Brand voice

Cum a schimbat un program educativ viețile elevilor și părinților din comuna nemțeană Bâra

Ziarul de Vrancea
22 dec 2021 2571 vizualizări

Profesoara Loredana-Cătălina Simon, care predă de un deceniu limba franceză în comuna nemțeană Bâra, a aderat la programul Teach for Romania, susținut de Lidl România. La aniversarea a 10 ani de Lidl România, aflăm cum i s-a înfrumusețat experiența cu elevii, unei profesoare care a reușit să aducă în județul Neamț titlul de Sat European de Tineret 2022.

Doamnă profesoară, ce v-a adus în programul Teach for Romania, susținut de Lidl România?

Eu am început să predau imediat după ce am terminat Facultatea de Litere în cadrul Universității ,,Al. Ioan Cuza” Iași și cu toate că în timpul celor trei ani de facultate s-au dobândit cunoștințele necesare unui profesor bun, mereu am simțit nevoia de formare continuă, de actualizare a cunoștințelor și metodelor de lucru cu elevii, adaptate la contextul actual. Ținând cont de acest aspect, m-am înscris în programul Teach for Romania, susținut de Lidl România, imediat cum am aflat că se va extinde și în județul Neamț. Am citit tot ce se putea citi despre program, am aplicat, am fost selectată, am fost riguros evaluată prin mai multe probe și am reușit să finalizez cu brio. Valorile programului Teach for Romania și atitudinea oamenilor minunați din această echipă reprezintă cei doi factori decizionali pentru alegerea făcută de mine.

Ce s-a schimbat în experiența dumneavoastră cu elevii după ce ați intrat în acest program?

Experiența mea cu elevii s-a înfrumusețat considerabil. În primul rând, începând cu mine chiar, gradul de conștientizare a misiunii mele ca profesor a crescut și asta este vizibil în relația mea cu elevii. În al doilea rând, am dus la clasă rutine de autoreflecție, noțiuni despre cum învață creierul și exemple de situații concrete ale copiilor provenind din medii vulnerabile (dar care și-au îndeplinit visul pe plan profesional și au meseriile pe care și le-au dorit încă de când erau mici). Toate acestea au contribuit la dezvoltarea gradului de conștientizare, dar și a gradului de determinare personală. Atât cei mici din clasa pregătitoare, cât și cei mari din clasa a VIII-a, sunt mai comunicativi și mai dornici de a învăța pentru ei, pentru viitorul lor, pentru ,,a fi mai deștepți și pentru a se descurca în viață” (elev de clasa a VI-a). Toți elevii au devenit mai deschiși în a comunica, a exprima emoțiile, a povesti trăirile avute la școală sau acasă, au curajul să ceară ajutor, dar și încredere că vor fi ajutați. În felul acesta, are loc crearea unui spațiu sigur pentru învățare și îndeplinirea obiectivelor procesului instructiv-educativ este mai ușoară și mai plăcută.

Ce probleme rezolvă un astfel de program educativ?

Programul educativ ,,Teach for Romania”, împreună cu toți specialiștii din echipă, cu rețeaua mare de profesori și cu cei care sprijină financiar programul, cărora le mulțumesc pe această cale, pun bazele unei societăți trainice și sănătoase. Prin principiile, obiectivele, viziunea și valorile programului, se acționează la ,,rădăcinile” provocărilor și a problemelor din mediul rural, ce țin de învățamântul și educația din mediile defavorizate, vulnerabile (uneori evitate de anumite cadre didactice). În acest mod, prin vizite în comunitate, prin familiarizarea noastră cu mediul în care trăiesc ei: condiții de trai, situație familială, situație financiară, situație emoțională, acces la educație, se face o analiză continuă a nevoilor copiilor din mediile defavorizate și se încearcă rezolvarea problemelor aferente fiecărui caz în parte. Programul Teach for Romania ne inițiază, ne învață, ne susține în tot acest demers complex, pentru a oferi tuturor elevilor șansa la o educație de calitate, indiferent de mediul din care provin și ne îndrumă cum să rezolvăm problemele cauzate de anumite nevoi (de bază, de siguranță, de apartenență, de recunoaștere socială, de autorealizare/dezvoltare personală) care apar la elevi, la părinți și în comunitate. Pe lângă rezolvarea problemelor de la nivelul comunității, ale părinților și elevilor, trebuie să menționez că acest program răspunde și la nevoia reală a cadrelor didactice de a fi instruite de un grup de oameni inteligenți si empatici prin metode interactive și informații actualizate, corelate cu cerințele actuale ale societății noastre.

Faptul că predați în comuna dumneavoastră natală e un avantaj?

Reprezintă un real avantaj! Trebuie să recunosc faptul că, la început, nu mi-a fost deloc ușor, deoarece consideram că pot fi mai curajoasă și mai dezinvoltă într-un mediu unde nu sunt cunoscută încă. Or, sfatul părinților mei și încurajarile foștilor mei profesori m-au determinat să aleg să mă titularizez la Școala Gimnazială ,,Antonie Mureșianu” Bâra și nu regret deloc alegerea făcută. Le sunt veșnic recunoscătoare. Este o școală mică, dar cu oameni calzi ! Elevii sunt conștienți că învățarea este importantă, dar în unele momente, condițiile învățării nu sunt îndeplinite și în acest caz pot renunța foarte ușor la școală. Faptul că predau ,,la mine în sat” mi-a facilitat accesul în familiile acestor elevi, am reușit mai ușor să fac o analiză de nevoi ale acestora și, uneori, chiar planuri de intervenții personale ; săptămânal ne întâlnim, în mod organizat, pentru a veni în sprijinul dezvoltării armonioase a elevilor cu activități de educație nonformală și informală; zilnic, aloc din timpul pe care l-aș pierde făcând naveta pentru discuții cu elevii, părinții, vizite în comunitate. Făcând parte din această comunitate, și elevii și părinții mă percep ca fiind ,,de-a lor”, astfel devenind mai deschiși, mai dornici de implicare, colaborare și uneori chiar si de sărbătorire. Părinții știu unde stau și nu de puține ori m-au vizitat pe neanunțate, pentru că atunci aveau ei timp. Relația cu autoritățile, cu bibliotecarul, cu ceilalți posibili parteneri și susținători ai activităților educative din comunitate este vizibil susținută datorită apartenenței mele de cetățean la această comună și de profesor la școala din Bâra.

Comuna dumneavoastră a fost desemnată Sat European de Tineret 2022, titlu conferit în cadrul Programului European Youth Village. Cu ce ați contribuit la această recunoaștere internațională?

Această inițiativă a pornit din dorința personală de a da valoare sectorului de tineret din comuna noastră. Elevii care terminau clasa a VIII-a și plecau la un liceu, în orașul Roman, simțeau nevoia să păstram legătura, să menținem acele întâlniri regulate, și gândindu-mă cât de mult contează relaționarea pentru ei, am căutat proiecte pe care să le dezvoltăm/ implementăm împreună. Și astfel, sub umbrela acestui program, ne-am întâlnit, ne-am organizat și, în calitate de coordonator proiect, am depus aplicația în 2020 pentru prima dată.  Atunci am fost sat finalist, dar anul acesta, împreună cu o colegă educatoare, Cătălina Diaconu, om drag sufletului meu, și cu grupul de tineri cu inițiativă, am reușit să obținem acest titlu măreț pentru comunitatea noastră. Pentru mine, acest titlu reprezintă o recunoaștere și o încununare a efortului depus de copii atât în cadrul formal cât și în nonformal și informal, prin multele ore de voluntariat.

Ce v-a atras la voluntariat?

Când spun voluntariat, spun armonie și echilibru minte-trup-suflet; spun timp liber de calitate; spun satisfacție și bucurie; spun dorință de a contribui la o lume mai bună; spun credință în valorile mele și totodată posibilitatea de a le exterioriza într-un cadru cu oameni motivați, dornici de implicare și acțiune; spun modalitate de relaxare cu multe alte beneficii la pachet. Toate aceste motive cumulate mă ajută să măresc numărul proiectelor de voluntariat cu și pentru copiii și tinerii comunitățile noastre.

Ce calități trebuie să aibă un om dedicat comunității?

Trebuie să iubească acea comunitate, să iubească oamenii locului, să cunoască trecutul istoric al comunității, să poată descrie acea comunitate atât din punct de vedere geografic, cât și din punct de vedere cultural. Să fie mereu disponibil să asculte oamenii locului, să accepte diferențele de opinie, să fie dornic să sprijine anumite inițiative, să vină cu un sfat când i se cere.

Cum sunt atrași elevii din ziua de azi, dintr-o comunitate mică, să învețe o limbă străină?

Măiestria unui cadru didactic constă în a-i provoca pe elevi, indiferent de materia pe care o predă, să fie mereu interesați și nerăbdători față de ce vor învăța la următoarea oră. Nu este întotdeauna ușor, dar eu mereu am fost optimistă și încrezătoare că se găsesc soluții. Mă consider un profesor norocos pentru că predau o limbă străină, deoarece pot duce la ora cu elevii orice informație care prezintă un interes pentru ei, dar în limba franceză. Prin această abordare transdisciplinară și interdisciplinară, elevul conștientizează că tot ce învață la școală se concretizează frumos într-o unitate a cunoașterii despre lumea în care trăim. Elevilor mici le-am captat atenția cu anumite cântecele și jocuri simple în limba franceză; pe cei mari i-am provocat cu informații și documentare despre tot ce înseamnă Franța și cultura ei. Sunt încurajați să învețe prin descoperire, prin realizare de proiecte și participare la concursuri, prin studii de caz și exerciții de reflecție cu scopul de a conștientiza avantajele cunoașterii unei limbi străine. Mereu le aduc la clasă exemple actuale despre persoane din comunitatea noastră care lucrează sau studiază în Franța, sau într-o altă țară unde se vorbește limba franceză. Sunt cu adevărat surprinși, și, uneori, lista e completată și cu exemple din partea lor. Fiind implicați emoțional, procesul instructiv educativ devine mult mai ușor și plăcut de realizat. Chiar funcționează!

Șanse egale pentru toți elevii sună foarte bine, teoretic. Practic, cum se poate realiza?

Îmi place să cred că făcând parte din comunitatea mea natală, cunoscând elevii și părinții, se poate realiza o educație de calitate, îmbinând principiile didactice tradiționale cu principiile de pedagogie practică și obținând un randament optim, atât din punct de vedere cognitiv cât și din punct de vedere socio-emoțional. Și când vine vorba de latura socio-emoțională nu pot să nu îmi amintesc despre frumoasa experiență din cadrul programului Teach for Romania, Academia copiilor la Școala Hărpășești-Iași, unde ne-am format ca profesori capabili să dăm fiecărui elev șanse egale la o educație de calitate. Cunoașterea fiecărui profil de elev, a familiei acestuia, a condițiilor în care trăiește, a felului în care își petrece timpul liber, a modului său de a percepe viața sau viitorul personal, reprezintă factori care ne ajută pe noi, ca profesori, să ne adaptăm conținutul învățării în funcție de fiecare elev. Pentru anumite categorii de elevi accesul la educație este normal, frumos, ușor, dar pentru copiii din medii vulnerabile, defavorizate, accesul la educație poate însemna, din păcate, doar prezența lor în școală, fără dorința de învățare. Și în acest ultim caz, apare adevărata provocare pentru profesor în a găsi variante și sprijin pentru a oferi șanse egale la o educație de calitate.

Vă doriți să fiți un model atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Dumneavoastră ați avut vreun model?

Da, îmi doresc să fiu un model atât pentru elevi, cât și pentru profesori, deoarece mi-am ales cu sufletul acest drum în viață și cred cu desăvârșire că am făcut cea mai bună alegere. Profesional vorbind, nu pot spune că am avut un model pe care l-am urmat, ci am încercat să preiau de la fiecare persoană pe care am întâlnit-o, doar acele valori care se potriveau principiilor mele de viață. Personal vorbind, modelul pe care l-am avut și-l voi avea mereu este mama mea! De la ea am învățat să practic iubirea, empatia, ascultarea, determinarea, perseverența, autocontrolul, mi-a transmis chiar și dragostea ei față de portul popular și tradițiile zonei noastre. Iubirea si recunoașterea frumosului în tot ce fac tot de la ea le-am preluat!

Cum v-ați descrie când sunteți la catedră?

Sunt un profesor din mediul rural care îndrăgește simplitatea umană, dar iubește complexitatea activităților instructiv-educative. Profesia de cadru didactic m-a ajutat sa descopăr că educația nu se sfârșește cu obținerea unei diplome, ci este un proces durabil. La catedră, îmi place să practic mereu învățarea activ-participativă, tip de învățare foarte îndrăgit de elevii noștri, din mediul rural. Încerc mereu să îmbin cu succes cele trei tipuri de educație: formală, nonformală și informală. Programul ,,Teach for Romania” mi-a permis și mi-a dat încredere să fiu eu, să mă apropii de elevi, să-i cunosc pe fiecare în parte, să le descopăr limitele și să-i ajut să și le depășească, să facă față cu brio atunci când sunt în zona de provocare, și, totodată, mi-a confirmat că tot ce am făcut la clasă până acum a fost bine. Mulțumesc Teach for Romania și tuturor acelora care sprijină acest program! Construiți inteligent profesori inteligenți! Datorită vouă sunt profesorul de azi! Felicitări!


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.