Jurnalism cetatenesc

Să promovăm nonformalul în educație! O captare a atenției centrată pe elev, nu pe titlul lecției

Daniel Drăgan
23 feb 2022 3112 vizualizări
Daniel Drăgan este fondatorul organizației non-guvernamentale „Voluntariat Pentru Viață” și director al Căminului Pentru Persoane Vârstnice Mărășești. Absolvent al Colegiului Național „Al. I. Cuza” Focșani, a studiat la Facultatea de Drept a Unversității Transivania din Brașov, Dreptul Comunitar la Universitatea Danubius din Galați, dar și Diplomație la Institutul Diplomatic Român. Daniel Drăgan este colaborator al Ziarului de Vrancea
Daniel Drăgan este fondatorul organizației non-guvernamentale „Voluntariat Pentru Viață” și director al Căminului Pentru Persoane Vârstnice Mărășești. Absolvent al Colegiului Național „Al. I. Cuza” Focșani, a studiat la Facultatea de Drept a Unversității Transivania din Brașov, Dreptul Comunitar la Universitatea Danubius din Galați, dar și Diplomație la Institutul Diplomatic Român. Daniel Drăgan este colaborator al Ziarului de Vrancea
Am tot auzit zilele trecute de propunerea unui grup de deputați privind modificarea modelului de Evaluare Națională a elevilor din clasele primare și gimnaziale.
E ,,cool” aș putea spune la prima vedere și în același timp ambițioasă propunerea, ținând cont că sistemul este prizonier în anii ‘50.

Da, sistemul de învățământ din România are la bază modelul rusesc, model care are în centrul său rezultatul pe care îl poate aduce individul pentru societate, fără a ține cont de sentimentele, visele, talentele copiilor.

Și așa am ajuns să fim muncitori, țărani și nomenclaturiștii. Unii m-ar contrazice și ar spune că au fost și Florin Piersic, Angela Similea sau Adrian Păunescu.

Din păcate, locurile au fost limitate. Zece la muzică, cinsprezece la pictură și doi la muzică. Restul matematică sau profesională.

De fapt asta este problema principală: Cine ne poate spune de câți actori, pictori, speakeri sau făuritori de nimic avem nevoie? O să spuneți că învățământul este deschis și că Montessori și-a făcut loc în învățământul românesc. Chiar așa?

Avem 32 de ani de la schimbarea de sistem politic din ‘89 și sechelele trecutului încă ne bântuie. Generațiile de profesori sunt școliți la școala lui Lenin și doar câțiva cu mințile ascuțite încearcă o altă manieră de predare, cu teama în sân că poate veni un director sau inspector, numiți politic, care să-i ia la rost pentru curajul de a încerca altceva.

M-am îndepărtat de subiectul în sine. Cele mai calde felicitări pentru propunerea celor treizeci și... de parlamentari. Cu speranța că această inițiativă va deveni lege și profesorii de la toate specialitățile vor intra într-o competiție de idei, idei care să aducă beneficii tinerei generații.

Noi, cei de la Voluntariat Pentru Viață de aproape opt ani încercăm prin implementarea proiectelor Corpului European de Solidaritate, să promovăm nonformalul în educație. O încercare care ne-a adus rezultate uimitoare acolo unde nici nu credeam. Asta înseamnă că există potențial și dorință de schimbare.

O lege poate oferi un cadru intituțional, dar fără participarea actorilor nu se va schimba nimic.

Ce arii sunt importante a fi dezvoltate în procesul de educație al secolul XXI ?

  1. Educația emoțională, socializarea, achiziția de noi competențe și dezvoltarea personală.
  2. Descoperirea unor abilitați sau talente și dezvoltarea acestora.

  3. Cum să îți atingi visele de carieră prin mentorat oferit de profesori.

Ce nu ar trebui să fie o școală din secolul XXI?

  1. Să înveți materii, precum papagalul.
  2. Să întâlnești profesori care folosesc metode coercitive motivați de incapacitatea lor de a intra în dialog cu elevii și de a surescita interesul pentru cunoaștere.

  3. Să îi considere pe toți elevii că au capacitate identică de învățare și să îi trateze ca pe niște clone.

Știu că sunt profesori care cred că, toți copiii trebuie să fie buni la materia pe care ei o predau. Nu își dau silința să-i ajute pe aceștia să-și depășească temerile unei materii pe care nu o pot înțelege, doar îi notează ca atare. Probabil nu știu că într- un procent semnificativ, nota elevului reflectă procesul de învățare angajat de el la clasă.

Închei cu o propunere: Încercați ca fiecare oră de curs să înceapă cu un dialog despre cum se simt sau orice în afara materiei voastre. O captare a atenției, centrată pe elev, nu pe titlul lecției.

Ei, copiii noștri sunt beneficiarii. Viitorul țării noastre va fi în funcție de cum îi educăm.

Nu îi lăsați la întâmplare, că oricum nu le pasă decât de gadget-urile lor!

Daniel Drăgan


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.