Microbuzele politice genereaza accidente grave
Seful Autoritatii Rutiere Romane, filiala Vrancea, spune ca multe din sarcinile institutiei s-au transferat in ultimii ani, formal si informal, catre forurile de conducere judetene. "Masinile ca lumea nu cistiga de fiecare data licitatiile pentru trasee pentru ca sint scoase si introduse masini mai vechi, dar care apartin unor firme apropiate de conducerile judetene. De aici vin si multe accidente produse in toata tara, asa cum s-a intimplat la finalul saptaminii trecute si la Scinteia, in Iasi", a spus directorul Nicu Tanase. Cu toate acestea, Tanase spune ca in ultima vreme masinile care fac transport de persoane sint mai bune fata de anii trecuti. "Este si normal daca tinem cont ca firmele care au autovehicule cit mai noi obtin un punctaj mai mare la licitatii", a precizat Nicu Tanase. Autoritatea Rutiera Romana are in acest moment competenta de actiune pe transportul judetean, inter-judetean, national si international. De la inceputul anului, ARR a aplicat amenzi in valoare de peste 700.000 de lei, adica, in medie, cite 100.000 pe luna. In primele sapte luni ale anului au fost desfasurate 2.000 de controale. In actiunile sale, ARR face control pe linia scolilor de soferi si instructorilor auto, transporturilor de persoane, de marfa sau marfuri periculoase. "In acest moment avem o strinsa legatura cu institutiile similare din alte tari pentru o buna desfasurare a activitatii", spune Nicu Tanase. Controalele efectuate in ultima vreme la scolile de soferi nu au adus nereguli mari. "Am descoperit dosare in care nu au fost respectate orele de scolarizare, astfel incit cursantii faceau mai putin decit cele 30 de ore de conducere prevazute de lege. Noi putem amenda scolile de soferi sau chiar sa le inchidem, daca abaterile sint grave", a mai spus seful ARR. Taximetristii sint o alta categorie pe care inspectorii o controleaza aproape in fiecare zi. Lipsa atestatului, contraventie care se sanctioneaza cu amenda de la 500 - 4.000 lei, este cea mai des intilnita. "Pentru orice transportator, Ministerul Transporturilor organizeaza examinare pentru obtinerea atestatului", a precizat Nicu Tanase.
Fara odihna, cu multi pasageri la bord
Microbuzele sau autocarele care efectueaza curse pe plan judetean sau in tara sint controlate zilnic, pentru a evita accidentele de genul celui de la Iasi, dar din pacate, de multe ori, patronii firmelor ignora sanctiunile pe care le primesc. "In general, la orele de virf se creeaza aglomeratie, iar microbuzul nu face fata. In mod normal, asa cum este prevazut in caietul de sarcini de la licitatie, transportatorii trebuie sa puna la dispozitie o dublura. Pentru a face economie, acestia nu fac acest lucru si ingramadesc lumea intr-un singur microbuz. Amenda este intre 2.000 si 5.000 de lei chiar si daca este gasita o persoana in plus fata de numarul de locuri pe scaun", ne-a mai seful ARR. O alta problema a inspectorilor sint timpii de odihna. Soferii au obligatia sa faca o pauza de 45 de minute la fiecare patru ore si jumatate de condus. Aceasta pauza poate fi luata toata o data sau in doua reprize. Apoi, soferul mai are dreptul sa conduca alte 4 ore si jumatate, iar de doua ori pe saptamina, inca o ora in plus. Intre zile, soferii sint obligati sa se odihnesca intre 9 si 11 ore, pentru a putea munci si a doua zi. Toti acesti timpi sint indicati de catre tahografe care se afla la bord. Daca acestea lipsesc, amenda este de 4.500 de lei, iar pentru nerespectarea timpilor de odihna sanctiunea este intre 1.500 si 10.000 de lei. "Cind eram inspector am gasit un sofer care era la volan de 13 ore. Acela era un pericol pentru ceilalti participanti la trafic", ne-a spus Tanase. Inspectorii se pling ca de multe ori patronii masinilor dau adeverinte false soferilor cum ca in ultimele 28 de zile ar fi fost in concediu sau ar fi lucrat pe masini care nu se supun controlului facut de cei de la ARR. O parte dintre transportatori nu respecta graficul si ajung mai devreme la destinatie, conditii in care unii calatorii pot pierde cursa. Inspectorii ARR controleaza in trafic si daca soferii sint angajati "la negru", daca elibereaza bilete sau daca au atestat si licenta. "Putem cotrola si la bilete, dar cea mai mare competenta o au cei de la Finante. Conform legii, chiar si calatorii care nu cer bilet ar putea fi amendati, dar noi nu am facut acest lucru pina acum. Cit priveste lipsa atestatului, soferii sint amendati si daca nu au atestat deloc si daca nu-l au asupra lor. Pentru lipsa licentei, amenda ajunge la 200-250 milioane de lei", a mai spus Ncu Tanase. Inspectorii spun ca cei opriti in trafic ii injura sau ii jignesc adesea pentru faptul ca aplica sanctiuni foarte mari. (Dan CHIRIAC)