Ce scirtie in administratia locala: lipsa de personal si de viziune
Administratia judeteana are multe minusuri, printre care lipsa personalului calificat, banii putini si lipsa unor documente stategice la nivelul localitatilor care sa prioritizeze investitiile, peste care se suprapune un cadru legislativ instabil. Acestea sint principalele probleme identificate la nivelul primariilor din judet in urma unei analize realizata de firma de consultanta Agora Est Consulting Bucuresti, in cadrul unui proiect implementat de Institutia Prefectului Vrancea. Este vorba despre “Eficienta si calitate in actul decizional prin cresterea capacitatii organizationale a autoritatilor publice din judetul Vrancea”, cofinantat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Capacitatii Administrative, axa prioritara 1 “Imbunatatiri de structura si proces ale amanegementului ciclului de politici publice”. Ieri dimineata, la sediul Prefecturii s-au prezentat concluziile dupa finalizarea unei noi etape din proiect, dupa cinci luni de implementare. Una dintre activitatile din proiect a vizat realizarea in aceasta luna a unei analize privind “cadrul de relationare si dezvoltare locala in judetul Vrancea”, avind la baza datele colectate prin aplicarea de chestionare si intervievarea reprezentantilor tuturor institutiilor implicate in proiect, mai exact cele 68 de primarii din mediul rural, noua servicii publice cu atributii de dezvoltare si Institutia Prefectului. “Raportul a urmarit reliefarea aspectelor referitoare la capacitatea administrativa, potentialul de atragere a finantarilor, relationarea actorilor institutionali, precum si raportarea la introducerea unei structuri judetene parteneriale care sa coordoneze dezvoltarea locala”, a spus Iulia Serban, consilier afaceri europene la Prefectura si managerul de proiect. Principalele probleme identificate sint: cadrul legislativ instabil, lipsa resurselor umane calificate si lipsa cursurilor in domeniu. Cit priveste motivele pentru care nu sint suficiente proiecte finantate cu bani europeni, primarii au mentionat: lipsa banilor la bugetul local pentru demararea demersurilor de accesare, lipsa personalului pentru managementul de proiect, lipsa cofinantarii si calitatea uneori indoielnica a consultantei pe finantari nerambursabile. Un alt minus identificat la nivelul primariilor din Vrancea este acela ca nu exista documente strategice pe baza carora administratia locala sa isi prioritizeze investitiile, in schimb se fac studii de fezabilitate pe banda rulanta, fara o privire de ansamblu asupra dezvoltarii locale. Doar 30 de comune din cele 68 au un astfel de document strategic. De asemenea, in 14 primarii nu exista nicio persoana specializata in scrierea sau gestionarea unor proiecte.
Functionarii se instruiesc si fac vizite de studiu
“S-au stabilit si solutii pentru atragerea de finantari, cum ar fi: simplificarea documentatiei si avizelor solicitate pentru depunerea de proiecte, facilitarea accesului la instrumente financiare in vederea asigurarii cofinantarii, imbunatatirea legislatiei si reducerea didifultatilor in obtinerea avizelor, principala cauza fiind procedura neclara si greoaie”, a mai declarat Iulia Serban. Un alt pas realizat in cadrul acestui proiect a fost finalizat in decursul lunii iunie, cind s-a atins obiectivul ca in tot judetul sa existe cite un manager de proiect la nivelul fiecarei primarii. De asemenea, 25 de functionari (15 secretari de comune, 9 reprezentanti ai serviciilor publice si un angajat de la Prefectura) au fost instruiti in luna iulie in “Management strategic”. De asemenea, a fost constituita o Structura Tehnica de Lucru, cu 42 de membri, functionari din 15 primarii, institutii si Prefectura, care va facilita colaborarea inter-institutionala. Cei care implementeaza proiectul vor realiza si trei vizite de studiu in Bihor, Tulcea si un stat membru UE care va fi selectat ulterior. Valoarea totala a proiectului este de aproape 940.000 lei, din care circa 800.000 lei cofinantarea din bani europeni, 122.000 lei contributia de la bugetul national si 19.000 lei contributia beneficiarului, adica Prefectura. Durata de implementare a proiectului este de 14 luni, incepind din luna martie 2011. (Mihaela BESLEAGA)