Economic

MOZAIC STIRI ECONOMICE: Poşta revine pe profit după şase ani de pierderi

Ziarul de Vrancea
9 dec 2014 707 vizualizări
Compania se aşteaptă să termine anul acesta cu un profit operaţional de 74,3 milioane lei

Compania Naţională Poşta Romană (CNPR) va încheia acest an cu un profit operaţional de 74,3 milioane de lei, comparativ cu o pierdere de 35 milioane de lei în 2013 şi de 52 milioane de lei în 2012, se arată într-un comunicat al Ministerului pentru Societatea Informaţională (MSI). MSI deţine un pachet de acţiuni reprezentand 75% din capitalul social al CNPR, restul acţiunilor revenind Fondului Proprietatea. Cifrele date publicităţii de MSI au fost transmise de CNPR. Potrivit Ministerului Finanţelor Publice, Poşta Romană a raportat pentru anul 2013 pierderi de 29,43 milioane de lei la o cifră de afaceri de 1,15 miliarde de lei. În 2012, pierderile operatorului poştal naţional au atins 52,1 milioane de lei la afaceri de 1,21 miliarde de lei. "În calitate de ministru al Societăţii Informaţionale doresc să fac publice rezultatele financiare de excepţie ale Companiei Naţionale Poşta Romană pentru anul 2014, care, spre satisfacţia noastră, au depăşit ţintele de profit stabilite la preluarea mandatului. (...) Aceste rezultate arată clară că în Romania pot fi obţinute performanţe economice şi la companiile de stat atata vreme cat există dialog, respect reciproc, încredere şi profesionalism în desfăşurarea activităţii noastre în fiecare zi în folosul societăţii", a declarat ministrul Răzvan Cotovelea într-un comunicat al MSI. El a adăugat că, pentru CNPR, anul 2014 se încheie cu eliminarea pericolului de insolvenţă pentru următorii doi ani. "De asemenea, acest an se încheie cu o creştere salarială ce nu pune în pericol dezvoltarea companiei, cu un acord solid între conducere şi sindicate precum şi cu un proces de privatizare relansat ce se află în plină desfăşurare", a mai spus Cotovelea. Pentru acest an, conform bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat prin hotărare de guvern, Poşta Romană şi-a propus un profit net de 10,42 milioane de lei la venituri totale de 1,194 miliarde de lei. În perioada 2008-2012, potrivit datelor Ministerului Finanţelor Publice, Poşta Romană a consemnat pierderi în fiecare an, care, cumulate, au atins 560 milioane de lei, cu toate că a bugetat profit în fiecare an. Cu aproximativ 27.000 de salariaţi, Poşta este cel mai mare operator local de profil şi are o reţea teritorială de peste 5.600 de unităţi.

Firmele vor suporta costuri mari cu casele de marcat

Proprietarii de magazine vor avea costuri mari odată cu trecerea la casele de marcat dotate cu jurnal electronic, dacă datele se vor transmite la ANAF în timp real, modulul de comunicaţie GPRS dubland costul unei case de marcat, la aproape 300 de euro, potrivit importatorului Danubius Exim. "Acum este o discuţie foarte mare despre modalitatea prin care aceste case de marcat se vor conecta la Fisc, acolo sunt costurile. Există două tipuri de conectare la Fisc. Unul ca în Bulgaria sau Serbia, unde există o conectare permanentă, dar se trimit raportările la server la două ore, la trei ore sau o dată pe zi, în funcţie de gradul de risc al sectorului în care activează comerciantul. Altul ca în Ungaria, unde s-a incercat să fie online 100% casele de marcat şi să se vadă în timp real tranzacţiile, însă la primele probe, cand au conectat 200 de case de marcat, le-au căzut serverele, pentru că este un volum imens de date", a declarat pentru MEDIAFAX Ion Radu, directorul de dezvoltare al Danubius Exim, cel mai mare importator şi distribuitor de case de marcat din Romania. El a arătat că trebuie să existe totodată un nomenclator pentru produse, însă ţinand cont de numărul foarte mare al acestora, ele trebuie standardizate pentru a se putea efectua raportările. În Ungaria, sistemul a fost testat pentru început cu 1.500-2.000 de produse, după care au renunţat la nomenclator şi au definit clase de produse. Potrivit unui proiect al Ministerului Finanţelor, casele de marcat nu vor mai fi dotate cu role de hartie pentru păstrarea istoricului de tranzacţii, ci cu un jurnal electronic conectat la un server central al autorităţii fiscale, fiind însă păstrată rola de hartie pe care va fi tipărit bonul fiscal pentru cumpărători. "Este adevărat că, odată cu introducerea jurnalului electronic, comerciantul nu va mai trebui să strangă tone de hartie şi se va reduce consumul. În plus, în toate ţările în care s-a introdus această legare la server au avut îmbunătăţiri rapide la colectarea de TVA, s-a redus evaziunea", a spus Radu. El a dat exemplul Bulgariei, unde implementarea comunicaţiei la distanţă cu serverul Fiscului a fost efectuată în 2011, iar în primele trei luni a crescut baza de impozitare cu circa 2 miliarde euro, fiind instalate 320.000 case de marcat.

TVA de 9% la pachetele turistice care includ cazare

Toate pachetele turistice care includ minim cazare, nu doar cele all inclusive, vor beneficia de TVA redus de la 24% la 9%, măsura incluzand nu doar mesele, ci şi toate tipurile de servicii din hotel, a declarat ministrul delegat pentru IMM şi Turism, Florin Jianu. Premierul Ponta a anunţat marţi, după discuţia avută cu experţii Fondului Monetar Internaţional şi cei ai Comisiei Europene, că TVA va fi redusă de la 24% la 9% pentru pachetele all inclusive din turism, o măsură cu un impact bugetar redus, dar care rezolvă o problemă de competitivitate. Contactat, Florin Jianu a precizat că măsura nu se refeă doar la pachetele all inclusive, ci şi la acelea care conţin una sau două mese pe zi, cu condiţia să includă şi cazarea. În prezent, TVA de 9% se aplică doar pachetele care conţin cazare şi mic dejun. Hotelierii au cerut în ultimii ani reducerea TVA şi pentru celelalte tipuri de pachete, considerand o anomalie ca o cafea sau un croisant mancat de dimineaţă să fie taxat cu 9%, iar pentru acelaşi produs, consumat la pranz, TVA să fie de 24%. "Noi am reuşit ca pe langă cazare şi mic dejun, să beneficieze de TVA redusă şi mesele şi serviciile, cu condiţia ca acestea să fie incluse în acelaşi pachet şi să fie în cadrul aceluiaşi hotel. Orice operator care oferă minim cazare va avea TVA de 9%", a mai spus Jianu. Secretarul de stat în Departamentul pentru IMM, Mediu de Afaceri şi Turism George Brezoi a afirmat că 500.000 de romani merg anual la all inclusive în străinătate. "Vrem ca anul viitor, după măsura reducerii TVA, 200.000 de persoane dintre cele care plecau să rămană la hotelurile din ţară", a mai spus Brezoi. Anul trecut s-au cazat în structurile de primire turistică din Romania aproximativ 7,91 milioane de persoane, dintre care 1,71 milioane de străini. Cei mai mulţi dintre aceştia au provenit din Germania (228.592), Italia (181.894) şi Franţa (118.649).

Negriţoiu: Preţul mediu al poliţelor RCA ar putea creşte cu 3%

Preţul mediu al poliţelor de răspundere civilă auto (RCA) ar putea creşte cu 3% anul viitor, pe fondul unei rate combinate a daunei supraunitare, a declarat preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Mişu Negriţoiu. "Tariful la RCA este un subiect sensibil pentru foarte mulţi asiguraţi, mai ales în randul tinerilor, şi orice creştere starneşte nemulţumiri. Pe de altă parte, menţinerea ratei combinate a daunei pe RCA la un nivel supraunitar arată că piaţa de profil este dezechilibrată şi asigurătorii trebuie să majoreze tarifele pentru a aduce acest indicator la un nivel subunitar. Mă aştept ca tariful mediu al RCA să crească în 2015 cu 3%. Este doar o prognoză, şi nu ceva cert", a spus Negriţoiu într-o conferinţă de presă. Potrivit ASF, la nivelul celor 11 societăţi care au dreptul să emită poliţe RCA, rata combinată a daunei (un indicator care are în vedere nivelul despăgubirilor plătite, al rezervelor de daună constituite şi nivelul veniturilor încasate) este de 117%. "Corectarea acestui dezechilibru trebuie făcută, dar nu presupune automat o majorare a preţurilor, ci poate să însemne şi reducere de costuri. ASF transmite asigurătorilor că recentele modificări ale normei RCA nu trebuie să reprezinte pretexte pentru ca aceştia să îşi acopere pierderi anterioare prin intermediul poliţei RCA", se arăta într-un comunicat al ASF dat pulblicităţii la începtul acestui an. Datele ASF arată că subscrierile din poliţe de asigurare de răspundere civilă auto (RCA) obligatorie au crescut cu 11% în primele 9 luni, la 1,94 miliarde de lei, pe fondul avansului primei medii cu 3%, la 515 lei, şi al numărului de contracte cu 4%, la 5,37 milioane. În perioada analizată, numărul dosarelor de daună avizate a fost de 202.351, în scădere cu 10% faţă de 30 septembrie 2013, iar numărul dosarelor de daună plătite a coborat cu 11%, la 202.694. Prima de asigurare medie anualizată a fost de 515 lei, în creştere cu 3% (A13 lei) faţă de nivelul mediu înregistrat în primele trei trimestre ale anului 2013.

Numărul abonaţilor TV a urcat cu 5,4%

Numărul total de abonaţi la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost a înregistrat o creştere de 5,4% în primele şase luni ale acestui an, la 6,6 milioane, faţă de 6,3 milioane la 30 iunie 2013, a anunţat autoritatea de relgmentare în comunicaţii (ANCOM). "La data de 30 iunie 2014, numărul total de abonaţi la servicii de retransmisie a programelor audiovizuale furnizate contra-cost a înregistrat o creştere de 5,4%, atingand valoarea de 6,6 milioane, faţă de 6,3 milioane la 30 iunie 2013. Rata de penetrare la nivel de gospodării a ajuns astfel la 89%, conform datelor raportate de furnizori, prelucrate şi publicate de ANCOM în Raportul integrat de date statistice privind piaţa de comunicaţii electronice din Romania pentru prima jumătate a anului 2014", se arată într-un comunicat al ANCOM. Cei mai mulţi abonaţi continuă să utilizeze serviciile oferite prin intermediul cablului, 4,21 milioane (în creştere cu aproape 6% faţă de perioada similară a anului 2013), pe locul secund clasandu-se reţelele satelit de tip DTH prin intermediul cărora recepţionau servicii de programe TV 2,37 milioane de abonaţi (în creştere cu 4% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2013).

Două treimi din romani deţin asigurări

Aproape două treimi dintre romani deţin o poliţă de asigurare, cele mai multe pentru RCA, locuinţă şi pensie privată, conform unui studiu realizat de firma Exact Cercetare şi Consultanţă în luna noiembrie. "Conform studiului cantitativ realizat de Exact Cercetare şi Consultanţă în luna noiembrie pe un eşantion de 1.039 de respondenţi, 64% dintre romani deţin în prezent o poliţă de asigurare. Dintre aceştia, cei mai mulţi (58%) deţin o poliţă RCA, 42% o asigurare de locuinţă, iar 28% o asigurare de pensie privată. Este important de subliniat faptul că poliţa CASCO nu se regăseşte printre priorităţile şoferilor, doar 14% dintre romani apeland la astfel de poliţe de asigurare", se spune într-un comunicat al Exact Cercetare şi Consultanţă rfemis MEDIAFAX. Chestionaţi în legătură cu companiile de asigurări pe care le cunosc, romanii au menţionat Allianz Țiriac - 92%, urmată de Astra Asigurări şi ING Asigurări, cu 89% şi, respectiv, 88%. "Privind spre categoria poliţelor de tip CASCO, 34% dintre proprietarii acestora au luat personal decizia de cumpărare, în timp ce 33% au luat această decizie împreună cu cineva", se mai spune în comunicat.

Suntem ultimii la servicii cloud

Serviciile de cloud computing, cu ajutorul cărora utilizatorii de internet pot accesa informaţii şi aplicaţii stocate pe servere externe, sunt folosite de numai 5% dintre companiile din Romania, cel mai redus procentaj la nivelul UE, unde media de utilizare este de 19%, potrivit Eurostat. Companiile finlandeze au recurs cel mai mult la servicii de cloud computing în 2014, procentajul firmelor care folosesc servere externe pentru a stoca emailuri, fişiere, baze de date, software şi alte aplicaţii atingand 51%, se arată într-un studiu întocmit de biroul de statistică al Uniunii Europene. Italia se situează pe locul al treilea, cu un procentaj de utilizare de 40%, urmată de Suedia (39%) şi Danemarca (38%). La polul opus, firmele romaneşti folosesc cel mai puţin servicii de cloud computing (5%), urmate de companiile din Letonia şi Polonia (ambele 6%), Bulgaria, Grecia şi Ungaria (toate 8%). Cele mai multe dintre companiile din Romania apelează la clould computing pentru servicii de e-mail (76%), în timp ce serviciile de stocare de fişiere, baze de date şi software sunt folosite de circa 36%-37% dintre firme.







În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.