Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Banca Transilvania a raportat un câștig net de 2,48 miliarde lei

Ziarul de Vrancea
25 feb 2023 574 vizualizări

Profitul instituției financiare este mai mare cu 23% față de perioada precedentă

Grupul Banca Transilvania a raportat anul trecut un profit net de 2,48 miliarde lei, în creștere cu 23%, in care profitul băncii a fost de 2,17 miliarde lei, în urcare cu peste 22%. Activele grupului se ridică la 140,5 miliarde lei. Veniturile operaționale la nivel de grup în anul 2022 au fost de 6,27 miliarde lei, mai mari cu 27%, din care veniturile operaționale ale băncii au fost de 5,35 miliarde lei (plus 23%). Banca a acordat peste 260.000 de credite anul trecut și a ajuns la peste 1,14 milioane de credite în sold. BT a finanțat companii cu 19,8 miliarde lei și persoane fizice cu 8,2 miliarde lei. • Numărul de clienți activi a continuat să crească la peste 3,9 milioane de clienți, dintre care 3,5 milioane sunt persoane fizice și 400.000 sunt companii. Impozitele și taxele totale plătite de Banca Transilvania în anul 2022 depășesc 1,1 miliarde lei. Pe parcursul anului 2022, impozitul pe profit plătit de BT către stat totalizează peste 1% din tot impozitul pe profit încasat de stat de la companiile din România.  “A fost un an foarte complicat, marcat de războiul din Ucraina și de multiple incertitudini în plan economic, generate de inflație și de criza energetică. În pofida acestui context dificil, economia României a traversat bine această perioadă. În ceea ce ne privește, am continuat să fim cel mai mare finanțator din România și cel mai mare partener al programelor guvernamentale lansate în 2022. Am continuat, de asemenea, să investim în tehnologie, digitalizare și infrastructură și am consolidat poziția băncii și a Grupului BT pe piața locală. Rezultatele financiare confirmă așteptările noastre și sunt baza planurilor ambițioase pentru viitor. Suntem atenți și preocupați de evenimentele geopolitice și macroeconomice, dar în același timp deschiși și la eventuale oportunități”, afirmă Horia Ciorcilă, președintele Consiliului de Administrație, Banca Transilvania. Activele Grupului Financiar BT au ajuns la finalul anului trecut la 140,5 miliarde lei. Creditele au crescut până la 68 miliarde lei, iar depozitele au ajuns la 119,7 miliarde lei, din care 79,9 miliarde lei sunt ale clienților persoane fizice, iar 39,85 miliarde lei, ale persoanelor juridice. Conducerea băncii va propune Consiliului de Administrație o alocare a profitului aferent 2022 pentru capitalizarea băncii în cuantum de peste 900 milioane de lei, restul fiind alocat constituirii de rezerve din rezultatul reportat. Propunerea este în concordanță cu recomandările de prudență ale Comitetului Național de Supraveghere Macroprudențială și ale Băncii Naționale a României, având în vedere contextul internațional volatil și provocările interne. Astfel, profitul aferent anului 2022 este folosit pentru susținerea creditării și dezvoltării economiei românești în perioada următoare. Anul trecut, peste 12.000 de români și-au cumpărat locuință cu ajutorul BT, suma acordată fiind de peste 3,6 miliarde lei. Soldul creditelor ipotecare/imobiliare este de 17 miliarde lei. Peste 100.000 de credite de consum, de aproximativ 3,8 miliarde lei, au fost acordate anul trecut. Soldul acestor credite a ajuns la 9,6 miliarde lei. Banca a acordat peste 16.000 de împrumuturi noi, în valoare de 4,5 miliarde lei, pentru aproximativ 16.300 de clienți IMM&Micro. Portofoliul creditelor IMM a ajuns la 22,5 miliarde lei. Numărul creditelor noi acordate de bancă a crescut cu aproape 10% în 2022 față de 2021, cea mai mare creștere fiind înregistrată pe segmentul LargeCorporate, unde numărul finanțărilor a crescut cu 48%. Soldul creditelor a crescut cu peste 21%, din care o creștere semnificativă, de peste 30%, este soldul creditelor pentru companii. Mai mult de jumătate din creșteri au fost generate de creditele pentru capital de lucru. În ceea ce privește finanțările pentru populație, volumul creditelor este plus 8%.

Plăți de 37 de milioane de lei cu cardurile de energie în primele trei zile de la implementare

u media unei plăți decontate este de 330 lei, conform datelor MIPE

Peste 116.000 de plăți, în valoare de 37 milioane de lei, au fost efectuate în primele trei zile de la implementarea cardului de energie, informează vineri Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), printr-un comunicat. "De la 20 februarie, în primele trei zile în care s-au putut utiliza cardurile de energie, cei 6.000 de oficianți ai Poștei Române au încasat peste 100.000 plăți, în valoare totală de 31 milioane de lei. Alte 10.000 de plăți au fost efectuate prin intermediul aplicației web pe care Poșta Română o pune la dispoziție beneficiarilor. Până la momentul publicării prezentului comunicat s-au efectuat 116.268 de plăți, în valoare de 37 de milioane de lei", se spune în documentul citat. Dintre acestea, aproximativ 10% s-au efectuat în mediul rural. Media unei plăți decontate este de 330 lei. "Vedem că mobilizarea este generală, avem peste 6.000 de oficianți la care se pot efectua plățile, alți 11.000 de poștași pot încasa direct la domiciliile beneficiarilor și avem și plata online. Cea din urmă se pare că generează mare interes, a fost folosită deja de peste 10.000 de români și media este în creștere. În ceea ce privește informațiile apărute în spațiul public despre eventuale cozi în teritoriu, înțeleg că fluxul la nivel național a funcțional normal și au fost doar mici cazuri izolate în care oamenii au stat să aștepte ceva mai mult. Procesul se rodează de la o zi la alta, cei care au primit cardul să nu uite că pot utiliza prima tranșă de 700 de lei până la vară, deci nu este nicio grabă, sunt fonduri pentru toată lumea. Iar cei care întâmpină dificultăți pe parcursul implementării programului vor primi sprijin prin call-center-ul dedicat. Personal, vreau să îi asigur pe toți cei îndreptățiți să primească acest sprijin că banii alocați din fonduri europene pentru acest program vor ajunge la ei", a declarat ministrul Marcel Boloș. Până în prezent, Poșta a distribuit cardurile în cele 1,7 milioane de gospodării în care nu a fost nevoie de niciun fel de clarificare privind eligibilitatea. Alte aproximativ 800.000 de carduri urmează să ajungă la cei îndreptățiți în baza OUG 166/2022 în perioada următoare, precizează MIPE. Ajutorul se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare și poate fi utilizat pentru plata următoarelor servicii/produse: electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire. În baza cardului se pot efectua plăți în următoarele perioade: tranșa I, în valoare de 700 lei, în perioada 20.02.2023 - 30.06.2023; tranșa II, în valoare de 700 lei, în perioada septembrie 2023 - 27.12.2023.

ANPC: Atenție la mărțișoare! În această perioadă pericolul real îl reprezintă contrafacerile

Directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie atenți la achiziționarea bijuteriilor care vor fi oferite de Mărțișor, pentru că în această perioadă pericolul real îl reprezintă contrafacerile. "Mărțișoarele se vând peste tot, la tarabe, supermarket-uri, magazine de bijuterii și târguri de cadouri organizate în perioada premergătoare zilei de 1 Martie. Dacă optăm pentru o bijuterie fină din aur, argint sau bătută cu pietre semiprețioase, ar fi bine să o cumpărăm numai din magazine autorizate care vând bijuterii. Un mărțișor nu poate fi din argint sau placat cu aur dacă este vândut la colț de stradă și costă câțiva lei", a scris sâmbătă, pe Facebook, Paul Anghel. Potrivit sursei citate, cel mai important lucru, care trebuie luat în considerare atunci când se cumpără acest tip de produse, este încrederea pe care o oferă furnizorul de astfel de bunuri. De exemplu, unul dintre lucrurile de care trebuie să se țină seama este autorizația eliberată de către ANPC operatorilor economici care desfășoară operațiuni cu metale prețioase, a cărei copie trebuie să fie afișată într-un loc vizibil, în interiorul magazinului. "Sfătuiesc consumatorii să evite cumpărarea mărțișoarelor din metale prețioase și/sau pietre prețioase de la vânzătorii ambulanți. Achiziționarea mărțișoarelor, bijuteriilor din metal prețios trebuie să se facă de la operatorii economici și autorizați de către ANPC să efectueze operațiuni cu metale prețioase. Consumatorii trebuie să se ferească de oferte de vânzări nesolicitate, de vânzătorii ambulanți sau care se află în spații neautorizate pentru comercializarea unor astfel de produse", a subliniat Anghel. Acesta a anunțat că Direcția Metale Prețioase din cadrul ANPC dispune de laboratoare de analiză și personal specializat pentru analizarea și expertizarea obiectelor din metale prețioase și pietre prețioase. Astfel, la achiziționarea mărțișoarelor/bijuteriilor din metal prețios consumatorii trebuie să solicite informații complete despre produs, preț, condiții de cumpărare; să se asigure că primesc un Certificat de calitate în original, care trebuie să conțină obligatoriu: detalii corecte, precise și complete referitor la produsul cumpărat (tilul metalului, natura pietrelor etc.),datele de identificare ale operatorului economic de unde se achiziționează produsul; să se asigure că primesc factura fiscală sau bonul fiscal care să justifice achiziționarea produsului; să ceară informații suplimentare despre garanția oferită produsului și eventualele probleme de service ce pot să apară; să verifice politica respectivului operator economic de returnare a bunurilor, în cazul apariției unor defecte ulterioare.

Miliardarul Warren Buffett are încredere în economia americană

Investitorul miliardar american Warren Buffett, în vârstă de 92 de ani, a semnalat sâmbătă, în scrisoarea sa anuală către acționari, că nu și-a pierdut deloc încrederea în economia SUA și în compania sa Berkshire Hathaway, transmite Reuters. Buffett i-a îndemnat pe investitori să se concentreze pe imaginea de ansamblu pe termen lung, mai degrabă decât pe inflația ridicată și pe alți factori care în 2022 au diminuat prețurile acțiunilor, deși nu pe cele ale Berkshire. De asemenea, el i-a îndemnat pe americani să nu fie tulburați de ”autocritică și îndoială de sine”, spunând că dinamismul țării a adus beneficii Berkshire în cei 58 de ani în care a condus compania din Omaha, Nebraska, și că se va întâmpla același lucru și după ce va preda conducerea companiei. ”Contăm pe American Tailwind (capacitatea economiei americane de a crea valoare pe termen lung n.r.) și, deși a fost temperată din când în când, forța sa de propulsie a revenit întotdeauna”, a scris Buffett. ”Încă nu am văzut un moment în care să aibă sens să fac un pariu pe termen lung împotriva Americii. Și mă îndoiesc foarte mult că orice cititor al acestei scrisori va avea o experiență diferită în viitor”. Scrisoarea a fost însoțită de rezultatele de la sfârșitul anului ale Berkshire, despre care Buffett a spus că reflectă un an ”bun” pentru Berkshire, în ciuda perturbărilor lanțului de aprovizionare și a inflației în creștere, inclusiv un profit operațional record de 30,8 miliarde de dolari. Berkshire deține zeci de afaceri operaționale, inclusiv asigurătorul auto Geico, compania feroviară BNSF și multe mărci de consum binecunoscute, cum ar fi Dairy Queen și Fruit of the Loom. De asemenea, Berkshire a înregistrat o pierdere netă anuală de 22,8 miliarde de dolari, deoarece prețurile Apple și multe alte acțiuni din portofoliul său vast de investiții au scăzut. Buffett minimizează rezultatele nete, deoarece acestea sunt volatile și sunt afectate de regulile contabile. Mai mulți observatori au spus, totuși, că Buffett a părut precaut, aproape prezentând scuze cu privire la propriile dificultăți în a naviga pe piețe, deși este probabil cel mai faimos investitor american în viață. ”Buffett este foarte umil în a-și evalua propria capacitate de investiții și în mod inutil”, a spus Thomas Russo, partener la Gardner Russo & Quinn și investitor de multă vreme din Berkshire.

Producătorul de smarthphone-uri Nokia va aduce producția de dispozitive 5G în Europa

HMD Global Oy, producător licențiat pentru smartphone-uri marca Nokia, a declarat sâmbătă că dezvoltă capabilități și procese în acest an pentru a aduce producția de dispozitive 5G în Europa, transmite Reuters. Europa nu are o prezență mare în producția de smartphone-uri, deoarece toate companiile majore, inclusiv Apple și Samsung, își produc telefoanele în Asia, pentru a reduce costurile. HMD, cu sediul în Finlanda, a declarat într-un comunicat de presă că lucrează cu un număr de parteneri de securitate IT la modificările software și la testarea amănunțită, ca prime etape ale producției și testării smartphone-urilor în Europa. Compania nu a dezvăluit unde în Europa intenționează să-și înființeze fabrica. Uniunea Europeană a încurajat companiile să înființeze centre de producție în sectoare cheie, introducând legi și oferind subvenții, așa cum a făcut blocul pentru semiconductori, cu Legea europeană a cipurilor. ”Deși nu putem discuta despre subvenții europene specifice, colaborăm cu mai multe părți, atât din sectorul public, cât și din sectorul privat din Europa, pentru a susține producția europeană și cercetarea și dezvoltarea”, a declarat pentru Reuters directorul de marketing al HMD, Lars Silberbauer. HMD a semnat în 2016 un acord de licență exclusiv pe 10 ani cu Nokia Oyj, cândva cel mai mare producător de telefoane din lume, pentru a produce smartphone-uri și tablete marca Nokia. Până la acel moment, Nokia pierduse războiul cu smartphone-urile și își vânduse întreaga afacere de telefoane către Microsoft, în 2014. Acum, Nokia se concentrează pe echipamentele de rețea de telecomunicații. HMD a folosit brevetele de telefoane Nokia rămase și facilitățile de producție ale companiei taiwaneze Foxconn pentru a construi o nouă linie de smartphone-uri care să concureze cu alți producători de telefoane Android cu buget redus.

Ford Motor va opri producția pickup-ului său electric F-150 Lightning

Ford Motor va opri producția pickup-ului său electric F-150 Lightning pentru încă o săptămână, după o problemă a bateriei care a provocat incendiul unui camion electric la începutul acestei luni, a anunțat vineri producătorul auto american, citat de Reuters. Anunțul a avut loc la câteva zile după ce Administrația pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi a declarat că poartă discuții cu Ford în legătură cu această problemă. SK On, un producător de pentru vehicule electrice din Coreea de Sud și furnizor al Ford, a început din nou să construiască celule de baterii la o fabrică din Georgia. ”Va fi nevoie de timp ca SK să se asigure că au revenit la construirea de celule de înaltă calitate și pentru a le livra la linia de producție Lightning. Suntem de acord cu modificările recomandate de SK On în echipamentele și procesele lor pentru liniile de producție de celule ale SK”, a spus Ford într-un comunicat. Săptămâna trecută, producătorul auto a declarat că va continua să rețină vehiculele deja produse, în timp ce lucrează prin actualizări de inginerie și procese.

Ericsson va concedia 8.500 de lucrători

Compania suedeză producătoare de echipamente de telecomunicații Ericsson va concedia 8.500 de lucrători, ca parte a măsurilor sale de reducere a costurilor, a confirmat vineri compania pentru CNBC. Reuters a relatat mai devreme despre disponibilizări, care vor afecta aproximativ 8% din personalul companiei, de 105.529 din întreaga lume. Compania are aproximativ 11.994 de angajați în America de Nord, potrivit site-ului său. Un purtător de cuvânt al Ericsson a spus că reducerile fac parte dintr-o ”accelerare a eforturilor de reducere structurală a costurilor”, așa cum a anunțat în timpul Zilei Piețelor de Capital a companiei, din 15 decembrie. Purtătorul de cuvânt a spus că majoritatea disponibilizărilor vor intra în vigoare în prima jumătate a anului 2023, dar ar putea, de asemenea, să se extindă până în 2024. ”Modul în care va fi gestionată reducerea numărului de angajați va diferi în funcție de practica locală a țării. Scopul nostru este să gestionăm procesul în fiecare țară cu corectitudine, respect, profesionalism și în conformitate cu legislația locală a muncii. Orice impact asupra angajaților va fi mai întâi comunicat acestora”, a spus purtătorul de cuvânt într-un comunicat.

Apple pregătește o versiune cu reclame a serviciului de streaming

La fel toate celelalte servicii majore de video streaming, Apple TVplus  va avea, eventual, o versiune cu reclame, la care gigantul american pare să lucreze în prezent. Apple tocmai a angajat un director de publicitate, pe Lauren Fry, pentru a dezvolta un business de reclame pentru Apple TVplus , conform unor surse din cadrul companiei, citate de The Information. În prezent Apple TVplus  nu are un plan cu reclame, fiind unul dintre puținele mari servicii de acest gen încă disponibil doar într-o versiune premium. Un abonament cu reclame ar trebui să aducă un preț mai mic, dar, posibil, și alte limitări. În cazul altor servicii, versiunile cu reclame fie nu oferă toate facilitățile (de exemplu, funcția de download), fie nu includ toate producțiile disponibile în varianta premium. Nu se știe deocamdată ce abordare va alege Apple, ce preț va avea sau când va fi lansată viitoarea versiune cu reclame a Apple TVplus . Cert este că e doar o chestiune de timp. O versiune de Apple TVplus  cu reclame se încadrează tocmai bine în noua strategie a companiei, care încearcă să își crească veniturile obținute din reclame.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.