Evenimente speciale

10-11 Iunie 2022 | Manifestări dedicate aniversării a ”110 ani de zbor la Focșani”

Ziarul de Vrancea
10 iun 2022 2612 vizualizări

Ministerul Apărării Naționale, Statul Major al Forțelor Aeriene, în parteneriat cu aviatorii vrânceni, organizează la Focșani, în perioada 10-11 Iunie 2022, manifestări dedicate aniversării a ”110 ani de zbor la Focșani”.

Focșaniul reprezintă unul dintre reperele fundamentale ale afirmării învățământului aeronautic din țara noastră, pionieratul orașului de pe Milcov în istoria Aeronauticii Române fiind unanim recunoscut, acum 110 fiind executat primul zbor pe un aerodrom la Focșani.

Activitățile se desfășoară cu aprobarea și sprijinul Primăriei Focșani care ne-a pus la dispoziție facilitățile Ansamblului Folcloric ”Țara Vrancei”, mijloacele specializate de sonorizare și prezentare și a aprobat autorizarea adunărilor publice din Piața Unirii și Aerodromul Focșani.

Programul manifestării cuprinde următoarele repere:

10 Iiunie 2022 în intervalul orar 14:00 - 19:00 în Piața Unirii din Municipiul Focșani (Rezervă: sediul Ansamblului Folcloric ”Țara Vrancei” - Cinema Balada)

- Prezentarea reperelor esențiale ale evoluției fenomenului aeronautic în Poarta Focșanilor în cei 110 ani de existență;

- Spectacol omagial de promovare a Forțelor Aeriene și Armatei României:

Participanți:

- Academia Forțelor Aeriene ”Henri Coandă” Brașov;

- Școala Militară de Maiștri Militari și Subofițeri a Forțelor Aeriene ”Traian Vuia” Boboc;

- Academia Forțelor Terestre ”Nicolae Bălcescu” Sibiu.

Participare extraordinară - Ansamblul folcloric ”Țara Vrancei”;

- Prezentarea replicilor funcționale ale aeroplanelor Vlaicu II și Vlaicu III;

- Stand de prezentare cu simulatoare de zbor;

- Survolul aerian a zonei centrale a Municipiului Focșani;

11 Iunie 2022 în intervalul orar 09:00-14:00 -„Ziua porților deschise” la Aerodromul Focșani-Forțele Aeriene Române

- Activități aeronautice de zbor:

- Baza Aeriană de Instruire și Formare a Personalului Aeronautic ”Aurel Vlaicu” Boboc;

- Baza 86 Aeriană ”Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” Borcea;

- Baza 90 Transport Aerian ”Comandor aviator Gheorghe Bănciulescu” Otopeni;

- Baza 95 Aeriană ”Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu” Bacău;

- Stand de prezentare cu simulatoare de zbor și a ofertelor educaționale ale instituțiilor de învățământ militar;

- Prezentarea replicilor funcționale ale aeroplanelor VLAICU II și VLAICU III;

Forțele Terestre Române

- Prezentarea tehnicii de luptă din dotarea Brigăzii 282 Infanterie Blindată ”Unirea Principatelor” și Brigăzii 8 Rachete Operativ Tactice ”Alexandru Ioan Cuza”;

- Acordarea ”Emblemei de Onoare a Forțelor Aeriene” Batalionului 288 Apărare Antiaeriană „Milcov”.

La activitate au fost invitaţi să participe reprezentanţii autorităţilor publice, sociale şi de cultură locală, comandanţi militari din garnizoană şi din structurile militare ierarhic superioare. Asteptăm, de asemenea, participarea semnificativă a liceenilor focşăneni şi vrânceni, locuitorilor municipiului şi judeţului nostru, pe care îi asigurăm că vor avea parte de o manifestare la nivelul de aşteptare al Domniilor Lor.

Comandor aviator (rez.) lect. univ. dr. Jănel Tănase

A.R.P.I.A. - Filiala Focșani

Asociația ”Mărăști 1917-Mareșalul Averescu”

Citiți și : Repere de sitorie aeronautică la Poarta Focșanilor

- În toamna anului 1911, cu prilejul manevrelor militare desfăşurate în Moldova, în zona Roman-Paşcani, avionul Farman III condus de pilotul Poly Vacas în zbor spre raionul manevrelor a survolat şi a aterizat în preajma oraşului Focşani (probabil izlazul Jorăşti), după care, într-un zbor neîntrerupt de 138 Km a plutit zorit deasupra Romanului;

- În anul următor, în primăvara anului 1912, cu acazia raidului Cotroceni-Bârlad început la 26 mai/7 iunie, pe traiectul de întoarcere, sublocotenentul aviator Gheorghe Negrescu, din cauza unor defecţiuni apărute la motor, a fost obligat să aterizeze la Focşani (29 mai/10 iunie), 10 IUNIE DEVENIND REPERUL ISTORIC AL ÎNCEPERII ZBORULUI LA FOCȘANI;

- 1916 - 1918, aerodromurile din Poarta Focşanilor au fost intens utilizate de puternica aviaţie a Puterilor Centrale, care a organizat și întrebuințat pentru misiuni de luptă 3 (trei) baze aeriene, dispuse la sud de linia frontului;

- În perioada interbelică, terenurile de zbor amenajate la Focşani au fost utilizate de Asociaţia Română pentru Propaganda Aviaţiei - ARPA în activităţi de promovare a Aeronauticii Române (mitinguri aeriene), fiind achiziţionate, prin participarea locuitorilor Judeţului Putna, două avioane pentru dotarea şcolilor de pilotaj înfiinţate la inţiativa sa. Prima avionetă de tip MESSERSCHMITT, botezată cu numele „PUTNA”, a fost prezentată publicului putnean la mitingul aerian organizat pe terenul Focşani la data de 11 IUNIE 1933, cea de-a doua avionetă de tip ICAR, botezată cu numele „FOCŞANI”, fiind achiziţionată mai târziu şi prezentată la mitingul aerian din 28 AUGUST 1938;

- S-a manifestat o preocupare constantă a autorităţilor şi locuitorilor acestor locuri de constituire a infrastructurii necesare dezvoltării aviaţiei civile şi militare. Este semnificativ în acest sens, demersul prefectului de Putna către primăria Focşani, care demonstrează spiritul anticipativ cu privire la beneficiile pe care aviaţia le putea aduce judeţului. În acest sens, pe data de 24 octombrie 1933, prefectul Ioan Iacob adresa primăriei Focşani următoarea adresă: „Prin fixarea noilor căi aeriene care fac între Polonia şi România legătura comercială în timp de pace şi militară în timp de război, după cum ştiţi sunt staţiuni de oprire cu aeroporturi în regulă la Cernăuţi, Galaţi şi Bucureşti. Deşi prin Focşani drumul ar fi mai scurt, totuşi, din lipsa unui aerodrom, cursele aeriene trebuiesc a se abate prin Galaţi. Faptul acesta este în dezavantajul oraşului şi regiunii noastre. Convinşi fiind că sunteţi de acord în această privinţă, cu onoare vă rugăm să binevoiţi a lua dispoziţiuni ca un teren al comunei, de preferinţă în partea sudică a oraşului să fie cedat în acest scop, pentru fixarea viitorului aeroport al oraşului Focşani”;

- Datorită iniţiativelor Ministerului Aerului şi Marinei şi prin alocarea din bugetele locale a unei cote de 3% pentru constituirea de aerodromuri, pe baza unui plan minuţios întocmit, în localităţile Focşani, Adjud, Odobeşti, Păţeşti, Jariştea, Mera, Păuneşti, Soveja, Jorăşti, Ţifeşti, Bîrseşti, Bogza, Sihlele şi Pufeşti au fost amenajate terenuri de aviaţie, la început cu rol de ajutor pentru aeronavele aflate în pericol şi apoi, în special în perioada războiului, pentru staţionarea unor unităţi ale aviaţiei militare.

- Începând cu anul 1938, Ministerul Aerului și Marinei a luat în administrare și a amenajat ca aerodromuri militare marea majoritate a acestor terenuri de zbor. Prin adresa din 21 august 1940, primăria Focşani comunica prefecturii Putna că, pe imaşurile din partea nordică şi sudică a oraşului au fost instalate unităţi de aviaţie, terenurile fiind amenajate de Ministerul Aerului şi Marinei ca aerodromuri militare.

- Pregătirea structurilor aeronautice pentru participarea la războiul pentru eliberarea Basarabiei s-a făcut în prima parte a anului 1941, îndeosebi în perioada aprilie - iunie, când unităţile de aeronautică au fost dislocate, fără a se decreta mobilizarea, pe zona de operaţii din Moldova. Gruparea Aeriană de Luptă, ca mare unitate operativă, a constituit principala forţă de acţiune a Aeronauticii Române în Campania din Basarabia. Comandadamentul şi unităţile de aviaţie ale Grupării Aeriene de Luptă au fost dilocate în cea mai mare parte în Poarta Focşanilor şi în zona adiacentă acesteia, astfel:

  1. P.C. al GAL - VILA SĂVEANU, 3 KM. V FOCŞANI

  2. E 1 Rec. - TB, TL, JORĂŞTI

  3. E 116 Leg. - TB, TL, PĂŢEŞTI

  4. Flotila 1 Vânătoare - PC, TB – FOCŞANI NORD

- Gp. 5 Vt. He. 112 – TB, FOCŞANI NORD, TL, Bârlad Vest, Roman, TD, PUFEŞTI

- Gp. 7 Vt. M. 109 – TB, Rm. Sărat, TL, FRUNZEASCA SLOBOZIA, TD, Vâlcelele

- Gp. 8 Vt. IAR 80 – TB, FOCŞANI NORD, TL, Roman, Bârlad Nord, TD, JORĂŞTI

  1. Flotila 1 Bombardament - PC, TB – Buzău (din luna Iulie, comandamentul cu parte din unitățile subordonate FOCȘANI NORD)

- Gp. 4 Bomb. LOS – TB, TL, Buzău, TD, Cioara Doiceşti, Tăriceni

- Gp. 5 Bomb. He 111 - TB, TL Ziliştea, TD, Ţăndărei, Boteni

- Gp. Bomb. SAVOIA 79 – TB, TL, Pogoanele, TD, Padina, Grindu, Petreşti

  1. Flotila 2 Bombardament - PC, TB, SIHLELE (sud-vest FOCȘANI)

- Gp. 1 Bomb. POTEZ 63 – TB, TL, SIHLELE, TD, CIORĂŞTI (sud-vest FOCȘANI)

- E IAR 37 – TB, TL, SIHLELE, TD, ERCULEŞTI

- E 82 BLOCH 210 – TB, TL, SIHLELE, TD, ERCULEŞTI

  1. Fl. 2 Av. Gardă – PC, TB, TL, SIHLELE, TD, BOGZA (sud-vest FOCȘANI)

  2. AERODROMUL FOCȘANI SUD A FOST FOLOSIT ÎN PRIMA ETAPĂ A CAMPANIEI AERIENE DE UNITĂȚILE DE AVIAȚIE GERMANE.

- Jurnalul de operaţii al Grupării Aeriene de Luptă consemnează pentru data de 22 iunie 1944: „În zorii zilei la orele 4, atunci când noaptea încă mijea cu razele dimineţii, atunci când genele deabea-şi scuturau somnul, expediţiile noastre de bombardament, vânătoare şi recunoaştere, cu un elan nestăpânit, se năpustiră în neant, trecură Prutul -  vremelnicul hotar -, şi izbiră în vârtejul motoarelor lor, cerul însângerat şi pângărit al Basarabiei ”.

- În faza iniţială a campaniei din Basarabia, chiar şi ulterior (cu câteva excepţii), acţiunile de luptă ale Grupării Aeriene de Luptă s-au desfăşurat de pe aceste terenuri de aviaţie. Dislocarea Flotilei 1 Vânătoare, Grupului 7 Vânătoare şi Grupului 6 Mixt Bombardament pe terenuri din Basarabia s-a făcut spre finele campaniei, după curăţirea sudului provinciei de forţele inamice;

- În toată perioada celui de-Al Doilea Război Mondial salba de aerodromuri din jurul oraşului Focşani, respectiv FOCŞANI-NORD, FOCŞANI-SUD, MIRCEŞTI, JORĂŞTI, etc. a fost continuu utilizată atât de aviaţia română, cât şi de cea germană;

- Începând cu anul 1942, aerodromurile FOCŞANI și SIHLELE (SIHLEA, sud-vest FOCȘANI) au fost întrebuinţate ca terenuri de lucru de Centrul Militar de Pilotaj, dislocat pe aerodromul Ziliştea;

- În anul 1943, pe aerodromul Focşani a funcţionat singura Școală de pilotaj din România pentru formarea piloţilor de planoare grele de transport;

- După război, în paralel cu activitatea Şcolii de Ofiţeri Naviganţi de Aviaţie de la Tecuci, pe aerodromul Focşani a funcţionat Şcoală Militară de Subofiţeri de Aviaţie, transformată prin Ordinul ministrului Forţelor Armate nr. 2173 din 1950, în Şcoala de Ofiţeri Naviganţi nr. 2, care a funcționat până în septembrie 1953;

- În anul 1956, Escadrila 12 din Regimentul Şcoală Faza a II-a Reactivă a desfăşurat activitatea de instruire în zbor pe avionul MIG-15, pe aerodromul de la Focşani, pe pistă naturală petrolată;

- Începând cu deceniul şapte, odată cu reorganizarea Aviaţiei Militare, terenul de zbor a fost cedat autorităţilor locale, fiind temporar utilizat pentru exerciţii de Aviaţia Militară sau în misiuni specifice de Aviaţia Utilitară;

- Tradiţia învăţământului militar de aviaţie la Focşani a fost reluată în perioada 1971-1973, când, sub comanda comandorului Aurel Pruia, aerodromul Focșani a fost amenajat ca teren de zbor pentru Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă, structură nou înfiinţată, în subordinea Aviaţiei Civile. În anul 1973 această şcoală a fost reintegrată în structura Şcolii Militare de Ofiţeri de Aviaţie „Aurel Vlaicu” din Boboc;

- Începând cu această dată, pe timpul verii, Escadrila a IX-a din Şcoala Militară de Ofiţeri de Aviaţie „Aurel Vlaicu” a continuat tradiţia zborurilor de instrucţie pentru formarea piloţilor militari pe aerodromul Focşani;

- Pe coordonatele acţiunii de extindere a unităţilor de aviaţie în zona de Est a României, prin reorganizarea Şcolii Militare de Ofiţeri de Aviaţie de la Boboc, în baza Ordinului şefului Marelui Stat Major nr. CL 00895 din 25 iulie 1980 a fost constituit, pe aerodromul FOCŞANI- SUD, GRUPUL DE AVIAŢIE ŞCOALĂ LEGĂTURĂ (FAZA I). În perioada 1981-1982, personalul grupulului de la Focşani a participat în cadrul Grupului Român de Aviaţie „SIRIUS” la constituirea Şcolii Naţionale de Aviaţie din Angola. Această unitate şcoală a funcţionat 21 de ani.

LA 15 NOIEMBRIE 2001, în baza Dispoziţiei şefului Statului Major General nr. S/G3/3585 din 11 octombrie 2001, GRUPUL AVIAŢIE ŞCOALĂ LEGĂTURĂ ŞI-A ÎNCETAT ACTIVITATEA, aerodromul fiind utilizat astăzi ca teren de instrucţie de Brigada 282 Infanterie Mecanizată “Unirea Principatelor” şi ca teren de aterizare pentru misiuni SMURD şi SMMU;

- TRADIȚIA ZBORULUI PE AERODROMUL FOCȘANI-SUD A FOST RELUATĂ ÎN ANUL 2006 CÂND, ELEMENTE ALE AVIAȚIEI ISRAELIENE, AU EXECUTAT MISIUNI DE ZBOR CU AERONAVA C-130 HERCULES, FIIND APRECIATĂ ÎN MOD DEOSEBIT CALITATEA TERENULUI DE ZBOR;

- ÎN ANII 2017 ȘI 2018, STATUL MAJOR AL FORȚELOR AERIENE A ORGANIZAT ȘI DESFĂȘURAT PE AERODROMUL FOCȘANI-SUD ACTIVITĂȚI DE PROMOVARE A AVIAȚIEI MILITARE ROMÂNE (MITINGURI AERIENE), CU SURVOLUL TERENULUI DE ZBOR, FĂRĂ ATERIZARE.

Însemnătatea geostrategică a zonei a fost ilustrată, în repetate rânduri, în istoria poporului Român, Poarta Focşanilor, rezemată pe cele două elemente polarizatoare ale românismului, Dunărea şi Carpaţii, reprezentând coordonate geografico-istorice fundamentale ale trecutului nostru naţional. În formula pertinentă a unui specialist, acest areal „este din cele mai tari puncte pentru apărarea strategică a Europei”. 

În acest cadru general, zona Vrancei şi Putnei, în care este dispus AERODROMUL FOCŞANI, a constituit factor de relevanță, dar şi spaţiu determinant al rezistenţei şi de ce nu, al supravieţuirii statului român.

În toată istoria milenară a poporului român, acest culoar a fost intens utilizat încă din perioada statului dac, apoi de romani după cucerirea Daciei, ca limes împotriva dacilor liberi sau populaţiilor migratoare, ca loc obligat de trecere a acestor populaţii spre VESTUL şi SUDUL Europei, de domnitorii românii în epoca rezistenţei împotriva Imperiului Otoman, de marile imperii din vecinătatea ţării în lupta pentru hegemonie în Carpaţi, Gurile Dunării, Balcani şi trecătorile dintre mări, cu dezvoltări în epoca modernă şi contemporană a României.

Reflecţii semnificative referitoare la importanţă deosebită a Porţii Focşanilor, a Ţinutului Vrancei şi al Putnei în istoria României:

- Simion Mehedinţi: „Regiunea dintre Munţii Vrancei şi cotul Dunării la Galaţi e pământul cel mai însemnat pentru viaţa statului nostru. Aici e nodul vital al statului român; în toată întinderea pământului românesc nu e o regiune mai semnificativă din punct de vedere atropogeografic şi istoric”. 

- Nicolae Iorga: „Cine va studia istoria Vrancei, va afla despre istoria în mic a acestui popor”.

Infrastructura existentă, proprietăţile deosebite ale terenului de zbor, care permite decolarea aeronavelor la intervale relativ mici după producerea unor ploi abundente, regimul climatic favorabil, care dă posibilitatea executării zborului pe tot parcursul anului, justifică aprecierea, potrivit căreia, AERODROMUL FOCŞANI ESTE CEL MAI VALOROS TEREN DE ZBOR, CU PISTĂ NATURALĂ DIN ROMÂNIA.

Tocmai de aceea am întreprins demersurile necesare astfel încât, la împlinirea a 110 ANI DE LA PRIMUL ZBOR EXECUTAT LA FOCȘANI, să reluăm tradiția activităților aeronautice printr-o manifestare de excepție, care să readucă în conștiința publică bucuria unei istorii aeronautice de excepție, cu care puține locuri din România se poate mândri.

Comandor aviator (rez.) lect. univ. dr. Jănel Tănase 

Citiți și :Transport gratuit pentru mitingul aviatic organizat cu ocazia aniversării a 110 ani de la primul zbor la Focșani

În perioada 10-11 iunie 2022 în Municipiului Focșani vor avea loc o serie de manifestări dedicate aniversării a ”110 ani de la primul zbor la Focșani”.

Vineri, 10 iunie 2022, în Piața Unirii din Focșani, la ora 16.00, va avea loc deschiderea evenimentului, după care vor fi prezentate reperele esențiale ale evoluției fenomenului aeronautic în Poarta Focșanilor în cei 110 ani de existență.

În continuare va avea loc un spectacol omagial de promovare a Forțelor Aeriene și a Armatei României, cu participarea Academiei Forțelor Aeriene ”Henri Coandă” Brașov, a Școlii Militare de Maiștri Militari și Subofițeri a Forțelor Aeriene ”Traian Vuia” Boboc și a Academiei Forțelor Terestre ”Nicolae Bălcescu” Sibiu.

De asemenea, toți cei prezenți în Piața Unirii vor putea vizita standurile de prezentare cu simulatoare de zbor și cu replicile funcționale ale aeroplanelor VLAICU II și VLAICU III, în timp ce deasupra orașului va avea loc un survol a zonei centrale a Municipiului Focșani. Manifestările se vor finaliza vineri seara la ora 18.00 cu un spectacol de muzică și dans susținut de artiștii de la Țara Vrancei.

Pentru ziua de sâmbătă, 11 iunie 2022, focșănenii sunt așteptați în intervalul orar 09.00-14.00 la „Ziua Porţilor Deschise” la Aerodromul Focșani, unde vor fi prezente următoarele unități reprezentative ale forțelor aeriene române:

-Baza Aeriană de Instruire și Formare a Personalului Aeronautic ”Aurel Vlaicu” Boboc;

-Baza 86 Aeriană ”Locotenent aviator Gheorghe Mociorniță” Borcea;

-Baza 90 Transport Aerian ”Comandor aviator Gheorghe Bănciulescu” Otopeni;

-Baza 95 Aeriană ”Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu” Bacău.

Tot aici vor putea fi vizitate standurile de prezentare cu simulatoare de zbor, cu ofertele educaționale ale instituțiilor de învățământ militar și cu replicile funcționale ale aeroplanelor VLAICU II și VLAICU III.

Forțele terestre române vor prezenta tehnica de luptă din dotarea Brigăzilor 282 Infanterie Blindată ”Unirea Principatelor” și 8 Rachete Operativ Tactice ”Alexandru Ioan Cuza”.

Pentru a facilita participarea celor interesați la Mitingul aviatic organizat de Asociaţia Română pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii (ARPIA), Primăria Focşani prin societatea Transport Public Focșani au creat un traseu special, cu transport gratuit, după cum urmează plecare din Sud la orele 9.00, 9.30, 10.00 cu următoarele stații:

-ANL;

-Plombă;

-Blocuri M;

-Polivalentă;

-Capelă;

-Centru;

-Telekom;

-Brăilei UPC;

-Brăilei Max;

-Kaufland;

-Sima Bayer.

Autobuzele vor fi marcate pentru a indica acest traseu special.

Facem mențiunea că evenimentul de sâmbătă se va desfășura în funcție de starea vremii

Text informații + foto:Primăria Municipiului Focșani                                                                      

În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.