Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Inflația a scăzut mai puternic în România decât în UE în luna aprilie

Ziarul de Vrancea
16 mai 2023 641 vizualizări

Luna trecută, țările membre UE cu cele mai ridicate rate ale inflației au fost Ungaria (24,5%), Letonia (15%) și Cehia (14,3%).

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a scăzut ușor în luna aprilie până la 8,1%, de la 8,3% în luna martie, în timp ce în România a scăzut de la 12,2%, până la 10,4%, arată datele publicate, miercuri, de Eurostat. În luna aprilie, țările membre UE cu cele mai ridicate rate ale inflației au fost Ungaria (24,5%), Letonia (15%) și Cehia (14,3%). La polul opus, țările membre UE cu cele mai scăzute rate anuale ale inflației au fost Luxemburg (2,7%), Belgia (3,3%) și Spania (3,8%). Comparativ cu luna martie 2022, rata anuală a inflației a scăzut în 22 state membre, inclusiv în România, și a crescut în cinci țări. Pe de altă parte, datele Eurostat arată că în zona euro, rata anuală a inflației a crescut ușor de la 6,9% în luna martie, până la 7% în luna aprilie. Aceasta deși inflația de bază (core inflation), adică ceea ce rămâne după ce sunt eliminate prețurile pentru bunuri volatile, precum energia și alimentele, a scăzut până la 7,3%, de la 7,5%. Un alt indicator care, pe lângă prețurile la energie și alimente, exclude și prețurile la țigări și alcool, a scăzut și el până la 5,6%, de la 5,7% în luna martie. Inflația de bază este indicatorul urmărit cu atenție de către BCE la elaborarea deciziilor sale de politică monetară. De aproape doi ani, acest indicator este peste ținta BCE de 2%, chiar dacă gardienii euro au majorat costul creditului cu 375 de puncte de bază începând din luna iulie a anului trecut pentru a opri creșterea accelerată a prețurilor. Principala îngrijorare a BCE este că inflația serviciilor, care în cazul zonei euro a accelerat la 5,2% de la 5,1% în luna martie, este mult prea mare și ar putea semnala faptul că salariile devin o problemă importantă în condițiile în care prețurile la servicii sunt determinate în principal de costurile cu mâna de lucru. În cazul României, Institutul Național de Statistică (INS) a informat anterior că rata anuală a inflației a scăzut la 11,23% în aprilie 2023, de la 14,53% în martie 2023, în condițiile în care mărfurile alimentare s-au scumpit cu 19,84%, cele nealimentare cu 5,83%, iar serviciile cu 10,64%. Potrivit sursei citate, indicele armonizat al prețurilor de consum în luna aprilie 2023 comparativ cu luna martie 2023 este 100,78%. Rata anuală a inflației în luna aprilie 2023 comparativ cu luna aprilie 2022 calculată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC) este 10,4%. Rata medie a modificării prețurilor de consum în ultimele 12 luni (mai 2022 - aprilie 2023) față de precedentele 12 luni (mai 2021 - aprilie 2022) determinată pe baza IAPC este 13,0%. La finele săptămânii trecute, Banca Națională a României (BNR) a revizuit în creștere la 7,1% prognoza de inflație pentru finalul acestui an și a menținut estimarea de 4,2% pentru sfârșitul lui 2024. BNR estima în noiembrie 2022 o inflație de 11,2% pentru finalul anului 2023. În februarie 2023, banca centrală a revizuit în scădere la 7% prognoza de inflație pentru finalul acestui an și a estimat o inflație de 4,2% pentru sfârșitul lui 2024. "Să ne uităm la prognoză și la traiectoria prevăzută a inflației: aproape că se suprapune pe cea anterioară. La sfârșitul anului, modelul ne arată 7,1%, dar sunt sigur că, dacă ar introduce cifra ultimă, a inflației din ultima lună, din aprilie, probabil că tot la 7% s-ar situa", a explicat vineri guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.

Înainte de a cumpăra online, românii se documentează în magazinele fizice

u  "Oamenii, într-adevăr, sunt în magazine și cred că dacă ne uităm un pic și post-pandemic, inclusiv la traficul de clienți, traficul se menține semnificativ în retail”, susțin specialiștii

Clienții își doresc interacțiuni de achiziție foarte simple, în online, însă în procesul de cumpărare prezența într-un magazin fizic are un impact mai mare în decizia finală de alegere a produsului, sunt de părere reprezentanții pieței de retail din România. "Oamenii, într-adevăr, sunt în magazine și cred că dacă ne uităm un pic și post-pandemic, inclusiv la traficul de clienți și mă refer acum la nivel european, nu neapărat în România, și pe piețele mari mai digitalizate, traficul se menține semnificativ în retail. Are maximum o scădere de 25%, cred. Clienții vor să vină în magazine, chiar dacă în același timp își doresc interacțiuni foarte simple și în digital. Retailul este relevant pentru experiență. În retail înseamnă să găsești produsele și serviciile pe care dorești să le achiziționezi, să fie prezentate într-un mod atractiv, să le poți testa și să ai acces la o experiență de cumpărare completă. Asta înseamnă să ai expertiză din partea consultantului de vânzări pentru produsele respective. Evident că peste toate aceste lucruri vedem o evoluție semnificativă în momentul în care vom avea din ce în ce mai multe "use case"-uri, de exemplu de 5G, care vor îmbunătăți și completa semnificativ experiența din magazine. Este important pentru client să fie susținut de o interacțiune simplă și ușoară cu tot ce înseamnă digital. Deci, vedem retailul simbiotic, cu toată experiența digitală", a explicat Laura Spătaru, director vânzări Consumer Business Unit la Vodafone România, în cadrul unui eveniment dedicat pieței de retail. La rândul său, Raul Filip, director de achiziții la Altex România, a susținut că experiența pe care clientul o are în magazinul fizic este cu un impact mai mare în decizia finală de a cumpăra un produs. "Segmentul digital sau componenta digitală se referă în special la primii pași în procesul de cumpărare, cel de informare, documentare, studiu al ofertelor. Cel fizic are un impact mai mare în decizia finală, cea de alegere a produsului, prin suportul sau experiența cu produsul din magazinele fizice. Bineînțeles că există și comenzi full online și comenzi full offline, dar în ultimii ani am văzut cum clientul folosește ușor tehnologia și procesele pe care le-am digitalizat în magazine și se bucură de toate avantajele, pe de o parte, de confortul informării și documentării, pe de altă parte de experiența cu produsele. Cred că e valabil pentru majoritatea categoriilor de produse, pentru majoritatea industriilor. Cu siguranță putem identifica niște produse și servicii care au o componentă digitală aproape de 100% poate, dar în general, în medie, cred că noi, în poziția de client, avem nevoie de experiență fizică cu un produs sau cu un consultant. E important pentru client să rămână cu percepția sau să-i construim percepția reală că a ales ce trebuia. Când te duci acasă și nu știi clar dacă ai cumpărat ce-ți trebuia sau ai avut ales dintr-o mie de articole pe care nu prea le înțelegi, experiența cu produsul în sine nu e o plăcere maximă", a spus Filip. O analiză recentă realizată de KeysFin & RetailZoom a estimat o valoare a pieței de retail din România de peste 108 miliarde de lei, în 2022, în creștere cu aproape 11,7% față de 2020.

Majoritatea românilor optează pentru a petrece vacanța de vară în destinații europene

Aproape 80% dintre români vor merge în destinații europene în această vacanță de vară, iar peste jumătate dintre aceștia sunt dispuși să cheltuiască cel mult 300 de euro pentru biletele de avion, arată un studiu realizat de către un turoperator online. Conform datelor Vola.ro, publicate miercuri, 50% dintre respondenți au ales deja destinația pentru vacanța de vară, dar nu au cumpărat încă biletele de avion. În același context, 78% dintre ei vor alege destinațiile europene, 9,1% vor opta pentru destinații non-europene (Dubai, Israel etc), 7,3% aleg destinațiile interne, în timp ce 5,6% se vor orienta către destinații exotice (Zanzibar, Mexic etc.). La capitolul buget alocat pentru biletele de avion, majoritatea voturilor a mers către două opțiuni: 53% dintre cei chestionați sunt dispuși să cheltuiască între 100 și 300 de euro, în timp ce 36% își doresc prețuri de sub 100 de euro. De altfel, avionul rămâne mijlocul de transport preferat de români pentru călătoriile din această vară (votat de 88,7% dintre respondenți). În ceea ce privește planurile de vacanță, aproape două treimi dintre români (64,5%) susțin că se gândesc să meargă în concediu în următoarele 3 luni, 28,2% vor să călătorească în următoarele 3-6 luni, iar 7% își doresc acest lucru în următoarele 6-9 luni. Totodată, 30,6% dintre respondenți au declarat că nu au nimic planificat încă, pe când 17,2% susțin că întreaga lor vacanță este deja achitată și planificată. De asemenea, 55,9% își doresc mai multe city-break-uri pentru această vară, dar la polul opus, 40,9% din totalul celor intervievați au votat opțiunea unui concediu prelungit. Luna aleasă pentru vacanță este preferată de către români (29,6% dintre respondenți au ales această opțiune), iar iunie este intervalul mai puțin ales, cu 19,9% dintre opțiuni, în timp ce iulie și august își împart aproape în mod egal restul procentelor. Studiul Vola.ro menționează că 60,2% dintre români preferă să își rezerve concediul cu mai mult de o lună înainte, în timp de 24,5% cu o lună înainte. La capitolul modalitatea de organizare a vacanței, peste jumătate (56,7%) dintre respondenți fac rezervări prin intermediul site-urilor de booking, 30,1% rezervă direct pe site-urile furnizorilor de servicii (direct la compania aeriană sau la hotel), iar 13,2% aleg să recurgă la ajutorul unui consultant de călătorii sau la o agenție de turism pentru un pachet complet de transport plus cazare.

Vodafone desființează 11.000 de locuri de muncă

u acțiunile companiei au scăzut cu peste 7% în urma anunțului

Acțiunile Vodafone au scăzut marți cu peste 7%, după ce firma britanică de telecomunicații a anunțat planurile de a reduce un număr record de 11.000 de locuri de muncă la nivel mondial și a prognozat o scădere a fluxului de numerar liber, transmite CNBC. ”Performanța noastră nu a fost suficient de bună. Pentru a livra în mod constant, Vodafone trebuie să se schimbe”, a declarat Margherita Della Valle, recent numită director general al companiei, într-o declarație sinceră de marți. Vodafone a declarat că va reduce 11.000 de locuri de muncă în trei ani, dintr-un număr total de puțin peste 100.000. Aceasta va fi cea mai mare rundă de reduceri ale locurilor de muncă din istoria companiei, potrivit Reuters. ”Prioritățile mele sunt clienții, simplitatea și creșterea. Ne vom simplifica organizația, eliminând complexitatea pentru a ne recâștiga competitivitatea. Vom realoca resurse pentru a oferi serviciile de calitate la care se așteaptă clienții noștri și vom stimula o creștere în continuare din poziția unică a Vodafone Business”, a spus Della Valle. Vodafone a raportat venituri de 45,7 miliarde de euro pentru anul fiscal încheiat la 31 martie 2023, aproximativ neschimbate față de anul precedent. Dar a emis o previziune pesimistă pentru anul fiscal care se va încheia în martie 2024, spunând că fluxul de numerar liber va scădea la 3,3 miliarde de euro, față de 4,8 miliarde de euro în anul precedent. Fluxul de numerar liber este o măsură a numerarului rămas unei companii după ce plătește cheltuielile de exploatare și alte cheltuieli. Acțiunile Vodafone au scăzut cu 7% din cauza perspectivei negative. Vodafone se confruntă cu presiuni pe piețe cheie precum Germania și Italia, pe fondul concurenței acerbe. Investitorii au criticat compania pentru că se mișcă prea încet și nu a făcut schimbările necesare pentru a schimba afacerea.

Samsung analizează lansarea unei monede digitale, în colaborare cu Banca Coreei

Gigantul tehnologic de consum Samsung Electronics analizează lansarea unei monede digitale, în colaborare cu Banca Coreei, transmite CNBC. Producătorul de electronice sud-coreean a declarat că a semnat un memorandum de înțelegere cu banca centrală a țării, pentru a efectua cercetări tehnice privind moneda digitală. Samsung a spus că o astfel de CBDC, care se referă la o monedă digitală emisă de o bancă centrală, ar funcționa ”offline” și ar putea fi trimisă între proprietarii smartphone-urilor sale Galaxy și ai ceasurilor inteligente, datorită unui cip securizat în dispozitive. Plățile ar putea fi efectuate între dispozitive prin utilizarea tehnologiei de comunicare în câmp apropiat, care este încorporată în smartphone-uri pentru a permite plățile fără contact, a spus Samsung. Samsung a declarat că a dezvoltat o soluție care aplică tehnologia NFC CBDC-urilor anul trecut. Acest lucru a permis utilizatorilor să efectueze o plată chiar și atunci când nu aveau conexiune la internet, a adăugat compania. Într-un comunicat de presă de luni, Samsung a spus că grupul, împreună cu Bank of Korea, vor ”continua să cerceteze cum să minimizeze riscurile de securitate asociate cu plățile offline, pentru a sprijini tranzacții de încredere în situații de urgență chiar și fără conexiuni la rețea”. ”Suntem foarte încântați să fim prima bancă centrală care a dezvoltat tehnologia CBDC offline în parteneriat cu Samsung Electronics”, a declarat Seungheon Lee, guvernator adjunct senior la Banca Coreei, într-un comunicat de presă. ”Prin stabilirea acestui memorandum de înțelegere, sperăm că Republica Coreea va continua să conducă în domeniul tehnologiei CBDC offline, un sector care este explorat activ de băncile centrale globale”, a adăugat el. Won-Joon Choi, vicepreședintele executiv al Samsung pentru experiență mobilă, a declarat: ”Această colaborare cu Bank of Korea ne-a permis să aplicăm inovațiile avansate de securitate ale Samsung în domeniul monedelor digitale”. ”Ne așteptăm ca această colaborare a noastră să aducă o contribuție valoroasă la progresul tehnologiei globale CBDC offline”, a adăugat el. Țări din China până în SUA fac progrese cu cercetarea și experimentarea cu așa-numitele CBDC, în speranța că ar putea deveni mai ușor pentru consumatori să trimită bani instantaneu. China a creat deja o versiune digitală a yuanului chinezesc și testează CBDC în numeroase orașe, în timp ce SUA, de asemenea, examinează îndeaproape dacă să lanseze o versiune digitală a dolarului și cum ar funcționa aceasta.

Yellen: O neplată a datoriilor SUA ar putea declanșa o recesiune puternică

Secretarul Trezoreriei SUA, Janet Yellen, a avertizat marți că o neplată a datoriei guvernamentale ar lăsa probabil milioane de americani fără venituri, declanșând o posibilă recesiune care ar putea distruge multe locuri de muncă și afaceri americane, transmite Reuters. Yellen a spus la o adunare a bancherilor comunitari că criza economică și financiară fără precedent va fi exacerbată de posibile perturbări ale operațiunilor guvernului federal, inclusiv controlul traficului aerian, aplicarea legii, securitatea frontierelor și apărarea națională și sistemele de telecomunicații. Criza financiară care ar însoți-o ar putea multiplica severitatea recesiunii, a spus ea în remarcile pregătite pentru eveniment, adăugând: ”Este foarte posibil să vedem că o serie de piețe financiare se prăbușesc - cu panică la nivel mondial care ar declanșează apeluri în marjă, panică și vânzări de urgență ." Yellen a declarat luni Congresului că Trezoreria se așteaptă să poată plăti facturile guvernului SUA doar până la 1 iunie, fără o creștere a limitei datoriilor, exercitând presiuni asupra republicanilor din Congres și Casei Albe, pentru a ajunge la un acord în zilele următoare.

Google va șterge conturile rămase inactive timp de doi ani

Google, parte a grupului Alphabet, a declarat marți că va șterge conturile care au rămas neutilizate timp de doi ani, începând din decembrie, în încercarea de a preveni amenințările de securitate, inclusiv hackurile, transmite Reuters. Compania a spus că, dacă un cont Google nu a fost utilizat sau nu a fost conectat timp de cel puțin doi ani, ar putea șterge contul și conținutul din Google Workspace, care include Gmail, Docs, Drive, Meet și Calendar, precum și YouTube și Google Photos. Modificarea politicii se aplică numai conturilor Google personale, nu și celor pentru organizații precum școli sau companii. În 2020, Google a spus că va elimina conținutul stocat într-un cont inactiv, dar nu va șterge contul în sine. Începând de marți, Google va trimite mai multe notificări la adresa de e-mail a contului și e-mailul de recuperare a conturilor inactive, înainte de ștergere. Săptămâna trecută, Elon Musk a spus că Twitter va elimina conturile care au fost inactive de câțiva ani și le va arhiva, spunând că acțiunea ”este importantă pentru a elibera numele de utilizatori abandonate”.

Șeful OpenAI susține că inteligența artificială trebuie reglementată

Intervenția guvernelor pentru a reglementa dezvoltarea și utilizarea inteligenței artificiale (IA) va fi "crucială" pentru a limita riscurile prezentate de această tehnologie, a declarat marți, în fața unei comisii a Congresului american, Sam Altman, directorul OpenAI, creatorul interfeței ChatGPT, relatează AFP. "Este esențial ca cea mai puternică inteligență artificială să fie dezvoltată cu respectarea valorilor democratice", a declarat tânărul antreprenor, "ceea ce înseamnă că leadership-ul Statelor Unite este crucial", a adăugat el. Lansarea ChatGPT în noiembrie a sporit interesul publicului și al companiilor pentru așa-numita inteligență artificială generativă, adică abilitatea de a crea conținut, text, imagini, sunet sau video, după ce a fost antrenată pe baze de date uriașe. Inteligența artificială generativă provoacă însă neliniște și mulți sunt îngrijorați de impactul potențial al acesteia asupra unei serii de profesii, cu posibile pierderi masive de locuri de muncă, dar și, la scară mai largă, asupra societății în ansamblu.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.