Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: “Isărescu este necolaborator. Pe fond nu s-a pronunțat nimeni”

Ziarul de Vrancea
1 iul 2022 524 vizualizări

Declarațiile îi aparțin Germinei Nagâț, membru în Colegiul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității

Germina Nagâț, membru în Colegiul Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS), a afirmat că statutul juridic al guvernatorului Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu, este de necolaborator al Securității, precizând că toată speța construită de CNSAS s-a oprit la Curtea Constituțională. Ea a precizat că pe fondul problemei nu s-a pronunțat nimeni. De asemenea, din cauza respectivei hotărâri a CCR, nici noul președinte al Curții Constituționale, Marian Enache, nu mai poate fi verificat de CNSAS. Germina Nagâț a fost întrebată, duminică, în emisiunea Insider Politic de la Prima TV, care este statutul lui Mugur Isărescu și dacă seamănă cazul său cu cel al lui Traian Băsescu. “Domnul Isărescu este necolaborator. Statutul juridic este că s-a oprit verificarea la Curtea Constituțională și toată speța pe care a construit-o CNSAS foarte greu. Finalitatea e alta pentru că așa a decis Curtea Constituțională. Deci, din punctul de vedere al muncii CNSAS, a fost puțin mai greu la domnul Isărescu pentru că noi am făcut o verificare în 2009, imediat după ce s-a schimbat legea în 2008, a fost o verificare pe noul cadru legal și pentru că domnul Isărescu era în categoria verificări la cerere, nu am putut să valorificăm nimic. Deci am avut probele în bazele de date, nu un sertar, că nu ținem nimic în sertare și nu am putut să facem nota de constatare, pur și simplu să o trimitem în instanță. Deci ne împiedica articolul 32 din lege. Era un articol care spunea că noile probe sau documentele, mă rog, interpretez eu, adică simplific eu o formularea, pot fi folosite doar în cazul verificărilor din oficiu”, a precizat Germina Nagâț. Ea a explicat de ce Mugur Isărescu nu putea fi verificat. “Dânsul era la cerere. Categoriile ”la cerere” sunt nominalizate de lege și, între altele, magistrații, ambasadorii, Guvernatorul Băncii, membrii Academiei, mulți, sunt doar la cerere. Dacă cineva face cerere și dacă nu are o verificare anterioară, atenție, asta e foarte important. Isărescu avusese. Avusese o adeverință. Și pentru că avusese această decizie anterioară, noi nu mai puteam să dăm publicității nimic din ce aveam în bazele de date găsite de colegi, cum v-am spus, prin metodele investigațiilor la liber. În 2019 s-a corectat această prostie din lege, articolul 32, printr-o lege nouă, 161, care a dat drumul reverificărilor și pentru categoriile ”la cerere””, a menționat reprezentanta CNSAS. Ea a declarat că verificarea lui Mugur Isărescu a fost oprită de Curtea Constituțională, dar că pe fond nu s-a pronunțat nimeni. “La sesizarea domnului Isărescu, după ce a ajuns în instanță, Curtea Constituțională a zis ”Halt!”. Deci nu este corect, nu este verificabil. Și acum o să vă spun și motivul că poate lumea nu știe. Traseul Legii 161 a fost greșit în Parlament. Deci nu trebuia să fie Senatul cameră decizională, ci Camera Deputaților. Și din acest motiv care e strict procedural a fost declarată neconstituțională și, în consecință, domnul Isărescu nu mai este colaborator. Dar pe fond nu s-a pronunțat nimeni”, a adăugat Germina Nagâț.

Inflația din zona euro a atins un nou record în iunie: 8,6%

u Germania i-a surprins pe mulți la începutul acestei săptămâni, când a raportat o încedtinire de 0,5 puncte procentuale a inflației de la o lună la lună

Inflația din zona euro a atins un nou record în iunie, de 8,6% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, chiar înainte de prima creștere a ratei dobânzii a Băncii Centrale Europene (BCE) în ultimii 11 ani, potrivit datelor biroului european de statistică Eurostat, transmite CNBC. Analiștii intervievați de Reuters anticipau o inflație de 8,4%. Inflația a ajuns la 8,1% în mai, ceea ce înseamnă că viața continuă să se scumpească în țările din zona euro. Germania i-a surprins pe mulți la începutul acestei săptămâni, când a raportat o încedtinire de 0,5 puncte procentuale a inflației de la o lună la lună. Experții au spus că acest lucru s-a datorat noilor subvenții guvernamentale pentru a ușura impactul prețurilor mai mari la energie și că nu este încă sfârșitul creșterii prețurilor. Dar atât Franța, cât și Spania au înregistrat noi recorduri de inflație în iunie, aceasta din urmă depășind pragul de 10% pentru prima dată din 1985, potrivit Reuters. Conducerea BCE, care a promis că va aborda creșterea prețurilor, urmează să se întâlnească la sfârșitul lunii iulie pentru a anunța că crește dobânzile. Banca centrală a declarat că va crește din nou dobânda cheie în septembrie, ceea ce înseamnă că principala sa dobândă ar putea reveni pe un teritoriu pozitiv în acest an, CE având dobânzi negative din 2014.

China cumpără aproape 300 de avioane Airbus

Cele mai mari trei companii aeriene de stat din China au anunțat vineri planuri de a cumpăra un total de aproape 300 de avioane Airbus, aceasta fiind cea mai mare comandă de avioane făcută de transportatorii chinezi de la începutul pandemiei și un impuls major pentru producătorul european de aeronave pe o piață cheie, transmite Reuters. Air China și China Southern Airlines au anunțat în comunicate separate la bursă că vor cumpăra fiecare 96 de avioane din familia A320neo, în valoare de 12,2 miliarde de dolari la prețuri de listă. China Eastern Airlines va cumpăra 100 de avioane de același tip, în valoare de 12,8 miliarde de dolari, se arată în comunicat. Companiile aeriene majore primesc de obicei reduceri substanțiale la prețurile de listă, iar China Eastern a spus că reducerile sunt mai mari decât de obicei. Acțiunile Airbus au crescut cu peste 3% în urma informației, în timp ce acțiunile rivalului american Boeing au scăzut cu 1,2%. Livrările vor avea loc din 2023 până în 2027, cea mai mare parte fiind așteptată din 2024. Air China a spus că achiziția sa va reprezenta o creștere cu 10,4% în ceea ce privește capacitatea, în timp ce China Southern se așteaptă la o creștere a capacității cu 13%. China Eastern a declarat că noile avioane cu corp îngust vor fi desfășurate în mare parte pe rute interne și pe zboruri către țări învecinate precum Japonia, Coreea de Sud și Asia de Sud-Est. Airbus a spus că comenzile au demonstrat un impuls pozitiv de redresare și perspectivele prospere pentru piața aviației din China. Companiile aeriene au spus că comenzile sunt supuse aprobării acționarilor.

Companiile de criptomonede vor avea nevoie de o licență și de garanții

Companiile din sectorul criptomonedelor vor avea nevoie de o licență și de garanții pentru clienți pentru a emite și a vinde monede digitale în UE, în conformitate cu noile reguli inovatoare convenite de bloc pentru a îmblânzi o piață volatilă, de ”Vest Sălbatic”, transmite Reuters. La nivel global, criptoactivele sunt în mare parte nereglementate, operatorii naționali din UE fiind nevoiți doar să efectueze controale pentru combaterea spălării banilor. Reprezentanții Parlamentului European și ai statelor UE au încheiat joi seara un acord cu privire la legea piețelor criptoactivelor (MiCA). ”Astăzi punem ordine în Vestul Sălbatic al criptoactivelor și stabilim reguli clare pentru o piață armonizată”, a declarat Stefan Berger, un parlamentar german de centru-dreapta care a condus negocierile în numele parlamentului. Acesta a mai spus că ”scăderea recentă a valorii monedelor digitale ne arată cât de riscante și speculative sunt acestea și că este fundamental să acționăm”. Piețele cripto au scăzut puternic în acest an, sub presiunea prăbușirii monedei stabile terraUSD și a blocării retragerilor și transferurilor de către cel mai mare creditor cripto din SUA, Celsius Network. Bitcoin, cea mai valoroasă criptomonedă, a scăzut cu aproximativ 70% de la recordul său din noiembrie, de 69.000 de dolari, trăgând în jos întreaga piață. Noua lege confirmă rolul UE în stabilirea standardelor pentru problemele digitale, au spus statele UE.

Grevă de aproape două săptămâni la una din cele mai mari companii aeriene din UE

Personalul navigant al Ryanair din Spania intenționează să se afle în grevă 12 zile în luna iulie, pentru a cere condiții mai bune de muncă, au declarat sâmbătă sindicatele USO și SICTPLA, crescând perspectiva haosului în călătoriile aeriene, în sezonul turistic de vară, transmite Reuters. Anunțul a venit în ultima zi a grevei actuale a echipajelor, care a început joi și a forțat Ryanair să anuleze 10 zboruri în Spania, sâmbătă. Personalul navigant al companiei se va afla în grevă în zilele de 12-15, 18-21 și 25-28 iulie, în cele 10 aeroporturi spaniole în care operează Ryanair, au spus sindicatele într-un comunicat. ”Sindicatele și echipajul Ryanair... cer o schimbare de atitudine din partea companiei aeriene”, au spus aceștia într-un comunicat, cerând ca Ryanair să reia negocierile cu privire la probleme, inclusiv plata salariului minim. Ryanair nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii. De asemenea, sindicatele au cerut guvernului ”să nu permită Ryanair să încalce legislația muncii și drepturile constituționale, cum ar fi dreptul la grevă”. Sindicatele personalului navigant al Ryanair din Belgia, Spania, Portugalia, Franța și Italia au declanșat acțiuni greviste în ultimele zile, dar compania aeriană low-cost a declarat că mai puțin de 2% din zborurile sale programate în weekendul trecut au fost afectate. Lucrătorii companiilor aeriene din întreaga Europă au desfășurat protestepe măsură ce sectorul se adaptează la o reluare a călătoriilor după ridicarea blocajelor din cauza pandemiei, iar penuria de personal a fost acuzată de întârzierile și cozile lungi. Personalul navigant al easyJet din Spania va organiza greve timp de nouă zile luna aceastaș, pentru salarii mai mari. Compania aeriană a anulat sâmbătă cinci zboruri din Spania. Lucrătorii de la aeroportul Charles de Gaulle din Paris au intrat în grevă vineri și sâmbătă, forțând anularea a aproximativ 10% din zboruri.

Livrările de vehicule Tesla au scăzut cu 18%

Livrările de vehicule electrice ale Tesla au scăzut cu 18% în trimestrul doi, din cauza problemelor lanțului de aprovizionare, provocate de restricțiile impuse de China din cauza pandemiei de Covid-19, transmite Reuters. Cel mai mare producător de mașini electrice din lume a declarat sâmbătă că a livrat 254.695 de vehicule în perioada aprilie-iunie, comparativ cu 310.048 de vehicule în trimestrul precedent, punând capăt unui ciclu de aproape doi ani de livrări trimestriale record. O reapariție a cazurilor de Covid-19 în China a forțat Tesla să suspende temporar producția la fabrica sa din Shanghai și, de asemenea, a afectat activitățile furnizorilor din țară. Tesla intensifică producția la fabrica din Shanghai odată cu relaxarea restricțiilor legate de Covid-19, ceea ce va contribui la creșterea livrărilor în a doua jumătate a anului. La începutul lunii iunie, directorul general Elon Musk le-a spus directorilor că are ”un presentiment foarte prost” în privința economiei și că trebuie să reducă aproximativ 10% din personalul producătorului de mașini electrice.

Lamborghini va investi cel puțin 1,8 miliarde de euro pentru electrificare

Marca italiană de super-mașini Lamborghini intenționează să investească cel puțin 1,8 miliarde de euro pentru a produce o gamă hibridă până în 2024 și mai mult pentru a dezvolta modelul complet electric până la sfârșitul deceniului, a declarat directorul general Stephan Winkelmann, publicației Il Sole 24 Ore, transmite Reuters. Lamborghini, parte a Grupului Volkswagen, a declarat anul trecut că va investi 1,5 miliarde de euro pentru a-și transforma modelele actuale - mașinile sport Huracan și Aventador și modelul Urus – în modele cu motoare hibride pe benzină și electrice, până la sfârșitul anului 2024. ”Am alocat 1,8 miliarde, dar în realitate va fi mult mai mult – cea mai mare investiție din istoria Lamborghini Automobili”, a spus Winkelmann pentru ziar, adăugând că cifra nu include dezvoltarea modelului complet electric. Investiția va fi uriașă pentru că trebuie să facem față erei full electrice, păstrând în același timp valorile ADN-ului Lamborghini. Va fi o provocare foarte dificilă."

Apple va facilita plata automată a combustibilului prin CarPlay

Din toamnă, posesorii mașinilor compatibile cu CarPlay vor putea folosi sistemul dezvoltat de Apple pentru a plăti combustibilul cu care au alimentat mașina de la bordul acesteia. Apple pregătește lansarea unui update major pentru CarPlay, care va oferi un număr semnificativ de noutăți, majoritatea dintre acestea prezentate la WWDC, precum posibilitatea reglării temperaturii. Însă, ceea ce Apple nu a menționat la WWDC este că lucrează la un sistem de plată a combustibilului prin intermediul CarPlay. În loc de a merge în benzinărie, a sta la coadă și a plăti cu cardul, plata va putea fi făcută prin CarPlay. Pentru această facilitate va fi necesar suportul benzinăriilor, însă, dornice să atragă cât mai mulți clienți, adoptarea CarPlay de către acestea nu va fi o problemă. Deja, HF Sinclair, care deține în jur de 1.600 de stații de alimentare în SUA, a anunțat că lucrează la integrarea cu CarPlay. Va fi necesară instalarea aplicației uneia sau mai multe companii de combustibil, cu care va fi realizată atât localizarea stațiilor, cât și plata propriu-zisă. Cu cardul salvat în aplicație, plata va fi făcută automat după alimentare, utilizatorul trebuind doar să o aprobe.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.