Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: 38% dintre români își doresc cel mai mult să revină la normal posibilitatea de a călători

Ziarul de Vrancea
7 dec 2020 1000 vizualizări

Doar unul din zece români și-ar dori să revină fizic la job, arată un studiu Reveal Marketing Research

Românii nu vor să revină la munca față-în-față, ci la calătorii și ieșiri în oraș, potrivit unui studiu Reveal Marketing Research, care arată că 38% dintre români își doresc cel mai mult să revină la normal posibilitatea de a călători și doar unul din zece români și-ar dori să revină fizic la job. ”Contextul COVID-19 ne-a făcut să ne regândim în profunzime stilul de viață: de la locul de muncă, la hobby-uri și ieșiri cu prietenii. Schimbarea a fost cuvântul-cheie pentru anul 2020, iar acest lucru a declanșat emoții cât mai diverse posibil din partea oamenilor”, arată studiul Reveal Marketing Research, care a dorit să afle care sunt activitățile care le lipsesc cel mai mult românilor și la care și-ar dori să se întoarcă mai repede. Potrivit acestuia, 38% dintre români au declarat că cel mai mult își doresc să revină la normal posibilitatea de a călători, iar unul din patru respondenți își doresc să revină la normal întâlnirile cu familia și prietenii. De asemenea, 19% dintre respondenți au menționat activitățile de recreere și doar 1 din 10 români a afirmat că și-ar dori să revină fizic la job. ”Călătoriile sunt pe primul loc în preferințele românilor atunci când vine vorba de revenirea la normal, mai ales în rândul celor cu venituri mai ridicate. 38% dintre respondenți își doresc să poată călători din nou ca înainte. 48% dintre familiile moderne, urmate de 46% dintre tinerii profesioniști afirmă că le este dor de călătorii. Aproximativ o treime dintre maturii fără partener a menționat același lucru”, potrivit datelor Reveal Marketing Research. Întrebați ce activități ar dori cel mai mult să revină cât mai repede la normal, românii au selectat în proporție de 25% întâlnirile cu familia și prietenii. Procentele sunt similare pentru toate segmentele analizate: familiile tradiționale sunt la egalitate cu maturii fără partener în privința acestei opțiuni, ambele categorii înregistrând un procent de 27%. Dintre toate segmentele, tinerii au bifat în cea mai mare măsură aceasta opțiune, 40% dintre aceștia afirmând că își doresc să se poată întâlni în condiții normale cu prietenii și familiile lor (milenialii – 20%, tinerii profesioniști – 20%). Activitățile de recreere sunt și ele printre opțiunile românilor atunci când se gândesc la ce și-ar dori să revină la normal, mai ales pentru persoanele singure. Conform Reveal Marketing Research, 23% dintre maturii fară partener își doresc să poată ieși din nou în oraș ca înainte sau să își poată practica hobby-urile, fiind urmați de mileniali cu un procent de 22%. Revenirea la job nu se află în topul dorințele românilor în legătură cu reluarea activităților așa cum erau ele înaintea izbucnirii pandemiei. Doar 1 din 10 români au menționat această opțiune. ”Dintre segmentele analizate, doar 13% dintre tinerii profesioniști și 8% din familiile moderne au declarat că își doresc să revină la normal mai repede mersul la serviciu. Datele ne sugerează faptul că romanii au reușit să se adapteze noii realității și să își poată îndeplini munca, indiferent de locație”, pun autorii studiului. Cumpărăturile în magazinele fizice se află printre ultimele opțiuni selectate de respondenți – doar 4% dintre români au bifat aceasta activitate. O explicație ar putea fi faptul că magazinele fizice sunt deschise, în continuare, iar schimbările apărute vizează doar măsurile de protecție împotriva răspândirii noului coronavirus. ”Așadar, românilor nu le este dor să facă cumpărături în magazinele fizice, deoarece aceasta este o activitate pe care o desfășoară și în prezent. Pe de altă parte, observăm și tendința oamenilor de a se îndrepta spre mediul online din ce în ce mai mult”, adaugă ei.

PIB-ul a urcat cu 5,6% în trimestrul al III-lea

u Produsul Intern Brut estimat pentru perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2020 a fost de 763,322 miliarde lei

Produsul Intern Brut, date ajustate sezonier, estimat pentru trimestrul III 2020 a fost de 254,951 miliarde lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 5,6% față de trimestrul II 2020 și în scădere, cu 6% față de trimestrul III 2019, arată datele provizorii (1) publicate marți de Institutul Național de Statistică (INS). ”Seria ajustată sezonier. Produsul Intern Brut - date ajustate sezonier - estimat pentru trimestrul III 2020 a fost de 254,951 miliarde lei prețuri curente, în creștere – în termeni reali – cu 5,6% față de trimestrul II 2020 și în scădere, cu 6% față de trimestrul III 2019. Produsul Intern Brut estimat pentru perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2020 a fost de 763,322 miliarde lei prețuri curente, în scădere – în termeni reali – cu 4,6% față de perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2019”, arată datele INS. Pe serie brută, Produsul Intern Brut estimat pentru trimestrul III 2020 a fost de 279,174 miliarde lei prețuri curente, în scădere – în termeni reali – cu 6% față de trimestrul III 2019. Produsul Intern Brut estimat pentru primele nouă luni a fost de 718,269 miliarde lei prețuri curente, în scădere – în termeni reali – cu 5,1% față de perioada similară din 2019. Seria ajustată sezonier a Produsului Intern Brut trimestrial nu s-a modificat, ca urmare a revizuirii estimărilor pentru trimestrul III 2020, față de varianta „semnal” publicată în comunicatul de presă din 13 noiembrie 2020. ”Estimările 'semnal' precum și cele provizorii ale Produsului Intern Brut trimestrial sunt afectate de dificultățile create de criza pandemică și de instituirea stării de urgențăși a stării de alertă. Aceste dificultăți au fost legate de colectarea datelor de bază care reprezintă intrări pentru conturile naționale și s-au concretizat printr-o creștere a ratei de non-răspuns. Pentru completarea informațiilor au fost utilizate surse alternative pentru a diminua, cât mai mult posibil, efectele acestor cauze asupra calitățiiindicatorilor produși. Conform practicii curente, datele publicate astăzi vor face obiectul unor revizuiri, conform calendarului comunicatelor de presă și a politicii de revizuire a conturilor naționale publicate pe site-ul INS, pe măsură ce noi surse de date devin disponibile. În condițiile actuale, revizuirile ar putea fi mai mari decât de obicei”, precizează INS. La scăderea PIB, în primele nouă luni din acest an față de perioada similară din 2019, contribuții negative mai importante au avut următoarele ramuri: Industria (-2,4%), cu o pondere de 20,2% la formarea PIB, și al cărei volum de activitate s-a redus cu 11,1%; Agricultura, silvicultura și pescuitul (-1,2%), cu o pondere de 4,2% la formarea PIB, dar care au înregistrat o scădere semnificativă a volumului de activitate, cu 23,2%; Activitățile de spectacole, culturale și recreative; reparații de produse de uz casnic și alte servicii (-0,9%), cu o pondere de 2,7% la formarea PIB, și care au înregistrat o scădere cu 27,3% a volumului de activitate; Comerțul cu ridicata și cu amănuntul; repararea autovehiculelor și motocicletelor; transport și depozitare; hoteluri și restaurante (-0,8%), cu o pondere de 18,5% la formarea PIB și al căror volum de activitate s-a redus cu 4,2%. O contribuție negativă semnificativă au avut-o impozitele nete pe produs (-1%), acestea înregistrând o scăderea volumului lor cu 10,8%.

Peste 1.100 de angajatori, sancționațI pentru încălcarea legislației anti-covid

Un număr de 1.144 de angajatori cu peste 50 de salariați au fost sancționați de Inspecția Muncii în cadrul controalelor realizate în perioada 10 - 24 noiembrie în campania națională pentru verificarea modului de aplicare a prevederilor legale privind munca la domiciliu, telemunca, decalarea programului de lucru și securitatea și sănătatea la locul de muncă în vederea reducerii riscului de contaminare cu Sars-Cov-2, potrivit datelor furnizate luni de Inspecția Muncii. Din cei 13.115 angajatori declarați cu peste 50 de salariați activi, un număr de 3.245 de angajatori au fost controlați pe această tematică de control. Numărul total al salariaților înregistrați la angajatorii controlați a fost de 807.153, menționează Inspecția Muncii. Dintre aceștia, 51.580 sunt salariați care lucrează în regim de telemuncă sau în regim de muncă la domiciliu, 425.095 sunt salariați care au programul de lucru individualizat, iar 10.897 de salariați beneficiază de reducerea timpului de lucru cu cel mult 50% din durată. În domeniul securității și sănătății în muncă (SSM) au fost controlați, la nivel național, 2.381 de agenți economici cu mai mult de 50 de angajați, la care lucrează 586.670 angajați. În urma acestor controale, inspectorii de muncă au constatat un număr de 2.054 de neconformități față de legislația în vigoare. Pentru nerespectarea normelor de securitate și sănătate în muncă, inspectorii de muncă au aplicat 1.915 sancțiuni contravenționale, din care 1.862 de avertismente și 53 de amenzi, în valoare de 236.000 lei. În domeniul SSM au fost sancționați 1.141 angajatori. Pentru remedierea deficiențelor constatate, inspectorii de muncă au dispus 2.634 de măsuri cu termene fixe de raportare a modului de rezolvare, precizează Inspecția Muncii. În domeniul Relațiilor de Muncă, inspectorii au aplicat 550 de sancțiuni contravenționale, din care 395 de avertismente și 155 de amenzi. Valoarea amenzilor aplicate angajatorilor a fost de 1,34 milioane de lei, din care pentru muncă nedeclarată au fost aplicate amenzi în valoare de 920.000 lei. La campanie au participat 692 de inspectori de muncă, în echipe de cel puțin câte doi inspectori. În ceea ce privește numărul contractelor individuale de muncă cu clauză de telemuncă înregistrat de Inspecția Muncii, la data de 30 noiembrie acesta era de 42.625, în creștere față de numărul de 32.896 de astfel de contracte înregistrat la data de 31 octombrie.

 

Rompetrol dechide o benzinărie în Georgia

Grupul KMG International, fostul Grup Rompetrol, a anunțat marrți că a deschis o nouă stație Rompetrol în Georgia, în apropierea stațiunii turistice Borjomi. ”Grupul KMG International a deschis recent o nouă stație Rompetrol în Georgia, în apropierea stațiunii turistice Borjomi, celebră pentru marca de apă minerală exportată în peste 40 de țări. Situată în centrul Georgiei, unitatea se înscrie în noul concept al stațiilor de distribuție carburanți Rompetrol din România și regiune – Republica Moldova și Bulgaria. Pe lângă serviciul de plată la pompă Fill&Go Card, aceasta oferă gamele de carburanți Efix și EfixS produse de rafinăria Petromidia. “În contextul crizei generale cauzate de Covid 19, principala prioritate a companiei a fost protejarea angajaților și clienților noștri, reușind în același timp să ne continuăm investițiile, cu un impact major în susținerea bugetelor locale și centrale, dar și în crearea de noi locuri de muncă. În acest an am reușit să deschidem șase noi benzinării în Georgia și intenționăm să finalizăm alte patru unități în perioada următoare", declară Zamanbek Mirzayanov, directorul general al Rompetrol Georgia. Înființată în 2005, Rompetrol Georgia este una dintre cele mai mari companii petroliere. Subsidiara Grupului KMG International operează pe plan local o rețea de 85 benzinării si două depozite de carburanți. Compania desfășoară și activități en gros prin depozitul din Portul Batumi (28.500 metri cubi), precum și prin depozitul Tbilisi, care a fost complet modernizat, crescând capacitatea de stocare de la 6.500 tone la 10.000 tone. Izvoarele Borjomi au fost descoperite în anii 1820, fiind alimentate de apă care se filtrează de pe ghețarii care acoperă vârfurile munților Bakuriani, la altitudini de până la 2.300 m. Este o apă minerală de origine vulcanică și conform standardelor naturale, are o vechime de peste 1.500 de ani. Aceasta se ridică la suprafață de la adâncimea de 8-10 km, îmbogățindu-se „pe drum” cu circa 60 de minerale găsite în straturile de roci ale Munților Caucazului.

Piața globală de publicitate va scădea cu 7,5% în acest an, la 587 miliarde de dolari

Piața globală de publicitate va scădea cu 7,5% în acest an, la 587 miliarde de dolari, în timp ce în România scăderea va fi de 3,5%, potrivit analizei Zenith Advertising Expenditure Forecasts, care arată că mediul digital din România va atrage 25% din bugetele de media până la sfârșitul anului 2023, în timp ce publicitatea pe site-urile magazinelor online va crește cu 46% în 2020, la nivel global. ”Piața globală de publicitate și-a revenit mai rapid decât fusese prognozat, după căderea severă din trimestrul 2 cauzată de pandemia de coronavirus, iar potrivit analizei Zenith Advertising Expenditure Forecasts, va încheia anul 2020 cu o scădere de 7,5%, la valoarea de 587 miliarde de dolari. Este o îmbunătățire semnificativă față de prognoza Zenith din iulie, care prevedea o scădere de 9,1%”, spun analiștii. Zenith estimează că, la nivel mondial, investițiile în publicitate vor crește cu 5,6%, atingând 620 milliarde de dolari în 2021, creștere ajutată de situația excepțională din 2020, precum și de amânarea Jocurilor Olimpice de vară și a turneului de fotbal UEFA Euro. În ciuda acestui stimul, cheltuielile vor rămâne sub valoare de 634 miliarde de dolari cheltuită în 2019. În 2022, investițiile în publicitate vor crește cu 5,2% și vor ajunge la 652 miliarde de dolari, depășind anul 2019 cu 18 miliarde de dolari; cu toate acestea, vor fi mai mici cu aproximativ 70 miliarde de dolari decât ar fi fost dacă ar fi urmat cursul pre-pandemic. În România, analiza preconizează o scădere cu 3,5% a investițiilor media până la sfârșitul anului, cinema, presa, radio și outdoor fiind mediile cele mai afectate. Incepând cu 2021, este așteptată o ușoară revenire a pieței de publicitate, iar pentru 2022, o creștere de 2,2%, susținută în principal de investițile din TV și Digital. Aceste previziuni se bazează pe ipoteza că economia globală va începe să se redreseze în ritm susținut, după introducerea în 2021 a vaccinurilor împotriva COVID-19, și sunt supuse incertitudinii despre cât de rapidă va fi această redresare. Analiza estimează că investițiile globale în publicitatea digitală vor crește cu 1,4% în 2020 și își vor mări cota din totalul investițiilor în publicitate la 52%, de la 48% în 2019.

Piața de food service se va dubla la 20 miliarde de lei în 2021

Piața de food&drinks service (restaurante standard, fast-food, cafenele, cantine, pub-uri și supermarket-uri) se va dubla în 2021 la 20 miliarde de lei, dublu față de 2020 și în scădere cu 20% față de 2019, conform estimărilor Hospitality Culture Institute. ”Piața de food&drinks service (restaurante standard, fast-food, cafenele, cantine, pub-uri și supermarket-uri) se va dubla în 2021 la 20 miliarde de lei, dublu față de 2020 și în scădere cu 20% față de 2019”, conform estimărilor Hospitality Culture Institute. Astfel, potrivit Hospitality Culture Institute, trendurile industriei ospitalității nu vor mai fi influențate doar de evoluția pandemică, ci și de o serie de factori pozitivi care țin și de strategia de business. Antreprenorii și investitorii din industria ospitalității s-au adaptat și găsesc în fiecare lună metode noi de a-și ține business-urile în picioare. Sectorul HoReCa se pregătește pentru o revenire cu adevărat în V în 2021, punctul de jos fiind iarna aceasta. Industria ospitalității nu poate să scadă mai jos de atât, acesta reprezentând, în același timp, un moment ideal pentru cei ce doresc doresc să investească în sector. Principalii vectori de creștere ai pieței de food service în 2021 vor fi dezvoltarea delivery și take-away și deschiderea interioarelor și a restaurantelor hotelurilor care au fost închise 6 luni anul acesta”, a declarat Florin Maxim, fondator al Hospitality Culture Institute.

Indicele ROBOR la 3 luni a rămas la 2,05%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a rămas marți la 2,05%, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR). Indicele ROBOR la 6 luni s-a menținut la 2,11%. Consiliul de administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a menținut joi, 12 noiembrie, rata dobânzii de politică monetară la nivelul de 1,5% pe an, rata dobânzii pentru facilitatea de depozit la 1% pe an și rata dobânzii aferente facilității de creditare (Lombard) la 2% pe an. De asemenea, Consiliul de administrație al băncii centrale a decis reducerea ratei rezervei minime obligatorii pentru pasivele în valută ale instituțiilor de credit la nivelul de 5% de la 6%, începând cu perioada de aplicare 24 noiembrie -23 decembrie 2020 și menținerea ratei rezervelor minime obligatorii pentru pasivele în lei la nivelul de 8%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață.

LG externalizează producția smartphone-urilor mai ieftine

Producătorul coreean LG își reorganizează divizia de smartphone-uri, reorganizare ce include externalizarea producției pentru anumite modele. LG a anunțat un plan de reorganizare a diviziei de smartphone-uri, care se află pe pierdere deja de 22 de trimestre. Astfel, modelele din gama de mijloc și cea inferioară vor fi externalizate - vor fi produse de o altă companie, pe baza specificațiilor cerute de LG, iar producătorul coreean le va vinde sub propriul brand. În același timp, sunt scoase din schemă mai multe poziții de cercetare și dezvoltare care aveau în vedere gamele de smartphone-uri ce vor fi externalizate. LG încearcă să se concentreze mai bine pe flagship-uri și speră că această strategie îi va readuce divizia de telefoane pe profit după mai bine de 7 ani de pierderi consecutive. În 2013 a fost ultima oară când LG se afla în topul producătorilor de smartphone-uri, pe poziția a treia, după Samsung și Apple. De atunci, a fost devansată rând pe rând de producătorii chinezi, care s-au dovedit mult mai competitivi.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.