Economic

"Samsarii" care falsifică actele maşinilor riscă pană la cinci ani de închisoare

Ziarul de Vrancea
6 mar 2016 806 vizualizări
Mai mulţi senatori au iniţiat un proiect de lege ce prevede completarea Codului Penal. Astfel, înşelăciunea săvarşită în legătură cu date sau caracterisrici ale vehiculelor se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 5 ani. "Prin date sau caracteristici ale vehiculelor se înţelege: elemente de indentificare, provenienţa, modificările şi intervenţiile, inclusiv asupra odometrului, istoricul reviziilor, reparaţiilor şi accidentelor rutiere în care a fost implicat vehiculul”, se prevede în proiect.

Senatorii din Comisia pentru drepturile omului ar urma să discute luni propunerea legislativă de completare a Codului Penal, în sensul introducerii pedepsei cu închisoarea de la 2 la 5 ani pentru vanzătorii de autovehicule care falsifică datele sau carateristicile tehnice ale maşinilor. Potrivit propunerii legislative de completare a Legii 286/2009 Cod Penal, se introduce infracţiunea de "înşelăciune privind date sau caracteristici ale vehiculelor". Astfel, înşelăciunea săvarşită în legătură cu date sau caracterisrici ale vehiculelor se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 5 ani. "Prin date sau caracteristici ale vehiculelor se înţelege: elemente de indentificare, provenienţa, modificările şi intervenţiile, inclusiv asupra odometrului, istoricul reviziilor, reparaţiilor şi accidentelor rutiere în care a fost implicat vehiculul. Fapta constituie infracţiune independent de diligenţa depusă de persoana care devine titular de drepturi asupra vehiculului", prevede propunerea legislativă semnată de un grup de deputaţi PNL şi independenţi. În expunerea de motive, iniţiatorii precizează că infracţiunea este introdusă în categoria celor care ţin de siguranţa pe drumurile publice şi nu a celor care ţin de patrimoniu, în condiţiile în care starea proastă a unor vehicule poate reprezenta un pericol grav. Siguranţa circulaţiei reprezintă unul din domeniile în care Romania se situează pe ultimele locuri în Europa. Astfel, ultimele statistici arată că în Romania se înregistrează 259 de accidente mortale la 10 miliarde pasageri-km, în comparaţie cu media UE care se cifrează la 61 de accidente.

Cauzele sunt multiple: starea drumurilor, insuficienta pregătire a conducătorilor auto, starea tehnică a autovehiculelor. "Unul dintre fenomenele care a luat amploare în ultimii ani este cel al înstrăinării de autovehicule de către anumite persoane (samsari) fără a prezenta situaţia tehnică reală a acestora. Astfel, autovehicule cu diferite probleme tehnice ajung să circule pe drumurile publice, fără ca noul deţinător să cunoască acest fapt-generand un pericol la adresa siguranţei circulaţiei pe drumurile publice" se mai arată în expunerea de motive. Iniţiatorii mai spun că, de multe ori, procurorii adoptă soluţia NUP şi îndrumă părţile către un proces civil, pe motiv că speţele acoperă doar interese private. De multe ori soluţia se bazează şi pe dimensiunea redusă a prejudiciului ori pe faptul că "samsarul" neagă pur şi simplu că ar fi avut cunoştinţă de adevărata stare tehnică a vehiculului.-kilometrajul dat înapoi, numărul proprietarilor, evenimente rutiere, accidente, modificări. Propunerea este centrată şi pe buna-credinţă a cumpărătorului/victimei. De aceea, fapta constituie infracţiune independent de conduita clientului păgubit (indiferent dacă acesta a dus sau nu maşina la tester).



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.