Ultima oră

Planul de mobilitate urbană arată adevărata faţă a infrastructurii şi transportului din Focşani

Alexandra TĂTARU
20 dec 2016 2157 vizualizări
În luna aprilie din acest an, autorităţile din Focşani au demarat elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) a oraşului

Lucrarea a fost încredinţată, în baza unui contract de servicii în sumă de 71.990 de lei, firmei Sigma Mobility Engineering SRL din Ploieşti, care după jumătate de an a finalizat documentul care conţine aproape 700 de pagini. Planul de mobilitate, document care vizează necesităţile oraşului şi a zonelor învecinate, va fi supus aprobării consilierilor locali în şedinţa de joi. Practic, planul scoate la iveală adevăratele probleme din oraşul Focşani, legate de infrastructură şi transportul public şi vine cu sugestii pentru autorităţi pentru a asigura un nou concept care să ţină cont de realităţile momentului.

PMUD pleacă de la realitatea existentă acum în municipiul Focşani

“Valoarea indicelui de motorizare specific Municipiului Focşani depăşeşte valorile medii înregistrate la nivelul judeţului Vrancea şi al României. În anul 2015, numărul de autoturisme deţinute de 1.000 de locuitori ai Municipiului Focşani este cu 78% mai mare faţă de valoarea medie judeţeană. Această situaţie este generată de concentrarea în municipiul Focşani a unui număr de 28.944 de autoturisme, din totalul celor 67.245 înmatriculate în judeţul Vrancea”, se arată în plan. De asemenea, sunt analizate şi deficienţele reţelei de circulaţie generate de lipsa unei variante de ocolire amplasată la periferia zonei urbane. “Existenţa unei variante de ocolire ar conduce la eliminarea totală din reţeaua urbană a municipiului Focşani a traficului de vehicule de marfă aflate în tranzit, diminuând în acest fel externalităţile suportate de locuitori”, se mai argumentează în document.

Reţeaua de transport feroviar reprezintă un alt obstacol cu influenţe asupra conectivităţii reţelei stradale urbane

“Reţeaua feroviară traversează teritoriul urban pe direcţia Nord-Sud, prin extremitatea vestică a Municipiului Focşani. Strada Vrancei intersectează la nivel linia de magistrală de cale ferată 500 Bucureşti-Suceava, iar drumul naţional 2M imediat după desprinderea din DN2D intersectează prin trecere la nivel linia secundară de cale ferată 507 Focşani-Panciu. În comuna Goleşti magistrala 500 este traversată la nivel de drum judeţean 205 C. Aceste puncte de conflict generează timpi de aşteptare care conduc la creşterea duratei deplasărilor realizate la nivelul reţelei rutiere şi probleme de siguranţa circulaţiei”, se specifică în plan. În ce priveşte municipiul Focşani, reţeaua stradală are o lungime de 116 km şi este formată din 287 de străzi cu asfalt, beton, balast sau simplu pământ. Studiul arată că în Focşani sunt încă peste 10 km de străzi de pământ. O problemă, tot în Focşani, o reprezintă locurile de parcare, astfel că trotuarele sunt utilizate pentru parcarea maşinilor, ceea ce limitează atât accesibilitatea pietonilor şi pune în pericol siguranţa acestora. Studiul arată că redarea spaţiului public către cetăţeni “este posibilă numai prin aplicarea unor politici agresive de penalizare a abaterilor privind parcarea neregulamentară, măsură fezabilă numai în situaţia oferirii unei alternative pentru cei care în prezent parchează vehiculele în zona centrală-locuri de parcare amenajate astfel încât să nu afecteze spaţiul public”.

Planul de Mobilitate Urbană vine şi cu sugestii pentru autorităţi, care se referă în primul rând la accesarea de fonduri europene, prin Programul Operaţional Regional 2014-2020. Există fonduri disponibile pe Axa prioritară 4-Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de Investiţii 4.1., unde municipiul Focşani poate atrage, dacă există inteligenţă, suma de 27,41 de milioane de euro, din care 85% sunt pentru Prioritatea de Investiţie 4.1. şi bugetul local poate suporta anual 7,5% pentru astfel de investiţii, cifră având la bază istoricul anilor trecuţi. Primăria are la îndemână şi contractarea unor împrumuturi de la Instituţii Financiare Internaţionale. Potrivit celor care au realizat studiul, anvelopa bugetară estimată pentru a fi aplicată în vederea implementării Planului de Mobilitate Urbană Durabilă este, până în anul 2013, de 57,3 milioane de euro.

Cei care au efectuat lucrarea au analizat şi care sunt riscurile de a nu se întâmpla cele propuse

“Buna desfăşurare a implementării intervenţiilor incluse în planul de acţiune poate fi afectată de apariţia riscurilor legate de neobţinerea finanţării din surse externe, valori ale costurilor de realizare şi întreţinere a intervenţiilor neconforme, reticenţa cetăţenilor la implementarea intervenţiilor, neîncadrarea în graficul de timp planificat pentru implementarea intervenţiilor”, se arată în plan, la capitolul riscuri. În concluzie, prin acest PMUD se propun o serie de măsuri privind reabilitarea de străzi, realizarea de centuri de ocolire a oraşului, reorganizarea reţelei de transport public, achiziţii de autobuze ecologice, realizarea de terminale internodale de transport public, realizarea de trasee pietonale. Se propune, de asemenea, şi realizarea unui studiu de trafic care să ofere soluţii de sistematizare a traficului la nivelul municipiului, amenajarea de parcări colective, facilităţi pentru biciclişti. “Planul propune o viziune strategică care să ofere o descriere calitativă a viitorului urban dorit şi să definească obiective concrete, măsurabile, ţinte bine gândite şi înglobate într-o strategie generală de dezvoltare durabilă”, potrivit şefului Biroului Proiecte din Primăria Focşani, Adrian Imireanu. 

Dacă autorităţile vor întreprinde în următorii ani măcar o parte din ce scrie la carte, se va produce şi acea schimbare la faţă mult dorită pentru oraşul în care locuim. (A. TĂTARU)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.