Național

MOZAIC ȘTIRI NAȚIONALE:The Guardian: Corupția și crima organizată din România fac jocul Rusiei

Ziarul de Vrancea
9 aug 2023 700 vizualizări

Planul de a exporta cereale din Ucraina prin porturile dunărene și prin portul Constanța, după ce Rusia a ieșit din acordul de la Marea Neagră, este singura cale ce ar avea sens din punct de vedere economic, însă nu este o soluție ușoară. Dincolo de mine și loviturile cu drone pe care le riscă transporturile, crima organizată și corupția din România sunt piedici în calea eliminării unor dificultăți logistice, scrie corespondentul de la Washington al publicației The Guardian.

Remorcherele și împingătoarele sunt operate în România de un mic cartel, iar firmele străine au întâmpinat dificultăți în a intra pe piață, arată Julian Borger într-un articol publicat miercuri în cotidianul britanic sub titlul "Mine, lovituri cu drone, crima organizată: planul de a exporta cereale ucrainene prin porturile dunărene nu este o soluție ușoară".

"Portul Constanța ar putea fi extins destul de repede", a declarat un investitor european citat de Julian Borger. "Există spații deschise și este o zonă de lucru sigură și există potențialul de a pune silozuri și legături feroviare", a spus investitorul cu care a stat de vorbă jurnalistul. "Sunt discuții între UE și București cu privire la extinderea portului, dar Constanța are o problemă cu crima organizată", a mai spus investitorul, descriind procesul de extindere ca fiind "lent și corupt".

Transformând alimentele într-o armă, Rusia a recurs la una dintre cele mai vechi tactici de război. Armatele antice ardeau grânarele dușmanilor lor pentru a-i înfometa și a-i supune. Iar în condițiile în care Rusia blochează porturile din estul Ucrainei, o rută alternativă spre Vest este posibilă, dar se confruntă cu probleme serioase, scrie The Guardian.

Ucraina a furnizat jumătate din grâul pe care Programul Alimentar Mondial (PAM) îl cumpăra de pe piețele globale și îl trimitea către persoanele cele mai nevoiașe - din Afganistan, Etiopia, Kenya, Somalia, Sudan și Yemen.

Era de bună calitate, ieftin și rapid de transportat din Odesa, prin Bosfor, în Mediterana, apoi prin Canalul Suez către Yemen și Cornul Africii. Acum, PAM trebuie să cumpere cereale la un preț mai mare și să le transporte din porturi mult mai îndepărtate.

Rațiile de mâncare pentru milioane de oameni înfometați, reduse din cauza Rusiei

Purtătorul de cuvânt al PAM, Steve Taravella, a declarat că, fără Inițiativa de la Marea Neagră, organizația "va trebui să depună cu adevărat eforturi ca să hrănească același număr de oameni". Din cauza nivelurilor istorice de subfinanțare, PAM a fost deja nevoit să facă alegeri imposibile.

"Din cauza lipsei de fonduri, o lipsă pe care nu am mai văzut-o în cei 16 ani de când sunt aici, PAM fie reduce dimensiunea rațiilor alimentare oferite persoanelor, fie reduce numărul de persoane pe care le poate hrăni", a declarat Taravella, adăugând că oamenii cărora PAM le furnizează hrana "atârnă deja de un fir de ață".

Cindy McCain, directorul executiv al PAM, a declarat că familiile din țările vulnerabile care se luptă să supraviețuiască sunt "daune colaterale" ale războiului.

Cu toate acestea, rutele terestre spre Vest sunt complicate și costisitoare. Ucraina a moștenit de la Uniunea Sovietică căi ferate care sunt mai late decât majoritatea celor din Europa, astfel încât mărfurile trebuie transferate între trenuri la graniță.

Sub presiunea propriilor fermieri, cinci țări europene vecine au interzis importurile de cereale ucrainene. Mărfurile care tranzitează aceste țări sunt, teoretic, neatinse, dar există încă lungi cozi de camioane reținute la granița cu Polonia din cauza controalelor veterinare laborioase. Se discută despre crearea unor "coridoare verzi" care ar permite ca exporturile ucrainene să fie transportate fără controale vamale, sanitare sau veterinare până când ajung în portul de destinație, dar acestea nu au fost încă aprobate.

De asemenea, PAM se confruntă cu costuri substanțiale pentru transportul maritim din porturile baltice sau din alte porturi din Europa de Vest către Africa sau Asia.

România, vitală pentru exportul cerealelor din Ucraina

Potrivit lui Aleksandr Koroliov, directorul comercial al Transferry, o companie de depozitare din Odesa, costul suplimentar al exportului de cereale prin Germania este de până la 150 de euro pe tonă. "Costul logistic este prea mare, prin urmare, acest comerț este absolut neprofitabil", spune el. Ucraina a sugerat ca surplusul să fie plătit de un fond internațional, dar nu este clar de unde ar proveni banii, notează The Guardian.

Koroliov a declarat că nu există alternative bune la Inițiativa pentru transportul cerealelor pe Marea Neagră. Singura care avea sens din punct de vedere economic ar fi utilizarea porturilor de pe Dunăre din Ucraina, Izmail și Reni, și din România, Galați și Brăila, de unde transporturile ar putea fi încărcate pe barje și nave.

Navele trec apoi prin cele trei canale navigabile ale Deltei Dunării sau prin cele două ramuri ale canalului Dunăre-Marea Neagră, mai la sud, pentru a fi transferate pe cargoboturi oceanice mult mai mari în portul românesc de mare adâncime Constanța, capabil să primească nave de marfă de 50.000 de tone. De acolo, cargoboturile pot naviga în apropiere de coastă, rămânând în siguranță în apele teritoriale ale României, Bulgariei și Turciei până când ajung în strâmtoarea Bosfor.

Noul pod de la Brăila ar putea crește traficul de camioane spre porturi

Anul trecut, această rută a reprezentat aproximativ 20 de milioane de tone de marfă transportată. Teoretic și cu unele investiții, s-ar putea ajunge la o capacitate de până la 35 de milioane de tone pe an, mai mult decât totalul exportat prin Inițiativa pentru cereale de la Marea Neagră.

Inaugurarea, luna trecută, a unui nou pod de 500 de milioane de euro la Brăila ar putea crește traficul de camioane către porturi cu până la 5 milioane de tone pe an, arată The Guardian.

În practică însă, există complicații grave. Cel mai important - rușii sunt conștienți că ruta Dunării este o alternativă fezabilă și se străduiesc să o taie. Atacurile cu drone asupra orașelor-port de la Dunăre Reni și Izmail, din iulie și august, au distrus depozite și silozuri, precum și cerealele din interiorul acestora - suficiente pentru a hrăni 66 de milioane de oameni timp de o zi, potrivit oficialilor ONU - dar cel mai semnificativ impact a fost asupra încrederii echipajelor de nave, a proprietarilor și a asigurătorilor.

"Înțelegem că asigurătorii sunt destul de reticenți în a explora orice mișcare de nave fără garanții din partea Federației Ruse, ceea ce a oferit Inițiativa de la Marea Neagră", a declarat un oficial al ONU. În prezent, în largul coastelor din Delta Dunării și ale Constanței există mari ambuteiaje de nave, care așteaptă decizii privind siguranța de a înainta. Chiar și acolo, în apele de coastă, ele se confruntă cu pericolul minelor și al altor resturi plutitoare lăsate de explozia barajului de la Nova Kahovka.

În jurul porturilor fluviale ucrainene ar putea fi montate sisteme de apărare aeriană, dar rușii ar putea ataca pe alte căi.

În urmă cu doi ani, două barje fluviale au fost scufundate în circumstanțe misterioase. Un investitor vest-european a declarat că autoritățile ucrainene și române consideră că aceste scufundări au fost o încercare a serviciilor secrete rusești de a testa de cât timp este nevoie pentru a curăța fluviul, în așteptarea unor noi acte de sabotaj.

România va atinge 1000 de kilometri de autostradă

n dintre aceștia, doar 16 kilometri sunt în regiunea Moldovei

România va atinge luna viitoare ”borna” de o mie de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, odată cu inaugurarea unui lot de 13 kilometri din Autostrada Transilvania. 

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii a anunțat acest lucru în timpul vizitelor făcute miercuri pe mai multe șantiere de autostrăzi și căi ferate din Ardeal. Lucrările pentru porțiunea de autostradă care leagă localitățile Nușfalău și Suplacu de Barcău sunt aproape gata, astfel că mașinile vor putea circula aici peste o lună.

Însă lotul de 13,5 kilometri mai are nevoie de un drum de legătură de 200 de metri - o descărcare temporară care să facă posibilă ieșirea de pe autostradă, lângă localitatea Suplacu de Barcău. Acest lucru se va întâmpla, spune ministrul Transporturilor, pe 15 septembrie, când se va depăși un ”prag psihologic”.

Reamintim că în regiunea Moldovei sunt dați în folosință doar 16,2 kilometri de drum în regim de autostradă, fiind vorba despre un lot din șoseaua ce centură a Bacăului.

Apărarea Loredanei: "M-a zgâriat pe mână, pe gât și pe spate!"

tânără a vrut să plece cu cadavrul la Vaslui, dar taximetrisul a refuzat cursa

Apar noi detalii incredibile în cazul crimei din Saturn. Fata care a recunoscut deja că ea este criminala a povestit pas cu pas cum și-a ucis prietena din copilărie.

După crima oribilă, fata a înghesuit trupul victimei într-un troler, având un plan perfid cu valiza mortuară. A vrut sa plece cu cadavrul tocmai la Vaslui. Însă taximetristul nu a vrut sa o ducă, așa că a lăsat geamantanul în parc, sub o bancă. În acel moment camerele de supraveghere din zonă au surprins doi băieți care, după ce au observat ceva suspect, au sunat urgent la 112. 

"Într-un moment de furie, întrucât Alina îmi răspundea evaziv, am început să tremur. Inițial, am ezitat, însă după aceea am înjunghiat-o. Menționez că Alina nu dormea, însă stătea cu ochii închiși și fața la perete. Nu am vrut să o omor, însă am avut un moment în care m-am pierdut cu firea. După ce am înjunghiat-o, Alinei îi curgea sânge din gură și din rana făcută cu cutitul, horcăia, motiv pentru care am încercat să îi pun mâna la gură să nu se audă în celelalte camere. A durat aproximativ o jumătate de oră până a decedat, timp în care m-a zgâriat pe mână și pe gât și chiar și pe spate.

Am stat câteva minute în afara hotelului să îmi revin și am decis să chem un taxi, dar nu eram decisă unde să merg.  Am găsit un taxi pe internet și taximetristul m-a întrebat în mod repetat ce am în valiză, timp în care a venit și un coleg de muncă, pe nume Vali, căruia i-am zis că plec acasă”, a povestit fata. Potrivit mamei sale, care a vizitat-o în arest, tânăra a început să plângă atunci când și-a văzut părintele.

România a trimis un întreg arsenal în Ucraina

n lansatoare de rachete, obuziere, TAB-uri, mitraliere și muniție, au fost trimise țării vecine de la începutul invaziei, scrie un site independent

Reprezentanții autorităților române, începând cu președintele Klaus Iohannis, au păstrat discreția de fiecare dată când au fost întrebați de contribuția țării noastre la efortul de război al Ucrainei, după ce a fost invadată de Rusia. Poziția României contrastează puternic cu a altor state foste comuniste - de exemplu, Polonia - care au făcut anunțuri publice în legătură cu livrările de armament către Kiev.

Totuși, informații sporadice, niciodată confirmate oficial de autoritățile române, au indicat că trupele ucrainene au primit armament produs în țara noastră. Mai mult, ministrul de Externe de la Kiev, Dmitro Kuleba, aflat la București anul trecut, a mulțumit României pentru ajutorul pe care l-a acordat Ucrainei încă de la începutul invaziei Rusiei.

În acest context, site-ul de analiză militară din surse deschise Oryx (oryxspioenkop) a publicat recent un material detaliat în legătură cu contribuțiile aduse de România, sub formă de arme și muniții, de partea Ucrainei, la războiul declanșat de Rusia în țara vecină.

Pe lista publicată de Oryx se află lansatoare de rachete de fabricație autohtonă, obuziere, mitraliere grele, sisteme de conducere a focului, muniții pentru categoriile de armament menționate și echipament de protecție (căști și veste antiglonț).

Bătaie între două familii de romi, în parcarea unui hotel din Timișoara

Membrii a două familii de romi s-au luat la bătaie, miercuri seară, în parcarea unui hotel aflat pe Calea Lugojului din Timișoara, unde avea loc o nuntă. Până la sosirea polițiștilor, cei implicați în scandal au fost de negăsit.

Un scandal a izbucnit, miercuri seară, pe Calea Lugojului din nordul orașului Timișoara, în parcarea unui hotel unde avea loc o nuntă a unei familii de romi. La un moment dat membrii ai unei alte familii de romi, rivală, a sosit la hotelul unde avea loc petrecerea, iar în parcare a pornit o bătaie.

La fața locului au fost chemați polițiștii, însă până la sosirea agenților cei implicați în scandal au fost de negăsit.

Niciuna dintre persoanele implicate în scandal nu a depus vreo plângere la Poliție și nici nu a ajuns la spital cu răni.

Accident grav, cu trei victime, două încarcerate, la Cotnari

Trei persoane au fost transportate la spital, joi, după ce autoturismul în care se aflau a fost implicat într-un accident pe DN 28B, în localitatea Cotnari din județul Iași. Accidentul a avut loc, joi dimineață, în localitatea Cotnari, fiind implicat un autoturism. Potrivit ISU Iași, au rezultat 2 victime încarcerate și una ieșită din autoturism. Victimele au fost descarcerate, evaluate medical și transportate la spital. Au fost deplasate la locul solicitării două autospeciale de intervenție cu module de descarcerare și acordarea primului ajutor și două echipaje de prim ajutor calificat, iar de la SAJ Iași două ambulanțe.

Polițiștii urmează să stabilească din ce cauză s-a produs accidentul.

Traficul pe DN 28B Târgu Frumos-Botoșani a fost îngreunat din această cauză, potrivit Centrului Infotrafic.

Un tânăr a murit după ce mașina în care se afla, condusă de un bărbat băut, a lovit protecția unui parapet

Un tânăr de 23 de ani din județul Teleorman a murit după ce mașina în care se afla a lovit protecția unui parapet de pe DN 6, iar bucata de metal a străpuns parbrizul. Șoferul autoturismului, un bărbat de 38 de ani, era băut.

Accidentul a avut loc în noaptea de miercuri spre joi, pe DN 6, în apropierea localității Vitănești. ”Deplasați la fața locului, polițiștii au constatat că cele sesizate se confirmă în sensul că, în împrejurări care vor fi stabilite în urma cercetărilor, un bărbat de 38 ani, din Mun. Turnu Magurele, județul Teleorman, în timp ce conducea autoturismul pe DN 6, din direcția Alexandria către București, la km 80, podul peste râul Teleorman, raza comunei Vitănești, ar fi pierdut controlul, a lovit liza de protecție a parapetului care a pătruns prin habitaclu”, a transmis IPJ Teleorman.

În urma accidentului, un bărbat de 23 de ani, din municipiul Turnu Măgurele, pasager pe locul dreapta față, a murit.

Polițiștii au stabilit că șoferul are permis de conducere corespunzător categoriei, iar în urma testării cu aparatul alcooltest a rezultat o concentrație de 0.47 mg/l. El a fost transportat la o unitate medicală pentru îngrijiri.

În cauză a fost întocmit dosar penal, urmând a se propune soluție legală prin parchet.

​Patru muncitori care lucrau la înălțime, spulberați de un șofer care se uita pe o tabletă în timp ce conducea

Patru muncitori care lucrau la rețeaua electrică a troleibuzelor în Mediaș au fost răniți miercuri seara după ce un șofer care se uita pe o tabletă în timp ce conducea a intrat cu mașina în utilajul cu ajutorul căruia s-au urcat la înălțime cei patru bărbați, informează Inspectoratul de Poliție Județean Sibiu, transmite Agerpres. Cei patru au fost transportați la spital.

„Azi-noapte, în jurul orei 00,42, în urma unei apel prin SNUAU 112, polițiștii Biroului Rutier Mediaș s-au deplasat pe strada Unirii din municipiul Mediaș, unde a fost sesizată producerea unui accident rutier. În urma cercetărilor efectuate, polițiștii rutierii au constatat că șoferul unui autoturism, 44 de ani, din Harghita, având alte preocupări la volan, intra in coliziune cu un utilaj staționat cu ajutorul căruia se efectuau lucrări la înălțime, la rețeaua electrica a troleibuzelor. Patru muncitori au fost răniți, toți bărbați, în vârstă de 21 de ani (Olt), 56 de ani (București), 48 de ani (Constanța) și 60 de ani (Buzău). Polițiștii Biroului Rutier Mediaș continuă cercetările", a anunțat purtătorul de cuvânt al IPJ Sibiu, Luciana Lazăr.

Cei patru muncitori au avut mai multe contuzii și traumatisme, potrivit celor de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență și Serviciul de Ambulanță Sibiu.

Tânărul de 21 de ani a fost preluat de echipajul SMURD și transportat la CPU Mediaș cu un traumatism cranio-cerebral acut. Celelalte trei persoane, policontuzionate, au fost preluate de echipaje SAJ și transportate tot la CPU Mediaș, potrivit news.ro.

Surse: DNA a depus recurs în casație în cazul Ioana Băsescu – Elena Udrea

DNA a depus recurs în casație, o cale extraordinară de atac, în cazul Ioana Băsescu – Elena Udrea, după ce Înalta Curte a dat în 11 iulie un verdict definitiv de încetare a procesului penal ca urmare a aplicării deciziilor CCR privind prescripția, au declarat pentru site-ul G4Media surse judiciare.

În acest caz, fiica fostului președinte al României, Ioana Băsescu, și favorita lui, Elena Udrea, au primit, în primă instanță, 5 ani, respectiv 8 ani de detenție cu executare pentru corupție.

Decizia fost luată după ce procurorii DNA au ajuns la concluzia că hotărârea CJUE – care permite magistraților români să nu țină cont de deciziile CCR și ÎCCJ privind prescripția și să nu mai închidă dosarele penale – se aplică și în cazurile de corupție, nu doar în cele de fraudă cu fonduri europene, evaziune și contrabandă.

Reamintim că în mediile juridice, opiniile sunt împărțite privind impactul deciziei CJUE. Unii magistrați consultați consideră că decizia CJUE se aplică strict în procesele de fraudă cu fonduri europene, evaziune fiscală și contrabandă din moment ce CJUE a analizat o sesizare a Curții de Apel Brașov într-un dosar care vizează aceste infracțiuni.

Alți magistrați susțin că, dimpotrivă, decizia CJUE vizează inclusiv dosarele de corupție în condițiile în care hotărârea vorbește de riscul de impunitate în fața legii prin aplicarea hotărârilor CCR și ÎCCJ, iar prin Tratatul de aderare la UE (TUE), România s-a angajat să combată și corupția, nu doar frauda cu fonduri europene.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.