparență”.

Google lansează o nouă generație a modelului AI de creare a imaginilor Imagen

Google continuă cursa de urmărire a rivalului OpenAI, care este susținut de Microsoft, cu un nou instrument de inteligență artificială, care generează imagini pe baza comenzilor scrise. Numit Imagen 2, acesta ar trebui să fie capabil de generarea unor imagini de calitate mai bună, cel puțin conform promisiunilor companiei prinsă de mai multe ori că exagerează funcționalitatea propriilor produse de AI. Neîncrederea în afirmațiile făcute de oficialii Google legate de soluțiile de AI ale companiei este alimentată inclusiv de faptul că aceștia nu au prezentat nicio imagine creată de Imagen 2 pentru a-și susține promisiunile. În plus față de versiunea anterioară, Imagen 2 este capabil să genereze texte și logo-uri conform comenzilor date de utilizatori. Datorită unor noi tehnici de antrenare, spun cei de la Google, Imagen 2 înțelege mai bine comenzile lungi date de utilizatori și furnizează răspunsuri detaliate la întrebările legate de compoziția imaginilor. Imagen 2 a fost dezvoltat de DeepMind, laboratorul flagship al diviziei de AI din cadrul gigantului american, și va fi oferit clienților Google Cloud.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.