Local

Foto | Din ciclul „Avem, dar nu ne trebuie”: Calea ferată „modernă” Mărășești –Panciu

Ziarul de Vrancea
5 feb 2021 4721 vizualizări
Unii au construit-o și alții o lasă de izbeliște. Este istoria pe care o ignorăm! Trăim oare vremea „epigonilor” bunurilor publice?

Încet și sigur, și această cale ferată, ca și cea Focșani-Odobești, este redată în administrarea naturii! 

A fost construită într-un singur an, 1904, de către moșierul Ulysse Negroponte (cel care va dona bani și terenul pt Mausoleul Mărășești). A fost prima cale ferată privată din Regat pe ecartament normal.

Starea în care este acum se vede din poze. Inundată de buruieni, arbuști și … nepăsare. Sigur toată această stare „scuzabilă” prin sintagma …ineficienței economice! „Cine vrea să facă ceva găsește… soluții. Cine nu vrea să facă ceva găsește… scuze!”- W. Churchill.

Construirea ei relevă puterea unui om- Negroponte! Starea degradată a ei de acum relevă neputința unei firme de stat, sau a unei generațîi poate!

Iar ieșirea din impas se va face sigur tot prin oameni, individual! Ca și utilități pe care le văd pentru ea: navetiști, turism, muzeu.

Pentru a vedea ca fi utilă, funcțională propun un studiu de caz mai jos.

Brașov- Zărnești: cale ferată părăsită de la care a pornit cea mai mare firmă privată de transport călători din România: RegioTrans (Regio Călători)! Situațiile grele îi întăresc pe oamenii adevărați, iar pe cei slabi… le relevă slăbiciunile și-i elimină! Asta dacă nu cumva aceștia din urmă nu-s susținuți de cineva! De exemplu de stat!

Calea ferată Zărnești- Brașov a fost salvată de la închidere (pardon „conservare”) din mâna CFR de navetiștii din zona și de 2 întreprinzători (cei ce au creat RegioTrans)! După asta, cei 2 au repus în funcțiune foarte multe cai ferate secundare din țară, trecute de CFR pe „linie moartă”!

https://ro.wikipedia.org/wiki/Regio_C%C4%83l%C4%83tori

Oare această cale ferată spre Panciu la fel ca și calea Focșani-Odobești nu va inspira și poate genera vreun întreprinzător feroviar? Unul poate chiar din zona noastră! Sau autoritățile locale din cele 2 orașe se vor simți inspirate, provocate și vor acționa! Un proiect de reabilitare cu bani europeni (PNRR poate!)?

Cred că și câteva curse turistice s-ar putea adăuga la portofoliul de activități. Combinate apoi cu trasee de ciclism pe frumoasa vale a Susitei până la Soveja și poate mai departe. Ar căpăta astfel viață turistică și această vale și ceva în plus și Soveja , locul cu cel mai ozonat aer din țară. Și poate mai departe (a doua zi!) plimbare peste munte , la Lepșa, sau spre Negrilesti (s-a refăcut drumul), Tulnici sau retur la Vidra,

Sunt idei despre cum se îmbină plăcutul cu utilul! Pot combate sedentarismul și reface sănătatea! Sigur nu este scump așa ceva!

Se pot face și niște intercalări de trasee între Panciu și Odobești (plimbare cu trenul + velo-ciclism)!

Poate și niște firme de închirieri velo își pot insera afacerea în așa ceva! Sau chiar firme de turism!

Iar pe dealurile Panciului ca și la Odobești cramele abundă! Este în fond axa Roma- Berlin! Pardon , axa viei și vinului din România! Sigur unii proprietari ar fi disponibili pt vizite turistice și pentru livrare acasă de “pachete îmbuteliate”! Iar la Odobești o cramă Vincon este fix lângă gară, așa că nici nu-i greu de găsit pentru cine se înfierbântă pe tren!

Și “spălarea păcatelor” se poate face la mănăstirile din zona care sunt disponibile! Adică pe lângă plăcere, sănătate să se adauge și smerenia!

Și așa în zona noastră am avea o șansă să trecem mai hotărâți de la vânzarea de materie prima ieftină (strugurii) la vânzarea de “stare de bine”! Evident la alt preț!

În opinia mea într-un spațiu relativ mic se îmbină plăcerea și relaxarea călătoriei cu trenul continuată cu bicicleta în natură! Sport și turism ecumenic!

Iar gările pot sigur avea multiple utilități pe lângă cea clasică de gară feroviară! Poate un muzeu al localității! Poate o utilitate administrativă locală! Poate ca și magazii de coletărie! Restaurant?

Cum s-ar putea repune în funcțiune aceste linii? În baza CFR… cred că la “Sfântu’ așteaptă”!

Eu cred că trebuie să ajungă din nou la autoritățile locale din zona! Reabilitate prin proiecte și fonduri europene! Operatorii de transport pot fi și firme de transport private! Și apoi promovate turistic în țară! Ar putea face parte din portofoliul, din brandul turistic al acestei zone și localităților adiacente lor! Catalogul turistic Vrancea!

Un plan turistic integrat și închegat! Eu cred că-i posibil, fezabil și funcțional. Integrat cu cel istoric, care deja există!

Și apropo de trecut, Vrancea a avut pe lângă prima cale ferată privată din Regat (Mărășești –Panciu) și una dintre cele mai extinse rețele de cale ferată îngustă. Mărășești –Tisita, 94km, cea mai lungă din Regat, Gugești – Valea Râmnicului, Odobești – Burca (1917-23km- făcută de Armata Germană și cu prizonieri români din lagărul de la Odobești.). Și altele. Majoritatea construite în regim privat!

Părerea mea este că se pot propune multe proiecte locale și unele într-un concept metropolitan , finantabile cu bani europeni! De exemplu prin PNRR care tocmai ce trebuie conceput până la 30 aprilie. Impactul acestora social, economic poate fi important.

În poze sunt imagini de pe traseele celor 2 cai ferate și gările terminus de pe acestea, obținute cu ajutorul dnei Gabriela Tilvar- Cimpuri.

Cu respect pentru trecut și speranțe de viitor!

Text + fotografii publicate pe contul de facebook:Împreună Pentru Moldova - Vrancea

Citiți și:Foto | Idee pentru mai marii județului: Integrarea Gării din Odobești într-un circuit turistic județean

În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.