Profesionalism si amatorism ca arta
"Ei au pretins ca aceste trasaturi ar lipsi din arta amatorilor care traiesc prin spontaneitate, printr-o legatura imediata cu intimplari si obiceiuri foarte concrete. Artistul profesionist ar lucra cu idei, in timp ce artistul amator ar ramine exclusiv in sfera emotiilor, a reactiilor practice. E un mod eronat de a aborda problema. Este din ce in ce mai evident, viata o arata cit se poate de limpede, ca artist amator si artist profesionist sint doar doua etape, doua virste necesare ale aceleiasi existente inchinate artei. Un adagiu al antichitatii spune ca «arta e infinita, in timp ce viata noastra e scurta». Aceasta inseamna ca nu ajunge o viata de om pentru a epuiza macar o parte a domeniului artei. Ca atare, secretele frumosului artist acapareaza pe cei ce i se dedica in asemenea masura, incit se ajunge in mod fatal la profesionalizare, daca dragostea de frumos e adevarata, iar talentul exista realmente. Privite astfel, putem spune ca oricine este artist daca isi cultiva indelung talentul si izbuteste sa dea expresie ideilor si sentimentelor care le anima.
Academicieni ai artelor in sculptura
Intr-o orinduire in care fiecare om dobindeste largi drepturi la bucuriile vietii, bucuria artei poate fi gindita ca un drept al tuturor. Cum talentul nu se poate confectiona, fiind un dar innascut, se intelege ca numai unii ajung sa exprime artistic o viziune proprie, iar ca sa realizeze aceasta este necesara o munca asidua de specializare. Il numim pe compozitor, spre exemplu, un profesionist deoarece, pentru a transcrie pe portativ sentimentele sale, el s-a scolit, a urmat studii de specializare. Dar cintaretul amator, care ne ofera capodoperele populare, n-a urmat si el studii speciale? Unii au frecventat scoli de arta populara cum e la moda acum, in schimb altii, am putea spune majoritari, au preluat uriasa experienta a traditiei, in laboratorul careia s-au plamadit frumuseti nepieritoare. Studiile lui, specializarea lui, sint solide si echivaleaza cu academia. Chiar si in Naruja avem destui amatori cu diplome de excelenta si recunoscuti ca academicieni ai artelor muzicale din cadrul tarafului traditional si academicieni ai artelor in sculptura. Ei pot fi profesionisti mai profunzi decit adevaratii profesionisti la care de multe ori lasa de dorit talentul. Ampla si spectaculoasa miscare de amatori din tara noastra, asa cum a probat si probeaza stralucit festivalurile folclorice si sarbatorile traditionale la diferite emisiuni tv cu caracter folcloric, reprezinta un sistem evaluat de cultivare a valorilor artistice nascute in sinul unui proces de creatie multisecular, un mijloc de selectie cu adevarat democratic a talentelor, un cadru de emulatie si realizare a celor daruiti de natura. Prin ea, poporul nostru isi legitimeaza setea si gustul de frumos."
Titel Toader Chirila
Presedinte al Societatii Culturale "Vranczia", Naruja