Ultima oră

Sapte ani de fuga pentru o moarte de om

Dan Chiriac
12 sep 2009 2452 vizualizări
Accidentele cu autori necunoscuti, cursa contra cronometru: 33 de soferi au fugit de la locul accidentului numai anul trecut, iar 28 anul acesta u accidentele cu autor necunoscut pot fi rezolvate in citeva ore, in citiva ani sau niciodata u dupa 5 sau 7 ani, dupa caz, acestea se prescriu, chiar daca politistii au muncit pe brinci u un carutas din comuna Vidra a fost dus la detectorul de minciuni pentru a recunoaste comiterea accidentului u pentru rezolvarea unui accident rutier, politistii de la Circulatie au imbracat un manechin cu o suba si l-au calcat cu trei masini, la fel cum se intimplase cu un betiv care adormise in mijlocul drumului E 85 u ziarul nostru va dezvaluie astazi culisele accidentelor cu AN

Politistii de la Serviciul Rutier au de rezolvat multe accidente in care autorii parasesc locul faptei fara remuscari si incearca sa lase cit mai putine urme. Multi dintre fugari sint prinsi ulterior de politisti, dupa o munca de zile intregi, dar exista si cazuri in care acestia scapa. Putini stiu ca accidentele cu autor necunoscut (AN) se prescriu dupa cinci ani, in cazul celor soldate cu raniti grav, si in sapte ani, in cazul celor cu morti. In unele situatii, politistii sint nevoiti sa se "mute" practic intr-o localitate pentru a proba vinovatia autorului sau sa apeleze la detectorul de minciuni. Majoritatea accidentelor cu AN se produc noaptea, iar soferul incearca sa ascunda o alta infractiune. Un astfel de accident se rezolva cu greu. Presupune un volum de munca urias, dupa cum spun politistii. Deseori se pleaca de la nimic. Un strop de vopsea la locul faptei, o semnalizare sau un far spart. Plus audierea a zeci de persoane.


Cursa contra cronometru


Accidentul cu AN, respectiv cel provocat de un sofer care ulterior fuge de la locul faptei, fara a opri, fara a acorda victimei primul ajutor sau a o transporta la spital, fara a se prezenta la politie, consuma enorm resursele Circulatiei. In momentul in care dispeceratul anunta un astfel de eveniment, se da alarma. Toti lucratorii sint mobilizati si toate fortele se concentreaza in aceasta directie. Se constituie dispozitive incepind cu punctele cele mai indepartate de locul accidentului, dupa care se vine "in plasa", catre locul faptei. Sint trase pe dreapta absolut toate autoturismele si se verifica avariile. Desigur, de cele mai multe ori, la locul faptei ramine un far, o oglinda, astfel ca in principiu se stie ce marca de masina se cauta. în al doilea rind, un astfel de accident este mai periculos, pentru ca este o cursa contra cronometru. Pe masura ce timpul trece, scad sansele de a-l prinde pe autor, care astfel se poate sustrage definitiv raspunderii penale.


Primele 48 de ore sint vitale


In 2008, politistii de la Rutier au avut de rezolvat 36 de accidente cu AN produse pe sosele. De asemenea, acestia au ramas si cu un incident nesolutionat din anii precedenti. Mai mult, toate cele 28 de accidente cu AN din 2009 au fost rezolvate, prin identificarea autorilor. In statisticile politiei mai figureaza un singur AN. "Accidentele cu fuga de la locul faptei sint considerate cu AN daca identificam noi autorul. Daca acesta se preda la politie, atunci acesta nu este considerat un accident cu AN. Cercetarea la aceste accidente este mult mai complexa decit la unul obisnuit. Aici apar si calitatile unui politist in a interpreta urmele de la fata locului. Este nevoie sa se ia imediat unele masuri, sa se cunoasca caracteristicile autoturismului implicat, sa se faca investigatii in zona. Foarte importante sint si verificarile ulterioare. In general, termenul de identificare este de 48 de ore, dupa aceea este foarte greu sa gasesti autorul", ne-a spus comisarul sef Alexandru Cara, seful Politiei Rutiere. Acesta considera ca este important si ajutorul oamenilor in astfel de situatii. "Sprijinul cetatenilor este necesar. Avem nevoie de numarul de inmatriculare, de culoarea autovehiculului, de marca acestuia, este important orice astfel de amanunt. Iar lumea coopereaza in astfel de momente, mai ales daca exista victime", mai spune Cara.


Unde este fugarul?


Din pacate, nu la fel au stat lucrurile si la singurul accident ramas cu AN. Pe 11 noiembrie 2008, pe DN 23, linga calea ferata de la Botirlau, o masina Dacia, in care se aflau patru persoane, a oprit pe marginea soselei. Pasagerii au coborit, iar in secundele urmatoare masina Dacia si doua persoane au fost lovite de un alt autoturism venit din spate. Una dintre victime a ramas fara un picior in urma accidentului. "Nu am gasit la fata locului decit o bucata din bara si un far. Desi erau patru persoane nu ni s-a indicat nici o marca, culoare sau numar de masina. In acest moment stim ca este o Dacia 1310, dar nu cunoastem modelul, daca este break, Papuc sau berlina. Am verificat service-urile si magazinele piese de auto, dar nu am gasit nimic. Am dat datele si la inspectoratele din Galati, Braila, Tulcea sau Constanta. Autorul a stiut ca a accidentat pe cineva, pentru ca impactul a fost evident, atit cu autoturismul stationat cit si cu cele doua persoane. Acest accident se prescrie in cinci ani", a mentionat Alexandru Cara, care asteapta de la public orice informatie despre caz.


"Stiam cum ii cheama pe toti caii albi din Vidra"


Politistii au avut de rezolvat si incidente cu AN mai putin obisnuite. Conform Codului Rutier, este considerat accident rutier orice incident in care este implicat un vehicul aflat in miscare. Astfel, politistii au avut de rezolvat un caz bizar, in care un carutas a lovit un pieton si a fugit de la locul faptei. "Doua saptamini am stat la Vidra. Practic ne-am mutat acolo. A fost foarte greu de identificat autorul si de probat. Este foarte dificil pentru ca la caruta nu ramin urme. Stiam doar ca este o caruta cu un cal alb. Am cautat toti caii albi din Vidra, stiam cum ii cheama pe toti! L-am dus pe autor chiar si la detectorul de minciuni. Pina la urma i-am probat totul acestuia. Mai greu a fost pina a recunoscut ca se intorcea de la tirg", a povestit Cara. In alte cazuri, politistii trebuie sa faca experimente judiciare pentru a clarifica elemente din dosar. "Am avut in 2002 un pieton, la Haret, care a fost calcat de trei masini. Barbatul, aflat intr-o avansata stare de ebrietate, a adormit in mijlocul drumului national. Atunci se cunoastea grupul de persoane implicate, dar nu puteam stabili care masina l-a omorit. Putea fi prima, ultima sau cea din mijloc. A fost nevoie sa facem experiment judicar. Am imbracat un manechin cu o suba, la fel cum avea si victima, l-am pus in mijlocul soselei, tot noaptea, pentru a vedea daca acesta putea fi vazut. Am trecut cu cele trei masini peste manechin pentru a putea avansa in acest dosar", ne-a mai povestit ofiterul Alexandru Cara. Cel mai greu de probat a fost un accident produs in Focsani, in anul 1998. "Atunci, ne-am chinuit trei luni sa-i probam autorului ca el a lovit biciclistul. A incercat sa ne intoarca pe toate fetele, dar pina la urma i-am dovedit vinovatia", ne-a mai spus Cara, cu satisfactie. Cel mai mare timp dupa care a fost rezolvat un accident cu AN a fost de doi ani, iar politistii spun ca au avut noroc. (Dan CHIRIAC)


  • 30 de "AN-uri" rezolvate anual


  • în principiu, cele mai multe accidente se produc noaptea, iar de regula, prin fuga de la locul faptei, soferul incearca sa ascunda comiterea unei alte infractiuni: conducere sub influenta alcoolului, fara permis sau cu permisul suspendat, cu masina neinmatriculata. Pentru ca este noapte, victimele nu au posibilitatea sa retina numarul de inmatriculare, uneori nici macar culoarea sau marca autoturismului. în plus, de cele mai multe ori, persoanele accidentate sint in virsta, cu vederea si reflexele slabite. Politistii vrinceni au reusit pina acum sa rezolve toate cazurile in care autorii au parasit locul faptei. "Pina acum am reusit sa solutionam toate accidentele cu autor necunoscut prin identificarea celor care au parasit locul accidentului. Nu a fost nici un caz in care fapta sa se prescrie in termenul de cinci sau sapte ani. Singurul caz nerezolvat din ultimii zeci de ani este cel de la Botirlau. In medie, avem cam 30 de de accidente cu AN intr-un an, iar marea lor majoritate sint solutionate", ne-a mai spus seful Politiei Rutiere. (D. C.)


    În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

    Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

    Comentarii: 2

    Adaugă comentariu
    , acum 739399 zile, 12 ore, 19 minute, 59 secunde
    Eu consider ca proncipala cauza a accidentelor in Vrancea, si probabil si in restul Romaniei, este coruptia din randul politistilor care acorda permisele de conducere. Eu nu cunosc pe nimeni care sa citeste integral
    , acum 739399 zile, 12 ore, 19 minute, 59 secunde
    ieri,12 sept.2009, ora 11,apel 112, cu identificarea apelantului(si, presupun si localizare automata!), pentru o amenintare \\\"din senin\\\": la volanul unui autoturism breck visiniu, VN 03 YTA, un citeste integral
    Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
    Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
    1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
    2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
    3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
    4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
    Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
    Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
    Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.