Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Investițiile în imobiliare au atins în primele șase luni aproape 567 milioane de euro

Ziarul de Vrancea
5 iul 2022 773 vizualizări

Comparativ, anul trecut, în primele două trimestre s-au tranzacționat în total active imobiliare de 194 milioane de euro

Volumul total al investițiilor de pe piața imobiliară din România a fost de 566,9 milioane de euro în primele șase luni din 2022, de peste două ori mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut, din care 476,9 milioane de euro în ultimele trei luni, potrivit unui studiu realizat de compania Fortim Trusted Advisors, membră a Alianței BNP Paribas Real Estate. ”Volumul total al investițiilor de pe piața imobiliară din România a fost de 566,9 milioane de euro în primele șase luni din 2022, din care 476,9 milioane de euro în ultimele trei luni”, potrivit unui studiu realizat de compania Fortim Trusted Advisors, membră a Alianței BNP Paribas Real Estate. Comparativ, anul trecut, în primele două trimestre s-au tranzacționat în total active imobiliare de 194 milioane de euro. Domeniul de retail a atras cele mai multe investiții în 2022, în total de 249,7 milioane de euro. Printre activele tranzacționate se numără centrul comercial Cora, din Cluj-Napoca și întregul portofoliu Value Center, care include parcurile de retail DN 1 Value Center, de lângă București, dar și Dâmbovița Mall, din Târgoviște și alte spații comerciale din Zălău, Ploiești, Sfântu Gheorghe și Bârlad. Pe locul doi, în topul domeniilor în care s-a investit, se află segmentul de birouri, cu tranzacții care au totalizat 220,3 milioane de euro. “Investitorii actuali sunt în cea mai mare parte companii specializate, precum S Immo, Hagag, Indotek, MAS RE, Arcona Property Fund. 69% din valoarea totală investită în Real Estate în această perioadă a venit de la companii tip REIT (Real Estate Investment Trust), companii de profil care dețin, operează sau finanțează active imobiliare care produc venituri. Cea mai mare sumă plătită pentru un singur activ imobiliar din România în 2022 s-a dat pentru proiectul de birouri Expo Business Park, din București. Există însă premise ca această sumă să fie depășită până la finalul anului, într-o tranzacție care ar viza tot un proiect nou de birouri“, declară Nicolae Ciobanu, managing partner - Head of Advisory Fortim Trusted Advisors, membră a Alianței BNP Paribas Real Estate. Printre clădirile de birouri tranzacționate în acest an se află Expo Business Park, One Victoriei Center, Băneasa Business Center și Record Park Offices. Pe locul trei ca valoare a investițiilor se află domeniul industrial, cu un total de 54,5 milioane de euro, în două tranzacții. Domeniul hotelier, aflat pe locul patru, este însă în creștere, în ultimele trei luni realizându-se cinci mari tranzacții, care au totalizat 38,9 milioane de euro. În trimestrul doi din 2022, în București s-au dat în folosință două clădiri de birouri moderne, AFI Tech Phase 2, cu o suprafață totală de 25.000 mp și Arghezi 21, cu o suprafață de 5.700 mp. Stocul modern de spații de birouri se ridică astfel la o suprafață totală de 4.077.955 mp, la începutul lunii iulie 2022, potrivit monitorizării Fortim Trusted Advisors, membră a Alianței BNP Paribas Real Estate. Până la finalul anului se va mai livra doar o clădire de birouri, One Cotroceni Phase 2, cu o suprafață totală de 28.841 mp. Anunțarea fazei a doua a proiectului Timpuri Noi Square, cu un total de 50.000 mp, aduce o schimbare în pipeline, a stocului de spații noi, livrarea este însă estimată tocmai pentru anul 2025.

BNR urcă din nou dobânda de politică monetară

u banca cenrală a decis majorarea ratei dobânzii de politică monetară la 4,75% pe an, de la 3,75% pe an, începând din 7 iulie

Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României, întrunit în ședința de miercuri, a hotărât majorarea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 4,75% pe an, de la 3,75% pe an, începând cu data de 7 iulie 2022. ”Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României, întrunit în ședința de astăzi, 6 iulie 2022, a hotărât următoarele: majorarea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 4,75% pe an, de la 3,75% pe an, începând cu data de 7 iulie 2022; majorarea ratei dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 5,75% pe an, de la 4,75% pe an și creșterea ratei dobânzii la facilitatea de depozit la 3,75%, de la 2,75% pe an, începând cu data de 7 iulie 2022”, arată BNR. De asemenea, BNR a decis și păstrarea controlului ferm asupra lichidității de pe piața monetară, precum și menținerea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei și în valută ale instituțiilor de credit.

Ce spune ministrul Finanțelor despre Ordonanța de modificare Codului Fiscal

Ministrul Finanțelor, Adrian Câciu a declarat, miercuri, în ședința de Guvern, despre Ordonanța de modificare Codului Fiscal, aflată în primă lectură în Executiv, că prevede ”o serie de ajustări, pe partea de capital și companii. Premierul Nicolae Ciucă l-a întrerupt, spunând că el nu le-ar zice eliminarea de facilități ci eliminarea de excepții. Ministrul de Finanțe a afirmat că proiectul ”prevede o serie de ajustări ale Codului Fiscal, care sunt în concordanță cu angajamentele asumate de România, în PNRR, în programul de guvernare și în ceea ce înseamnă statutul de membru NATO, în sensul asigurării resurselor necesare înzestrării armatei române și îmbunătățirea securității naționale, în contextul războiului din Ucraina. ”Practic, ajustarea fiscală pe care o propunem prevede pe de o parte protejarea cetățenilor României care au statutul de salariați și au veniturile de până în 4.500 de lei, și în acest scop avem o serie de deduceri și pentru salariații care au în întreținere alte persoane, inclusiv copii”, a spus el. Adrian Câciu a precizat că, pentru salariații tineri, de până la 26 de ani, ca titlu de noutate, se introduce o reducere de 15% din impozit pentru a crește și gradul de ocupare în rândul tinerilor, unde există un șomaj de natură structurală dar și pentru angajații care au copii, în orice formă de învățământ, pentru a încuraja trimiterea la școală și evitarea abandonului școlar. ”Pentru fiecare copil se va priomi o deducere suplimentară de 100 de lei”, a arătat el. Ministrul de Finanțe a menționat că, ”în contrapondere, în proiectul de Ordonanță există o serie de ajustări, pe partea de capital și companii care în fapt nu reprezintă altceva decât eliminarea unor facilități, reconversia unor facilități acordate în anumite zone, care și-au atins deja elementul de potențial în anii care au trecut”. ”În acest moment, sunt solicitate a fi eliminate și de către Comisia Europeană și în PNRR, dar și de către o foarte mare parte a mediului de afaceri”, a spus ministrul Finanțelor. Premierul Nicolae Ciucă l-a întrerupt, afirmând: ”Eu nu le-aș zice eliminarea de facilități ci eliminarea de excepții, pentru că parte dintre ele sunt excepții”. ”Ne-am angajat prin PNRR și prin întâlnirile pe care le-am avut cu reprezentanții organismelor internaționale ca aceste excepții să fie eliminate și să ajungem la o aplicare unitară în domniul fiscal”, a mai spus premierul.

Afacerile din comerțul cu amănuntul a crescut în primele cinci luni cu 5,7%

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut în primele cinci luni față de perioada similară din anul 2021, atât ca serie brută cu 5,7%, cât și ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 7,3%, arată datele publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). ”Perioada 1.I-31.V.2022 comparativ cu perioada 1.I-31.V.2021. Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în perioada 1.I-31.V.2022, comparativ cu perioada 1.I-31.V.2021, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 5,7%, datorită creșterii comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (plus 10,1%), vânzărilor de produse nealimentare (plus 6,9%) și vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (plus 1,9%)”, arată datele INS. Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în perioada 1.I-31.V.2022, comparativ cu perioada 1.I-31.V.2021, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 7,3%, datorită creșterii înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (plus 9,5%), vânzările de produse nealimentare (plus 6,3%) și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (plus 5,2%).  Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în luna mai 2022, comparativ cu luna precedentă, a crescut pe ansamblu cu 2,3%, datorită creșterilor înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (plus 8,9%) și la vânzările de produse nealimentare (plus 3,1%). Vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 2,5%.

Revolut a ajuns la 2 milioane de clienți în România

Aplicația Revolut a anunțat miercuri că a depășit pragul de 2 milioane de clienți în România, în patru ani de la lansarea pe piața locală, în mai 2018, perioadă în care românii au realizat aproximativ 520 de milioane de tranzacții. România este a doua cea mai mare piață de retail din lume pentru Revolut, după Marea Britanie, cu o rată de penetrare de 26% în rândul populației active, la nivel național. Populația ocupată a României era de 7,7 milioane persoane, la 1 ianuarie 2022. București este primul oraș Revolut din UE, iar 1 dintre 3 bucureșteni din categoria populației active este client Revolut. Populația ocupată a Bucureștiului număra 1,1 milioane persoane, la 1 aprilie 2022 . ”Revolut, aplicația financiară cu peste 18 milioane de clienți la nivel global, a atins pragul de 2 milioane de clienți pe piața locală, după 4 ani de prezență în România. Din mai 2018, când a avut loc lansarea oficială pe piața locală, până în iunie 2022, clienții români au realizat aproximativ 520 de milioane de tranzacții și au folosit aplicația pentru plăți, schimburi valutare, pentru a economisi în „pușculițe” digitale, dar și pentru investiții în criptomonede. Utilizatorii locali au descoperit, în timp, și alte utilizări ale Revolut, cum ar fi: realizarea de donații către organizații neguvernamentale prin caracteristica Donații, gestionarea cheltuielilor familiei cu Revolut Junior sau rezervarea cazării, pentru vacanțe, prin funcționalitatea Sejururi”, anunță compania. În prezent România este a doua cea mai mare piață de retail din lume pentru Revolut, după Marea Britanie, cu o rată de penetrare națională, în rândul populației active, de 26%. Mai mult, Bucureștiul este primul oraș Revolut din UE, iar unul din trei locuitori de vârstă activă este client Revolut. Profilul clientului Revolut din România este următorul: are, în medie, 36 de ani, locuiește într-un oraș mare, cu peste 250.000 de locuitori. Topul primelor 10 orașe din România este următorul: ​​București (420.000 clienți), Iași (68.000), Cluj-Napoca (65.000), Timișoara (56.000), Brașov (50.000), Constanța (46.000), Craiova (34.000), Galați (29.000), Ploiești (28.000), Sibiu (26.000).

Analiști: Euro se apropie de paritate față de dolar

Cererea mare de dolari, pe măsură ce riscurile de recesiune globală cresc, a afectat alte valute, euro într-o măsură mai mare față de majoritatea monedelor importante, deoarece creșterea prețurilor gazelor în Europa agravează temerile privind creșterea economică, transmite Reuters. Analiștii anticipează că moneda unică, care a atins marți cel mai redus nivel din 2002, va ajunge în curând la paritate cu dolarul american. Moneda euro este văzută ca fiind deosebit de vulnerabilă, având în vedere dependența puternică a Germaniei, Italiei și altor țări de gazele rusești și temerile că majorările considerabile ale dobânzilor Băncii Centrale Europene (BCE) ar putea declanșa o nouă criză a datoriilor în zona euro. ”Toate acestea înseamnă că euro va scădea în continuare și piețele își dau seama de asta”. Ne așteptăm la paritate și întrebarea este dacă aceasta este o mișcare prea mică sau dacă poate scădea și mai mult. Credem că se poate, a declarat Jordan Rochester, strateg FX la Nomura Securities. Euro a pierdut 10% față de dolar în acest an și la nivelul de 1,0238 dolari pe untiate este aproape de punctul de paritate crucial din punct de vedere psihologic, pe care l-a atins ultima dată la mijlocul anului 2002, când avea doar trei ani.

Mașinile autonome au blocat o stradă din San Francisco

Așa-zisele robotaxiuri operate de Cruise în San Francisco au suferit o defecțiune din cauze încă necunoscute, care a dus la gruparea mai multor vehicule autonome în același loc din oraș, blocând o întreagă stradă. Vreme de mai multe ore, o stradă din San Francisco a fost complet blocată de mașinile autonome folosite drept taxiuri de Cruise, companie finanțată de General Motors și Honda. A fost suficient ca una dintre mașinile Cruise să se oprească în drum. Apoi, la scurt timp, alte mașini autonome au ajuns în același loc și s-au oprit una în spatele celeilalte, pe mai multe rânduri. Martorii oculari spun că, în total, s-au adunat peste zece mașini autonome, care au ținut strada blocată vreme de mai multe ore. Conform acestora, angajații companiei au ajuns la fața locului după aproximativ 20 de minute, însă nu au reușit să rezolve situația decât după câteva ore. Cruise a confirmat incidentul și menționează că niciun pasager nu a avut de suferit, însă nu oferă nicio informație cu privire la cauzele problemei. Compania americană primise abia în urmă cu o săptămână autorizație să ofere servicii de taximetrie cu mașini complet autonome (care nu sunt însoțite de un angajat care să supervizeze manevrele) în San Francisco.

Producătorul de camioane AB Volvo a început să concedieze angajați din Rusia

Producătorul suedez de camioane AB Volvo a început să concedieze o parte din personalul său rus și să își reducă operațiunile, dar nu a luat decizia de a părăsi Rusia în totalitate, transmite Reuters. Firma suedeză a suspendat în februarie toate vânzările, serviciile și producția din Rusia, care anul trecut au reprezentat aproximativ 3% din vânzările nete ale grupului său. ”În situația actuală, nu este posibil pentru noi să desfășurăm operațiuni în Rusia”, a declarat un purtător de cuvânt, într-un comunicat trimis prin e-mail către Reuters. ”Așadar, am luat decizia de a ne adapta prin reducerea operațiunilor noastre în țară și să începem să reducem numărul de personal”, a spus el, adăugând că conducerea locală evaluează în prezent câți angajați ar fi afectați. Sediul de producție al companiei din Kaluga, lângă Moscova, va continua să existe, dar în modul inactiv, a spus el. Fabrica are 600 de angajați și poate produce 15.000 de vehicule pe an.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.