Local

În atenția vrâncenilor cu datorii foarte mari: Procedura de insolvență pentru persoane fizice reprezintă o soluție. Ce pași trebuie urmați

Ionel Sclavone
26 aug 2022 1892 vizualizări

Vrâncenii care au datorii la bănci sau la alte tipuri de creditori, pe care nu și le pot plăti din cauza lipsei banilor pot cere declanșarea procedurii de insolvență personală. Aceasta este prevăzută într-un act normativ, legea 151/2015. O astfel de solicitare, i-ar pune la adăpost pe cei care nu mai pot face față majorării ratelor bancare.

Procedura de declanșare a insolvenței personale poate fi solicitată de orice vrâncean care nu mai are suficiente resurse financiare și nu mai poate face față ratelor care cresc de la o zi la alta, dar și prețurilor care au explodat.

Conform Legii 151, o persoană fizică este insolventă atunci când nu mai are bani suficienți pentru a-și achita datoriile. Insolvența se prezumă dacă după trecerea unui termen de 90 zile de la data scadenței unei obligații debitorul nu și-a achitat datoriile către unul sau mai mulți creditori.

„Prin procedura de insolvență a persoanelor fizice este reglementată situația în care datoriile persoanelor fizice pot fi reeșalonate pe o perioadă de cinci ani, cu posibilitatea de prelungire încă un an. Persoanele fizice care au bunuri sau venituri urmăribile și nu se încadrează pentru procedura pe bază de plan de rambursare, pot opta pentru procedura prin lichidare de active”, se arată într-un comunicat al ANPC.

Astfel, persoanele care doresc să inițieze această procedură trebuie să îndeplinească anumtie condiții prevăzute de lege. Cererea se poate face doar în condițiile în care datoriile se ridică la nivelul a cel puțin 15 salarii minime pe economie, ceea ce înseamnă, conform datelor din anul 2022, 38.250 de lei.

sus. Vrâncenii care au datorii mai mici, de până în 10 salarii minime, pot opta pentru o procedură simplificată de insolvență.

Solicitările de deschidere a procedurilor de insolvență se depun la comisiile de insovență coordonate de Direcția de Insolvență a Persoanelor Fizice a ANPC. Direcția de insolvență asigură aparatul tehnic al comisiei centrale de insolvență și al celor 42 de comisii de insolvență de la nivel teritorial.

Pași de urmat pentru deschiderea procedurii de insolvență

Persoanele fizice, aflate în situația de a nu-și mai putea achita datoriile și care intenționează să deschidă procedura de insolvență, trebuie să urmeze o serie de pași preliminari.

În primul rând, debitorul trebuie să notifice intenţia de deschidere a procedurii către fiecare dintre creditorii cunoscuți. Pentru aceasta, va apela la orice mijloc de comunicare ce asigură confirmarea primirii notificării. Documentul trebuie trimis, conform legii, cu cel puţin 30 de zile înainte de data depunerii cererii de deschidere a procedurii insolvenţei pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau a procedurii simplificate de insolvenţă.

În al doilea rând, datornicul trebuie să atașeze cererii de deschidere a procedurii, dovada că este angajat sau că desfăşoară o activitate producătoare de venituri. Dacă nu poate lucra sau are capacitate redusă de muncă, va atașa documente doveditoare în acest sens. În cazul șomerilor, se solicită dovada faptului că nu au fost concediați din motive imputabile şi că au făcut demersuri pentru obţinerea unui alt loc de muncă.

De asemenea, solicitantul trebuie să anexeze cererii și documente care să ateste veniturile obținute din muncă și din activități asimilate, sumele cuvenite cu titlu de pensie ori reprezentând o altă categorie de prestaţii sociale, precum şi orice alte venituri, inclusiv cele obținute în baza unui drept de proprietate intelectuală sau dividend încasate într-o perioadă de 3 ani anterior depunerii cererii. În plus el trebuie să mai facă și o menţiune privind schimbările previzionate ale veniturilor în următorii 3 ani.

Pe lângă aceste documente mai trebuie să anexeze copii ale declaraţiilor fiscale pentru ultimii 3 ani, extras de cazier judiciar şi cazier fiscal la zi şi un raport complet de la Biroul de Credit, emis cu maximum 30 de zile înainte de data depunerii cererii. Dacă are un alt regim matrimonial decât cel al comunităţii legale de bunuri, debitorul obţine, şi anexează şi un extras din Registrul naţional notarial al regimurilor matrimoniale.

În baza acestor documente solicitantul întocmeşte şi anexează cererii de deschidere a procedurii insolvenței o propunere de plan de rambursare a datoriilor care conţine cel puţin sumele pe care consideră că le va putea plăti periodic creditorilor săi.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.