Ştampila nu mai e obligatorie şi a apărut poliţa de asigurare a debitelor
Codul de procedură fiscală a fost modificat prin OG 17/2015, privind reglementarea unor măsuri fiscal – bugetare şi modificarea şi completarea unor acte normative. Potrivit actului normativ, persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum şi entităţile fără personalitate juridică nu au obligaţia de a aplica ştampila pe declaraţii, cereri sau orice alte documente depuse la instituţiile sau autorităţile publice. De asemenea, obligaţiile fiscale restante au fost definite ca obligaţii fiscale pentru care s-a împlinit scadenţa sau termenul de plată, precum şi diferenţe de obligaţii fiscale principale şi accesorii stabilite prin decizie de impunere chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată. Nu sunt obligaţii fiscale restante obligaţiile fiscale pentru care s-au acordat şi sunt în derulare înlesniri la plată, dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut în actul de acordare a înlesnirii; obligaţiile fiscale stabilite în actele administrate fiscale a căror executare este suspendată în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004; obligaţiile fiscale cu termene de plată viitoare stabilite în planul de reorganizare judiciară aprobat în condiţiile legii. “Nu se consideră că un contribuabil înregistrează obligaţii fiscale restante în situaţia în care suma obligaţiilor fiscale înscrise în certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscală este mai mică sau egală cu sumă de rambursat/restituit. În certificatul fiscal se face menţiune în acest sens. În cazul în care debitorul are de încasat sume certe, lichide şi exigibile de la autorităţi sau instituţii publice, executarea silită se continuă prin poprirea acestor sume ori de câte ori, ulterior comunicării somaţiei, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau instituţia respectivă prin care se certifică că sumele sunt certe, lichide şi exigibile”, se arată într-un comunicat de presă al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Vrancea.
Cum se fac compensările şi somaţiile
Pentru debitorii care se află sub incidenţa legislaţiei privind insolvenţa şi care depun un decont cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare după data deschiderii procedurii insovenţei, suma aprobată la rambursare se compensează cu obligaţiile născute după data deschiderii procedurii insolvenţei. Soldul sumei negative de TVA înscris în decontul de TVA aferent perioadei fiscale anterioare datei deschiderii procedurii insolvenţei nu se preia în decontul de taxă aferent perioadei fiscale în care s-a deschis procedura. În acest caz, debitorul este obligat să solicite rambursarea taxei prin corectarea decontului perioadei fiscale anterioare. Suma negativă de TVA solicitată la rambursare se compensează cu obligaţiile fiscale ale debitoruliu născute anterior deschiderii procedurii. În cazul în care debitorul are de încasat sume certe, lichide şi exigible de la autorităţi sau instituţii publice, executarea silită se continuă prin poprirea acestor sume ori de câte ori, ulterior comunicării somaţiei, se depune la organul fiscal un document eliberat de autoritatea sau instituţia respectivă prin care se certifică că sumele sunt certe, lichide şi exigibile. Nu sunt considerate sume exigibile şi nu le sunt aplicabile prevederile menţionate sumele aflate în litigiu. În cazul în care acest document a fost depus ulterior luării unor măsuri de executare silită, aceste măsuri se ridică după aplicarea măsurii popririi sumelor înscrise în documentul emis de autoritatea sau instituţia pubică, în limita acestor sume, cu respectarea nivelului prevăzut la art. 142 alin. 1 din Codul de procedură fiscală, după cum transmit finanţiştii.
Poliţă de asigurare pentru debite
În ceea ce priveşte suspendarea executării silite, în Codul de procedură fiscală s-a introdus posibilitatea ca atunci când un contribuabil se află în această procedură să solicite suspendarea executării silite, când prezintă organul fiscal o poliţă de asigurare a debitelor. În cazul contestaţiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creanţe fiscale, inclusiv pe timpul soluţionării acţiunii în contencios administrativ, executarea silită se suspendă sau nu începe pentru obligaţiile fiscale contestate dacă debitorul depune la organul fiscal competent o scrisoare de garanţie/poliţă de asigurare de garanţie la nivelul obligaţiilor fiscale contestate şi neachitate la data depunerii garanţiei. “Valabilitatea scrisorii de garanţie/poliţei de asigurare de garanţie trebuie să fie de minimum şase luni de la data emiterii”, precizează Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice. Contribuabilii care solicită eliberarea de certificate, adeverinţe sau alte documente Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sunt scutiţi de la plata taxelor extrajudiciare de timbru. (M. BOICU)