Ultima oră

Cine vrea sa cumpere garile din Vrancea

Mihaela Beșleagă
27 iul 2007 1502 vizualizări
Garile din Panciu, Gugesti si Cotesti sint scoase la licitatie din cauza datoriilor la electricitate u ieri s-a pus sechestru asiguratoriu si pe garile din Focsani, Marasesti, Adjud, Sihlea, Suraia, Garoafa, Vulturu u SNCFR Galati are datorii de 24 de milioane de lei la sucursala Electrica, exact suma cu care a fost evaluata noua eurogara din Focsani u Ministerul Transporturilor a scos la vinzare terenuri ale CFR pentru a acoperi datoriile uriase la energie

Garile din Vrancea, in frunte cu eurogara din municipiul Focsani, urmeaza sa fie scoase la licitatie, pentru recuperarea datoriilor de la Regionala Galati a Societatii Nationale Caile Ferate Romane in contul electricitatii. Debitul restant al SNCFR Galati catre Filiala de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Muntenia Nord se ridica la 24 de milioane de lei, adica exact suma care s-a cheltuit pentru ridicarea eurogarii din Focsani, iar creantele continua sa creasca luna de luna, in conditiile in care SNCFR refuza sa isi plateasca datoriile. Seful Electrica Focsani a afirmat ca debitele inregistrate pina acum de SNCFR la plata energiei electrice la nivelul judetului Vrancea reprezinta echivalentul consumului in judet pe trei luni. In perioada imediat urmatoare vor fi scoase la licitatie, pentru recuperarea datoriilor, imobilele si terenurile aferente garilor din Panciu, Gugesti si Cotesti. "Dupa ce am pus sechestru pe terenurile celor trei gari si s-a finalizat documentatia, in momentul de fata sintem la faza de executare silita, prin executor judecatoresc si scoaterea la licitatie pentru recuperarea restantelor", ne-a declarat directorul Sucursalei de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice (SDFEE) Focsani, Dumitru Danila. Alte sapte gari din Vrancea sint in pericol de a fi scoase la licitatie, dupa ce au fost puse sub sechestru asiguratoriu. Este vorba de garile din Focsani, Marasesti, Adjud, Sihlea, Suraia, Garoafa, Vulturu. Sechestrul a fost inregistrat la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara, urmind evaluarea si intocmirea documentatiei pentru imobilele si terenurile apartinind SNCFR. Dupa realizarea acestor formalitati, in cazul nerecuperarii datoriilor, urmeaza scoaterea propriu-zisa la licitatie si a acestor spatii. E putin probabil ca cineva sa fie interesat de achizitionarea prin licitatie a acestor terenuri apartinind CFR. Doar eurogara din Focsani valoreaza cit toata datoria catre Electrica. Data in functiune in urma cu doi ani, constructia garii a costat circa 7 milioane de euro, adica aproximativ echivalentul datoriei totale inregistrata de SNCFR Galati catre Electrica, 24 milioane de lei.


Datorii istorice ale CFR


SNCFR nu este la prima executare silita, din cauza datoriilor la diverse institutii de stat. In octombrie si noiembrie 2006 Directia Finantelor Publice Galati a scos la licitatie garile din Panciu si Odobesti, pentru recuperarea datoriile acumulate de acestea la bugetul de stat. Cea din urma a fost scoasa ulterior de pe lista de licitatie, pentru ca a fost declarata monument istoric, la interventia Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National. In urma celor doua licitatii consecutive nu s-au gasit doritori care sa cumpere terenurile, pentru ca spatiile, desi dezafectate, au fost considerate scumpe. La a doua licitatie preturile au fost cu 25% mai scazute, dar terenurile tot nu s-au vindut. Pe linga cele doua gari au mai fost scoase la licitatie o magazie de materiale din zona garii Adjud si doua locuinte de serviciu la Marasesti si Suraia. Regionala CFR Galati a fost pusa in executare din cauza datoriilor istorice la bugetul de stat, dar Fiscul nu a scoas la vinzare spatii functionale, ci doar spatii dezafectate apartinind CFR. Spre deosebire de situatia de anul trecut, Electrica a scos de aceasta data la licitatie si spatii functionale (statii de cale ferata, birouri, cladiri).


CFR-ul, restantierul numarul 1 la energie


SNCFR are un statut special in contractul cadru de furnizare a energiei electrice, facind parte din cadrul consumatorilor nedeconectabili, din motivul asigurarii continuitatii si securitatii in trafic. Singura modalitate de atac a Electrica pentru recuperarea datoriilor de sute de miliarde ramine sechestrul si scoaterea la licitatie a garilor. "Nu avem la dispozitie alta modalitate prin care sa ne putem recupera datoriile decit prin punerea sechestrului, pentru a ne putea recupera banii. Nu putem deconecta de la reteaua de distributie a energiei electrice SNCFR-ul, iar datoriile se cumuleaza luna de luna", a afirmat Dumitru Danila, directorul Electrica. Societatea Nationala Caile Ferate Romane este cel mai mare restantier la energie electrica, atit la filialele Electrica cu capital integral de stat (FDFEE Muntenia Sud, FDFEE Muntenia Nord, FDFEE Transilvania Sud, FDFEE Transilvania Nord), cit si la operatorii de distributie privatizati (E.ON Moldova, CEZ Electrica Oltenia, Enel Electrica Banat si Dobrogea). "Problema consumului si a datoriilor mari ale SNCFR au fost discutate si la nivel de Guvern, e o problema la nivel national, nu numai la noi", a mai adaugat Dumitru Danila.


"O fortare de mina"


Ministrul Transporturilor, liberalul Ludovic Orban, a prezentat luna trecuta, in sedinta de Guvern, situatia sechestrului aplicat de Electrica SA si a propus suplimentarea bugetului companiei de transport feroviar de calatori. "Doua saptamini am discutat in Guvern problema datoriilor CFR catre Electrica si am propus si unele masuri. Instituirea sechestrului este o fortare de mina din partea Electrica pentru a obliga CFR sa-si plateasca datoriile", a declarat ministrul transporturilor, liberalul Ludovic Orban. Ministrul a declarat ca masurile pe care le-a propus in Executiv constau in scoaterea la vinzare, in urmatoarele 4-5 luni, a unor terenuri ce apartin CFR Infrastructura si nu mai sint necesare companiei, pentru a face rost de banii necesari pentru plata datoriilor catre Electrica. La sfirsitul lunii aprilie, datoriile si penalitatile acumulate de CFR SA catre filialele Electrica totalizau 550,3 milioane lei. Penalitatile reprezinta 17% din totalul datoriilor, respectiv 94,86 milioane lei. Comparativ cu datoriile acumulate de SNCFR la filialele Electrica, bugetul CFR Calatori pentru acest an este de 1,9 miliarde lei, iar CFR Marfa estimeaza venituri de circa 2,071 miliarde de lei. (Mihaela BESLEAGA)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
, acum 739399 zile, 18 ore, 58 minute, 2 secunde
SNCFR este intr-adevar o societate de interes national, deci nu poate fi deconectata. De ce oare s-o fi ajuns in aceasta situatie?Ori preturile practicate de Electrica sunt prea mari ori managementul citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.