Economic

La ce să ne aşteptăm anul viitor din punct de vedere economic

Ziarul de Vrancea
18 nov 2015 508 vizualizări
Bugetul pe 2016 prevede un deficit de 2,95%, un PIB de 746,6 miliarde lei şi creştere economică de 4,1%

Bugetul pentru anul viitor a fost construit de fostul ministru al Finanţelor, Eugen Teodorovici, pe un deficit ESA de 2,95% din PIB şi de 2,8% pe cash, raportat la o creştere economică de 4,1%, stimulată de consum şi investiţii, în timp ce Produsul Intern Brut a fost estimat la 746,6 miliarde lei. "Construcţia bugetară pentru anul 2016 se bazează pe prognoza indicatorilor macroeconomici şi ia în considerare toate actele normative, cu impact asupra veniturilor şi cheltuielilor bugetare, adoptate în ultima perioadă, de Guvern sau de către Parlament", a declarat Teodorovici miercuri, într-o conferinţă de presă, la prezentarea bilanţului mandatului. Produsul Intern Brut a fost estimat la 746,6 miliarde lei, cu o creştere de 4,1%. Totodată, inflaţia medie anuală este prognozată la 0,5%, iar cursul mediu la 4,44 lei/euro. Bugetul prevede un deficit bugetar (cash) de circa 2,8% din PIB (20,9 miliarde lei), care corespunde unui deficit ESA de 2,95% din PIB şi unui deficit structural de 2,73% din PIB, care reprezintă obiectivul bugetar pe termen mediu (Medium Term Objective - MTO). Pentru 2017, deficitul ESA este estimat la 2,91%, cel structural la 2,88% din PIB, iar deficitul cash la 2,79%. Acestea urmează să se reducă din 2018, la 2,64% deficit ESA, 2,74% deficit structural şi 2,64% deficit cash, iar în 2019 vor ajunge la 1,76% deficit ESA, 1,75% deficit cash şi 2% deficit structural, acesta din urmă recuperand din devierea înregistrată faţă de ţinta de 1% din PIB. Veniturile bugetului general consolidat au fost estimate la 227,3 miliarde lei, reprezentand 30,4% din PIB, iar cheltuielile ajung la 248,2 miliarde lei, cu o pondere de 33,2% din PIB. Măsurile adoptate de Guvern şi Parlament au ca efect majorarea cheltuielilor bugetare cu circa 12,6 miliarde lei, care cuprind şi majorarea pensiilor cu 5% şi modificarea legii privind fondurile de pensii adminstrate privat, astfel încat cota de contribuţie să crească la 5,5% anul viitor şi la 6% în 2017. Cheltuielile de investiţii se vor reduce anul viitor la 4,5% din PIB, de la 6,4% în acest an, iar pentru anii următori sunt prevăzute niveluri de 4,3% în 2017, 4,9% în 2018 şi 4,7% în 2019. Datoria guvernamentală brută, care se situa la 37,8% din PIB la finele lunii septembrie, va urca anul următor la 39,8% din PIB, păstrandu-se mult sub plafonul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht. Romania avea, la finele anului trecut, al patrulea cel mai mic nivel a datoriei, după Estonia, Luxemburg şi Bulgaria. În perioada 2016-2019, datoria guvernamentală brută se va situa sub 41% din PIB, sub pragul critic de 45% stabilit prin legea responsabilităţii fiscal bugetare din 2010. Construcţia bugetară a avut în vedere menţinerea şi anul viitor a unor măsuri adoptate anii anteriori, precum neacordarea pentru personalul bugetar de tichete de masă (1,5 miliarde lei), tichete/vouchere de vacanţă (8,5 miliarde lei), premii şi ore suplimentare (1,5 miliarde lei), tichete cadou (2,9 miliarde lei) şi indemnizaţii la ieşirea la pensie/trecere în rezervă (0,2 miliarde lei).


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.