Jurnalism cetatenesc

Ştiaţi ce drepturi aveţi cand faceţi achiziţii online?

Ziarul de Vrancea
25 iul 2016 531 vizualizări
Orice persoană care face o achiziţie online ar trebui să îşi cunoască şi să-şi solicite drepturile u comerţul online este într-un proces de creştere accelerată şi este o afacere care se bazează pe relaţia de încredere într-o masură mult mai mare decat comerţul tradiţional

Tot mai multe bunuri şi servicii sunt comercializate pe internet, fie că vorbim de vanzări online în interiorul ţării sau de vanzări online transfrontaliere în interiorul Uniunii Europene sau chiar la nivel internaţional. Pentru a oferi ajutor consumatorului predispus la diverse riscuri atunci cand vine vorba de comerţul online, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anticipat cateva posibile întrebări ale consumatorilor şi oferă răspunsurile în acord cu legislaţia în vigoare.
 
Puteţi contacta comerciantul? Asiguraţi-vă că operatorul economic furnizează informaţii despre nume, adresă geografică, telefon, adresă de e-mail – toate aceste informaţii trebuie să fie clare şi inteligibile şi sunt obligatorii.

Vă doriţi un anumit produs sau serviciu? Asiguraţi-vă că site-ul afişează toate informaţiile despre principalele caracteristici ale produselor şi serviciilor comercializate, inclusiv preţul total al acestora.

Intenţionaţi să cumpăraţi conţinut digital (jocuri, cărţi, muzică, software)? Asiguraţi-vă că primiţi informaţii despre modul în care conţinutul digital poate fi folosit, interoperabilitatea relevantă - mediul hardware şi software standard cu care conţinutul digital este compatibil.

Ştiţi din ce se compune preţul total? Acesta este format din preţul produsului sau serviciului, taxa pe valoare adaugată care poate fi inclusă sau nu în preţul produsului, taxele de livrare şi eventuale alte costuri suplimentare despre care comerciantul trebuie să vă informeze şi să vă ceară acordul înainte de a da click pe butonul “cumpără”.

Ştiţi cat costă livrarea unui produs sau serviciu? Comerciantul trebuie să vă informeze despre modalităţile de livrare disponibile şi preţul aferent acestora chiar în pagina de prezentare a produsului.

Aţi găsit în pagina de prezentare a produsului informaţia despre dreptul de retragere? Prin legislaţie, dispuneţi de 14 zile în care puteţi să vă răzgandiţi. 

Comerciantul nu a furnizat în mod clar informaţii despre dreptul de retragere din contract? În acest caz, perioada în care puteţi returna produsul se prelungeşte la un an.
Există produse în cazul cărora nu este aplicabil dreptul de retragere din contract? Da, cum ar fi produsele care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid sau produsele sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecţie a sănătăţii sau din motive de igienă şi care au fost desigilate de consumator, produsele care au fost executate după specificaţiile consumatorului, ziarele sau periodicele care nu au fost livrate în baza unui abonament.

În cat timp primiţi banii înapoi pentru produsul returnat? 14 zile din momentul retragerii. 

Afişează site-ul informaţii despre existenţa garanţiei legale? În conformitate cu legislaţia Uniunii Europene, înainte de a achiziţiona un produs, comerciantul trebuie să vă informeze despre existenţa garanţiei legale de minim doi ani.Ţineţi cont că aveţi dreptul ca bunurile defecte să fie reparate sau înlocuite în termen de doi ani de la cumpărare în întreaga Uniune Europeană. Dacă repararea sau înlocuirea nu este posibilă, aveţi dreptul la o rambursare sau o reducere de preţ. Această garanţie legală este obligatorie şi comerciantul nu poate pretinde altfel sau reduce durata acesteia!

Vă este oferită garanţia comercială? Verificaţi înainte ce servicii sunt oferite în garanţie şi ce defecte şi situaţii sunt acoperite (de exemplu, acoperă daunele accidentale).

Sunt clauzele contractuale clare şi inteligibile? Ar trebui să poţi consulta Termenii şi Condiţiile aplicabile, informaţiile fiind puse la dispoziţie chiar în pagina de prezentare a produsului.

Aveţi o problemă? Anunţaţi în scris comerciantul care a vandut marfa şi solicitaţi rezolvarea problemei. Comeciantul trebuie să vă informeze despre politica de soluţionare a reclamaţiilor.
Este important să tipăriţi la imprimantă comanda dumneavoastră şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situaţia în care ulterior aveţi de rezolvat o dispută cu comerciantul.

Cunoaşterea limbii în care sunt oferite informaţiile pe site vă permite să faceţi o alegere conformă cu intenţiile dumneavoastră. (ZdV)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.