SOCIAL:Taxa auto va fi redusă cu 30%. Exceptie fac masinile cu motoare Euro 5, dar si cele mai poluante
în acelasi timp, pentru maºinile cele mai poluante din categoria non-euro, cuantumul taxei va fi redus mai putin sau deloc.
Actul normativ introduce o nouă grilă de calcul a taxei auto in functie de capacitatea cilindrică a masinilor, pentru autovehicule incadrate in categoria M1, respectiv a vehiculor concepute si construite pentru transportul de pasageri care au, in afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune.
Coeficientii taxei calculate pe baza acestui indicator vor scădea astfel uniform cu 30% pentru masinile cu motor Euro 4, Euro 3, Euro 2, Euro 1 si non-euro, indiferent de capacitatea cilindrică, cu exceptia masinilor non-euro de 2.001-3.000 centimetri cubi, pentru care taxa scade doar cu 12%, si de peste 3.000 centimetri cubi, unde taxa rămane la acelasi nivel.
Grila de calcul a taxei auto in functie de capacitatea cilindrică a maºinii relevă totodată că nici taxa auto percepută incepand cu acest an pentru masini Euro 5 nu va fi redusă, fiind mentinută la nivelul actual.
Surse oficiale au declarat agentiei MEDIAFAX că forma actuală a proiectului de ordonantă nu modifică valorile si pentru maºinile Euro 5 pe considerentul că taxa auto percepută in cazul acestora este deja la un nivel redus.
O decizie finală va fi luată intr-o sedintă viitoare a Guvernului.
Pentru masini Euro 5, taxa auto a fost introdusă la inceputul acestui an.
în prezent, o motorizare Euro 5 de 1.100 cmc este taxată cu 116 euro in cazul unei masini noi si cu 91 de euro in cazul unui autoturism vechi de doi ani.
Pentru o masină Euro 5 de 2.000 de cmc veche de doi ani este achitată o taxă de 507 euro, iar inregistrarea unei masini Euro 5 de 3.000 cmc veche de doi ani impune plata unei taxe de 1.541 euro.
Pentru o masină nouă cu motor Euro 5 de 3.000 centimetri cubi, taxa se ridică la 1.950 euro.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justitie a Comunitătilor Europene (CJUE) a arătat, intr-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romanesti, că taxa de primă inmatriculare incalcă legislatia Uniunii Europene intrucat produce un dezavantaj la vanzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romaniei.
Punctul de vedere a fost transmis pentru un proces in care un roman care si-a cumpărat, in iulie 2008, o masină second-hand din Germania si a plătit taxa de poluare pentru inmatricularea in Romania a reclamat faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte state, nu si celorlalte masini second-hand deja inregistrate in tară si revandute.
Un document guvernamental prezentat recent de MEDIAFAX demonstra că Guvernul discută impunerea taxei auto la prima vanzare a masinilor intrate in tară inainte de introducerea taxei, cu un cuantum redus cu 30%, si restituirea unei diferente din banii deja dati de proprietari, dar esalonat pe mai multi ani, pentru a evita returnarea unei sume totale de 750 milioane euro.
Expertii in domeniul juridic au atentionat Guvernul că Romania riscă sanctiuni financiare din partea Uniunii Europene, in urma declansării unei posibile proceduri de infringement, si numeroase alte procese cu proprietarii de masini, inclusiv cu cei care au pierdut initial in instantă, dacă nu modifică urgent taxa autosºi nu restituie din sumele plătite.
în urmă cu o săptămană, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că propunerea sa este aplicarea unei taxe auto la prima vanzare a masinilor intrate in tară inainte de 1 ianuarie 2007, data de introducere a taxei de inmatriculare auto, cu o reducere a cuantumului taxei cuprinsă intre 20 si 30%.
Sursa:www.realitatea.net