Concedieri, desfiintari si reorganizari la Politie, Garda si Vama
Sfirsitul anului 2010 aduce pe agenda publica citeva reorganizari surpriza ale unor institutii importante ale statului. Chiar daca pina acum s-a tras de timp, poate si ca urmare a transferului de putere intre ultimii ministri, se pare ca insitutiile aflate sub cupola Ministerului Administratiei si Internelor, in frunte cu Politia, nu vor scapa de reorganizari si reduceri de personal. Potrivit surselor noastre, in jur de 25 de angajati din cei peste 800 pe care-i are politia vrinceana ar putea fi trecuti "in rezerva". Promisiunea " de sus" este ca nu se va umbla la cei din "operativ" si ca vor fi afectati in special cei angajati pe filiera indirecta, adica cei adusi pe sistemul "pile, cunostinte relatii". Anuntata din vara, reorganizarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) se va produce tot in 2011 si va aduce cu sine inglobarea Garzii Financiare si a Vamii, institutii mai greu de controlat de catre actuala putere dupa ce fostii directori demisi au cistigat in instanta revenirea pe post. Restructurarea la nivelul sectorului fiscal va duce la disparitia a peste 30% dintre cele 424 de administratii financiare existente in teritoriu, urmind sa existe si disponibilizari la Garda Finaciara, Vama si Trezorerie, potrivit presedintelui (ANAF), Sorin Blejnar. Romania va trebui sa "reinventeze" si din punct de vedere administrativ. Pentru o eficientizare a administratiei, guvernantii nu mai vor comune mai mici de 5.000 de locuitori cu drept de vot si orase mai mici de 10.000 de cetateni. Daca va deveni o realitate, proiectul va duce la desfiintarea tuturor comunelor vrincene infiintate pe vremea guvernarii PSD.
Politistii "patati" ar putea fi dati afara
Ministerul Administratiei si Internelor a solicitat tuturor inspectoratelor judetene de politie, dar si cetatenilor sa vina cu propuneri pentru reducerea cheltuielilor bugetare la nivelul Ministerului. Proiectul de act normativ prevede si criterii pentru ajustari de personal. Comisarul sef Ionel Popescu, seful politiei vrincene, a declarat ca lucratorii cu probleme ar putea fi disponibilizati. Conform unor prime estimari, 20-30 de angajati din IPJ Vrancea ar putea fi disponibilizati. "Am vazut pe INTRAPOL o dezbatere publica in care se vorbeste despre criterii luate in seama la ajustarile de personal. Primul criteriu este cel al politistilor cercetati penal. In acest moment, in Vrancea avem cinci politisti ce au probleme cu legea. Este seful de post de la Timboiesti si ajutorul de la Paunesti, care au provocat accidente rutiere in timp ce se aflau sub influenta alcoolului. Apoi sint doi lucratori de la Adjud, cercetati in dosarul DNA privind mita de la Bac si un politist de la rutier care se judeca la Inalta Curte de Casatie. Un alt criteriu pe care s-ar putea face departajari este cel al abaterilor disciplinare. In Vrancea avem intr-un an 6-7 politisti care au primit sanctiuni disciplinare, altele decit atentionarea. De asemenea, conform criterilor afisate ar putea avea de suferit politistii care nu au rezultate corespunzatoare la evaluarile profesionale", a precizat Ionel Popescu. Acesta a vorbit si despre posibila unificare a unor posturi de politie din zone invecinate. "Acest lucru s-ar putea intimpla in cazul unei reorganizari administrative despre care se vorbeste de mai mult timp. Ar putea disparea posturile de politie din localitatile mai mici. Si pina acum am incercat sa imbinam activitatea posturilor invecinate. De exemplu la Milcovul, unde dintr-un post s-au format trei. Cind a fost nevoie am detasat cite un om de la Rastoca sau Gologanu pentru a ajuta la Milcovul. La fel s-a intimplat si la Balesti-Ciorasti", a mai precizat seful Politiei. In acest moment, schema de incadrare la IPJ Vrancea este acoperita in proportie de 94 la suta. Dintre cei peste 800 de politisti vrinceni, 85 la suta sint operativi. "Avem nevoie si de cei care stau la birouri. Nu poti functiona fara financiar, logistica sau resurse umane", considera Popescu. Pina la mijlocul lunii ianuarie, acesta va discuta cu sefii din subordine despre proiectul propus de MAI. "Ne preocupa pe toti ce se va intimpla. Este o oarecare nesiguranta. Deocamdata totul este la nivel de proiect, iar pina la mijlocul lui ianuarie vom face propunerile necesare pentru o organizare eficienta", a mai adaugat Popescu. Noul proiect prevede si o reducere a numarului de agenti si ofiteri care urmeaza Scolile sau Facultatile de politie. Daca in prezent, sase mii de agenti ies pe portile Scolilor de Politie intr-un an, pe viitor, numarul acestora se vrea redus la 2.000. De asemenea, politistii ar urma sa ocupe functiile in urma unui concurs. In virtutea transparentei decizionale, MAI asteapta pina pe 7 ianuarie2011 si propunerile si opiniile cetatenilor pentru reducerea cheltuielilor bugetare.
Reorganizare necomentata de sefii institutiilor
Un alt proiect de ordonanta de urgenta prevede ca Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) va prelua toate atributiile Autoritatii Nationale a Vamilor (ANV) si Garzii Financiare, care vor fi desfiintate si transformate in structuri sau departamente fara personalitate juridica in cadrul ANAF, coordonate de cite un vicepresedinte. Potrivit Guvernului, restructurarea este necesara pentru a consolida cadrul legal privind lupta impotriva evaziunii fiscale, pentru a elimina paralelismele si evaluarea fiscala diferita sau chiar contrara a aceleiasi operatiuni economice. Directiile generale ale finantelor publice judetene vor fi reorganizate ca unitati subordonate, denumite directii de administrare fiscala judetene. Acestea vor prelua activitatea directiilor regionale pentru accize si operatiuni vamale, cu exceptia birourilor vamale de frontiera si de interior. Adrian Buzdrug, comisarul sef al Garzii Financiare Vrancea, a mentionat ca nu poate face prea multe comentarii privind stadiul la care se afla proiectul legislativ. "Nu stiu daca este mai avantajos sau nu ca activitatea sa fie preluata de ANAF. Specialistii din cadrul Garzii Financiare se vor ocupa ca si pina acum de controalele operative la persoane fizice autorizate, iar cei din cadrul DGFP de inspectii. Noi nu am facut niciodata controale in paralel cu cei de la Finante. Nu stiu daca va fi mai eficienta activitatea, dar credem ca vom avea mai multe sarcini", a sustinut Adrian Buzdrug. In schimb, seful Directiei Judetene de Accize si Operatiuni Vamale (DJAOV) Vrancea, Raduta Boldeanu, promovat tot pe vremea guvernarii liberale, a refuzat sa comenteze modificarile pe care intentioneaza sa le faca Guvernul Boc. "Nu pot sa fac nici un comentariu pina nu apare o lege in acest sens. Dvs. vreti sa vorbesc pe marginea unui proiect, nu pe ceva concret", s-a limitat sa spuna Boldeanu. Referitor la personalul care va forma noua structura, proiectul precizeaza doar ca acesta se va incadra in limita numarului de posturi aprobate pentru aparatul propriu al ANAF, fara sa mentioneze numarul angajatilor care vor fi disponibilizati. Organizarea, functionarea si atributiile ANAF si ale unitatilor sale subordonate vor fi reglementate prin hotarire de guvern. In termen de 12 luni de la intrarea in vigoare a ordonantei, vor fi infiintate opt directii de administrare fiscala regionale, care vor avea rolul de structuri teritoriale ale ANAF in subordinea Ministerului Finantelor. "Parerea mea este ca aceste directii nu vor putea fi infiintate mai devreme de trimestrul trei al anului viitor. Prioritatea va fi aceasta reorganizare care se preconizeaza a se realiza in primul trimestru", ne-a mai spus seful Garzii Financiare Vrancea. In urma restructurarii, personalul va purta in timpul serviciului uniforma, insemne distinctive, ecusoane si, dupa caz, armament si alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de autoaparare, protectie si comunicare.
2011 ar putea comprima numarul de comune
Pentru a mai reduce din cheltuielile bugetare dar si pentru a mari eficienta aparatului de stat, in acord cu obligatiile internationale, Guvernul si-a propus sa reduca si numarul de orase si comune. Guvernul a anuntat deja ca va elabora un proiect privind reorganizarea administrativ-teritoriala, urmind sa fie descurajate orice initiative de infiintare de noi comune si orase. Prevederea este inclusa printre principiile documentului privind descentralizarea administrativa si cresterea eficientei administratiei publice locale. într-un raspuns trimis Parlamentului, ministrul administratiei si internelor, Traian Igas, a recunoscut ca MAI vrea sa faca o analiza care sa stabilieasca formula eficientei in administratie pe baza careia sa fie reorganizat teritoriul administrativ-teritorial al tarii. In functie de aceste decizii se vor fundamenta si viitoarele programe de dezvoltare. Potrivit unor propuneri facute de deputati, autoritatile judetene ar trebui sa decida schimbarea statutului unei localitati si ce conditii trebuie sa indeplineasca o localitate pentru a deveni comuna sau oras, dar astfel incit autoritatile locale sa primeasca fonduri suficiente pentru gestionarea atributiilor primite in urma procesului de descentralizare. La ora actuala, in Vrancea sint 73 de unitati administrativ-teritoriale, ultimele fiind infiintate in timpul guvernarii PSD cind partidul si-a bagat in portofoliu o noua garnitura de primari de "¦ sate. Ca de obicei, prefectul judetului, apoliticul Ion Oprea, care a acumulat ceva experienta in adminsitratie si care are atributii in domeniu, a refuzat sa se pronunte asupra subiectului. La ora actuala, parlamentarii analizeaza un alt proiect care prevede desfiintarea a a 60% dintre comune si 30% dintre orase. Potrivit proiectului de lege aflat in dezbaterea Parlamentului, pentru a-si pastra statutul, o comuna trebuie sa fie populata de cel putin 5.000 de cetateni cu drept de vot. Iar statisticile MAI arata ca, in acest moment, nu mai putin de 2.102 comune dintre cele 2.630 existente au mai putin de 5.000 de locuitori. Iar, daca proiectul de lege va fi adoptat si va intra in vigoare, si o parte dintre orase risca sa fie decazute din rang. Motivul: documentul prevede ca un oras va trebui sa aiba cel putin 10.001 locuitori. Potrivit Institutului National de Statistica, 117 orase din cele 317 existente numara mai putin de 10.000 de locuitori. "Noua structura administrativ - teritoriala ar urma sa intre in vigoare de la 1 ianuarie 2012, iar alegerile locale si generale din acel an se vor face pe structura rezultata in urma reorganizarii", se precizeaza in proiectul initiat de senatorul Dobra Nicolae. La nivelul judetului Vrancea, in afara de Focsani, doar Adjudul s-ar incadra in criteriile acestui proiect. In ceea ce priveste comunele, potrivit acestor criterii, in jur de 20 ar trebui reorganizate sau inglobate in orasele cu care se invecineaza. (Silvia VRINCEANU, Doina GANEA, Dan CHIRIAC)