Focsaniul va deveni port la riul Siret
Vrancea va fi un judet de nerecunoscut peste 25 de ani, daca legea pentru aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national va fi promulgata de presedintele Traian Basescu si apoi pusa in aplicare. De la Focsani la punctele de frontiera Giurgiu sau Albita se va putea ajunge in maximum patru ore, pe o autostrada ultramoderna. Trenuri rapide pe o cale ferata modernizata ii vor duce pe vrinceni la Bucuresti cu o viteza de 160 km/h. De la Adjud, Marasesti sau Focsani oamenii se vor putea imbarca pe nave cu destinatia Delta Dunarii sau Constanta, pe Siretul devenit navigabil si iahturile vor pluti pe Canalul Siret-Baragan. Noul Plan de Amenajare a Teritoriului National (PATN), care il inlocuieste pe cel de acum 10 ani, prevede sute de investitii in infrastructura, unele de anvergura. O buna parte a acestora va fi realizata in Moldova, guvernantii urmarind sa niveleze diferentele economice dintre estul si vestul tarii. PATN cuprinde cel putin 20 de noi autostrazi pentru toata tara, dintre care trei vor trece prin Moldova.
Proiectul Siretului navigabil a fost lansat inca din secolul trecut, pentru a permite legarea Moldovei de Dunare. Initiat in perioada comunista, proiectul a fost abandonat dupa decembrie 1989 din lipsa de bani. Planurile prevedeau amenajarea Siretului pentru navigatie pe intregul sau parcurs pina la Dunare si construirea unor porturi in apropierea oraselor. Astfel, daca proiectul va fi reluat, asa cum se intentioneaza, riul Siret va fi navigabil pe parcursul Dunare - Adjud, iar canalul magistral Siret- Baragan va deveni navigabil intre Adjud si Dridu (Braila). Pe traseul lor ar urma sa fie construite patru porturi, unul dintre ele urmind a fi amenajat in dreptul comunei Doaga, la circa 20 de kilometri de Focsani, altele la Adjud-Sud, Marasesti, Focsani, Rm. Sarat, Braila, Dridu. Despre acest viitor port la Focsani, primarul Decebal Bacinschi crede ca era oricum prevazut in proiect. "Este normal, Focsaniul a fost in timpuri indepartate punct vamal si deci nodal de schimburi de marfuri. Construirea unui port si transformarea Siretului in riu navigabil a fost proiectate inca din anii \'70 cind s-au pus bazele
Canalului Siret - Baragan. Cistigul pentru orasul nostru va fi considerabil", a apreciat edilul sef, care ne-a spus insa ca nu stie daca portul il va mai apuca in fruntea primariei focsanene.
Trei autostrazi vor traversa Vrancea
O autostrada va porni din vama Albita si va ajunge la Buzau trecind prin Husi, Tecuci Tisita si Focsani. O alta autostrada care urmeaza a fi construita prin estul tarii va porni de la Siret, prin Suceava, Bacau, Marasesti pina la Tisita. De asemenea, un drum expres va porni de la Tirgul Secuiesc trecind prin Focsani - Braila- Tulcea. Autostrazile vor avea cel putin doua benzi de circulatie pe fiecare sens, intersectii denivelate, intrarea si iesirea autovehiculelor facindu-se numai prin locuri special amenajate.
Moldova va fi strabatuta in urmatorii 25 de ani de patru drumuri expres. Asemanator cu structura actualelor drumuri nationale, drumul expres va fi rezervat exclusiv circulatiei automobilelor, oprirea si stationarea fiind interzise. Pentru Moldova sint prevazute si doua poduri: unul pe Prut, la Ungheni - Iasi, iar altul pe Siret, la Cosmesti.
Cale ferata rapida si aeroport modern
Planul de amenajare a teritoriului national prevede reabilitarea actualei retele feroviare care strabate Moldova, pentru a permite circulatia trenurilor cu pina la 160 km/h. Noua cale ferata va urma traseul Cristesti - Iasi - Pascani - Bacau - Adjud - Marasesti - Focsani - Buzau - Ploiesti - Bucuresti pina la Giurgiu. Lucrari de modernizare vor fi realizate, in viitorii ani, si pe alte trasee din nordul Moldovei. Conform noului PATN, toate aeroporturile din tara vor intra in programe ample de modernizare. In ceea ce ii priveste pe locuitorii judetului nostru, acestia vor putea sa ia avionul de pe vechiul aeroport modernizat de la Bacau, dar si de pe noul aeroport ce va fi amenajat intre Galati si Braila. Valoarea totala a lucrarilor de infrastructura prevazute a se realiza in urmatorii 25 de ani nu a fost inca evaluata. Parlamentul a stabilit deocamdata doar modalitatile de finantare. Practic, toate investitiile ar urma sa fie
realizate din fondurile Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, din credite sau fonduri externe nerambursabile, fara a obliga autoritatile locale la cheltuieli suplimentare. Din nefericire, investitiile cuprinse in PATN nu au termene exacte la care sa fie realizate, asa ca putem visa in continuare.