Local

Instanțele de judecată din Vrancea își reiau activitatea începând de astăzi. Condiții și măsuri

Ziarul de Vrancea
14 mai 2020 1446 vizualizări

Reluarea activității instanțelor judecătorești după încetarea stării de urgență în România este un pas firesc și mult așteptat, atât de avocați, cât mai ales de persoanele fizice și juridice care au dosare pe rolul instanțelor sau care doresc să inițieze noi acțiuni.

Începând cu data de 15 mai 2020, activitatea instanțelor de judecată se va relua, însă cu restricții, limitări și măsuri de siguranță specifice impuse de pandemia Covid-19. Site-ul juridice.ro prezentă reglementările adoptate în prezent pentru derularea litigiilor și accesului la instanțele judecătorești începând cu data de 15 mai 2020, de interes pentru părțile în dosare și reprezentanții acestora.

Sunt prezentate  regulile și recomandările generale instituite de Consiliul Superior al Magistraturii, aplicabile tuturor instanțelor judecătoreşti dar hotărârile relevante adoptate în prezent de alte instanțe de judecată din țară.

I. Reguli directoare și recomandări generale, aplicabile tuturor instanțelor de judecată

Consiliul Superior al Magistraturii a instituit prin Hotărârea nr. 734 din 12 mai 2020 („Hotărârea CSM”) o serie de reguli directoare și recomandări generale, aplicabile tuturor instanțelor de judecată din țară. Fiecare instanță poate adopta măsuri specifice, cu respectarea Hotărârii CSM; recomandăm urmărirea acestora pe măsură ce vor fi publicate, pe website-urile instanțelor de judecată.

Cele mai relevante astfel de reguli și recomandări ale CSM sunt următoarele:

1. În ceea ce privește accesul în instanțele de judecată:

– Se refuză accesul persoanelor ce prezintă simptome de infectare cu Covid-19;

– Pe întreaga perioadă în care se află în incinta instanței, toate persoanele sunt obligate să poarte echipament de protecție individual, în condițiile stabilite prin decizia instanței;

– Pentru accesul în arhiva instanței pentru consultarea dosarelor, instanțele pot stabili intervale orare alocate distinct avocaților, consilierilor juridici, practicienilor în insolvență, experților și interpreților;

– La compartimentele care desfășoară activități cu publicul (e.g. registratura, arhiva), se recomandă ca accesul să fie permis doar în baza unei programări prealabile realizate online sau telefonic, cu respectarea regulilor de distanțare socială și doar în măsura în care părțile nu au posibilitatea consultării dosarului sau evidențelor în format electronic;

– Programul ședințelor de judecată, programul de lucru cu publicul și informațiile necesare programării prealabile pentru acces la arhivă, registratură etc. trebuie să fie publicate de instanțe prin afișare la loc vizibil, prin publicare pe pagina de internet a instanței, precum și prin orice alt mijloc de informare publică.

2. În ceea ce priveşte desfășurarea ședințelor de judecată:

– Dosarele vor fi grupate pe intervale orare, pentru a se limita numărul de persoane prezente concomitent în sala de judecată;

– Lista conținând intervalele orare alocate fiecărui grup de dosare va trebui să se comunice prin publicare pe pagina de internet a instanței și prin orice alt mijloc de informare publică;

– Intervalul orar alocat dosarului va fi menționat în citația transmisă părților. În dosarele în care au fost deja emise citații, intervalul orar va trebui adus prin alte mijloace la cunoștința participanților în proces;

– Se recomandă permiterea accesului părților/ reprezentanților acestora în sălile de judecată cu (doar) 10 minute anterior intervalului orar alocat dosarului respectiv;

– Consultarea dosarului se va putea face doar în intervalul orar alocat dosarului;

– Lăsarea la a doua strigare a dosarului se va putea realiza de asemenea tot numai în cadrul intervalului orar alocat dosarului;

– Instanțele pot desfășura ședințele de judecată prin videoconferință, atât în cauzele civile/ non-penale, cât și în cele penale, cu respectarea principiilor care guvernează procesul civil/penal. Rămâne de văzut însă în ce măsură va fi implementată această recomandare, având în vedere că și pe perioada stării de urgență numărul ședințelor de judecată desfășurate prin videoconferință a fost redus.

3. În ceea ce privește transmiterea cererilor/ actelor către instanțele de judecată:

– Se recomandă ca transmiterea de orice cereri/ căi de atac/ înscrisuri la dosarul cauzei să se facă în formă electronică, și doar în mod excepțional în formă fizică.

Nu în ultimul rând, menționăm că în acest an vacanța judecătorească va fi doar de o lună, în intervalul 1-31 august. În timpul vacanței judecătorești se vor putea judeca anumite cauze urgente și neurgente, a căror listă va fi stabilită de colegiul de conducere al fiecărei instanțe.

1. Reguli privind accesul în clădirea instanțelor

– Accesul în clădirea instanței de judecată se poate face doar cu 20 de minute înainte de ora ce a fost stabilită pentru soluționare dosarului;

– Purtarea măștii de protecție este obligatorie, iar în situația excepțională în care persoana nu deține mască și aceasta nu poate fi procurată de îndată, instanța pune la dispoziție mască de protecție;

– În vederea accesului în clădirea instanței, persoanele au obligația de a păstra o distanță de minim 1.5 m;

– Se va lua temperatura tuturor persoanelor care intră în incinta instanței, iar persoanele care vor prezenta temperatură de 37.5 sau mai mare nu vor putea intra în sediul instanței;

2. Reguli privind accesul în sălile de judecată

– Accesul în sala de judecată se poate face doar cu 10 minute înainte de ora stabilită pentru soluționarea dosarului;

– Purtarea măștilor de protecție este obligatorie înăuntrul sălilor de judecată;

– Părțile pot consulta dosarul doar în intervalul orar alocat cauzei respective. Tribunalul București a decis că dosarul poate fi consultat doar în cazuri excepționale.

– Părțile au obligația de a păstra o distanța de minim 1.5 m;

3. Reguli privind accesul la compartimentele de relații cu publicul

– Accesul la arhivă, registratură și la alte compartimente ce privesc relațiile cu publicul, se poate realiza doar în baza unei programări telefonice/e-mail, cu cel puțin 2 zile înainte;

– Eliberarea certificatelor de grefă, copiilor legalizate și a recipiselor de consemnare a cauțiunilor se poate realiza doar în baza unei programări;

– Purtarea măștilor de protecție este obligatorie;

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.