Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Avm una dintre cele mai mari creșteri ale prețurilor din UE

Ziarul de Vrancea
19 oct 2021 603 vizualizări

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a crescut în luna septembrie până la 3,6%, de la 3,2% u în țara noastră s-a situate la 5,2% u creșteri mai mari ale prețurilor sunt înregistrate în Estonia și Lituania (ambele cu 6,4%), Polonia (5,6%), Ungaria (5,5%)

Rata anuală a inflației în Uniunea Europeană a crescut în luna septembrie până la 3,6%, de la 3,2% în luna august, țările membre cu cele mai ridicate rate fiind Estonia și Lituania (ambele cu 6,4%), Polonia (5,6%), Ungaria (5,5%) și România (5,2%), arată datele publicate, miercuri, de Eurostat. Comparativ cu situația din luna august 2021, rata anuală a inflației a scăzut într-o singură țară, rămas stabilă într-un singur stat membru și a crescut în 25 de țări. În rândul acestora din urmă se regăsește și România, unde rata anuală a inflației a urcat până la 5,2% în septembrie, de la 4% în august. Comparativ, în luna septembrie 2020, rata anuală a inflației în România era de 2,1%. Datele Eurostat mai arată că în zona euro rata anuală a inflației a crescut până la 3,4% în luna septembrie, de la 3% în august. Pentru statele din zona euro, cel mai semnificativ impact asupra creșterii anuale a prețurilor a venit din partea energiei, unde s-a înregistrat o creștere de 1,63 puncte procentuale, urmate de prețurile servicii care au înregistrat o creștere de 0,72 puncte procentuale. În cazul României, Institutul Național de Statistică (INS) a informat anterior că rata anuală a inflației a urcat la 6,3% în luna septembrie 2021, de la 5,3% în august, în condițiile în care mărfurile nealimentare s-au scumpit cu 8,71%, mărfurile alimentare cu 4,26%, iar serviciile cu 3,75%. Conform INS, prețurile de consum în luna septembrie 2021 comparativ cu luna august 2021 au crescut cu 0,8%. Rata inflației de la începutul anului (septembrie 2021 comparativ cu decembrie 2020) este 5,6%, în timp ce rata anuală a inflației în luna septembrie 2021 comparativ cu luna septembrie 2020 a ajuns la 6,3%. Potrivit INS, rata anuală a inflației în luna septembrie 2021 comparativ cu luna septembrie 2020 calculată pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum (IAPC) este 5,2%. Rata medie a prețurilor de consum în ultimele 12 luni (octombrie 2020 - septembrie 2021) față de precedentele 12 luni (octombrie 2019 - septembrie 2020) determinată pe baza IAPC este 2,9%. Banca Națională a României a majorat la 5,6% prognoza de inflație pentru finalul acestui an, conform unei prezentări realizate în august de guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Isărescu.

Beneficiarii de ajutor social care se angajează pe cel puțin doi ani primesc VMG încă 6 luni

 așa arată o precizare a Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă

Persoanele care primesc ajutorul social și se angajează pentru o perioadă de cel puțin 2 ani primesc venitul minim garantat timp de încă 6 luni după începerea activității în muncă, amintește Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă într-un comunicat remis miercuri. Măsura a fost adoptată prin OUG nr. 101/2021, pentru sprijinirea prin angajare a persoanelor care vor să iasă din starea de vulnerabilitate. Prin același act normativ se instituie obligativitatea prezentării persoanelor apte de muncă beneficiare de ajutor social la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, în vederea identificării unui loc de muncă conform pregătirii profesionale, se menționează în comunicatul ANOFM. Neprezentarea la agenția pentru ocuparea forței de muncă se va asimila refuzului unui loc de muncă și va conduce la încetarea ajutorului social și posibilitatea depunerii unei noi solicitări după o perioadă de 12 luni. Potrivit ANOFM, prin această măsură, serviciile de ocupare vor menține mai strâns legătura cu beneficiarii de ajutor social în vederea găsirii și aplicării măsurilor de stimulare a ocupării persoanelor aparținând acestei categorii cu acces mai dificil pe piața muncii, precum și cu unitățile administrativ-teritoriale în ale căror baze de date sunt aceste persoane. Conform Legii nr. 416/2001, persoanele apte de muncă care nu realizează venituri din salarii sau din alte activități sunt luate în considerare la stabilirea numărului membrilor de familie pentru determinarea nivelului de venit pe familie numai dacă fac dovada faptului că sunt în evidența agenției teritoriale pentru ocuparea forței de muncă, pentru încadrare în muncă, și nu au refuzat un loc de muncă ori participarea la serviciile pentru stimularea ocupării forței de muncă și de formare profesională oferite de aceste agenții. Persoana aptă de muncă este definită drept persoana care îndeplinește următoarele condiții: are vârsta cuprinsă între 16 ani și vârsta standard de pensionare; nu urmează o formă de învățământ cursuri de zi prevăzută de lege; are starea de sănătate și capacitatea fizică și psihică corespunzătoare, care o fac aptă pentru prestarea unei munci. 

Trei din zece români au carduri de credit

Trei din zece români au carduri de credit, rezultă dintr-un sondaj Finzoom realizat în rândul utilizatorilor de internet din România. Potrivit sursei citate, majoritatea spun că au achiziționat un astfel de card pentru a avea o rezervă de bani, iar când vine vorba de folosirea cardurilor de credit, achizițiile cu plata în rate se află în topul preferințelor. 30% din cei care au răspuns sondajului Finzoom au deja un card de credit, 70% au cel puțin un card de debit, în timp ce 24% dintre respondenți spun că nu au niciun card. Întrebați care a fost principala motivație pentru contractarea unui card de credit, cei mai mulți au nominalizat nevoia de a avea acces la o sumă de rezervă (32%), pe locul doi fiind intenția de a face achiziții importante (de exemplu electrocasnice) cu plata amânată. În ceea ce privește caracteristicile cardului de credit pe care românii le consideră cele mai importante, rata dobânzii se află abia pe locul 3 (18% dintre respondenți), taxele și comisioanele pe locul 2 (22% dintre respondenți), iar pe primul loc este sistemul de rate fără dobândă - nominalizat de 25% dintre respondenți. În prezent, oferta de pe piața din România include carduri de credit cu între 3 și 24 de rate fără dobândă. Una dintre cele mai avantajoase oferte este cea a CEC Bank, care oferă până la 24 de rate fără dobândă clienților săi, la orice comerciant din țară sau din străinătate. La întrebările despre modul în care folosesc cardurile de credit, pe primul loc sunt achizițiile de electrocasnice (19%), urmate de plățile la supermarket (18%) și achizițiile online (17%). Doar 11% dintre respondenți au spus că folosesc cardul de credit pentru retrageri de numerar, cunoscut fiind faptul că în cazul retragerilor nu se mai aplică beneficii, precum perioada de grație, iar majoritatea băncilor percep dobânzi mai mari decât pentru plățile la comercianți. Sondajul privind utilizarea cardurilor de credit a fost realizat online, de Finzoom, la cererea CEC Bank, în luna septembrie, pe un eșantion de peste 2.000 de respondenți din toată țara.

Furnizorul de soluții IT&C Cegeka preia DAS Solutions în Moldova

Furnizorul de soluții IT&C Cegeka a încheiat un parteneriat cu DAS Solutions în Chișinău, Republica Moldova, iar prin așa-numitul ‘asset deal’, Cegeka preia 25 de angajați și 12 contracte cu clienți la nivel internațional. Cegeka vrea ca în următorii 3 până la 5 ani să își extindă echipa din Moldova la 200 de angajați. Cele două companii nu dezvăluie detaliile financiare ale achiziției. ”Cegeka, furnizor de soluții IT&C, a încheiat un parteneriat cu DAS Solutions în Chișinău, Moldova. Prin așa-numitul ‘asset deal’, Cegeka preia 25 de angajați și 12 contracte cu clienți la nivel internațional. Cele două companii nu dezvăluie detaliile financiare ale achiziției”, a anunțat Cegeka. DAS Solutions creează și dezvoltă produse software funcționale pentru clienți internaționali din domeniul finanțelor și al asigurărilor, instituții de stat și e-commerce. „Această achiziție înseamnă o consolidare a poziției noastre în Moldova. Prin această colaborare, ne extindem echipa din Moldova cu noi colegi calificați care au cunoștințe tehnologice avansate”, precizează Stijn Bijnens, CEO Cegeka. În viitor, Cegeka va continua să se concentreze asupra creșterii și extinderii sale la nivel european, inclusiv în România și Moldova. Cegeka dorește să devină un jucător important pe piața IT locală din Moldova. „Ne dorim, printre altele, să încheiem parteneriate cu universități și alte organizații IT. Ambiția noastră este ca în următorii 3 până la 5 ani să ne extindem echipa din Moldova la 200 de angajați. Tot în acest interval ne dorim și să creștem în România și Moldova, și să ajungem împreună la o echipă de 1.000 de angajați ”, declară Tom De Vos, director Cegeka European Delivery Center. Cu peste 5,000 angajați la nivel de grup în Europa, dintre care mai mult de 700 în România și Moldova, Cegeka este prezentă pe piață românească din 2011. Cegeka este un furnizor european de soluții IT, incluzând servicii de dezvoltare de aplicații end-to-end, cât și de IT team extension, servicii Cloud, infrastructură IT, servicii de date și automatizare, precum Artificial Intelligence/Machine Learning, Business Intelligence, RPA, IoT, DevOps.

Trei sferturi dintre companii își supra-evaluează siguranța cibernetică

Peste 70% din companiile din domeniile financiar și de produse de larg consum își supra-evaluează siguranța cibernetică, având o senzație falsă de siguranță cibernetică, în lipsa unor măsuri de apărare cibernetică de bază, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță Deloitte și publicat miercuri. Astfel, pe o scală de maturitate în materie de apărare cibernetică notată de la 1 la 10, peste 70% dintre companiile din domeniul financiar și din domeniul produselor de larg consum și-au evaluat nivelul de securitate cibernetică pe poziția 7 sau chiar mai sus. Cu toate acestea, numai 9% dintre companiile din sectorul financiar au afirmat că au implementat toate cele patru măsuri de bază în materie de securitate cibernetică: pregătirea planurilor de răspuns, de autoapărare, cursuri de securitate cibernetică și de igienă cibernetică. Totodată, doar patru din zece companii din industria produselor de larg consum au o strategie de apărare cibernetică, măsurile de apărare de bază fiind implementate integral sau parțial, subliniază Deloitte. Potrivit studiului Deloitte, desfășurarea activității în contextul acestui fals sentiment de siguranță cibernetică reprezintă un risc pentru companii, având în vedere că 72% dintre respondenții din domeniul financiar, 72% dintre respondenții din domeniul produselor de larg consum, și 79% din respondenții din domeniile energiei, resurselor și producției industriale, percep o creștere a amenințărilor cibernetice în ultimii doi ani. În plus, sectorul financiar are o pondere mai mare de respondenți care consideră că nivelul amenințării cibernetice a rămas neschimbat în ultimii doi ani (28%) în comparație cu sectorul produselor de larg consum (24%) și al energiei, resurselor și producției industriale (21%). Astfel, abordarea mai matură a pericolelor cibernetice de către companiile din domeniul financiar se explică prin faptul că acestea sunt expuse amenințărilor cibernetice de mai mult timp decât companiile din celelalte domenii. Studiul publicat de Deloitte arată că tentativele de tip phishing/malware sunt considerate cel mai mare risc cibernetic din sectorul financiar, după cum indică jumătate dintre respondenți. Al doilea cel mai mare risc este reprezentat de vulnerabilitățile tehnice ale aplicațiilor și infrastructurii, iar al treilea este scurgerea de date/integritatea datelor. În ceea ce privește companiile din domeniul energiei, resurselor și producției industriale, lipsa de securitate din interiorul lanțului de aprovizionare este menționată ca fiind cea mai mare amenințare de către 63% dintre respondenți. Această tendință se menține și în rândul companiilor din sectorul produselor de larg consum.


Indicele ROBOR la 3 luni "sare" la 2,25% pe an

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care se calculează costul creditelor de consum în lei cu dobândă variabilă, a urcat miercuri la 2,25% pe an, de la 2,21% cât a fost marți, conform informațiilor publicate de Banca Națională a României (BNR). La debutul anului 2019, indicele ROBOR la 3 luni era 2,99% pe an, iar la începutul anului trecut se situa la 3,19%. În data de 20 octombrie 2020 indicele ROBOR la 3 luni era de 2,15% pe an, iar pe 4 ianuarie 2021, de 2,01%. Indicele la 6 luni, utilizat în calculul dobânzilor la creditele ipotecare în lei cu dobândă variabilă, a urcat la 2,38%, de la 2,36% pe an cu o zi în urmă, iar ROBOR la 12 luni a ajuns la 2,46% pe an, de la 2,44% cât a fost marți. Indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), reglementat de OUG 19/2019, este de 1,08% pe an, acesta fiind calculat ca medie aritmetică a ratelor de dobândă zilnice ale tranzacțiilor interbancare din trimestrul II 2021, în scădere față de cel publicat în urmă cu trei luni, de 1,25%. În luna mai 2019, a intrat în vigoare OUG 19/2019 care modifică modul în care este calculată rata pentru creditele în lei cu dobânda variabilă. Astfel, Ordonanța 19 a stabilit indicele de referință pentru creditele consumatorilor (IRCC), calculat trimestrial exclusiv pe baza tranzacțiilor interbancare.

Facebook vrea să-și schimbe numele

Compania americană Facebook,.care guvernează mai multe platforme sociale și produse hardware, ar putea primi un nume nou. Surse anonime din cadrul Facebook susțin că este o chestiune de zile până când compania americană va anunța schimbarea numelui. Aceasta ar putea avea loc pe 28 octombrie, când începe conferința Connect. Facebook vrea ca noul nume să reflecte ambițiile mai mari ale companiei, care depășesc nivelul actualelor platformelor sociale. Mark Zuckerberg a pus foarte mult accent în ultima vreme pe conceptul de metavers și acesta pare să fie motivul schimbării de nume ce urmează. Folosit inițial în filmele și literatura SF, metavers desemnează un univers virtual, în care oamenii își pot folosi imaginația pentru a depăși limitele lumii reale și unde se pot transforma și pot interacționa așa cum își doresc. Facebook are deja peste 10.000 de angajați care lucrează la produse hardware, inclusiv la căști de realitate virtuală și augmentată, care au potențialul de a pune bazele unui viitor metavers. Nu se cunoaște, încă, numele pe care Facebook îl va purta pe viitor, sursele susținând că este unul dintre cele mai bine păzite secrete în cadrul companiei. O variantă este Horizon, numele folosit până acum pentru versiunea de VR a rețelei sociale a companiei.

Xiaomi va începe producția de automobile peste trei ani

Directorul general al grupul chinez Xiaomi, Lei Jun, a afirmat că producătorul de smartphone-uri va începe producția de automobile de serie în prima jumătate a anului 2024, a declarat marți un purtător de cuvânt citat de Reuters. Comentariile, făcute la un eveniment pentru investitori, au fost relatate pentru prima oară de presa locală, iar ulterior au fost confirmate de companie. Zang Ziyuan, director al departamentului de marketing internațional al Xiaomi, a postat de asemenea informația pe contul său de pe platforma Weibo. Termenul marchează următoarea țintă majoră a noii divizii de vehicule electrice (EV) a companiei, pe care Xiaomi a anunțat-o oficial la începutul acestui an. Acțiunile Xiaomi au crescut marți cu 5,4%, la 22,50 dolari Hong Kong, cea mai mare creștere procentuală zilnică consemnată după pe 12 mai, continuând evoluția pozitivă pentru a treia sesiune consecutivă. În martie, Xiaomi a anunțat că va investi 10 miliarde de dolari într-o nouă divizie de mașini electrice, în următorii zece ani.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.